De rompler, een kat met 9 levens?

fuse

Gepokt en gemazeld
Zat net dus even naar de Korg Oasis specs te kijken en toen viel me iets op.

Er is een nieuw soort rompler aan het onstaan. Gek genoeg lijkt het er wel op dat vanuit de softsampler hoek het idee is ingegeven dat de romplers nu massa's aan ROM data moeten gaan gebruiken. En die wordt dan gebruikt om stereo, multilayerd multisampled geluidsvormen van bestaande instrumenten weer te kunnen geven.
En er is een of andere wazige wedloop onstaan wie het meeste ROM onboard heeft. Waarop de marketing molen natuurlijk weer vrolijk gebruik van maakt. Voor zaken als Piano's lijkt het me wel handig. Maar ik zit helemaal niet op twintig verschillende EP's te wachten.

Zelfde als met de Motif ES rack trouwens. Die wordt ook helemaal volgepropt met ROM samples. Of de Fantom XR die tot wel 1Gb aan ROM samples heeft. Maar dan moet je wel een partij SRX borden bijkopen die ook behoorlijk aan de prijs zijn.
En tsja het klinkt misschien dan wat oneerbiedig maar het lijkt er dan net op alsof je een sample CD in een kastje koopt met dit soort synths.
Maar misschien is dit dus de enige manier van overleven lijkt het wel voor deze hardware vorm.

Nu heeft die Oasis gelukkig meer aan boord. Tenminste al dan niet optioneel. Waarvan ik me ook heel sterk afvraag of deze onderdelen ook los verkocht gaat worden. Zoals een losse VA synth, Piano etc.

Het verbaast me eigenlijk dat het niet eerder is gebeurd dat romplers met grote hoeveelheden geheugen worden uitgerust. Dat is tenslotte een van de belangrijkste onderdelen van dit soort synths.

Zoals jij zegt Fuse, een hardware bak met een x aantal sample cd's erin,, maar toch vind ik romplers een heeeeeeeeeeel stuk fijner om mee te werken dan met sample cd's hoor. Je hoeft ze niet helemaal te laden,met een sampler ben je daar zo minuten mee bezig.

Zelf ben ik nog steeds heel erg blij met mn k2000, en is het mijn meest gebruikte synth

Tsja, technisch valt er eigenlijk weinig meer uit te breiden aan romplers. Maar als fabrikant moet je natuurlijk wel nieuwe producten in de markt zetten om te blijven verdienen, dus wat doe je? Meer van hetzelfde. Dus nog beter geluiden, nog meer polyfonie, nog grotere arpeggiators en sequencers, nog meer opties. Ik vind dat niet echt een nieuw soort rompler. Ze worden gewoon steeds krachtiger intern. Maar wat is het alternatief? Yamaha heeft RCM (PCM door FM) geprobeerd met de SY's (die trouwens wanstaltig laag geprijsd zijn: een SY77 kost evenveel als een DX7IID, die in upgegrade vorm helemaal in de SY77 opgenomen is, waar dan nog het AWM- en RCM-gedeelte bij komt :confused: ), maar dat was blijkbaar te moeilijk en onbruikbaar. En zo ongeveer de enige manier om realistischere geluiden te krijgen is door middel van grotere samples waarin meer is vastgelegd (meer samples per geluid bijvoorbeeld). Je ziet trouwens hetzelfde bij VA-synths. Wat is de grote vernieuwing van de Virus TI? Meer polyfonie, een VSTi-interface, wavetable-synthese: waarin verschilt dat van de ontwikkelingen bij romplers? Want dat is ook de OASYS: meer ROM, meer polyfonie, meer synthesevormen (PCM, VA, orgel = +/- additief).

Maar de vraag is: wat is het alternatief? Wat zou je dan graag zien qua ontwikkeling?

Ode aan de romplers.

Ode aan de romplers.

