Turtel,
Waar jij op doelt is de strijd tussen ie 1394 (firewire) en usb2.0 standaard. Beide zijn in het leven geroepen als alternatieve interface voor snelle data transfer. Apple is voorstander voor firewire, terwijl de pc wereld liever voor de goedkopere usb2.0 interface kiest. Ik heb wat liggen zoeken op google, en mijn vermoede wordt overal (technisch onderbouwd) bevestigd.
USB2.0 is zo'n typisch consumer pc wereld protocolletje
Firewire is beter doordacht, en dus duurder. Dit protocol is beter geschikt voor high-end toepassingen, zoals snelle schijven en multiport audio interfaces.
Ik zeg niet dat USB2.0 totaal ongeschikt is, maar houdt er rekening mee dat deze interface PER DEFINITIE cpu vreet wanneer er IO is. Dat is iets wat je niet wilt, want dat betekent dat je cpu steeds op io-wait komt wanneer een usb apparaat wilt "praten". Firewire apparaten zijn "slimmer" en babbelen pas met de cpu wanneer het echt nodig is.
Dat er meer usb2.0 apparaten zijn, klopt niet. Want juist voor audio en video (sony) toepassingen is firewire juist de "standaard"
Verder moet je PCI, of de laptop variant PCMCIA, zien als de snelweg waarover zowel usb2.0 als firewire, als andere protocollen babbelen (behalve bij apple, want daar heeft firewire een directe weg naar de cpu/geheugen op het moederboard). Wanneer een fabricant een pcmcia interface gebruikt voor zijn audio kaart, betekent dat deze dus de firewire/usb2.0 laag overslaan, en dus efficienter kunnen zijn. Meestal niet slechter als firewire etc.
USB1.0 is soieso ongeschikt voor serieuze audio toepassingen lijkt me...
Misschien doel je op het feit dat er wel verschillen zijn in de firewire chipsets. Ik weet hier dus niet het fijne van...
Wie heeft hier ervaring mee?