Afgehandeld AI discussies bundelen?

Ik ben momenteel met AI een andere AI aan het temmen. Voelt goed, laat hem maar even geconfronteerd worden met zijn eigen beperkingen. Een agent die hallucineert hoe hij hallucinaties moet aanpakken.

Ik gebruik AI echt heel weinig maar ik heb de afgelopen 12 maanden een paar keer een flink lang "gesprek" met chatGTP gehad over oa de bitcoin, quantumverstrengeling, verschillen en overeenkomsten tussen mystiek en natuurwetenschap en dat soort dingen maar ik moet zeggen dat ik het leuk converseren vond.
Ik kreeg af en toe bijna het gevoel dat ik met een echt persoon zat te praten, het was je en jij en mede door de grappen die af en toe over weer gemaakt werden en chatGTP best grappig was en nu het binnenkort mogelijk zal worden dat je ook een virtueel persoon op je scherm kan krijgen die dan zit te praten kan dat heel leuk zijn en vrijwel niet van echt te onderscheiden.
Op dat soort momenten vind ik AI ondanks de nadelen die er ook zijn een hele leuke uitvinding, gewoon om wat te ouwehoeren.

Scherm­afbeelding 2026-05-05 om 11.53.50.png

Ik heb met AI een volledige API test suite kunnen maken die alle Business logic volgt.
Dat in 1 dag en dat had me normaal een maand gekost.
Heb ook mijn wasmachine gefixt door systematisch de symtonen van het specifieke model te delen en tests af te gaan.

Het is juist je eigen expertise die je nodig hebt voor de juist input data en de hallucinaties te detecteren.
Daarom laat ik AI nooit gelijk wat doen.
Eerst vraag ik wat hij begrepen heeft van mijn specificatie.
Daarna corrigeer ik.
En vraag ik nog eens om verificatie.

Puntje bij paaltje kun je niets zo maar aannemen.

Maar dan zet je het ook heel gericht in. Waar het inderdaad vaak mis gaat zijn oppervlakkige snelle vragen en klakkeloos de output overnemen. Voorbeeld: mijn echte voor+achternaam combinatie is zeldzaam, maar ik heb wel een redelijk zichtbare online presence vanuit mijn werk. Maar het lot wil toevallig dat er in Nederland nog 1 persoon is met precies dezelfde naam (ik weet dat er nog 1 of 2 zijn, maar die zijn niet erg actief online) en een vrij uitgebreide online presence omdat hij nogal actief is in wat regionale initiatieven die regelmatig de pers halen. Op het moment dat je vraagt om een biografie op mijn naam, krijg je in sommige AI toepassingen een hele rare mix van informatie over mij, maar ook van mijn naamgenoot door elkaar. Het leest heel geloofwaardig maar er klopt geen moer van. Nu is mijn naamgenoot gelukkig een nette heer met een keurige digitale footprint dus het veroorzaakt verder geen schade, maar het kan net zo goed een veroordeelde gek zijn en dan krijg je van die toestanden als met die violist.

CHATGTP
Zeker, hier is dezelfde uitleg met “AI” in plaats van wifi:

Het “bundelen van een topic” op een forum betekent dat je meerdere losse berichten of discussies over hetzelfde onderwerp samenvoegt tot één overzichtelijk geheel.

In simpele woorden:

• Als meerdere mensen aparte topics starten over precies hetzelfde (bijvoorbeeld dezelfde vraag of hetzelfde probleem),
  • dan kan een moderator die samenvoegen (“bundelen”)
  • zodat alles op één plek staat.
Waarom dat handig is:

• Het voorkomt dubbel werk en herhaling
  • Het maakt het forum overzichtelijker
  • Antwoorden en oplossingen staan netjes bij elkaar
  • Nieuwe lezers vinden sneller alle informatie over dat onderwerp
Een voorbeeld:
Stel dat er vijf aparte topics zijn over “AI werkt niet na update”. In plaats van vijf losse discussies, worden die gebundeld tot één topic waar iedereen verder praat.