Ik zie romplers als een apart gegeven binnen het synthesizer gebeuren.
Zowel Roland als Yamaha en Korg hebben de laatste 15 jaar een aantal fantastsiche toestellen op de markt gebracht waarvan mijn persoonlijke favoriet nog steeds de Roland JD990 is ( als ik er één voor een prikje kan kopen zal dat nr4 in mijn rack worden !)
Persoonlijk vind ik de JD990 bijzonder goed klinken, zeker als je het toestel 'misbruikt' en verder gaat dan standaard pianotjes of blazers. Initieel is het de bedoeling van romplers om naast een aantal 'synthesizer' sounds bestaande instrumenten zo goed mogelijk na te bootsen, maar net daar vind ik ze vaak te dun klinken, op een beperkt aantal sounds na. Vergeet dus natuur getrouwe piano's of blazers. Meestal komt dat bij nagenoeg elke rompler niet verder dan "tingel tangel" en vind ik een hi-end sampler met CDRom programma's en dito grote wave bestanden een betere oplossing om natuur getrouwe klanken te bereiken.
Er komt natuurlijk ook kentering in de zaak en romplers zullen inderdaad zoals Fuse zegt, steeds met grotere libraries en bestanden komen die de klankkwaliteit alleen maar ten goede zullen komen. In die zin worden het steeds meer preset-samplers dan romplers.

Wat ik anderzijds wel erg interessant vind aan "oudere" romplers is dat ze mits de juiste benaderingswijze en afstappend van het idee dat ze natuur getrouwe sounds moeten produceren, toch wel zéér eigenzinnige sounds weten voort te brengen op voorwaarde dat je de onboard "samples" als golfvormen bekijkt en hiermee aan de slag gaat om patches te bouwen.
Daarom gebruik ik mijn JD990's nooit multitimbrale, maar enkel in "patch" mode. Net omwille van de dynamiek, klankkleur en eigenzinnig karatkter ben ik er van overtuigd dat een JD990 binnen 10 jaar net zulk een gezocht apparaat gaat zijn als de Roland MKS80 nu. Dat merk je ook aan de JD800 die, hoewel minder features dan de JD990, nog steeds zeer gewild is. Ideaal is natuurlijk een JD800+990 zodat je via knopjes kan editten, hoewel de 990 zich ongeloofelijk vlot laat bedienen.

Wat ontbreekt de JD990 ? PWM modulatie, maar dat vind ik geen groot gebrek omdat je mits het vintage expansion board (ea) beschikking krijgt over zodanig veel golfvormen dat je zoals op zijn Vlaams gezegd : "nog nie snel aan de nief papatjes zè". Voldoende dus om nog tientallen jaren sounds naar hartelust te bouwen.

Zoalng je maar niet verwacht dat die rompler als een analoog of zelfs VA gaat klinken. Soms lukt dat wel, maar dan moet je toch tevreden zijn met het resultaat.
Meer "orginele" sounds dus en om dat nmet een voorbeeld te noemen :
"Poison" van de Prodigy begint met een standaard sound (zit bij het vintage expansion board ) uit de JD990.
"EML Wobbler"

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Het verbaast me eigenlijk dat het niet eerder is gebeurd dat romplers met grote hoeveelheden geheugen worden uitgerust. Dat is tenslotte een van de belangrijkste onderdelen van dit soort synths.

Geheugen is "duur". Wordt duur gehouden is beter gezegd.
En fabrikanten verdienen natuurlijk graag aan opties idvv expansion boards, memory & wave cards...

In die zin zijn computer gebaseerde VST romplers misschien een betere oplossing. Maar hoe ver ben je dan nog van
een sampler ?
Voor mij hoeft een rompler niet per sé met een ziljoen aan wave memory te komen.
Als de in rom gegoten samples maar goed klinken qua dynamiek is het voor mij al ok.
Als samples met "0" attcack ook een rechte en geen gebogen curve laten horen.
Een vette fx processor aan boord is een must voor romplers.
Veel stemmen is ook een must, dus minstens 24 !

Origineel geplaatst door Cheimoon
waar dan nog het AWM- en RCM-gedeelte bij komt :confused: ), maar dat was blijkbaar te moeilijk en onbruikbaar.

De yamaha TG500 of de TG77 vind ik ook wel een behoorlijk fijne apparaten. Wordt vaak aan geen geld verkocht maar als je de moeite neemt om hier sounds mee te leren maken...a world of pleasure !
Ik begrijp dan ook vaak niet dat dit soort apparaten als "outdated" of achterhaald worden beschouwd.
Wel is het zo dat je inderdaad deze toestellen altijd weer met de basis sounds 2de hands vind.
Niemand of weinig mensen nemen de tijd om met romplers zelf sounds te maken en dat is een zeer spijtige zaak.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar de vraag is: wat is het alternatief? Wat zou je dan graag zien qua ontwikkeling?

