Akai stopt met samplers? Of...

[betweter modus]

Onzin ? Yeah, sure. En met welke hardware sampler werk jij ? Als je dat al zelf niet kan vergelijken omdat je geen HW sampler hebt, zwijg dan liever.

We hadden het niet over een vergelijking tussen hardware en software sampler, jij beweerde dat een software sampler een zwakke timing heeft en ik vertel je dat dat onzin is omdat dat in de sequencers tegewoordig sample accurate wordt afgespeeld. De timing is gemakkelijk te verifieren door wat ritmische geluiden te programmeren op je softsampler, dit op te nemen als audio file en te checken of alles netjes op de tel ligt. Bij een software sampler is dit idd het geval. Dit kan je zo ingewikkeld maken als je wilt. Dat achtergrondprogramma's hier invloed op hebben is gewoon echt onzin, sorry. Zo werkt dat gewoon niet. Ik kan hier tien programma's in de achtergrond draaien en m'n timing blijft perfect. Zoals gezegd is het enige wat je kan krijgen dat je CPU het niet meer trekt en je klikjes gaat krijgen. Die softsynths en samplers werken allemaal op de interne audio engine van de sequencer en die timing loopt echt wel strak hoor, anders zou je allerlei problemen krijgen met je audio en als dat zo was zou er allang niemand meer met die software werken.
Dat is gewoon het grote voordeel van het werken met audio en softsamplers: de timing is altijd perfect, (is natuurlijk weer iets anders dan "muzikaal" maar goed), dit in tegestelling tot het aansturen van externe midi hardware vanaf je computer, want hier kun je idd wel timing problemen krijgen. Dit is denk ik trouwens ook waar jij het over hebt, alleen is dat niet van toepassing op software samplers.

Bijkomend : Als jij zelf nog niet hebt kunnen vaststellen (en ik ben echt niet de enige) dat er een levensgroot verschil is tussen de timing op MAC en die op PC, dan betekend dat ofwel dat je het niet hoort, ofwel dat je nooit met MAC hebt gewerkt. Ik ben zeker geen Mac-adept en ben op PC beginnen werken om het feit dat ik weiger te veel geld uit te geven aan een G5. Maar qua timing beklaag ik me dat dikwijls, en wat dat betreft zou ik morgen graag die G5 in huis halen.

Dan mag je mij de wetenschappelijk verantwoorde en onafhankelijke test laten zien die dit timingsverschil bewijzen want ik geloof er geen snars van. Over welke sequencer heb je het dan eigenlijk? Cubase? Logic? En over welke timing? Midi timing? Of de interne timing?
Ik heb wel gehoord van problemen met midi timing in Cubase SX (op de PC), weet niet of dit op de mac ook zo is (en heb er zelf eerlijk gezegd nog niks van gemerkt), maar dan hebben we het dus over MIDI timing en daar heeft je softsampler dus mooi geen last van.

De timing van een Atari STE is zelfs nog steeds beter dan die van de nieuwste PC, wees daar maar zeker van. En de PC die ik gebruik is een "dedicated workstation" en dus geen home-pc (with all respect) die aan het net hangt en ik nog voor vanalles anders gebruik. Er zit dus maw niks op of in dat er niet op thuishoort en dat de timing mogelijk negatief zou kunnen beïnvloeden. Sterker nog, er zit niet eens een CDR of DVD in om die reden ! (via ethernet > server)

Dat Atari verhaal gaat volgens mij ook over midi timing en heeft dus weer niks met softsamplers te maken. Of het waar is weet ik niet, want Atari is toch een beetje voor mijn tijd :)
Voor de rest is dat hele "je mag niks op je worstation pc zetten behalve je audio software" ook grotendeels een fabeltje. Het maakt namelijk geen bal uit voor je performance wat je allemaal op je harddisk hebt staan, zolang je het maar niet tegelijk gaat draaien terwijl je zit te cubasen. (en zolang het natuurlijk geen brakke software of virussen zijn).
Mijn PC is net zo goed een "workstation" als je kijkt naar de hardware specs, de software, de manier waarop 'ie geconfigureerd is en het werk wat ik erop doe. En tegelijkertijd is het ook een home pc want er zit ook internet op, en games, en een mp3 speler etc... Als je het geld (en de plek ervoor) hebt is het handig om dat te splitsen, puur omdat dat overzichtelijker is, niet omdat het voor je timing of performance wat uitmaakt.