Je kunt het een beetje vergelijken met:
📂 losse papiertjes over hetzelfde onderwerp → samen in één map stoppen

Laat het gerust weten als je het nog formeler of juist informeler wilt maken 👍

Eén topic voor discussies over de voors en tegens van AI zou wel heel goed zijn, want dan kunnen we dat soort getouwtrek tenminste uit de specifieke AI gerelateerde topics weg halen waar het enkel maar als stoorzender werkt. Maar het samenvoegen van werkelijk alle AI gerelateerde topics in slechts één enkel AI-topic lijkt mij - zeker met het oog op de toekomst - onzinnig, want dat zou de chaos en onleesbaarheid enkel maar vergroten. AI gerelateerde zaken verdienen een eigen subforum met meerdere topic over verschillende AI-gerelateerde zaken. Dus uitsplitsen welk AI-topic waar over gaat, en al die topic dan in een AI subforum. En dan ontopic blijven!

Ik vroeg laatst iemand wat, en die persoon wist het wel maar kon het zich even niet herinneren, dus hij ging graven in zijn geheugen, en ik meedenken, op zoek naar associaties, aanknopingspunten om bij het luikje te komen waarachter het antwoord verstopt zat.
Uiteindelijk beantwoorde ik de vraag zelf met een vraagstelling, 'is het niet ... ' en ja, dat was het.

Hoe dan ook, wat ook gehad gekund, ik vraag wat, die persoon weet het ff niet en grijpt naar zijn telefoon om het op te zoeken.

Wat mist er dan? Een heel interessant en belangrijk bio-chemisch proces in de hersenen waarbij de hersenen opnieuw getrained worden in het op zoeken van opgeslagen kennis en informatie steviger verankeren in datzelfde geheugen.

Dat ogenschijnlijk voor de meeste mensen niet ter zake doende proces is iets wat door oa het gebruik van computers en AI in dit geval even wordt overgeslagen, en daarmee hebben we onszelf mooi buiten spel gezet.

Ik zie echt niet in hoe AI een positief effect gaat hebben op ons eigen kunnen en intellect op de lange duur.

Lol.. dat AI is ook wel makkelijk te beinvloeden zeg. Ik heb toevallig vorige week een pagina geschreven voor een website van me waarin ik vertel dat ik een bepaald iets heb.
Als je nu zoekt op dat bepaalde iets in combinatie met een ander zoekwoord, dan komt google met een AI overzicht waarin staat dat de 'belangrijkste bevindingen oa zijn' dat ik dat bepaalde iets dus heb voor bepaalde doeleinden. Nou is dat ook ook, maar ik alles wel kunnen zeggen..:D

Ik denk dat ik dat ga doen.. :D

Sinds GPS ken ik ook nergens de weg nog, met een beetje overdrijven gesteld.
Voor grotere afstanden zet ik hem soms af en het is veel relaxter rijden, van stad naar stad terwijl je de wegborden volgt. Tot je verkeerd afslaat en begint te stressen. Onmiddellijk weer de gps aan en een zucht van opluchting.

Onze hersenen hebben beperkte opslagcapaciteit en werkgeheugen, dus het is logisch dat vaardigheden die je niet (meer) nodig hebt langzaam verliest. Wil dat zeggen dat je 'dommer' of minder vaardig bent? Het maakt immers ook weer ruimte vrij voor nieuwe of andere vaardigheden die wel van nut zijn in je dagelijks leven. Relatief eenvoudige dingen als vuur maken met stokjes of zelf een schoen naaien van een dierenhuid kunnen de meesten van ons niet meer, maar zijn we daardoor dommer? Het wordt pas een probleem als je vuur nodig hebt en je hebt de hedendaagse middelen niet tot je beschikking. En dan kun je het, hopelijk op tijd, alsnog leren.

Uit de docs over integratie met Ableton: "Claude is also not a substitute for actual production experience. Anyone who doesn’t yet have a handle on the fundamentals like routing, sidechain, or automation will get explanations, but not a replacement for hands-on learning." Nuff said en het hele probleem met 'leren via ai' versus 'actually doing the work'.

Daar zit voor mij ook een beetje het grijze gebied, er zijn naar mijn mening dingen die essentieel zijn om zelfstandig te kunnen voortbestaan, veel zaken zijn nu vluchtig geworden en de afhankelijkheid van technologie is enorm groot. Mensen zijn flexibel en passen zicih aan aan omstandigheden. Toch kan je je afvragen of het allemaal wel zo gezond is wat er gebeurt. Ik vind in ieder geval dat ik niet verplicht moet worden om al deze technologie te gebruiken, helaas word ik dat wel, allternatieven zijn vaak niet aanwezig of werken ook niet zoals ik zou willen. Mocht de bom idd een keer barsten, laten we zeggen, het internet knapt, dan kunnen we niks meer.