3x Osc VA (vanwege PWM)
3x Osc PCM
32 voice

Om de zoveel tijd herontdek ik altijd mijn JV1080 weer. Eigenlijk is dat een superkrachtige synth kom ik dan weer achter waar je de meeste weirde shit uit kan halen. Voor strings is ie sowieso wel fijn (Film Strings is mijn favoriete patch) maar als je maar even een half uurtje gaat editten krijg je rare zut van Aphex Twin tot Radiohead eruit. Juist omdat het totaal niet klinkt als een analoog-achtig iets vind ik het juist zo leuk. 't heeft altijd een wat meer DX of Wavestation achtige klank. Niets mis mee dus.

Ben nu bijvoorbeeld bezig met een nummer waar waar choir achtige geluiden inzitten. Elke keer als ik die sequence afspeel denk ik "verdomme, die choir sound klinkt toch wel verdomde lekker en diep en ruimtelijk".

Ik ben volledige JV1080 fanaat...maar misschien moet ik die JD990 ook maar 's checken...

Origineel geplaatst door Nolet
Om de zoveel tijd herontdek ik altijd mijn JV1080 weer. Eigenlijk is dat een superkrachtige synth kom ik dan weer achter waar je de meeste weirde shit uit kan halen. Ik ben volledige JV1080 fanaat...maar misschien moet ik die JD990 ook maar 's checken...

De full-blown JV met 4x expansion blijft een wonderlijk apparaat. Helaas ontbreekt hij net dat stuk aanzienlijke klankkwaliteit meer die de JD990 wel bied. En da's heel jammer.
Maar in de JD kan dan ook maar 1 expansion board. Zo zie je hoe fabrikanten consumenten vaak voor een groot dilemma plaatsen en hun eigen producten zo catalogeren dat : "Either way what you buy, you're fucked"
Een JV1080 met de klankkwaliteit van de JD990 zou echt een superieur toestel heben opgeleverd...

Wat ik dan mis?

Een doorontwikkeling van Yamaha FDSP technologie. Oftewel een insert FX per noot. Tegenwoordig toch zat DSP power dus dat moet geen probleem zijn. En de expressie ten goede komend uiteraard. Helemaal als je nog natuurgetrouwere piano's wilt maken bijv. Of wierde shit bouwen.

Of zaken als LFO's. Menig romper heeft er maar 2. Doe mij er maar 16 en dan via een modulatiematrix te gebruiken en natuurlijk ook syncable met externe midi.
Evenals beschikbare CC's voor allerlei parameters. Ook minstens 16 plus mogelijke scalering en inversie natuurlijk.

En waarom zijn er geen 5.1 romplers uberhaupt? De Neuron kan wel 5.1

Enne Skel Nolet.
De XV5080 kosten kaal nog maar 800 euris en daar zit een volledige JD990 in plus 4x een JV1080.
Ook al sluit je jezelf 10 jaar op met zo'n bak dan zul je nog steeds nieuwe dingen blijven vinden tot aan het eind. ;)

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
De full-blown JV met 4x expansion blijft een wonderlijk apparaat. Helaas ontbreekt hij net dat stuk aanzienlijke klankkwaliteit meer die de JD990 wel bied. En da's heel jammer.
Maar in de JD kan dan ook maar 1 expansion board. Zo zie je hoe fabrikanten consumenten vaak voor een groot dilemma plaatsen en hun eigen producten zo catalogeren dat : "Either way what you buy, you're fucked"
Een JV1080 met de klankkwaliteit van de JD990 zou echt een superieur toestel heben opgeleverd...

Ik merk met de JV1080 dat sommige waveforms echt veel beter zijn dan andere...ook waveforms die heel gelijksoortige zouden moeten klinken verschillen nogal in kwaliteit.

Maar over de Rompler van de toekomst (ik plak even mijn Chriet Titulear baard op):

Ik denk dat "foto realistische" samples van strijkkwartetten, blazers, gitaren en drums enzo wel zeker handig zijn.
Al die samplekits van Drums From Hell en Peter Slidzaziek (ofzo..) en van die mega Fender Rhodes libaries zouden heel goed in 1 module kunnen. Niets syntesizer geluiden maar zeer higrade akoestieken instrumenten. Gewoon een paar gig rom en een goed programmeer team erachter en gaan met die banaan. Dat met 192 Khz converters en een goede highend (impulses?) reverb erbij...zou heel aantrekkelijk zijn.

