iban/bank overmaken buitenland

nomore

Lintage Vid
He.. vraagje. (weet niet waar ik het anders moet neerpleuren dusz doe het maar ff hier :))
Anyway. ehh. ik had geboden op een airbase-99 op ebay.de . Ik had net (met 1 pleuro) de bieding verloren maar ben toen door iemand anders benaderd om zijn airbase over te nemen.
heel mooi allemaal, maar dit gaat dus niet via een veiling. Op zich had die gast een goede ebay rating (100%) en heeft me verschillende foto's gestuurd (ook nog een paar andere nadat ik dit had gevraagd).

Nu wil ik het geld (goede deal :{ ) via iban overmaken, in dit geval naar een duitse bank.. Ook allemaal op zich geen probleem, wel eerder gedaan.

Het probleem is nu dat er geen enkele manier bestaat om dit geld te storneren (terug te boeken oid). Dit beangstigd me enigsinds aangezien ik dus in feite er maar op moet vetrouwen dat hij het gaat opsturen nadat het geld is overgemaakt.

Niet dat ik slecht van vertrouwen ben, bovendien heb al zijn gegevens e.d., maar toch zou ik toch wat meer controle op dit 'proces' willen hebben. Hij bood ook aan dit via pay-pal af te handelen (geen creditkaart betaling helaas). Is pay-pal beter? en is hier iemand wel eens in "conflict" gekomen met een buitenlandse verkoper/koper?

eenmaal gedane overboekingen kun je volgens mij niet terug laten storten.
je moet zelf uitvinden of je de persoon met wie je zaken wilt doen, vertrouwt.
ik weet niet in hoeverre je iemand kunt achterhalen die zijn afspraken niet nakomt aan de hand van een iban nummer, maar misschien weet iemand anders dat.

anyway, ik heb nog nooit problemen gehad met het overboeken van geld naar het buitenland, en het ontvangen van de afgesproken items..

Is diegene ook actief op ebay? Als dat zo is, dan kun je naar z'n rating/beoordeling kijken. Als hij een hoop posititieve reacties van verkopen heeft, dan zit het meestal wel snor. Heeft hij geen of negatieve reacties.... Je begrijpt hem al.

Zijn voorstel om het via paypal te doen is ook positief. Een afzetter zou dat namelijk niet doen.

Succes met je besluit en laat even weten of het gelukt is. *D

je kan adhv alleen een IBAN of bankrekeningnummer nooit iemands gegevens achterhalen.
Je kan hoogstens in het desbetreffende land aangifte doen en de politie het uit laten zoeken, maar dat doen ze in 9 van de 10 gevallen niet.
Vraag anders ook zn telefoonnummer en bel hem op zou ik zeggen.
En die 100 % feedback zou ik ook even controleren of dat dit niet alleen met aankopen is `verdiend` en als ie ook verkopen heeft gedaan of dat ook zaken zijn geweest die een beetje liggen in de lijn van het aangebodene.
Ik heb wel eens zon aanbod gehad en die vent had 100% 450 positieve stemmen.Toen ik ging kijken bleek hij deze verdiend te hebben met het aan en verkopen van kaarten a $0.50 per stuk.
Niet doen dus als dat het geval is.Dan weet je zeker dat je je geld kwijt bent.
Heeft hij daarentegen wel audio-apparatuur verkocht dan kun je er wel van uit gaan dat het goed zit.
Succes ermee.

ik wil je niet paranoid maken, maar ik krijg ook wel 's van die aanbiedingen, maar dan voor 'n 'brand new factory sealed roland 909'. oplichterij natuurlijk, maar die kerels hebben ook een gigantisch goede ebay-rating. en hoe doen ze dat? ze hacken de account van echte verkoper en geven zich dan voor die persoon uit. Kwam 'k achter omdat ik die fake aanbieding aangegeven had bij Ebay, en dat is wat zij ontdekt hadden.

maar goed, die bij mij wist duidelijk niet wat ie probeerde te verkopen. als die van jou pics enzo heeft, en er als een mede-gear-freak kan over praten, is het vast wel veiliger. maar het is nog steeds aan jou omdat uit te vissen voor je je geld stort. want zelfs als het officieel via ebay gaat is het toch maar de vraag of je ooit je geld terug ziet in geval van problemen.

wat ik altijd doe is kijken naar de koop/verkoop geschiedenis van een verkoper, als er veel gear bij zit is dat een goeie aanwijzing. en wat je nog kan vragen is een foto van het apparaat met een duidelijk leesbaar identiteitsbewijs erbij.

En als je hem vraagt het op een bepaalde tijd op 'Buy now' zet?

Ben zelf ook benaderd door iemand.. en heb dit toen voorgesteld. Hier ging hij mee akkoord.
(Koop is nooit door gegaan omdat ik het toch een beetje vreemd vond, Ebay policy is eenmaal anders)

Back