(pre)Amp voor mijn Rhodes

kaihugo

Stamgast
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een (zo goed als nieuwe) Fender Rhodes Mark I, alleen ben ik nu op zoek naar een goeie (pre)amp voor de Rhodes (vooral voor studio gebruik). Ik heb altijd gehoord dat de Rhodes helemaal fantastisch klinkt met een Fender Twin Reverb (á zo'n 800-900 euro), waar je een mooie mic voor zet om hem op deze manier op te nemen. Hebben mensen ervaringen met deze combinatie en of weet iemand misschien een andere leuke versterker? En wat is de beste manier om hem live te versterken. Ik heb er best wel wat knaken voor over aangezien ik dit een erg belangrijk onderdeel vind in m'n studiotje..

Alvast bedankt!

Kai-Hugo

Mijn ervaringen zijn van zo'n 30 jaar terug. (jaja, je wordt ouder papa) In die tijd waren er nog nauwelijks keyboard versterkers (keyboards trouwens ook nog maar weinig). Die toetsenisten die toen met een Rhodes speelden moesten dus al snel aan een gitaarversterker. De Twin Reverb is een buizenbak die niet echt over de rooie gaat, zoals tegenwoordg alle gitaarversterkers wel kunnen. Juist dat kleine beetje buizen-overdrive, gaf een geweldig geluid aan een Rhodes en zal dat nog steeds doen, al zijn die nieuwere Twins wat zwaarder en eenvoudiger te oversturen.

De Twin is echter een zware bak (evenals die Rhodes trouwens) en wil je hem oversturen, moet die behoorlijk hard. Ook de ruis komt dan behoorlijk door.

Ik denk dat er wel betere alternatieven zijn tegenwoordig: kleiner, goedkoper, minder herrie en stiller. Welke daarvoor geschikt is kan ik je niet zeggen, dat wordt gewoon uitproberen in de muziekwinkel.

Een nieuwe Twin koop je trouwens niet voor het geld dat jij noemt, een behoorlijke tweedehandse misschien . . .

De Major Key schijnt erg goed te klinken. De laatste tijd ben ik aan het ''tweaken"
met m'n Pod XT, een goedkoop buizen preampje van Presonus en een
Roland Cube 30 (beetje thuis klooien met weinig watt).
ik moet zeggen klinkt niet verkeerd.
De PodXT gooi ik rechtstreeks de tafel in en dat klinkt best goed.
Ik heb ooit de Pod I en II gebruikt maar dat vond ik helemaal niks.
De PodXT klinkt een stuk beter. Vooral de Fender Twinverb patch.

Ik heb m'n MKII laatst met een geleende Twin geprobeerd en dat klinkt geweldig,
tis alleen erg kostbaar en veel te veel watt voor mijn situatie.

OK, enorm bedankt voor alle reacties, ik heb er weer een paar vraagjes over:
-Is het minder om een tweedehandse versterker te nemen, kunnen lampen erg slijten ofzo?
-Klinkt het wel lekker bij een Rhodes als ie flink overstuurt?
-Ik ken de Major Key site, maar ik kan er geen amps vinden die ze maken? Waar ergens kan ik er meer info over vinden?

Apollo> Ik heb wel eens muziek van je beluisterd, en je gebruikt ook een Rhodes, als ik het me goed herinner gebruik je hem vrij clean toch? Hoe versterkte je hem in ieder geval?

Ik ben niet zo heel erg voor dingen als Pods, zoek eerder iets annaloogs. Ik zou trouwens erg graag eens allerlei ampjes op mijn Rhodes willen uitproberen. Alleen lijkt het me wel een rotklus mijn Rhodes mee te nemen naar Feedback oid.

Zoals ik al zei wil ik hem trouwens gebruiken voor in de studio en waarschijnlijk ook live. Hoe gaat dat live meestal trouwens? Wordt dan zo'n Twin Reverb als monitor voor de artiest gebruikt en in de soundsys van het podium geplugd, of gaat dat geluid rechtstreeks richting publiek? Dat lijkt me een hel voor de technicus? Hoe wordt dat eigenlijk normaal gedaan bij gitaren?

Sorry voor de stortvloed aan vragen..

Kai-Hugo

Origineel geplaatst door kaihugo
Apollo> Ik heb wel eens muziek van je beluisterd, en je gebruikt ook een Rhodes, als ik het me goed herinner gebruik je hem vrij clean toch? Hoe versterkte je hem in ieder geval?

