Yamaha Motif 6

Overigens moet je niet perse die GM indeling volgen. Eens het bestand ingeladen en ontdaan van overige data kan je deze beter in Motif Song Formaat bewaren en verder bewerken. Je zou bijvoorbeeld die individuele drumtracks kunnen behouden zodat en apart kan bewerken. Dat was waarschijnlijk ook de bedoeling van de maker van het bestand. Echter, als je midibestanden wil delen met de rest van de wereld, is het toch verstandig om een geschikt formaat te kiezen, bv GM omdat niet iedereen hetzelfde instrument gebruikt natuurlijk. :D

Origineel geplaatst door Hover
Ik hoopte dat je zelf ook eens in de Event List zou kijken, dan had je zelf de oorzaak al kunnen vinden hoor ;)

Op track 10 staan wel degelijk drums (maar niet erg veel--er ontbreekt blijkbaar wat), die hadden we al via de GM RESET opdracht klaargezet.

Maar kijk eens naar tracks 8,9,11,12,en 13? Valt je niets op?

Die tracks bevatten allemaal een Program Change. Op zich niet vreemd maar de Program Change bevat geen Number waardoor er geen Program Change wordt uitgevoerd. Ze horen er dus in dit geval niet thuis.

Maar zonder de juiste Program Change heb je niet echt een idee welke klank de maker nu eigenlijk gebruikte?

Kijk nog eens goed naar die tracks. Elke track bevat slechts 1 specifieke noot die nogal 'ritmisch' herhaald wordt. M.a.w.: dit zijn individuele drumtracks, elke track bevat een specifieke drumklank. Gewoon die tracks mergen naar Track 10 (da's waar elk GM instrument zijn drums verwacht) en ... Voila, de 'ontbrekende' drums zijn nu duidelijk hoorbaar.

Kortom, zoals ik al meldde: Niet jouw Motif is de oorzaak maar de maker van het midibestand.

Dit is het resultaat na het verwijderen van de overbodige Program Changes en het mergen van de individuele drumtracks. Ik heb ook het 'gecorrigeerde' midibestand als bijlage toegevoegd zodat je dit kan inladen in jouw Motif en kan nazien hoe het resultaat in de Event List eruit ziet.

Die laatst geplaatste miditrack doet het nu uitstekend bij mij. Alle tracks kloppen nu gewoon.
Heb even een midi-track van The Chemical Brothers geupload. Deze is volgens mij helemaal ontregeld ofzo. Op de pc speelt ie niet af en op de Motif krijg ik de meest vreemde klanken te horen. Nou ja; ben benieuwd hoe deze bij anderen werkt.
Ik ben trouwens op zoek naar midi drumtracks. Deze wil ik in patterns plaatsen en dan weer nieuwe nummers maken. Aangezien ik zelf geen drums inspeel vind ik het handiger om met presets te werken. En dit zou ik graag willen uitbreiden met midi-tracks. Waar zou ik dit specifiek voor drums kunnen vinden?

Attachments

• chemicalbrothers_heyboyheygirl.mid
    66,4 KB · Bekeken: 85
Origineel geplaatst door Archaos
Die laatst geplaatste miditrack doet het nu uitstekend bij mij. Alle tracks kloppen nu gewoon.
Heb even een midi-track van The Chemical Brothers geupload. Deze is volgens mij helemaal ontregeld ofzo. Op de pc speelt ie niet af en op de Motif krijg ik de meest vreemde klanken te horen. Nou ja; ben benieuwd hoe deze bij anderen werkt.