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik dan mis?De XV5080 kosten kaal nog maar 800 euris

Nog maar... ? Tel daar nog 100 a 150 euro per expansion bij...gaat al flink geld kosten, maar is dat wel waard ja.
Ps : de JD heeft matrix aanboord maar helaas geen syncbare lfo's. Die vind je dan weer op de JV...

Wellicht wordt virtuele synthese de grote toekomst. Zeker voor "romplers" Men is niet ver meer van het nabootsen van acoustische instrumenten dmv berekeningen in plaats van samples ,dit dankzij steeds snellere cpu's. Bijgevolg zal sampling (vermoedelijk) op het achterplan geraken.
Reeds in midden jaren 80 kon de Axcel Resyntrhesizer dmv resynthese acoustische sounds nabootsten en de Neuron vertoont ook trekjes in die richting. De Yamaha VL1 was een eerste bruikbaar product, helaas met te weinig sounds en in dit geval enkel saxofoon en wat andere blazers.
Die technologie zal ongetwijfeld nog verder worden ontwikkelt zodat we binnen afzienbare tijd toestellen zullen zien verschijnen die in de eerste plaats bestaande acoustische instrumenten zullen nabootsen.

http://www.synth.tv/default.htm

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
Wat ik dan mis?

Een doorontwikkeling van Yamaha FDSP technologie. Oftewel een insert FX per noot. Tegenwoordig toch zat DSP power dus dat moet geen probleem zijn. En de expressie ten goede komend uiteraard. Helemaal als je nog natuurgetrouwere piano's wilt maken bijv. Of wierde shit bouwen.

Of zaken als LFO's. Menig romper heeft er maar 2. Doe mij er maar 16 en dan via een modulatiematrix te gebruiken en natuurlijk ook syncable met externe midi.
Evenals beschikbare CC's voor allerlei parameters. Ook minstens 16 plus mogelijke scalering en inversie natuurlijk.

En waarom zijn er geen 5.1 romplers uberhaupt? De Neuron kan wel 5.1

Dat soort dingen zijn inderdaad cool. Op mijn Ion heb ik voor een patch met 1-3 oscs één envelope voor pitch/mod, één voor VCF en één voor VCA. Op de XP-30 heb ik al voor elke waveform (1-4) uit mijn patch afzonderlijke envelopes voor pitch, VCF en VCA. Wat dat betreft zijn VA's maar beperkte dingetjes.

Maar ook al deze dingen vallen in categorie meer-meerder-meerst, alhoewel het wel zo is dat de ontwikkelingen niet in die richting gaan. Romplers worden steeds meer een soort arranger-synths. Freaky stuff zoals tig LFO's en insert FX-en valt natuurlijk niet in die categorie. Da's wel jammer ja; qua power moet het inderdaad gemakkelijk kunnen nu. En waarom je bijvoorbeeld aan pedaaltjes niet bij alle romplers alle mogelijk cc's kunt koppelen en ook meerdere tegelijk ontgaat mij volkomen...

Tegenwoordig zijn synths nogal betaalbaar geworden (bijv. novation KS), waardoor je niet echt een rompler meer nodig hebt om allerlei electronische geluiden te maken. Die maak ik trouwens ook liever zelf omdat die van een sample CD echt nooit helemaal klinken zoals ik dat wil.

Maar wat ik wel graag zou willen hebben is een rompler met veel piano's en stijkers. En dat liefst ook voor een betaalbaar bedrag. Ik weet niet of zoiets er al is, maar dat zou wel erg handig zijn. En dan bedoel ik niet iets waarbij je eerst de rompler moet kopen en dan het expansieboard.

ik heb jarenlang een budget rompler gehad als werkpaard (de Korg X5). momenteel heb ik em niet meer maar ik mis de sounds wel. Ik wil er op termijn een rackversie van kopen. Ik heb daar ook erg veel sounds voor geprogrammeerd waar je met de mist simpele rom basis sample de meest waanzinnige sound tovert die ver buiten de preset sounds uitgaan. Ik heb er bijvoorbeeld een analoge brass lead a la oxygene 8 op gemaakt die ik echt nog nergens anders zo gaaf uit terughoor.