Ik verander er heel weinig aan. Het laag wat weghalen omdat het daar wel eens rommelig kan beginnen klinken met een bass erbij. Ik versterk met de voorversterkers van mijn mengtafel (oude yamaha). Klinkt niet optimaal, maar kan er best voor doorgaan. Ik zit er zelf ook sterk aan te denken zo'n major keys pre amp te kopen. Maar zoals je al opmerkte, er scheelt iets aan de site (trouwens al een hele tijd).

Sorry dat ik zo laat antwoordt, ik heb blijkbaar over deze thread heengekeken. Goed dat je'm nog eens naar boven schopt. :eureka:

Origineel geplaatst door kaihugo
Kan iemand me iig vertellen wat de Major Key Preamp is?

Staat al ergens op het forum:

De Majorkey is een inbouwprint met daarop een preamp en een BBE-exiter. Het effect is echt geweldig. Je krijgt er een derde knop bij waarmee je de BBE kunt afregelen. Het geluid wordt veel voller met een heleboel boventonen. Het enige nadeel is dat je de 9v batterij steeds moet vervangen. (+/- om de 10 uur spelen)

Ik gebruik zelf een Fender dual showman top, dat is het zeg maar een twin in top-uitvoering ipv combo. Voordeel: je bent flexibeler met speakerkeuze en het tilt wat fatsoenlijker (nou ja, hangt ook van het te gebruiken cabinet af natuurlijk :D ). Ik gebruik hem zelf in mijn wannabe homestudio en daar klinkt hij erg appeteitelijk met een gesloten 15" cabinet met EV speaker. Supersound.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
.....Een nieuwe Twin koop je trouwens niet voor het geld dat jij noemt, een behoorlijke tweedehandse misschien . . .

Qua prijs trouwens: vanaf 700 euro kun je wel een goede gebruikte twin kopen hoor (silverface), alleen je moet goed rondkijken op de verschillende 2ehands sites.

DE versterker voor een rhodes is natuurlijk de Twin Reverb. Mooi sprankelend hoog en een mooi clean geluid...of als je wilt een behoorlijke scheurbak. Vooral als je een model uit de tweede helf van de jaren 70 hebt. Die modellen hebben namelijk een master volume knop die je kan "uittrekken". Zo kan je de voortrap oversturen en nog eens extra boosten...dat scheurt wel hoor.

Maar Fender heeft een heleboel versterkers gemaakt die lijken op de Twin Reverb die erg geschikt zijn. Voorbeelden zijn: Bandmaster, Showman, Bassman, Vicrosonic, Vibrolux.
Je kan natuurlijk ook 1 van die modellen overwegen. Een Twin is heel mooi, maar ook heel zwaar (ongeveer 30 kilo) en heeft een vermogen van 135 watt (jaren 70 modellen dan). Een Vibrolux is bijvoorbeeld 40watt en een stuk lichter...verder lijkt deze amp erg op een twin.

Zelf heb ik een Twin Reverb en een Bandmaster (Top en Box) De bandmaster geeft iets meer bas, maar dat komt doordat speakerbox gesloten is aan de achterkant...die van een twin is open.

Wat betreft de buizen: Je MOET eigenlijk wel een buizen amp kopen, want transistors klinkt echt stukken minder goed. En als je gaat oversturen, dan is het helemaal huilen met de pet op als je transistors hebt. Buizen slijten wel zoals je al zei. Eens in de zoveel tijd moet je nieuwe buizen kopen en de oude daarvoor vervangen. Maar dat is allemaal niet zo moeilijk hoor. (gewoon oude buizen eruit trekken en nieuwe erin stoppen).

Een preamp is een oplossing, maar niet zo'n mooie. Mensen vergeten bij het maken van die keuze dat de mooie klank van een gitaar versterker niet alleen door het versterker gedeelte komt maar ook zeker door de speakers die je erop aansluit. Evenals een mooie oversturing: deze bestaat uit een overstuurde voortrap+eindtrap+speaker.
Je moet een gitaar versterker daarom ook altijd met een microfoon opnemen en niet met 1 of andere line out.

Hopelijk heb je wat aan deze info....als je het 1 en ander wilt uitproberen, dan ben je van harte welkom. Ik heb een Rhodes Mk1 en wat gitaar amps staan.

