Beef: Thomann daagt Fender voor de rechter

Type autodealer. Letterlijk trouwens. Servco de eigenaar van Fender is Toyotadealer op Hawaii, kid you not.

Overigens ook aandeelhouder van Roland, dus wie weet staat ons nog wat te wachten als bezitters van 303 en 808-klonen.

ms een idee om met z'n allen Reverb te boycotten, dat is sinds vorig jaar ook van Servco.

De eigenaar van Fender is trouwens een private equity bedrijf - d.w.z. een financiële vampier die enkel in geld geinteresseerd is - hoe komt het dat dat mij niet verbaast?

Met de kanttekening dat Fender de laatste jaren financieel niet goed draait: negatieve cashflow door hoge rentelasten op de overnameschuld en te weinig operationele winst. Maar daarmee is private equity zelf niet het probleem. Het zit ’m in de mate van schuld en de horizon. Een voorbeeld: Action groeide onder hun PE-eigenaar juist van ~250 naar 3.000+ winkels mét lage schuld, en daar werd de consument beter van. Niks mis met een PE-constructie dus; het hangt er maar net van af of er gebouwd of uitgemolken wordt.

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort verhalen.. is het geferifieerd??
Ok.. AI dus..

Schijnbaar is dat verhaal een nepding van een AI slop kanaal voor clickbait.

Die stem alleen al. Ik keek altijd graag naar die wonderbaarlijke dierverhaal video's.. allemaal te droevig, en of te mooi om waar te zijn.. Totdat ik ontdekte dat het allemaal nep was.. niet eens zozeer AI.. maar made up stories.. Als je dan gaat zoeken naar de namen die voorbij komen enzo..

Die stem alleen al. Ik keek altijd graag naar die wonderbaarlijke dierverhaal video's.. allemaal te droevig, en of te mooi om waar te zijn.. Totdat ik ontdekte dat het allemaal nep was.. niet eens zozeer AI.. maar made up stories.. Als je dan gaat zoeken naar de namen die voorbij komen enzo..
Je bedoelt die verhalen waarbij een leeuw je komt bedanken omdat je een klein leeuwtje gered hebt? :D

Hehee.. Nee.. Dit waren meer foto's en een verhaal, verteld door zo'n zelfde AI stem. Ik kan het nu niet meer vinden.. verwijderd?? Tegenwoordig staat er bij dat het niet fictief of AI is.

Maar gelukkig zijn er nog 'echte' helden.. :D

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort verhalen.. is het geferifieerd??
Ok.. AI dus..

ok, ik ben officieel een boomer die in dit soort verhalen trapt. Leek me wel iets prince achtigs. Nog even gegoogled, maar er is wel een verhaal van prince die alles in een gitaarwinkel kocht.

a modest music store in St. Paul, Minnesota. Dressed in dark shades and an overcoat, he browsed quietly, barely speaking. The staff recognized him instantly but chose to respect his silence. He pointed at a few guitars, asked about the tonal difference between maple and mahogany, and then paused when the owner mentioned a recent conversation with a local teacher. The teacher had said that students at Anwatin Middle School in Minneapolis were losing access to their music program due to severe budget cuts.
Prince nodded slightly and left without purchasing anything.
Three days later, a delivery truck arrived at Capitol Guitars. Prince had returned but not to shop. Instead, he gave the owner a handwritten list and a simple instruction: “Everything on this list, pack it and deliver it to Anwatin.” The list included guitars, drum sets, violins, keyboards, amps, microphones, and recording equipment. When the owner asked if the instruments should be marked with a donor name or message, Prince replied, “No names. No credit. Just send love.”

Was het niet de bedoeling van Leo dat andere deze gitaar gingen copieren. Daarom had hij expres deze niet laten vastleggen. Hij wilde dan namelijk graag. Eigenlijk kan dan niet later terug krabbelen, vooral niet als deze bedrijven al bestonden voor ze deze rechtspraak hebben aan gespannen.

ok, ik ben officieel een boomer die in dit soort verhalen trapt. Leek me wel iets prince achtigs. Nog even gegoogled, maar er is wel een verhaal van prince die alles in een gitaarwinkel kocht.

