Beltonen

RoelRoel

Ingeburgerd
Stel ik maak een bekend top 40 bagger liedje na als beltoon en ik plaats hem op internet...
Mag dit zomaar of moet ik dan geld betalen aan een organisatie of de artiest?

Warom zou je een bekend bagger top40 nummers ringtoon willen hebben. Sterker nog waarom zou je een ringtoon willen hebben als je een trilstand hebt.

Ik hoef het zelf niet te hebben, maar ik vroeg het me gewoon af omdat ik van iemand hoorde dat dat niet zo was maar ik weet niet of die persoon uit zijn nek lulde...

Dus je moet gewoon ook rechten betalen...

Ok bedankt dat wilde ik even weten...

Sorry dat ik sommigen heb verveelt.
(hoewel ik in een ander topic een keer het tegenovergestelde las)

Dus ik mag ook geen midi bestand waarin ik een liedje nagemaakt heb (ook al is het maar een fragment) op internet te downloaden zetten.
:confused:

ff serieus antwoord a.u.b...

Ik vraag dit omdat in een ander topic ooit gevraagd is of je er geld voor krijgt als je een nummer uitbrengt en iemand verkoopt van dat nummer beltonen. Toen werd er juist gezegd van niet....

Dus zo'n achterlijke vraag is het toch ook weer niet

Origineel geplaatst door RoelRoel
Dus ik mag ook geen midi bestand waarin ik een liedje nagemaakt heb (ook al is het maar een fragment) op internet te downloaden zetten.
:confused:

ok even serieus:

1. Een midi bestand van een liedje: partituren zijn beschermd als auteurswerk (in België, maar dat zal in Nederland zeker ook wel het geval zijn), dus je zal niet ver lopen met je midi files.

2. Ook al is het maar een fragment: eventueel kan je dan in aanmerking komen voor een uitzondering, namelijk het citaatrecht. De toepassingsvoorwaarden daarvoor zijn wel vrij strikt.

Voor details kijk je gewoon even in de auteurswet

Je moet erg opletten met beltonen. Eigenlijk is het zo dat zelfs het laten rinkelen van je GSM met een beschermd werk op straat een inbreuk is op het auteursrecht, omdat je het openbaar maakt ... Voor het aanbieden van beltonen van bestaande muziekwerken is dus zowiezo toestemming nodig van de auteur ... :doei:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door RoelRoel
Hoe kan een site als deze dan bestaan of is ie illegaal (sorry dan)
http://www.free-midi.org/ :confused:

Het hoeft niet te verbazen dat er geen contactgegevens op die site te vinden zijn ...

Er zijn wel meerdere redenen te bedenken waarom zo'n sites bestaan. Waarom bestaan Kazaa, eDonkey, ... ?

Origineel geplaatst door 6 trak
is dat een vereiste dan die jij graag op elke willekeurige site zou willen zien?

Niet perse. Ik wou enkel maar aangeven dat het niet makkelijk zal zijn de identiteit van de personen achter de website te vinden.

Om nog eens op die beltoon-websites terug te komen. Hier een duidelijk voorbeeld van een site die wél legaal beltonen aanbiedt (tenminste dat beweren ze): http://www.freeringtones.nl/

tsja ik snap so wie so niet waarom mensen nu zo graag een blieperdebliep liedje willen hebben op hun mobiel die lange te na niet klinkt als het origineel... een ringtone die niet op een origineel nummer zou zijn gebasseerd zou zijn maar die de limits stretched van zo'n soundengine zou pas een uitdaging zijn (a la sid oid.)

Ik wil ze alleen gaan maken voor anderen...
Voor Nokia is het makkelijk daar heb je gewoon een gratis VST plug-in voor en die ondersteunt gewoon General midi, maar nu vraag ik me af hoe ik er achter kom hoe dat bij andere merken werkt.
Ik heb al heel veel proberen te zoeken maar meestal krijg ik óf slechte sofware óf een commercieële flutsite.

Back