Eminent Unique 310

Origineel geplaatst door LeoDaV
LOL! :dubbel: Ik ben bang van wel :) Maar als 'we' er niets aan gedaan hadden dan waren al deze 310's rechtsteeks naar /dev/null gegaan... Zonde van zo'n een mooi stukje oerhollands handwerk! Iets om trots op te zijn....toch?

:halleluja

J.

Op de site van Jan Pieter staat over jou zoektocht / ontdekking, kan je hier eens wat meer over vertellen? Hoe ben je hier nu achter gekomen eigenlijk?

vettt , zat me af te vragen hoe eminent op het idee kwam om de 310 te maken,met dat speciale geluid , en die analoge osc, hbben ze die zelf ontwikkeld of gedeeltelijk ?

:okdan:

Origineel geplaatst door Unic
Op de site van Jan Pieter staat over jou zoektocht / ontdekking, kan je hier eens wat meer over vertellen? Hoe ben je hier nu achter gekomen eigenlijk?

Mijn verhaal staat een beetje hier beschreven. In 1993 was er niet echt het internet zoals we dat nu kennen. De BBS was de enige electronische vorm van email wisseling.

Tijdens Europe in concert (Mont St Michel) leerde ik andere muziek makende fan's kennen. Niemand maar dan ook niemand wist hoe nu _die_ strings gemaakt moesten worden. Ok, er waren leuke imitaties maar niets kwam dicht bij het origineel. Toen had ik besloten om te gaan zoeken naar HET geluid. Veel info in die tijd kwam uit magazines waar ook foto's van jmj's studio in stonden. Ik heb er letterlijk verhuisdozen vol van die waarschijnlijk wel eens op ebay kunnen gaan verschijnen ;). Er stond alleen helaas nooit beschreven hoe nu _het_ geluid gemaakt werd :)

Wat ik niet heb bescheven in het verhaal op mijn site is dat ik op een gegeven moment een oud boek over orgels had opgedoken in een 2e hands boekenzaakje in Alkmaar waar de uitvinding van Ir. Vreeken (Eminent) in stond omschreven. Ook dat was een clue in de goede richting.

Beetje bij beetje, veel logische deductie en uitproberen hebben geleid tot het uiteindelijke resultaat.

Wie had er toen uiteindelijk gedacht dat 310's in Frankrijk verkocht werden (de 310 was een export model!) en dat JMJ er ook een had gekocht en die ook nog had aangesloten op een EH Smallstone... helemaal niemand...

J.

Laatst gewijzigd:
BINGO!!! I remember I was litterally jumping in the air of happyness.

Ik zou me idd kunnen voorstellen dat je ff helemaal te wous bent. 8D

Erg leuk verhaal. Het is echt een echte speurtocht geweest. Ben benieuwd wat Jarre zijn reactie zou zijn als hij dit hoort :D

ps: Ik heb zojuist een track gemaakt met de eminent 2000 strings door de classic phaser (software). Is toch een heel stukkie anders dan een smallstone. De strings zijn trouwens ook wat liever dan die van een 310.

Origineel geplaatst door Unic
BINGO!!! I remember I was litterally jumping in the air of happyness.

Ik zou me idd kunnen voorstellen dat je ff helemaal te wous bent. 8D

Erg leuk verhaal. Het is echt een echte speurtocht geweest. Ben benieuwd wat Jarre zijn reactie zou zijn als hij dit hoort :D

ps: Ik heb zojuist een track gemaakt met de eminent 2000 strings door de classic phaser (software). Is toch een heel stukkie anders dan een smallstone. De strings zijn trouwens ook wat liever dan die van een 310.

Hehehehehe :D

Het eindresultaat heeftie zeker gehoord ;) we hebben hem namelijk een video opgestuurd van ons laatste concert :D. Patrick Rondat heeft bevestigd dat JMJ het ook nog gezien heeft... hij 'vond het wel aardig'...

Bij Patrick Rondat thuis staat onze video naast die van Metallica overgens :D

J.

weer even terug naar de vraag of alle 310's gelijk zijn. Qua afmeting ? Kijk naar de foto, de theatre is een stuk groter dan de niet-theatre versie. Heb medelijden met dat kleine geval (en met mij, ik heb 3 van die gedrochten staan).

Attachments

• p1010264klein.jpg
    p1010264klein.jpg
    56,7 KB · Bekeken: 112
Origineel geplaatst door wouw
(en met mij, ik heb 3 van die gedrochten staan).
wouw heeft deze bijlage geplaatst:

Haha...drie Eminents. Ik weet nog dat het begon met een tijdelijke CS80 in de woonkamer. Ben je geleidelijk aan het proberen de woonkamer bij je studio te betrekken zonder dat je vrouw het doorheeft? :D

Ik heb de kleine aangeschaft vanwege de onderdelen. Maar ik had beter moeten weten: ik ben niet in staat zo'n orgel op te offeren. Ik hoop deze 310 weer helemaal schoon te krijgen en 'm op zolder te zetten, dat moet "makkelijker" gaan dan een theatre. En inderdaad, het moet snel gebeuren want het vrouwtje is niet blij. Matthijs, weet je zeker dat je je plannen doorzet haha? Grapje, je bent goed bezig !

Zover ik kan zie is één toetsdiode defect (heb ik liggen) en helaas is de balance-regelaar rechtsonder afgebroken. Ik moet dus nu op zoek naar een (gratis) balance-regelaar of liever nog (de slider zit vastgesmolten aan de kunststof afdekkap) een vervangende kunststof deel met de 4 sliders in de juiste kleur. De kleine 310 heeft immers een grijze afdekplaat en mijn theatres hebben een zwarte plaat.

Vervolgens overweeg ik een modje: ik wil de uitsterftijd kunnen beinvloeden. Ik heb één 310 met een uitsterftijd (geluid bedoel ik he) van 5 sec terwijl de overige al stil zijn na 3 seconden. Ik vermoed dat een condensator / weerstand aanpassing hier uitkomst biedt (trimmertje). O ja, en midi tzt.

Wie o wie heeft een sloop-310 en wil het paneeltje rechtsonder doneren ?

O ja, ik heb besloten deze foto niet op te nemen in de patser-thread. Over dit soort situaties kun je gewoon niet opscheppen, het is gewoon zielig.

Origineel geplaatst door wouw
Wie o wie heeft een sloop-310 en wil het paneeltje rechtsonder doneren ?

Ik wil best even voor je kijken in de onderdelen afdeling. Welke sliders zitten er ook al weer op dit paneeltje?

Hoi Marcel, hihi jouw achternaam is wel toepasselijk.

Het is het paneel met de vibrato-, balance-, timbre- en reverberation sliders. Jouw 310 heeft volgens mij ook zwarte kunststof panelenn (theatre-model he), maar ik kan natuurlijk proberen de balance-slider los te smelten en een andere vast te lijmen.

Back