welke synth heeft het mooiste laag?

Thoraval

Ouwe rot
Hmjaja ik heb mezelf gisteren toegezet tot het nóg een keer écht goed beluisteren van Closer, het laatste album van Plastikman zoals jullie weten en eigenlijk vind ik het best een vette plaat. Ik was in eerste instantie nogal teleurgesteld om de bekende reden: weinig techno achtige dingen en meer soundscapes en dat ge-ouwehoer erdoorheen.

Maargoed gisteren dus weer een keer gelusiterd en wat is dat laag toch mooi in die eerste paar nummers!!! Ik heb eigenlijk alleen maar naar de lage strings, pads en bas partijen geluisterd en was toch eigenlijk best onder de indruk en kreeg het gevoel dat je inderdaad een nummer zo minimaal kan neerzetten.

roffel de roffel nu komt de grote vraag:

wat vinden jullie nou synths die echt mooi laag kunnen neerzetten be it analoog of digitaal (al zal zeker op dit vlak digitaal ver achter analoog aanhobbelen, zucht.) En welke synth kan eigenlijk t laagst? :D Is dat te definieren door alleen maar naar specs te kijken? Of is dit ook heel subjectief?

uit eigen ervaring vind ik de nl2 best een mooi laag hebben alleen dit rooie beestje is dan weer net iets te ruig om er echt echt... hmmm hoe zal ik dit zeggen, om het echt puur door alleen lage tonen te laten "gonzen"

Mijn 777 heeft een hele lekkere rond bas. Hij kan rond en honingzoetzijn en aggressief grommend. Hier kan geen digitaal spul tegenop in mijn ogen.

-C-

Uit elke synth haal je laag als je weet hoe het werkt...

Origineel geplaatst door Bass
Uit elke synth haal je laag als je weet hoe het werkt...

Nou... Wel eens goed naar een Matrix 6 geluisterd? Mooie synth, maar niet voor goede bassen.

Mooi laag komt uiteraard uit de Minimoog. Andromeda is ook goed en ik hoor steeds meer mooie basjes uit Ion en Nordlead 3/G2.

Met -laag- wordt toch niet alleen de bas bedoeld? Zo heeft de Motif bijvoorbeeld een mooie ronde basklank in de rhodesgeluiden.

het gaat me inderdaad niet echt om basklanken als wel tonen die je vooral voelt enzo minimoog is fijn jah :)

mn atc gaat erg laag, 100f ook.

Maaruh, uiteindelijk ligt het allemaal aan compressieoed en eq, daarmee klinkt alles goed laag.

Origineel geplaatst door Formant
mn atc gaat erg laag, 100f ook.

Maaruh, uiteindelijk ligt het allemaal aan compressieoed en eq, daarmee klinkt alles goed laag.

da's onzin. Als ik een synth heb die gewoon geen laag produceert kan ik compressen en eq-en wat ik wil. Daar zal het dan echt niet beter van worden. Met eq en compressie kun je je laag wel beter laten klinken in een mix.

oke, maar die synths leg je toch niet droog in de mix ? Of die synth nou van origine laag heeft of niet. Tis natuurlijk wel weer afhankelijk van de filter, maar in principe ook hetzelfde als eq.

Da's gewoon niet waar Formant.. waarom zouden mensen volgens jouw dan nog 1500-2000 neerleggen voor een minimoog als ze gewoon een yamaha CS05 door de eq en compressie kunnen gooien :dubbel:

Met EQ-en vijzel je alleen maar nep-laag op wat je eigenlijk van origine al niet hebt in een synth.
Waarschijnlijk klinkt het nergens naar in je mix

De TS stelt de vraag bij welke synth die baslaag al vanzelf aanwezig is.

ps: en wat heeft het filter hier mee te maken??

Passie voor vintage gear ? kan ik best bij inkomen. Bovendien denk ik dat veel mensen dat iig wel doen, we zijn niet allemaal puristen dus die cs05 zal zn werk ook prima doen. En de clones ervan, gaan die dan niet laag ? Ik bedoel als het puur om laag gaat hoef je toch niet vast te spijkeren op een specifiek model, een herman filterbak zou je hetzelfde geven als je er een vleugel doorheen knikkert bwvs.

Origineel geplaatst door Sander02
De TS stelt de vraag bij welke synth die baslaag al vanzelf aanwezig is.

*pur*

eindelijk iemand die leest 8o

Ik werk graag zonder een hoop effecten en ik eq ook weinig, ik weet niet waarom vraag het dus ook maar niet, en gutogut als ik nou es een minimog had... misschien toch es overna denken... en anders de voyager rack... woei :)

De meeste synths met een sub-Osc zijn altijd wel fijn om mee te werken.

Maar persoonlijk vindt ik de Korg prophecy altijd wel lekker voor basgeluiden. Ik moet eerlijk toegeven dat de meeste VA's niet echt top in het laag zijn. Maar de virus bijv vindt ik dan wel weer heel sterk. Klinkt wel anders als een oude analoge, maar wel goed en modern.

ja, ts vraagt nav het beluisteren van plasticman's tracks, nou laat ik dr ff van uitgaan dat die cd gewoon gemixed en gemasterd is. Ik weet het niet, ik heb het niet gehoord en heb ook geen interview gelezen hoe en met wat hij te keer gaat in zn studio, maar kan me niet voor stellen dat zn produkties geheel droog wordt gemasterd.

Dus ik snap de vraag wel, maar ff heel nuchter gezien is de context wat misplaatst, ts had wellicht het hele verhaaltje kunnen skippen, maar ik was niet van plan daarom een hele thread te verzieken.

ik denk niet dat je helemaal gelijk hebt, juist bij bassen is de klank heel belangrijk, veel synths die goeie leads geven hebben bij bassen een duffe klank.. als je die versterkt krijg je een harde duffe klank.. en ook vaak eentje die teveel schommelt.. de minimoog heeft juist een hele dynamische indringende basklank..

Origineel geplaatst door Pim
Nou... Wel eens goed naar een Matrix 6 geluisterd? Mooie synth, maar niet voor goede bassen.

uhm, mijn matrix-6r ging lekker diep hoor :luv:

de yamaha cs-5 heeft prachtbassen. de pulse ook... ach, zoveel

Back