Een beter milieu... begint niet bij Thomann

bombario

Gepokt en gemazeld
Dochter bestelde twee paar drumstokjes bij Thomann en ontving toen dit. Fijn ook voor die pakketbezorger 🥴

1788418705562.png

Ontving een keer twee verbindingsstukkies van Bax op deze manier. :doei:

baxmax.jpg

Bax is helemaal lachwekkend, die hebben miljoenen uitgegeven aan een verpakkingsrobot om pakketjes op maat te maken en zo karton, padding en vrachtwagenruimte te besparen, maar dan krijg ik nog enorme dozen met inderdaad een enkel pedaaltje of paar drumstokken erin.

"Zodra project ‘packmaster’ klaar is kan Bax Music alle orders tot 1.35 meter geheel gemechaniseerd en op maat inpakken. “Iedere doos wordt exact op maat gemaakt waardoor we extreem veel plastic besparen, maar ook veel minder vrachtwagens en bestelbussen met lucht de weg opsturen. De inpakmachine kan tien dozen per minuut in variërende afmetingen afhandelen."

Sinds de supermarkt hier geen lege dozen meer heeft staan om mee te nemen ben ik eigenlijk wel blij als een webwinkel iets in een grote doos stopt. Die doos is weer handig voor het oud papier. :)

Ik ken een platenwinkel die is gestopt ivm de nieuwe regels. Veel meer papierwerk, boetes als de verpakking te groot is en verbod op plastiek tape enz. Boutique krijgt vast ook klappen. Kei belangrijk natuurlijk terwijl ze overal meer wapens gaan bouwen en elkaar ook nu zitten te bestoken.

Een platenwinkel lijkt me nu juist een van de makkelijkste bedrijven om aan die regels te voldoen (overigens zijn er voor kleine zaakjes met minder dan 10 medewerkers en omzetten onder 2 miljoen nog wat uitzonderingen ook) gezien de gestandaardiseerde producten die ze verkopen. Alles heeft dezelfde maat, hoogstens de dikte die wat afwijkt afhankelijk van het aantal platen of CDs. Gewoon een pallet platenverzenddozen en gaan. Wel eens dat het de zoveelste idiote regel is met onnodig veel administratieve rompslomp overigens.

1788421656393.png

Laatst gewijzigd:
Een brievenbuspakket heeft een maximale lengte van 38 cm, dus ik denk dat een drumstokje daar net niet in past. Wellicht schuin.

Als leverancier kun je het toch nooit goed doen. De kleinere partijen moeten vaak noodgedwongen voor goedkopere materialen gaan omdat ze niet het schaalvoordeel van grotere partijen hebben. Daarnaast zit een leverancier niet te wachten op klachten, product- en imagoschade door minimaal ingepakte artikelen (zeker niet met de lompheid van sommige bezorgers). Een schadezaak afhandelen is een stuk duurder dan voor een iets groter pakketje, dus ik kan wel begrijpen dat ze op safe spelen. Zo'n inpakmedewerker in een magazijn wil ook maar gewoon die hele stapel bestellingen wegwerken, dus zal best af en toe een shortcut nemen omdat een bepaalde verpakking binnen handbereik ligt. Tegelijkertijd zitten artikelen soms zo los in een doos dat ze alsnog alle kanten op stuiteren, en kan een drumstokje natuurlijk wel tegen wat klappen...

Karton gaat hier sowieso meestal (zonder tape en stickers) de composthoop en moestuin in, dus wat dat betreft zijn grote dozen prima voor mijn lokale milieu. :kimono:

Bax is helemaal lachwekkend, die hebben miljoenen uitgegeven aan een verpakkingsrobot om pakketjes op maat te maken en zo karton, padding en vrachtwagenruimte te besparen, maar dan krijg ik nog enorme dozen met inderdaad een enkel pedaaltje of paar drumstokken erin.
De verpakkingsrobot zijn ze zo'n beetje failliet aan gegaan dus voor hun niet bepaald een succes.
Behalve busjes die sneller vol liggen valt het met materiaal wel mee: papier en plastic zijn recyclebaar en in kilogrammen is het ook allemaal de wereld niet. Ik vermoed dat de milieu impact van de verpakte instrumenten een paar ordes groter is dus als je echt om het milieu geeft moet je minder aan je GAS toegeven ;)

Ergste verpakking die ik ooit van Bax heb gehad was voor een 'uber stekkerblok' met 12+ aansluitingen (meer dan een meter lang). De doos was bijna 2 meter lang en groot genoeg om voor de uitvaart van een klein persoon te gebruiken...

Ik recycle best veel dozen voor verkoop inderdaad, maar er gaat ook een hoop in de papierbak. We hebben 3 redelijk koopzieken in huis, dus er staat bijna elke dag wel een DHL en/of PostNL bus voor het huis. Daar valt niet tegenop te verkopen!

Heb afgelopen week mn distributie area met lege dozen voor herbruik ook maar weggegooit, heb wel succesvol karton in blokken kunnen persen en zit nu aan een pizza oven te denken maar of die karton blokken goed werken ipv hout moet ik nog testen. Karton met opdruk of plasic mix zijn sowiso niet goed herbruikbaar hiervoor.

Heb ik ook gehad, en dan maar uitleggen thuis dat je ECHT geen grote nieuwe synth hebt gekocht.
Ook wel met BOL pakketjes, 1 kabeltje in een 20x te grote doos. Onbegrijpelijk.

thomann is toch een stuk beter in inpakken dan bax en bol, bij thomann gebruiken ze altijd papier als extra vulling in tegenstelling tot die plastic zakjes bij de andere ook is mijn ervaring dat de doos over het algemeen juist heel netjes van formaat is

kan me voorstellen dat drumstokken ook net een lastige maat is want voor een envelop zullen ze net te groot zijn en dan zit je al snel aan een te grote doos

De laatste muziekwinkel waar ze die verkochten sloot vorig jaar - na decennia - zijn deuren. Er is nog één speciaalzaak voor snaarinstrumenten en een voor piano's en orgels, die het hopelijk nog een poosje volhouden.
Reichenbach is er niet meer?

Back