Wanneer is de muziek op?

Als ik luister naar de laatste song van U2, kun je inderdaad stellen dat de originaliteit op begint te raken. Dat nummer had ook op hun eerste albums kunnen staan. Niets vernieuwends dus.

Volgens mij zijn we gewoon verwend door de jaren '70 en '80 waarbij vernieuwing bijna dagelijkse kost was.

Muziek zal echt geen grote sprongen meer maken. Het moet immers wel muziek blijven.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Gebruik eens een doedelzak marching band in je house song :)

dat had je nou niet moeten zeggen...

Origineel geplaatst door murw
grappig, als je oude boeken en artikelen over muziek leest zie je dat deze discussie van alle tijden is. niks om je druk over te maken. muziek raakt nooit op. er zijn gewoon een oneindig aantal mogelijkheden om geluid te ordenen...
en, er is meer dan alleen de eenvormige muziek die de commercie je door de strot probeert te duwen.

Precies, go out & explore!

Er is nog zoveel meer buiten radio en TV...

Radio 538 en al die andere komen niet buiten de top 100 grenzen!

Het zou trouwens theoretisch mogelijk moeten zijn om uit te rekenen wanneer de muziek op is... De verschillen in toonhoogte en timing die je kunt horen zijn namelijk discreet. Er is dus een theoretisch maximum aan combinaties van ritmes en melodieën. Ik denk alleen dat om aan dat maximum te komen je wel een paar miljard jaar verder bent.

Als ik luister naar de laatste song van U2, kun je inderdaad stellen dat de originaliteit op begint te raken.

Hmmmja, toch vind ik het ook wel knap dat ze ondanks dat ze al jaren precies hetzelfde doen, er toch nog miljoenen fans van ze zijn.

Als je hun muziek achterstevoren draait hoor je trouwens bijna geen verschil :D ook een kunst.

Origineel geplaatst door Triphonius Z
Het zou trouwens theoretisch mogelijk moeten zijn om uit te rekenen wanneer de muziek op is... De verschillen in toonhoogte en timing die je kunt horen zijn namelijk discreet. Er is dus een theoretisch maximum aan combinaties van ritmes en melodieën. Ik denk alleen dat om aan dat maximum te komen je wel een paar miljard jaar verder bent.

De wijze waarop muziek wordt gebracht/uitgevoerd maakt het verschil (klankkleur, gevoel, aanzet, interpretatie et cetera.)
Deze aspecten zijn al veel moeilijker te kwantificeren.

Mensen die ""slechts" elektronische muziek programmeren, vergeten dit soort factoren wel eens.
(..en dit is echt niet als belediging bedoeld).

dan vergeet je nog dat elke melodie met een oneindig aantal verschillende sounds te maken is, wat weer een andere sfeer geeft, dus andere muziek

nou, dat was ik niet vergeten, maar voor de simpelheid maar even weggelaten. Kun je nagaan. Klanken, timbres, etc., zou je ook wel kunnen kwantificeren, maar dat wordt al weer veel moeilijker. Uiteindelijk zou je elke klank/toon kunnen relateren aan de toestand die die input teweeg brengt in het brein, en dan weer aan het rekenen slaan.

Maar dat is pas echt onbegonnen werk...

ik denk dat het onmogelijk is om het uit te rekenen.
want in 1 sec kan er al erg veel verschillende combinaties worden gemaakt.
en het ene nummer duurd langer als de anderen.
en als dat zou lukken dan reken je ook combinaties uit over nummers die totaal niet klinken.
:geslaagd:

Origineel geplaatst door DJ Fuse
dan vergeet je nog dat elke melodie met een oneindig aantal verschillende sounds te maken is, wat weer een andere sfeer geeft, dus andere muziek

Dat is niet een definitief standpunt: Switch on Bach is alleen een andere interpretatie van de muziek van Bach, geen nieuwe muziek, mijns inziens. Bewerkingen zijn slechts bewerkingen.

Wat betreft de mogelijkheden van melodie-en: er is een boek geschreven dat alle 'klassieke' werken kan identificeren door van de eerste zestien noten alleen aan te geven of ze hoger, gelijk of lager zijn dan de voorgaande, dus slechts vijftien parameters. Dan rolt ieder stuk eruit! Die stukken worden geacht uniek te zijn...

Wout

Ik krijg van een bewerking toch echt een ander gevoel dan van het origineel, dus andere muziek

muziek als kunstvorm is een afspiegeling van de maatschappij. Enkele cliche's :
Bleus is muziek die onstaan is op het amerikaanse platteland onder erbarmelijke omstandigheden. Jazz is muziek van de stad.
Tegenwoordige electronische music gaat over een snelle niet diepzinnige levenstijl.

