Eclipse

Ik denk dat je verwachtingen van een gedeeltelijke eclips niet reëel waren.
Ik heb vaker voorbij zien komen dat mensen het idee hebben dat een bijna totale verduistering een vergelijkbaar effect heeft als een totale, maar het is wat dat betreft echt alles of niets.
Dat gezegd hebbende vond ik persoonlijk het hele gebeuren wél indrukwekkend.
Het werd weliswaar niet donker, maar er was wel een 'vreemde' lichtval met typische schaduwen.

Natuurlijk is het ook gehyped in de media zoals alles gehyped tegenwoordig wordt.
Denk alleen al aan de wolfmaan, blauwe maan, supermaan etc. om even in hetzelfde thema te blijven.
Blijkbaar wordt alles leuker van een hype.
Ik vind het allemaal niet zo nodig en een niet zelden trekt het ook weer een andere groep mensen die de hype aangrijpen om hun wappieboodschap onder de aandacht te brengen.

Mocht het je geruststellen: mijn voorbereidingen voor deze eclips begonnen ruim tien jaar geleden al voordat er ook maar iets gehyped was, maar laat ik tot slot toch mijn steentje bijdragen. ;)

Bekijk bijlage 3875722
Heel mooi gemaakt! In het verleden ben ik jarenlang met landschapsfotografie bezig geweest, dus ik besef hoe lastig het is om dit fenomeen op een mooie en originele manier vast te leggen. Dus ik kan mij voorstellen dat je er de nodige voorbereidingen voor hebt moeten treffen, ook qua volgsysteem enzo. Een eclips in NL is zeldzaam, maar puur visueel vind ik het persoonlijk minder spectaculair dan een vochtige kleurrijke wolkenlucht.

En deze is ook inzetbaar als creatieve loading indicator. 😉

Ik zet die dingen niet zo tegen elkaar af.
Ik vind een mooie avondlucht of lichtende nachtwolken, een regenboog of andere halo effecten ook mooi en fascinerend.
Daar waar ik kan neem ik de gelegenheid te baat om het vast te leggen.

Hieronder een screenshot van mijn fotoapp met een klein deel van de resultaten als ik zoek op avondlucht. ;)

Scherm­afbeelding 2026-08-16 om 11.45.43.png

Filmpje, op facebook, niet van mij, vanaf t strand waar wij waren, Santa Ponca Mallorca.

Dus als je t allemaal wel mee vond vallen, stond je gewoon niet op t goede punt. Alsof iemand met een dimmer de zon ff uit deed. De dunne zon ring die je nog net zag had hier en daar nog wat vlammen, soort Lord of the rings shizzl. Blij dat ik hier was op t juiste moment. Zal t nooit vergeten!

Laatst gewijzigd:
Exact dit. Zo zagen wij hem hier ook (net buiten Tortosa). Gaf ook wel een sterk gevoel van hoe nietig we zijn, en hoe toevallig álles in elkaar past.

Niet alleen de afstand aarde - maan - zon, maar ook alle andere variabelen die het leven mogelijk maken. Onwaarschijnlijk kleine kans maar het is allemaal precies zoals het moet zijn.
Als dat niet zo was konden we het er nu ook niet over hebben met elkaar...
Maar genoeg gezweef en gecliché weer :)

Alsof iemand met een dimmer de zon ff uit deed.
Ook al hadden we geen totale verduistering hier, ik ervaarde het licht in Nederland ook wel enigszins zo. Het was op het hoogtepunt een beetje geelig qua licht en totaal niet vergelijkbaar met een wolk voor een avondzon zoals iemand hier eerder stelde.

In de verre toekomst is een totale zonsverduistering niet meer mogelijk, omdat de Maan nog steeds zich verwijders van de Aarde met een paar cm per jaar. Dus..........geniet nog zolang het kan.

In de verre toekomst is een totale zonsverduistering niet meer mogelijk, omdat de Maan nog steeds zich verwijders van de Aarde met een paar cm per jaar. Dus..........geniet nog zolang het kan.
We bewegen gelukkig ook 1,5cm per jaar van de zon weg dus dat herstelt de balans weer een beetje.

We bewegen gelukkig ook 1,5cm per jaar van de zon weg dus dat herstelt de balans weer een beetje.
Het voelt elk jaar wel alsof we juist steeds dichterbij komen ;)

Eigenlijk best toevallig dat de zon en maan vanuit aarde gezien even groot zijn, waardoor ze precies overlappen. Als één van de twee een andere grootte of afstand had, zou het effect tijdens een eclips heel anders zijn geweest.

Eigenlijk best toevallig dat de zon en maan vanuit aarde gezien even groot zijn, waardoor ze precies overlappen.

Dat luistert ook best wel nauw, want in 2028 staat de zon verder weg in zijn elliptische baan en zal de maan de zon niet volledig bedeken en blijft er een ring van licht zichtbaar rond de maan.

Back