Origineel geplaatst door Nolet
Om de zoveel tijd herontdek ik altijd mijn JV1080 weer.

Kun je mij dat please ook (aan)leren???

Ik heb ook een JV1080 maar ik doe er zo weinig mee =(
er zitten zelfs 3 Boards in !!! en hij staat maar werkloos in mn studiootje...

Origineel geplaatst door Bass

D'r staan duizenden patches op het internet en als je die er nou eens inrost dan ga je misschien ontdekken wat hij allemaal wel kan.

Presetjes verbouwen kun je daaaaagen zoet mee zijn.

Origineel geplaatst door Bass

Ik heb ook een JV1080 maar ik doe er zo weinig mee =(
er zitten zelfs 3 Boards in !!! en hij staat maar werkloos in mn studiootje...

Ik heb geen expansion boards erin zitten. Vind ik ook niet zo nodig. Wat ik meestal doe is een standaard patch nemen ongeveer de vorm heeft van wat ik wil doen (lead, pad, bass, FX etc). Dan ga ik waveforms wisselen, de structures aanpassen, andere FX programmeren, LFO's op de pitch, onderling de waveforms detunen of transponeren, filter aanpassen etc. Wat ook leuk is, is om een aantal parameters aan midi-CC toe te wijzen of je modwheel! En dan maar jetsen aan die knoppen!

De presets gebruik ik ook nog wel hoor. Meestal met een kleine aanpassing in de envelopes of het filter, maar meer ook niet.

Origineel geplaatst door bobaphat
Zoals jij zegt Fuse, een hardware bak met een x aantal sample cd's erin,, maar toch vind ik romplers een heeeeeeeeeeel stuk fijner om mee te werken dan met sample cd's hoor. Je hoeft ze niet helemaal te laden,met een sampler ben je daar zo minuten mee bezig.

Zelf ben ik nog steeds heel erg blij met mn k2000, en is het mijn meest gebruikte synth

ho ho .. een kurzweil is niet een rompler zoals de jv1080 ofzow !

de tering .. hoe ze alleen al die samples in 8mb proppen is geniaal
zeker in vergelijking met die jv's/ xv's

en dan heb ik het niet over de synthengine ...
totaal niet te vergelijken met jv1080 ..
mocht je ze willen vergelijken .. dan is een jv niet meer dan een presetbak

En met losse samples werken is heerlijk btw .. dan krijg je echt wat van jezelf
zeker als je alle losse hits bij elkaar sprokkelt ...

woord,,

De rom samples uit de K2000 gebruik ik niet als samples, maar puur als waveforms om verder mee te werken. Ik heb een bizarre pad gemaakt met een gitaar en sinus.
Ik denk dat ik mischien romplers met een goeie synthengine nog steeds de meest ideale manier vind. Je kan het breedst aantal klanken mee maken die ook nog eens lekker in de mix liggen.

Origineel geplaatst door bobaphat
woord,,

De rom samples uit de K2000 gebruik ik niet als samples, maar puur als waveforms om verder mee te werken. Ik heb een bizarre pad gemaakt met een gitaar en sinus.
Ik denk dat ik mischien romplers met een goeie synthengine nog steeds de meest ideale manier vind. Je kan het breedst aantal klanken mee maken die ook nog eens lekker in de mix liggen.

tja ... de samples zijn juist van super kwaliteit .. ook omdat ze zo mooi in keyzones zijn opgedeelt ... dat is het mooie aan de k

trouwens wisten jullie dat de k realtime de samples decompressed als ze uit die 8 mb komen ?
erg nifty .. en dat voor 1992 !!!

En als ik iets wil wat breed in de mix ligt ... ga ik stapelen .. dan maakt niet uit of je dat in de k2000 doet of 5 synths dezelfde midi notes voer ...

het grote nadeel van de wat oude romplers is gewoon dat je weinig bereik hebt ..
van c0 tot c8 kan je alleen met veel samples oplossen of zoals de k mooi kan : pitchen zonder echt ielig te gaan klinken
maar dan nog .. een analoge synth blijft king ..

drm ook dat je nu dood wordt gegooit met 1+ gb libraries .. elke noot op elke velocity willen ze als aparte sample hebben.

Back