Populaire muziek is dan ook eigenlijk een natuurlijke stabilisatie van wat het gros van de mensen nu leuk vind en behoefte aan heeft. Het maakt uiteindelijk niet meer uit of je nou dezelfde tonen blijft spelen; de impact op het juiste tijdstip op welke mensen maakt muziek signifikant. Weer een cliche vanuit bovenstaande: U2 met sunday bloody sunday

Re: Wanneer is de muziek op?

Origineel geplaatst door TraiZor
Wanneer is de muziek op?

Traizor,

We hebben al mensen gehad die vroegen of ze hun studio-monitors moesten vastschroeven in de muur.
"Hoe converteer ik midi naar audio" heb ik ook al gezien, maar deze vraag slaat toch werkelijk alles.
Moet je daar al zo lang SF lid voor zijn ?:frons:
Het antwoord is toch éénvoudig. In ons geval : als de electriciteit op is. :eureka:

By the way, heeft er hier al iemand geprobeerd om 220 Volt te sampelen ?
Ik ken zelfs mensen die dat ooit geprobeerd hebben...en da's echt geen geintje !

Re: Re: Wanneer is de muziek op?

Re: Re: Wanneer is de muziek op?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
By the way, heeft er hier al iemand geprobeerd om 220 Volt te sampelen ?
Ik ken zelfs mensen die dat ooit geprobeerd hebben...en da's echt geen geintje !

hehe, dat wordt in ieder geval een heeeel kort sampletje.. :D

Mja, ik vind een opmerking als "wanneer is de muziek op?" eigenlijk een beetje overkomen als een excuus om te kunnen zeggen 'zie je wel waarom ik crap maak, alles is al eens gedaan!'

:D

R

Je moet gewoon in de juiste hoek zoeken,
Popmuziek is gewoon dood, maar in de jazz en wereld muziek gebeurt er nog van alles. Zowiezo is er in het verleden al muziek gemaakt waar je eeuwig inspiratie uit kan putten
7 jaar geleden dacht ik al dat al die hiphop samples wel gebruikt waren. maar er blijven maar nieuwe breaks bijkomen,

Popmuziek is DOOOD,,, LEVE DE ECHTE MUZIEK

wat een onzin zeg: alle woorden zijn ook allemaal wel eens gebruikt, dus kan iedereen verder gewoon z'n mond houden.

Wij leven gewoon niet lang genoeg om ons daar over zorgen te maken.
Het zou best wel eens kunnen dat het melodietje van 'We will we will rock you' van Queen al werd geneuried door holbewoner schtroeftix toen die zijn wijf eindelijk te pakken had gekregen en ter plekke nam, daarbij vergetend om zijn partituur in te beitelen en aan bumixstemrix te bezorgen per stenodaurus snelpost.

goeie vergelijking,,, mensen zien niet echt in hoe complex het tonale systeem is. Er zijn nog steeds composities die nog niet gemaakt zijn.

Nog een vergelijking
ons hele getalssysteem bestaat uit 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9, kan je dan zeggen dat wiskunde op zn eind is??

Origineel geplaatst door Pjotr G Wanneer zijn alle synthforum discussies op?
Die zijn al op, heb je nog threads gezien waar er niet iemand gelijk naar de "ZOEKEN" knop verwijst? ;). Al helpt de toestroom van nieuwe gear behoorlijk :).

Overigens, wil je het praktisch doen, probeer dan het volgende:

We maken muziek op 44.1khz in 16 bits. Een liedje duurt pak 'm beet 4 minuten. Alle muziek is dan op als je 693,633,024,000 tracks hebt gemaakt. Overigens, als het maken van een beetje track je een dag kost (we nemen hier even aan dat je op hoog tempo met Fruity Loops aan de slag gaat), dan ben je nog steeds 1,899,063,720 jaar bezig. Nu is het grootste gedeelte van die tracks niet aan te horen, pure ruis, of bullshit, maar evengoed. Ter vergelijking, de aarde bestaat al 4,6 x 10^9e jaar, nog niet eens 40% van de tijd die hierboven staat die je nodig hebt, en als we er even van uitgaan dat Lucy muziek kon maken en langer dan 4 minuten op een stuk hout bleef meppen... dan denk ik nog wel dat we even bezig zijn.

Overigens kom je met een probleem te zitten als je een extended mix maakt.

Back