Hoe gaan jullie 's nachts om met oorsuizen?

Berichtje vandaag op RTL Nieuws:

Oorsuizen binnenkort verleden tijd
Er is hoop voor mensen die lijden aan hinderlijk oorsuizen. Groningse artsen zijn erin geslaagd om de 'herrie in het hoofd' te verminderen tot het geluid van een 'rustig kabbelend beekje'.

Gekmakend
Dat meldt het AD. Ruim 10% van de Nederlanders heeft last van tinnitus, een continu gekmakend geluid in het oor dat door niemand anders wordt gehoord.

Hersendelen
Maar het probleem blijkt niet in het oor, maar in daarmee corresponderende hersendelen te zitten. Die zenden 'fantoomsignalen' uit. Door een chip en een elektrode te implanteren, kunnen de problemen worden verholpen.

Hoop doet leven!

Bron: AD 15-03-2005

Gekmakend oorsui-zen verleden tijd
Door Albert Kok

Er is eindelijk hoop voor mensen die lijden aan een gekmakende vorm van oorsuizen of tinnitus. Artsen in het Universitair Medisch Centrum in Groningen zijn erin geslaagd om de 'herrie in het hoofd' te reduceren tot een 'rustig kabbelend beekje'.

Mensen met tinnitus - 10 tot 15 procent van de Nederlanders - horen geluiden die niemand anders hoort. Het probleem zit niet - zoals lang is gedacht - in het oor, maar in de daarmee corresponderende hersendelen, van waaruit als het ware bedriegelijke geluiden worden uitgezonden.

Die 'fantoomsignalen' worden nu in Groningen bestreden met neurostimulatie: een onder het sleutelbeen geïmplanteerde elektrode geeft elektrische signalen af aan een metalen clip die om de gehoorzenuw onder de hersenpan wordt bevestigd.

Na een gunstig verlopen eerste experiment staat een nieuw onderzoek op stapel, waarvoor intussen 10 patiënten met een ernstige vorm van tinnitus zijn geselecteerd. ,,We zijn zeer optimistisch'', aldus kno-arts prof. dr. Frans Albers. ,,Op basis van het vooronderzoek verwacht ik dat alle geselecteerde kandidaten een goed vooruitzicht kan worden geboden.''

Als je denkt last te hebben van oorsuizen of gezoem 's nachts. Probeer dan wel eerst eens te checken of je geen adapters in de "pries" (=vlaams voor stopcontact) hebt steken. Of dat je wel zeker alle versterkers, boxen en radios in je slaapkamer hebt uitgeschakeld... Want die dingen kunnen ook ongelooflijk zoemen en ruisen... ook een klokradio kan de oorzaak zijn.

Ik weet het, het lijkt nogal een domme opmerking in deze thread, maar dat is het zeker niet.

Als alles stil is, gaan je hersennen telkens alles willen verluiden (=een beetje zoals een digitale versterking ;) ) totdat je een iet of wat hoorbaar iets hebt. Dat je een ruis hoort als het heel stil is, is dus hoogst normaal. Als je nog ruis hoort boven andere geluiden (bvb. als mensen tegen je praten, als je naar muziek luistert, ... ) dan heb je effectief een probleem.

Dus voor jullie allemaal paranoia beginnen denken dat jullie gehoor bijna om zeep is, zou ik aanraden van eerst eens alle uitwendige factoren weg te nemen... :)

gene paniek mensen... :P

Ik probeer het nu al maanden te negeren, draag bij alle repetities en shows, oordoppen. Ook in clubs/zalen draag ik bijna voortdurend mijn oordoppen.
Helaas is het al erg ver heen en heb ik de KNO arts al gebeld, voor een uitspuitsessie! Ook kan hij me hopelijk wat gerust stellen, want dit soort threads maken het er niet beter op! ;{

Laten we met z'n halen hopen op medische wonderen!

Heb gelukkig niet zo vaak last van oorsuizen, maar als ik het heb komt het OF door hoge geluidsniveau's OF extreme frequenties. Met name dat laatste ben ik gevoeliger voor dan harde muziek: sinds ik op de DJexpo een demonstratie van de Sherman Filterbank heb bijgewoont (en Herman deed het zelf; freaken met die knoppen in de trant: "awel, ik heb nu van een snare een basdrum gemaakt geloof ik :D"), dat deed echt pijn. Nu heb ik regelmatig nog als ik op zeer zacht volume werk met de filterbank ik de hoge frequenties niet kan verdragen. Maar dit is ook alleen accuut.

Moraal van het verhaal: zachte, maar hoge, frequenties zijn soms schadelijker dan gewoon ordinair een hard volume muziek.

BTW:
http://www.oorcheck.nl/welkom.html

http://www.filterz.net/content/

weet iemand waar je goede oordoppen kan kopen? (waarmee het geluid dus niet wordt vervormd). het liefst in Utrecht? gisteren in Paradiso zag ik een geluidsmeter, stond continu op 100 dBa, niet echt best volgens mij, het voelde in ieder geval veel te hard.

Origineel geplaatst door olaf
weet iemand waar je goede oordoppen kan kopen? (waarmee het geluid dus niet wordt vervormd). het liefst in Utrecht? gisteren in Paradiso zag ik een geluidsmeter, stond continu op 100 dBa, niet echt best volgens mij, het voelde in ieder geval veel te hard.