Ik ben het roerend met MatthijsBlom eens, behalve dat over die scheur van twins (en andere versterkers) uit de 2e helft van de 70's. Die is zooo beroerd (schel, rauw) dat je veel beter een scheurpedaaltje ervoor kunt hangen. Fenders met zo'n master volume 'boost' worden over het algemeen als slechter beschouwd dan versies zonder (vaak hebben die niet eens een mastervolume).
Ik heb zelf een (buizen) H&K tubefactor scheurijzer. Zeer aan te raden.

Grappig wat Vos-Paul zegt.

behalve dat over die scheur van twins (en andere versterkers) uit de 2e helft van de 70's. Die is zooo beroerd (schel, rauw)

Ik kan hem geen ongelijk geven, maar ik ben het niet met hem eens :) Het is een kwestie van smaak denk ik. Ikzelf heb een Twin zonder uittrekbare master volume. Ik zou hem zo omruilen tegen een Twin die dat wel heeft. Maar ik moet er dan wel bijzeggen dat ik dat voornamelijk zou willen hebben omdat ik tevens gitarist ben en het dus voor de gitaar zou gebruiken.

Een Dual Showman top is een hartstikke mooie versterker. Ik heb even naar de advertentie gekeken, maar er zijn enkele nadelen aan:

De versterker top is helemaal te gek...dat is het punt niet.
Maar ik zie dat er speakerkast bij zit met twee 15 inch speakers erin. Dat is niet zo'n mooie kast. Hij is trouwens lomp groot ook...dat ook niet handig. Maar ikzelf vind 15 inch speakers onder een fender amp niet echt mooi. Ik heb zelf nu nog een twin reverb (=2X12 inch) en heb vroeger een Vibrasonic gehad (= een twin met 1X15 inch). Die vibrosonic klonk echt veel minder mooi.

En de prijs (995,-)....daar kan je wel wat mooiers voor vinden hoor. Een twin reverb kost gemiddeld 750,- ...dan raad ik je die toch meer aan. Of je moet een showman vinden met een 4X12 inch speakerkast, da's ook erg mooi.

Tsja, speakerkasten zijn ook een kwestie van smaak. Ik heb zelf nooit over een 2x15 gespeeld (en heb ook geen behoefte aan een hernia), maar ik heb zelf een 1x15 inch kast (closed back, geen bassreflex poort) voorzien van een EVM15L speaker en die vind ik echt heel goed klinken. Anders dan een 2x12, maar niet slechter. Minder tophoog, maar wel warm een goede gedefinieerde bass respons. Zowel voor Rhodes als voor gitaar.
Ben het dan wel weer met Matthijs eens dat je beter wat anders kunt kopen. Of alleen een Showman top (zodat je lekker je eigen cabinet erbij kunt uitzoeken), of een twin waar je ook altijd nog andere speakers aan kunt hangen. Nadeel van een twin is echter wel dat je daarbij ook weer een beduidend hoger hernia risico mee loopt :D

Ja maar de bedoeling is vooral studio gebruik hoor, en zeldzaam een live optreden. En dan nog is er dan iets anders te regelen. Ik wil me hiermee eigenlijk echt richten op studio. Hey, nog iets, een 'normale' electrische gitaar versterken gaat natuurlijk geweldig door de twin reverb. Maar hoe gaat een electrische bass gitaar hier door heen? Zo noemde Matthijs ook ergens de Bassman? Dit is toch een bassgitaar versterker? (duh) Bestaan er ook een paar lekkere zogenaamde 'combo versterkers' maar dan combo in de zin van 'Bass en gewoon' (gewoon=Rhodes/Electrische Gitaar)?

Kai

Het is inderdaad een kwestie van smaak of je een 12 of 15 inch speaker wilt.

Het woord combo betekent trouwens niet dat je er zowel bas als gitaar op kan spelen, maar het betekent dat de versterker en speakers in 1 kast zitten. Zoals bijvoorbeeld een twin reverb. Als de versterker en speakers twee losse delen zijn dan spreekt men van een Top (=versterker) en Cabinet (=speaker).

Een bassman is een basversterker. Maar al die jaren 70 fender verstekers lijken heel erg op elkaar. Ze zijn dus prima geschikt voor zowel bas als gitaar. De speaker is meer bepalend of je er ook daadwerkelijk een mooie bas sound uit krijgt. Een twin reverb is open aan de achterkant. En daarom is hij niet zo mooi voor bas. Daarnaast is de grootte en de verhouding van de kast belangrijk.

Een leuk weetje misschien: oude Marshall verstekers zijn eigenlijk gewoon fender copieen. Het technisch schema is praktisch hetzelfde als van een fender.

Back