a modest music store in St. Paul, Minnesota. Dressed in dark shades and an overcoat, he browsed quietly, barely speaking. The staff recognized him instantly but chose to respect his silence. He pointed at a few guitars, asked about the tonal difference between maple and mahogany, and then paused when the owner mentioned a recent conversation with a local teacher. The teacher had said that students at Anwatin Middle School in Minneapolis were losing access to their music program due to severe budget cuts.
Prince nodded slightly and left without purchasing anything.
Three days later, a delivery truck arrived at Capitol Guitars. Prince had returned but not to shop. Instead, he gave the owner a handwritten list and a simple instruction: “Everything on this list, pack it and deliver it to Anwatin.” The list included guitars, drum sets, violins, keyboards, amps, microphones, and recording equipment. When the owner asked if the instruments should be marked with a donor name or message, Prince replied, “No names. No credit. Just send love.”

Misschien zit er wel een kern van waarheid in maar dat het AI is staat gelukkig tegenwoordig bij.

1782464647629.png

Ik heb trouwens onlangs een Fender Acoustasonic gekocht. Die heeft ondanks een klankkast een Telecaster vorm.. of ik het nu echt mooi vind..??
Feit is wel dat de vorm van een gitaar, de cut outs op de body gewoon uit speelgemak zijn ontstaan. Op sommige Western gitaren zit het niet bv. Ik zie het een beetje als de applicatuur op een saxofoon. Het originele design zaten geloof ik 7 noten per octaaf op. De andere 5 noten en het overlappend deel tussen de octaven is er in de loop der jaren in de constructie tussen geïmproviseerd.. maar of het echt logisch is??

Klein probleempje met de Fender Acoustasoic Telecaster. Als je em omhangt zakt de hals in ontspannen toestand (em niet vasthoudend).. of eigenlijk, body te licht en hals te zwaar.. Misschien had ik toch de 'Player Jazzmaster' moeten kopen.. Daar zit de punt aan de bovenkant ter hoogte van de 14e fred (vs 17e bij de Telecaster). Eigenlijk een product failure maar ach..
Ze zijn er best trots op maar eigenlijk liepen ze na Yamaha (die er al veel verder mee was) of Line 6 bv, een beetje achter de feiten aan.. maar als fan koop je nu eenmaal graag een product.. om er over te kunnen praten.. of om het ook te hebben.. :engel:
Het zijn zeker gepassioneerde mensen.. maar er zijn véél en véél betere gitaren. En zeker met dit soort mensen aan het roer.. dat gaat al je goodwill..

Laatst gewijzigd:
De enige Fender die ik bezit op dit moment, maar wel een echte Amerikaan (American Vintage II Stratocaster '61). Het is mijn lievelingsgitaar. Door het recente gedoe is mijn gevoel bij het merk wel een stuk negatiever geworden, zou nu niet echt staan te juichen om een nieuwe gitaar van ze te pinnen.

strat2.jpg

Ach.. zolang het maar niet zo erg wordt zoals het vandalisme naar Tesla's.. gelukkig staan deze gitaren niet openbaar in parkeergarages.. *D
Maar ik denk dat de waarde wel een stukje afneemt.. of de vraag idd wat minder wordt..

Aan de andere kant ben ik wel benieuwd of Thomann nog steeds Fender gitaren zal gaan verkopen na dit akkefietje..

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik las juist dat de vraag naar tweedehands Fenders toeneemt omdat mensen geen nieuwe willen kopen, want dat is geld in het laatje bij Fender en een tweedehands verkoop niet. Denk dat het uiteindelijk weinig effect gaat hebben eerlijk gezegd, meestal waaien dit soort dingen snel weer over zodra er iets anders is waar men zich druk over kan maken.

Ik las juist dat de vraag naar tweedehands Fenders toeneemt omdat mensen geen nieuwe willen kopen, want dat is geld in het laatje bij Fender en een tweedehands verkoop niet. Denk dat het uiteindelijk weinig effect gaat hebben eerlijk gezegd, meestal waaien dit soort dingen snel weer over zodra er iets anders is waar men zich druk over kan maken.
Ah.. zo zie je maar.. Sowieso was vroeger alles beter.. :D

Ik heb al jaaaaren een Fender Precision (made in Japan) en sinds een paar jaar een Fender Squier CV Bass VI. De Line 6 Variax 300, Sire Marcus Miller V7, en Ibanez Blazer zijn natuurlijk wel geinspireerd door het Kroatische origineel. Die cutaway van Mac ook.

Back