Even bij de lokale oor opticien langslopen. Daar zitten er vast wel een paar van in Utrecht. Kan je gelijk gratis even een oorcheck doen. ER-20 of ER-25 is wel een goed filter!!

ik heb ook permanente oorbeschadiging aan het slakkehuis ,waardoor ik een beetje scheef loop,is net alsof de grond onder mijn voeten een beetje helt .
Is wel leuk en na een tijdje wen je er wel aan .=)

Origineel geplaatst door sander
ER-20 of ER-25 is wel een goed filter!!

zijn die goed? ik las dat ze zo'n 20 euro kosten. klopt dat. dat valt me heel erg mee. kan je ze ook gebruiken als je live speelt?

Ook ik heb hier last van. Denk dat het komt door de vele feestjes waar ik heen ga icm. dagelijks poryie lawaai uit m'n iPod. Heb er echter geen last van. Nu ben ik bijvoorbeeld muziek aan het luisteren en dan kan ik het alleen horen als ik heel erg mijn best doe. Ook in het dagelijks leven heb ik er geen last van.

Maar ik ga denk ik toch binnenkort eens naar de dokter hiervoor. Misschien ook eens mijn oren laten uitspuiten.
Er zijn trouwens toch ook van die apotheek dingen die je oren eens echt schoonmaken ivp de matige wattestaafjes?

Origineel geplaatst door PhydomiR

Er zijn trouwens toch ook van die apotheek dingen die je oren eens echt schoonmaken ivp de matige wattestaafjes?

alles kleiner dan een elleboog hoort Niet in je oren thuis !!

(tip van sunny)

Origineel geplaatst door sunny pedaal
alles kleiner dan een elleboog hoort Niet in je oren thuis !!

(tip van sunny)
inderdaad .. nooit verder schoonmaken dan je vingertop kan komen .. het is geen rotzooi!! het beschermt je oren namelijk

truuk is om je oren dynamisch te pesten ... zelfde als eten .. altijd het zelfde eten -> slecht voor je ( maakt niet uit wat)
altijd hard geluid ... ( zeker koptelefoons en monitors bij dj's !!!!! ) ... errrrg slecht .. dus zet die zooi nou gewoon zachter !!
ik leef veel 's nachts en in verband met de buren moet ik dan zeer stil zijn .. zo train ik me oren dynamisch verschil te horen .. monitor staat ook altijd zacht als ik dj .. mix het liefst op de main set .. maar mijn oren zijn niet super meer .. bij de geluidstest op het web kan ik net een redelijk tot goed scoren .. en dat komt omdat ik 's nachts wel eens met een koptelfoon loeihard muziek wil luisteren

probleem is dat het geluid blazen in je oren zo lekker is ( zeker met o.a. alcohol op ) .. doe net zoals coke .. paar keer per jaar kan maar altijd is pure roofbouw op je lichaam .. zelf moet ik ook afleren om's nachts me koptelefoon op zijn max te zetten ..

en ohja vermijdt midden tonen bij pa's .. je kop in een bass-speaker steken is niet super slecht maar die schelle middentonen zijn echt killing ...

Ik heb al sinds m'n kindertijd last van oorsuizen - een hoog fluitend/sissend geluid in beide oren. Hoe het is ontstaan weet ik niet, maar waarschijnlijk komt het door een middenoorontsteking toen ik nog heel klein was. De artsen kunnen in ieder geval niets vinden. Toen ik enkele jaren ook nog last kreeg van een dof gevoel in mijn linker oor, heb ik nog eens nader onderzoek laten doen, maar ik blijk geen gehoorschade te hebben.

Ik probeer er zelf zo min mogelijk op te letten. Ik draag wel oordoppen als ik ga repeteren met mijn band of als ik naar een concert ga en dat kan ik iedereen aanraden.

surround suis

surround suis

Heb 10 jaar in een hardrock band gespeeld niet goed wel hard.
het enige wat ik er aan overgehouden heb is tinitus dag en nacht zuisen, lekker space!
niks aan te doen zei de kno arts kan alleen nog erger, dus kalmpjes aan met het getetter.

von haulshoven

teveel is niet goed . Niet alleen voor je oren maar ook tijdens het mixen kan het rare dingen doen . ALs je monitors te hard staan ben je te snel tevreden en als ze te zacht staan klinkt het wat harder weer minder. Wat belangrijk is dat je altijd op 1 volume gaat mixen . Doe je dit niet dan blijf je knoeien omdat je oren nu 1 maal met hard signaal gaan compressen en met zacht materiaal zijn ze niet gevoelig genoeg .

Met normale levels ( ca 75 a 80 db ) kun je de hele dag mixen zonder last te krijgen . Om dit volume te halen moet je wel een zware versterker hebben van minstens 1 watt en niet te vergeten een doos in een doos kamer zodat je buren geen last hebben .

Over enkele jaren komen er problemen bij van slechte ogen door het staren naar monitors en de straling ervan

Origineel geplaatst door Catalunya
Over enkele jaren komen er problemen bij van slechte ogen door het staren naar monitors en de straling ervan
mwhoaa... ik kijk al naar monitoren sinds 1983 en nog steeds geen achteruitgang...
dan zouden mensen die veel naar tv hebben gekeken vanaf de 70's ook al lang problemen hebben gehad...

Origineel geplaatst door Alexander

Helaas is het al erg ver heen en heb ik de KNO arts al gebeld, voor een uitspuitsessie!

Daar heb je alleen wat aan als je oor vies is. De huisarts kan dat zo bekijken en ook uitvoeren.
Je gaat daarvoor niet naar een KNO arts. Raar als je huisarts je daarvoor een doorverwijzing geeft.

Back