Die rode knoppen hete n(op de 2000) "solo stops". Zoek naar elk woord dat solo, stops of beide bevat. 8' is de virtuele buislengte, die komt overeen met de toonhoogte. Ik heb wat problemen met sommige 8' klanken, maar dat is eerder dat er te veel dan niks klinkt dus daar ligt het niet aan

.
Hoe je ze aanzet (bij de 2000): druk bij de "selector" de (rode?) knop in waar dus stops, solos ofzo staat. Bij de rode knoppen zelf druk je de klanken in die je wil hebben, en als je nog een aparte solos/stops/solo stops drawbar hebt dan trek je die uit zodat hun volume omhoog gedraaid wordt. Nu zou het moeten werken.
Met een duidelijke foto van het orgel kan ik misschien preciezer zijn. EDIT: ik heb foto's gevonden. Hm, ik zou proberen het op de benaming "principals" te gokken, hoewel deze daar in strikte eminent nomenclatuur niet onder vallen (solos is een uitbreiding van de principals, dus het zou wel kunnen). Als dat niet lukt, en het lukt ook niet als je werkelijk alle knoppen indrukt

, dan zijn ze volgens mij stuk. En dan heb je een heel andere vraag... EDIT 2: probeer eens de "princ. solos stops" toets op het string ensemble, en zet het volume van het strings ensemble dan zeker niet op 0. Dan zou het moeten werken lijkt me! Flipknoppen naar beneden = AAN.
btw dat strings ensemble ziet er wat anders uit dan het mijne. Het klinkt ook wat anders dacht ik. De bastonen zijn hier helemaal "jarre" terwijl dat bij de 2000 wat anders ligt. De 2000 heeft op het strings ensemble eigen bastonen. Je kan uit de 2000 ook wel de zogenoemde "jarre bas" krijgen vermoed ik, maar die klank oproepen is gesplitst van het ensemble. Je hebt zo veel basmogelijkheden dat een gelijkaardige klank er ongetwijfeld bij zit. Het 2000 orgel is echt enorm multifunctioneel. Ik heb er "orgel" mee gespeeld, ook Mozart, Jarre, David Bedford, Mike Oldfield en onlangs kreeg ik er "Atlantis 2000" van The Maincrashers uit, voor diegenen die dat kennen. En allen klonken ze geloofwaardig. "Van Mozart to Maincrashers" zou een mooie titel voor de 2000GT zijn

.