Afgehandeld AI discussies bundelen?

Hackers zijn ook helemaal niet geinteresseerd in iets wat jij maakt. Wel je bankrekening en persoonlijke informatie voor identiteitsfraude.
Het zou best misschien wel eens mogelijk zijn om via via achter die gegevens te komen.
En zelfs mijn hantekening na te maken. Toch vraag ik me af als het om een nieuw overschrijvingsnummer gaat, of men klakkeloos over maakt. De giro overschrijvingskaart is al bij het einde gekomen.

AI die je bankrekening hacked is 1 ding, maar het kan nog wel erger. Denk bijv aan Stuxnet, dat was een virus / worm die de Iraanse uraninum opwerk fabriek platlegde.

Kan ons ook overkomen, sowieso natuurlijk ook zonder AI maar met AI zal het nog wat makkelijker gaan allemaal om systemen plat te leggen of te gijzelen / manipuleren.

De computers die de centrifuges van die opwerkingsfabriek aanstuurde waren niet gekoppeld aan internet, ze zijn besmet geraakt door een USB stick waarop de worm stond. Ontkoppelen van internet is dus niet voldoende gebleken.

De computers die de centrifuges van die opwerkingsfabriek aanstuurde waren niet gekoppeld aan internet, ze zijn besmet geraakt door een USB stick waarop de worm stond. Ontkoppelen van internet is dus niet voldoende gebleken.

Even nagekeken, en inderdaad waarschijnlijk heeft de infectie met de worm via een USB-stick plaats gevonden.

Ik kwam elders langs dat Roland filmpje van hun experimentele AI pedaal. Die vind ik wel leuk omdat het geenszins een muzikant vervangt of steelt van reeds gemaakte menselijke creativiteit. Het werkt gewoon net als een ander effectpedaal, maar dan met nieuwe klankmogelijkheden. Die gruntende gitaar bv, topper! Meer van dat, AI in instrumenten die ons klankpallet uitbreidt zonder ons dommer te maken of te vervangen.

Hier dus zo'n slimmerik die boeken door AI laat schrijven en daar geld mee probeert te verdienen.

En verder, Brico en Carrefour supermarkten gaan AI muziek afspelen in hun winkels (is goedkoper dan royalties betalen) Brico en Carrefour kiezen voor AI-muziek in hun winkels: "Artiesten in België dreigen kwart inkomsten te verliezen" | VRT NWS Nieuws

Nou vind ik de meeste muziek in Supermarkten en bouwmarkten niet om aan te horen, dus dat is wel oke dan eigenlijk..

Michael Bublé of MichAIl Gépété... Voor mij maakt het niet uit. :gaap: Wel sneu dat mensen hun inkomen verliezen door technologie die zonder toestemmibg op hun werk getraind is.

Muziek in winkels is een gruwel. Als klant al irritant, maar je zou er maar 8+ uur per dag in moeten staan als je er werkt...

Laat ook zien hoe belangrijk die zaken tegen die techbedrijven zijn. Dat ze het resultaat nu als rechtenvrij kunnen aanbieden is de reden dat mensen wiens rechten al zijn verneukt daar nog meer verlies aan leiden. Bizar dat er nog steeds geen duidelijke rechterlijke uitspraken zijn over de training van deze modellen, hoe langer je er mee wacht hoe lastiger de zaak.

Laat ook zien hoe belangrijk die zaken tegen die techbedrijven zijn. Dat ze het resultaat nu als rechtenvrij kunnen aanbieden is de reden dat mensen wiens rechten al zijn verneukt daar nog meer verlies aan leiden. Bizar dat er nog steeds geen duidelijke rechterlijke uitspraken zijn over de training van deze modellen, hoe langer je er mee wacht hoe lastiger de zaak.
Het is een complexe materie omdat de regelgeving hier nooit in heeft voorzien. Voor zover ik het gevolgd heb (met name US zaken) is de trend een beetje:

- Het trainen van modellen met copyrighted data is 'fair use' aangezien het een 'transformatief' karakter heeft en er geen sprake van directe verveelvoudiging is.
- Het verkrijgen van copyrighted data op illegale wijze (uit 'warez' collecties, illegale download archieven etc.) is wél strafbaar maar staat los van trainingsdoeleinden. Dit is vergelijkbaar met het illegaal downloaden van een film of MP3; die actie zelf is strafbaar. Het vervolgens trainen van een AI model met die data waarschijnlijk weer niet.
- De meeste afkoopsommen/schikkingen gaan over het illegaal verkrijgen van data maar niet over het trainen zelf.
- Of het 'transformatieve' (het omzetten van copyrighted data naar wegingen in een LLM en de gevarieerde maar nooit 1:1 output) opweegt tegen eventuele schade door concurrentie in dezelfde markt is nog een stevige discussie (want wanneer is daar sprake van en hoe toon je het aan).

Al met al denk ik dat het nog wel even gaat duren voor er definitieve uitspraken zijn (we krijgen nog wel wat rondjes hoger beroep / cassatie / hof etc., kan nog wel wat jaren duren), en tot dusver zou ik zeker als artiest/uitgever mijn adem niet inhouden want ze lijken de wind niet mee te hebben in dit geval.

Ja, het wordt een lastige zaak om te verdedigen dat wat een LLM anders is dan wat een artiest doet die zich laat inspireren door naar andere werken in hetzelfde genre te luisteren.

Ja, het wordt een lastige zaak om te verdedigen dat wat een LLM anders is dan wat een artiest doet die zich laat inspireren door naar andere werken in hetzelfde genre te luisteren.
En dat er feitelijk niets wordt gekopieerd of verveelvoudigd, tijdens het trainingsproces wordt het vertaald naar een reeks gewichten of vectoren in een neuraal netwerk, maar van het oorspronkelijke werk blijft uiteindelijk niets achter. 'Mijn werk is door een algoritme geïnterpreteerd naar een reeks getallen' is misschien geen hele sterke aanklacht.

Laatst gewijzigd:
Als het bij de wet verboden is om te trainen op copyrighted materiaal dan kan de wet aangepast worden door te stellen dat wie AI diensten aanbiedt moet kunnen aantonen dat er geen auteursrechtelijk beschermd materiaal is gebruikt om te trainen.

Dat lijkt me niet te controleren en handhaven. Het zal uiteindelijk wel uitdraaien op een of andere compensatieheffing met een veel te dure, ineffectieve en semi-corrupte organisatie vol gesjeesde publieke sector bestuurders om het te verdelen.

Denk dat het wel te controleren is, laat ze maar bewijzen dat ze dergelijke output kunnen leveren zonder te trainen op copyrighted materiaal. Gaat ze niet lukken.

Denk dat het wel te controleren is, laat ze maar bewijzen dat ze dergelijke output kunnen leveren zonder te trainen op copyrighted materiaal. Gaat ze niet lukken.
Dan zou je iedereen die muziek uitbrengt een proces kunnen aan doen.
Zoals gesteld wordt is het trainen van modellen op materiaal wat er gebeurt en door algoritmes en weging worden er variaties gemaakt wat AI uitspuwt; een housetrack of pop of whatever maar van het oorspronkelijke materiaal is niets over en er wordt geen regelrechte kopie gemaakt of uitgebracht.
Als je het trainen op materiaal van anderen strafbaar wil maken dan is iedereen strafbaar als je het strikt juridisch bekijkt want iedereen zal als ie muziek gaat maken oefenen en de kunst afkijken op datgene wat bestaat en uiteindelijk zal dan als ie iets wil uitbrengen het een variatie zijn op bekende thema's, een housetrack is een housetrack, ik denk dat je daar geen rechtszaak mee gaat winnen.
Hetzelfde geldt voor AI video's waarin je mensen of dieren van alles ziet doen en da's ook allemaal getraind, het wordt pas een echte rechtszaak als je iemand z'n portret/gezicht gaat gebruiken en bijv een AI Freddy Mercury een liedje laat zingen, da's verboden maar AI een liedje laat maken in de stijl van Queen zal geen probleem zijn zolang het maar niet behoorlijk er op gaat lijken, dan heb je plagiaat.

Back