Nieuw forumonderdeel

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
dus een FAQ

dus een FAQ

Op een nieuw forumonderdeel zitten de meeste dus niet te wachten.
Dus een goeie, uitgebreide FAQ waarnaar we kunnen verwijzen dan?
Misschien had ik het niet goed aangegeven maar een FAQ is dus voor veelgestelde vragen, dus niet alleen beginnersvragen.
Zo'n FAQ, welk 'formaat', downloadbaar of online te raadplegen?

Origineel geplaatst door bambamstudio
je kunt zo ook wijzen op de zoekmachine, dat geeft ook weer tig posts minder

De zoekmachine is idd ook een manier om reeds beantwoorde topics terug te vinden, maar is een FAQ niet handiger?

FAQ ?

FAQ ?

Ik wilde al in de pen klimmen.. maar JohnnyBusca was me weer eens voor.. de charme van dit forum is mede de volledige 'openheid'.. iedereen kan en mag alles vragen.. dom, slim, beginner, pro.. maakt niet uit.

Een Faq is wellicht een goed idee.. maar vergis U niet.. ook een berg werk van jewelste!

Ik heb zelf ooit een stuk geschreven over filters.. (in deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=1976). Misschien dat we dit soort verhalen in een aparte sectie kwijt kunnen (mits aangevuld/gecorrigeerd/etc).

De zoekmachine is uiteraard een goed hulpmiddel, maar wat volgens mij nog beter kan in de zoekmachine is dat je de gevonden threads door moet worstelen op zoek naar de gezochte informatie. En dat een korte string niet wordt geaccepteerd in de zoekmachine (bijv. D-50 is een te korte zoektekst).
Waar het idd om gaat is dat de (al aanwezige) informatie zo gerubriceerd is dat je snel je antwoord kunt vinden, óf dat dmv een zoekopdracht je relevante pagina's te zien krijgt.
Een onderdeel 'veelgestelde vragen' lijkt me beter dan een onderdeel 'beginnersforum'.
Daarnaast vind ik wel dat we geen oplossing hoeven te zoeken voor mensen die ons bestoken met vragen als 'welke synth moet ik kopen ?' Enig speurwerk vooraf mag toch wel gevraagd worden. En we moeten ook niet een complete groep (in dit geval 'beginners') in een hoekje drukken, een beginner kan slimmere vragen stellen dat iemand die al een paar jaar bezig is....
Een te download FAQ is minder toegankelijk dan een online FAQ.
Ik wil eventueel wel meehelpen om hier op de een of andere manier vorm aan te geven, al weet ik nog niet hoe....

welk formaat

welk formaat

Zo, ff deze topic terug naar boven schoppen :walker:
Ik wil alvast van start gaan met een 'prototype' van een FAQ.
Alleen heb ik wat vraagjes hierover:
  • On-line of off-line te raadplegen?(of beide)
  • In welk formaat? txt, html, pdf,...?

FAQ : online te raadplegen, voor ieder forumonderdeel een faq die daarbij hoort, met daarin interessante links etc. Gewoon in hetzelfde formaat als de rest van het forum.
Je moet zorgen dat de FAQ bovenaan staat bij het zoeken in een bepaald forumonderdeel. Als een newbie een dit-is-de-22e-keer-vraag stelt, kan een ieder hem/haar verwijzen naar de FAQ in dat forumonderdeel.

Dut is zou zeggen, maak m in tekstformaal en breng het daarna over naar het forum zelf.
Online te bezichtigen lijkt me echt voldoende.

** kijk voor een goed voorbeeld van een FAQ per forumonderdeel en een goede zoekfunctie eens op http://gathering.tweakers.net **

Origineel geplaatst door Roel
FAQ : online te raadplegen, voor ieder forumonderdeel een faq die daarbij hoort

Dan moeten er meerdere FAQ-schrijvers komen? Zelf heb ik niet de kennis om voor alle forumonderdelen een FAQ te maken. Sommige forumonderdelen behandelen onderwerpen waar ik zelf niet sterk in ben.

Het is echter wel een goed idee natuurlijk.

Verschillende FAQ's zijn wel nuttig lijkt me. Zo kan je binnen een forumonderdeel iemand op de daarbij behorende FAQ wijzen.
Een algemene FAQ op de hoofdpagina kan een en ander met betrekking tot de algemene regels bevatten en daarin tevens vermelden dat vóór het plaatsen van een bericht op het forum, je éerst de daarbijbehorende FAQ leest.

Ik zou zeggen schrijf een FAQ voor die onderdelen waar de kennis voor hebt. voor de overige onderdelen kan de kennis van andere leden wel benut worden.

Ik wil ook wel bijdragen in het opstellen van een paar faq's, laat maar weten welke onderdelen overblijven.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
Ik zou zeggen schrijf een FAQ voor die onderdelen waar de kennis voor hebt. voor de overige onderdelen kan de kennis van andere leden wel benut worden.
Ga ik alvast werk van maken.

Eerst eens een nachtje over slapen hoe ik dat ga aanpakken :z :Z

:doei:

Ik weet niet of dit wel zo'n goed idee is wanna know why??
Toen ik al een tijdje over het internet zwierf viel het mij op dat er op veel forums "zoals Jonny B zei" een veels te hoog nerd gehalte ontstond. Het gevolg is dat je als groentje niet eens meer de kans krijgt om een vraag te stellen omdat het merendeel van die hufters zichzelf zo ontzettend goed vind dat ze niet eens meer reageren op je vraag omdat dit onder hun nivo zit (denken ze).
Maar wat ze wel vergaten is dat zij het ooit ook zelf geleerd hebben.
Vraagje:
Hoe heeft de electronische muziek industrie zich zelf zo kunnen ontplooien?

1. mensen met creativiteit en durf
2. Slimme fabrikanten zoals onze Bob
3. Het delen van geheimen en kennis

Dus kom van je troon af en HELP elkaar gewoon. Punt!!

Het viel me van het begin al op dat deze sfeer niet op dit forum heerste en das best fijn vooral als je zoals ik een newbie bent en van de meeste dingen nog geen hol afweet.
Tuurlijk iriteer ik me ook wel eens aan sommige vragen die al 100 keer gesteld zijn maar bedenk wel dat je dit zelf vroeger ook deed en dat je er ook vanzelf bent achter gekomen dat dat het op die mannier niet werkte. Toch heb je nu die kennis, gebruik hem dan en deel hem dan op zo'n mannier dat iedereen er wat aan heeft b.v. in de vorm van een FAQ. met een goed werkende zoekmachine.
Want wat is het gevolg als het een hoog nerd gehalte? Je krijgt een bijelkaar-geklit-stelletje-ouwesokken waardoor het aantal nieuwe bezoekers daalt het forum doodbloed en in het ergste geval ophoud te bestaan en dat wil niemand toch?

poepoe dat is eruit, dit was iets wat me al een tijdje dwars zat niet speciaal over deze site maar over het algemeen.

Gr

Unit

:) dat zei ik: f_a_q daarin kan iedereen zijn vraagjes die ook bij kenners nog steeds weleens naar boven komen opzoeken, mocht dit niet lukken dan is er natuurlijk de mogelijkheid om een berichtje te posten.
nerds en ouwe sokken is nou niet bepaald de doelstelling van een internet forum lijkt me! :)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back