Mwa, het bewijst wel een beetje dat het bij Clavia gaat om een DSP farm met midi controller. Meer is het zeker niet.
Maar dat maakt ook helemaal niet uit. Zoals in een eerdere post duidelijk werd gemaakt zijn alle VA's nu eenmaal gebaseerd op dit principe.
Clavia heeft besloten om dit op een DSP platform te bouwen, lijkt me hun eigen keuze.
Wat ik een veel interessantere vraag vindt is deze:
Klinkt deze 1 voice versie ook hetzelfde als de hardware als je er precies dezelfde patch in maakt. En hoeveel CPU power eet dat nu eigenlijk. Dat geeft dan namelijk een indicatie van de huidige status van mogelijkheden van softsynths.
Als een P4 3 Ghz momenteel dit juweeltje op 5% cpu power kan spelen dan zou het goed zo kunnen zijn dat we met 50% belasting een 8 voice versie ofzo native kunnen draaien (2% reserveer ik even voor zaken als routing, multitimbraliteit e.d. waar je met 1 voice geen last van hebt).
De discussie dat het bij dit soort machines hoofdzakelijk om de programmeerkunsten gaat lijkt me vrij onzinnig, natuurlijk gaat het hier om de programmatuur. Anders had het nooit in zo'n klein doosje gepast!
Wat me overigens wel opvalt is dat de executable best groot is t.o.v. bijvoorbeeld reaktor van NI. bi Reaktor zitten de basismodules ook in de executable dus daar zit het verschil niet en ze hebben (als het goed is) beiden geen samples geintegreerd in de executable. Heeft Clavia dan toch zoveel meer sourcecode (ze hebben namelijk minder basismodules dan Reaktor)?
(Kan me overigens wel een beetje voorstellen dat sommige modular gebruikers zo iets hebben van "What the fuck".
Maar ja....dat heb ik met sommige VSti's ook gehad, soms vraag je je gewoon af waarom je nog hardware koopt (tot je lekker achter de knoppen zit).
EDIT
Zit net ff te kloten en zie dat op mijn laptop (Pentium M 1.6 Ghz) sommige patches met 1 voice dus al tussen de 50 en 70% cpu gebruiken. Niet gering dus!
EDIT2
WOW.....dit ding vreet echt cpu cycles gewoon. Dit kan natuurlijk express gedaan zijn. Geen G2 gebruiker wil natuurlijk deze patches voorbij zien vliegen met alles minder dan 5% cpu usage.