Zelfde werkwijze:
  • Invoegen van een GMRESET (ik heb deze op tr.16 geplaatst)
  • Tracks 3,4,5,6 en 8 bevatten geen Program Changes en gebruiken telkens een noot (een drumtrack dus). Die heb ik allemaal samengevoegd naar Track 10 (GM Drums horen thuis op kanaal 10)
  • De meeste Program Changes worden gelijktijdig met de eerste noot verstuurt, da's niet echt verstandig omdat sommige synthesizers wat tijd nodig hebben om de juiste klank te laden (gemiddeld duurt dit 200 ms). Het is altijd verstandig om deze een paar 100 ms vroeger te plaatsen zodat de synthesizer de gekozen klank geladen heeft wanneer de eerste noten daarvoor worden ontvangen. Meestal worden deze in het begin van een track geplaatst. Dat heb ik dus ook gedaan.
  • Het klinkt nu al heel wat beter doch op track 7 gaat het niet helemaal goed. Hier weet ik niet onmiddellijk wat de maker in gedachten had. Ik heb nu het volume op 0 geplaatst. Doch je kan zelf deze volumewijziging ongedaan maken en een geschiktere klank kiezen. Maar ook zonder track 7 klinkt het zoals het origineel. Ik vermoed dat track 7 werd gebruikt als 'kladblok' om bv. controller informatie op uit te tekenen en die dan toe te passen op een andere track.
  • In het begin zijn er enkele legen maten die je er ook nog kan uitknippen.

De General Midi indeling (GM) is ideaal om midisongs uit te wisselen met andere gebruikers. Zodra het bestand 'aanvaardbaar' klinkt, kan je echter beter andere, betere Programs uit de 'normale Voice Banks' kiezen, controller informatie toevoegen,gebruik maken van effecten,... en hoef je je ook niet meer te houden aan de GM-indeling want je kan het bestand dan bewaren in het formaat van jouw sequencer/DAW. Tenzij je het eindresultaat weer, in midiformaat, wil beschikbaar stellen aan andere gebruikers.

Zoals je zelf ook kan vaststellen zijn er enorm veel midibestanden op het internet beschikbaar maar veel makers weten amper wat GM is en hoe het te gebruiken. En dan krijg je vaak songs die niet correct afspelen (alhoewel dat soms nog eens interessante resultaten oplevert).

Trouwens, dit geldt ook voor de vele midibestanden in GS (Roland's uitbreiding op GM) en XG (Yamaha's uitbreiding op GM) indeling.

Attachments

• chemical.mid
    65,9 KB · Bekeken: 106
De optie om een 'GM Song' te initialiseren is enkel beschikbaar op een Motif ES. Toch kan je met de Motif (Classic) hetzelfde bereiken door een GM RESET (F0 7E 7F 09 01 F7) aan het begin toe te voegen in Song Edit Mode.

Mezelf even aanvullen. Als je Motif voorzien is van het laatste OS, dan is de optie om een GM Song te initialiseren ook beschikbaar.

“GM” (General MIDI) is added as a parameter to be initialized on the INIT display in the Song/Pattern Mixing mode. If the GM check box and the desired parts are marked, executing the Initialize will set the voice banks of the corresponding parts to the GM bank. This feature is convenient when you want to play a GM song that does not contain a “GM On” message.

Hoef je niet meer te jongleren met F0 7E 7F 09 01 F7 :D

Attachments

• gminit.jpg
    gminit.jpg
    16,6 KB · Bekeken: 85
Het loopt allemaal geweldig nu.
Hover; je bent een genie ;) .
Serieus; bedankt voor je informatie. Ik ben echt een heel stuk verder gekomen.
Ik zal binnenkort weer eens wat midi-files plaatsen.

Ik ben trouwens op zoek naar midi drumtracks. Deze wil ik in patterns plaatsen en dan weer nieuwe nummers maken. Aangezien ik zelf geen drums inspeel vind ik het handiger om met presets te werken. En dit zou ik graag willen uitbreiden met midi-tracks. Waar zou ik dit specifiek voor drums kunnen vinden?

Laat ik even mezelf quoten :P .
Ik ben naar naar het bovenstaande erg benieuwd namelijk.
Weet iemand of ik ook ergens (korte) midi drumtracks kan downloaden of iets dergelijks?

Ik vermoed dat er ergens op Internet wel dergelijke midibestanden te vinden zijn. Misschien is Drumtrax wel iets voor jou? Er is trouwens een demo die je kan downloaden.