Onze hersenen hebben beperkte opslagcapaciteit en werkgeheugen, dus het is logisch dat vaardigheden die je niet (meer) nodig hebt langzaam verliest. Wil dat zeggen dat je 'dommer' of minder vaardig bent? Het maakt immers ook weer ruimte vrij voor nieuwe of andere vaardigheden die wel van nut zijn in je dagelijks leven. Relatief eenvoudige dingen als vuur maken met stokjes of zelf een schoen naaien van een dierenhuid kunnen de meesten van ons niet meer, maar zijn we daardoor dommer? Het wordt pas een probleem als je vuur nodig hebt en je hebt de hedendaagse middelen niet tot je beschikking. En dan kun je het, hopelijk op tijd, alsnog leren.

Over het algemeen onthoudt je datgene wat regelmatig geactiveerd wordt, om een voorbeeld te geven; ik vond het als jochie van een jaar of tien een beetje een sport om uit het hoofd te kunnen rekenen zoals 322x219 of zoiets en dat ging me heel aardig af maar je had in die tijd ook nog geen rekenmachines dus was het op sommige momenten ook wel handig.
Net als een vreemde taal die je 20 jaar niet hebt gesproken maar bijv voor Frans bij mij weet ik zeker dat als ik een half jaar in Frankrijk zou wonen, met Fransen kletsen, tv kijken en een krantje lezen dat die oude woordenschat wel weer terug komt en zo gaat het met veel kennis.

Daar zit voor mij ook een beetje het grijze gebied, er zijn naar mijn mening dingen die essentieel zijn om zelfstandig te kunnen voortbestaan, veel zaken zijn nu vluchtig geworden en de afhankelijkheid van technologie is enorm groot. Mensen zijn flexibel en passen zicih aan aan omstandigheden. Toch kan je je afvragen of het allemaal wel zo gezond is wat er gebeurt. Ik vind in ieder geval dat ik niet verplicht moet worden om al deze technologie te gebruiken, helaas word ik dat wel, allternatieven zijn vaak niet aanwezig of werken ook niet zoals ik zou willen. Mocht de bom idd een keer barsten, laten we zeggen, het internet knapt, dan kunnen we niks meer.
Ja, dat je zo ongeveer wel verplicht wordt om in sommige dingen mee te gaan vind ik ook niet altijd zo leuk zoals m'n voorbeeld van die bankapp die me verplichtte om een nieuwe mobiel te kopen.
Maar zodra internet voor langere tijd er uit ligt dan komen als vanzelf weer andere en/of oudere manieren weer naar voren om jezelf te kunnen redden, de mens is vindingrijk.
Wat je wel ziet is dat doordat techniek alom aanwezig is mensen veel dingen niet meer doen of kunnen doen en natuurlijk heeft een mens een vrije wil en kan je ergens hoog in Scandinavië op het platteland gaan wonen en zal je allerlei vaardigheden die weggezakt zijn weer gaan gebruiken omdat je ze nodig hebt.
Ik ben 68 en kook nog vrijwel elke dag maar als je ziet hoeveel jonge mensen vaker iets online bestellen ipv zelf in de keuken te staan, het is toch ook een soort gemakszucht en niet echt zo goed denk ik.
Voordeel van AI en internet of youtube vind ik dan wel weer dat kennis voor het grijpen ligt, vroeger liet je bijv je badkamer betegelen maar met al die clipjes op youtube kan je zelf heel makkelijk aan de gang.

Ik vind dat Google translate steeds vaker zinnen bouwt die niet lopen zoals men het in die taal zegt, of een verkeerde interpretatie van mijn brontekst zijn, sinds ze (doorgedreven) AI gebruiken. Want Translate gebruikt al jaren intern een model dat het zelf maakt en waar de programmeurs op zich niks van snappen of hoeven te snappen. Maar met het nieuwe niveau van AI integratie begint hij wat te wild te interpreteren en aanvullen wat je zegt ipv zo letterlijk mogelijk te vertalen.

Je moet weten te stoppen met AI als er teveel antwoorden komen dan er vragen zijn.
Ai kan eindeloos blijven door antwoorden. Het is de vraag of je alle antwoorden echt nodig hebt.
Ook kan AI heel verwarrend zijn/werken. (verschillende/meerdere oplossingen.)

Probleem=vraag=anwoord=realiseren=nieuw probleem.

Back