Veranderen van DAW

djmachiel

Stamgast
Hoi iedereen,

Ik heb 2 kleine probleemjpes.
(#1)

Ik heb de yamaha 01X tafel en daarom gebruik ik cubase als sequencer. Nou ja, grotendeels doe ik alles in reason (rewire) en gebruik Cubase alleen voor de VST en met name als een "verloop kabeltje" voor Reason.

Helaas is dit nodig omdat die yamaha volgens het mackie control protocol werkt en dus nog bijna niet ondersteund wordt in kleinere programma'a (Live en Reason met name). Nu is Cubase absoluut een top programma maar de interface bevalt me echt helemaal niet. Ik vind het zo netjes uitzien. Het past makkelijk in het rijte Microsoft Office thuis haha!

Ik ben daarom op zoek naar een nieuwe sequecer die wat flexibeler is. Dat je je drum notes niet hoeft te tekenen maar een beetje ala redrum in reason zeg maar. Wat meer moderen en bij voorkeur een soort van midi learn functie (orion).

(#2)

Ik wil binnekort live gaan werken met de volgende spullen:

- PC
- Yamaha 01X
- Novation K-station
- Electribe
- UC-33

Kort samengevat. Ik heb een soort van Live achtige toepassing nodig waarmee ik samples, VST's, Midi (out) en rewire mee kan draaien.

Mischien is Ableton Live het programma voor mij. Helaas ken ik het programma niet goed. Vanwege mijn baan heb ik weinig tijd en wil die tijd niet verspillen aan het leren kennen van een programma wat mij mischien niet ligt.

Heeft iemand ervaring met Live?

Groetjes Machiel

PS: Werkelijk alle ideen zijn welkom. Zoals wij allemaal heb ik een droom te verwezelijken :okdan:

Origineel geplaatst door divi
je wordt gelukkig met live.

idd.

ben van hardware only naar live + hardware gegaan, en het bevalt me zeer. erg inspirerend en voor de hand liggend.

check ff de filmpjes onder 'tutorials' op ableton.com, dan krijg je een goed idee van het concept zonder veel tijd te verliezen.

Origineel geplaatst door djmachiel
Ik zit net aan logic te denken. Nooit mee gewerkt. Is dit mischien een idee tje

Alweer bedankt.

Machiel

dan moet je ofwel een oude versie van logic gebruiken, ofwel overschakelen naar mac ipv pc. ik weet niet of je daar zin in hebt? en het budget om in een nieuwe computer en logic te investeren?

Ableton Live 4 is een goed idee. Ik ken vele overlopers naar deze DAW + live tool.

maar je zegt dat je de yamaha 01X wilt gebruiken, maar Live ondersteunt mackie control protocol nog niet ...

Je kunt gewoon binnen live de functies van sliders, radio buttons etc aan Live functie koppelen middels ctrl+m. Als je de demo laad kun dit natuurlijk zelf testen. En het is idd waar van Live wordt je gelukig! :engel:

Bedenk wel dat je je Electribe alleen via NoteOns/NoteOffs/Bank/Program Changes kan benaderen. Live ondersteunt (nog) geen NRPN.

Verder is het echt een _ideale_ omgeving om in te werken, zeker voor loopbased dingen!

-diskonext

live!

Bedankt iedereen, voor jullie reacties.

Ik ben niet van plan om naar een Mac te veranderen. Dit komt omdat ik deze comp ook voor andere dingen gebruik (middels een 2e hardeschijf die afgesloten kan worden)

Live is the answer blijkt uit jullie reacties.

Verder heb ik nog nooit met een drum computer gewerkt dus dat wordt sowiezo even uitzoeken. In de studio gaat VST goed maar op het podium kun je niet alleen maar naar je scherm staren toch?

Machiel.

PS: Als ik wat voor jullie kan doen?..... Mijn expertise is geluidstechniek en PA

In de studio gaat VST goed maar op het podium kun je niet alleen maar naar je scherm staren toch?

Nou, een scherm op het podium hebben staan is niet heel erg, maar zorg wel dat je gewoon een fijn midi-controllertje o bij je hebt, met wat toetsen, potjes, fadertjes, etc....
Wat ik een vriend van me een keer heb zien doen is een laptop meenemen, en dan het scherm helemaal platleggen, zodat je er over heen buigt, dan kan je je scherm goed zien en toch nog goed communiceren met je publiek. Anders zet je het een beetje naar de zijkant, of ergens waar het niet zo opvalt. Mensen die weinig verstand hebben van live-acts vinden het altijd fijn om geen computer te zien, niet wetende hoe essentieel zo'n ding inmiddels is.

Live is the answer blijkt uit jullie reacties.

Verder heb ik nog nooit met een drum computer gewerkt dus dat wordt sowiezo even uitzoeken. In de studio gaat VST goed maar op het podium kun je niet alleen maar naar je scherm staren toch?

Machiel.

PS: Als ik wat voor jullie kan doen?..... Mijn expertise is geluidstechniek en PA

Ga nou gewoon die demo downloaden en dan verder vragen :eureka: ! Er zit een drumcomp ingebouwd in Live. Die is hartstikke fijn. Een drumcomp voor live on stage lijkt me wat mager. Kan je beter de video uit op een beamer aansluiten imho.

Back