Maar je kan met jouw Motif al heel ver geraken hoor. Je beschikt al over 128 Preset Phrases (allemaal drum phrases). De handleiding vermeldt het niet maar je kan deze ook bewerken en dus volledig naar je hand zetten.

In Pattern Mode kan je een Preset Drum Phrase naar een User Phrase kopieren. Nu kan je die User Phrase volledig aanpassen. O.a. Remix is zeker de moeite om te gebruiken.

In Song Mode kan je die Preset Drum Phrases ook gebruiken m.b.v. Copy Phrase waarmee je zowel Preset als User Phrases kan invoegen en dan verder bewerken.

In Beide Modi kan je ook nog Grid Groove gebruiken om Parts nieuw leven in te blazen.

In Pattern Mode kan je een Preset Drum Phrase naar een User Phrase kopieren. Nu kan je die User Phrase volledig aanpassen. O.a. Remix is zeker de moeite om te gebruiken.

Ik heb met de Job-mode geprobeerd om de phrase te mixen, maar ik krijg steeds 'Illegal phrase number'. Ook als ik de phrase naar User heb omgezet.
Het is verder wel leuk om een preset te nemen en vervolgens met Job en F5 Divide drumtrack toe te passen. Vervolgens kun je ook alles weer aanpassen. Toch ben ik het liefst zou weinig mogelijk met drums bezig en zoveel mogelijk met het geheel.

Ik heb met de Job-mode geprobeerd om de phrase te mixen, maar ik krijg steeds 'Illegal phrase number'. Ook als ik de phrase naar User heb omgezet.

Ik vermoed dat je de Phrase tracht te kopieren naar dezelfde Phrase. Als de bron- en doelphrase gelijk zijn krijg je die foutmelding. De onderstaande afbeelding geeft de standaardinstelling weer van de Copy Phrase Job. Zoals je kan zien zijn de Section en Phrase dezelfde, je moet dus of een andere Section of een andere Phrase als doel kiezen. Je kan moeilijk verwachten dat het instrument deze keuze voor jou zal maken.

Attachments

• copyphrase.jpg
    copyphrase.jpg
    20,6 KB · Bekeken: 87
Ik heb al wel wat pogingen gedaan om een phrase te mixen, maar ik kan tot dusver niet terughoren waar nou daadwerkelijk een verandering is opgetreden. Is hier wellicht een voorbeeld van hoe dit nou toegepast kan worden?

Yamaha Motif ES-6 Problems

Yamaha Motif ES-6 Problems

hoi ronnie

het probleem met de sample heb ik opgelost door de release time van de AMP ENV op 127 te zetten hierdoor wordt mijn sample volledig afgespeeld binnen deze tijd weet niet of het met grote samples ook wil.
Een performance naam kun je wijzigen door in PERFORMANCE MODE naar EDIT en dan GENERAL NAME hier kun je de naam wijzigen door er met de cursor naar toe te gaan wel direct hierna STORE'N.

Succes

Oke,

Ik heb een Motif ES6. Mijn probleem op dit moment:

Ik heb een sample ingeladen zoals ik ook deed met de Motif 6. Ik kan de AMP ENV op 64 zetten, niet 127, dat is niet erg overigens hele sample word vervolgens afgespeeld. Dit is dus in Voicemode ingesteld. In de Motif classic nam hij deze instelling dus ook mee naar de PERFORMANCE Mode. De Motif ES-6 neemt dit dus niet mee. Ik moet dus nog steeds de toets ingedrukt houden om de sample volledig af te spelen. Als ik vervolgens hier het zelfde instel bij de AMP ENV dan blijven alle sounds ook hangen. Hoe los ik dit op? En hoe maak ik een AUTOLOAD aan zodat al mijn SAMPLES ingeladen worden op de MOTIF ES-6?

Greetz Ronald!*D

Oke, het 1e gedeelte is nu opgelost. Ik kan per sound de release time instellen dus de sound die ik onder de toets druk word de release time 64. Hiermee dit probleem opgelost. Nog mensen die mij kunnen vertellen hoe ik Autoload gedeelte goed ingesteld krijg?

Greetz ronald! :kroon:

Back