[/betweter modus]

btw ook hulde aan Quifster die veel meer verstand heeft van de precieze achterliggende techniek dan ik.

Origineel geplaatst door fuse
He Steven V, is jouw Akai nog te koop? ;)

Kijk kijk al doende leert men :eureka:

Nou hij word waarschijnlijk geruild met de Drumstation van een forumlid. Maar misschien kan ik de S3000XL beter houden... wie weet word er straks nog veel geld voor geboden :D

het is eigenlijk een instrument opzichzelf, ik wel eens een akai gehad ,best lollig
lekker reversen en zo:D

Origineel geplaatst door turtel
het is eigenlijk een instrument opzichzelf, ik wel eens een akai gehad ,best lollig

idd het in een instrument, je kunt het gewoon beetpakken en op knopjes
gaan drukken zonder dat er zo een glasplaat voorzit.
en af en toe een floppy is de gleuf plaatsen ;)

We zien wel welke kant het opgaat met akai.
1 ding is zeker Akai heeft zijn bijdrage geleverd waar andere fabrikanten
alleen van kunnen dromen en zal dit ook blijven doen..:halleluja

Origineel geplaatst door turtel

8) Bolke de Beer goes digital...

Ach, inderdaad wordt sommige kritiek nogal persoonlijk opgevat. Kan het me wel voorstellen maar waar het eigenlijk om draait is A) wat vind je lekker werken en past bij je budget en nog belangrijker B) welk eindresultaat weet je te behalen?

Ik ben zeer blij met mijn Z8 en ben ook echt een hardware liefhebber, maar kan me gewoon goed voorstellen dat iemand anders zweert bij een softsampler. Maar geef iemand als Jeff Mills of Richard D. James een gare pocket-sampler (van Boss ofzo) van 50 euro of een gratis software sampler en ze vegen de vloer aan met het grootste deel van de natie waar het om muzikaliteit gaat. Eventuele timingproblemen buigen zij om in hun voordeel door het een aparte swing te geven oid.

Eigenlijk best simpel.

Origineel geplaatst door Hooihuis
8) Bolke de Beer goes digital...

nee hoor:) , daar kom ik net vandaan

Denk toch wel dat sKeLeTvM met z'n laatste verhaal een van de grootste flaters van dit jaar geslagen heeft. Timing is 64 bits gerelateerd.

What a hoot!

Wat ik niet snapt waarom er zo moeilijk wordt gedaan.

Hardwaresamplers hebben hun eigen klank en eigenschappen.
Softwaresamplers hebben hun eigen klank en eigenschappen.
Maar anders maakt niet perse beter. Pas als je ze gebruikt en het past beter voor jouw dan zijn ze beter voor jouw.

klopt fuse maar bij een software sampler wordt de eigen klank bepaalt
door welke geluidskaart je gebruikt dus heeft de softwaresampler
geen eigen klank..

S6000 met adat uitgang gebruiken.
Wat is dat dan? Op dat moment heeft die ook geen eigen klank meer volgens jouw.

Origineel geplaatst door quifster
normaal heb ik niet zo'n zin om me te mengen in al die mannetjes die het allemaal beter weten, maar je vliegt hier naar mijn mening wel erg uit de bocht hoor.

Dat een pc timing issues kan hebben is zeker waar. Echter , de zaken die jij noemt zijn voor het grootste gedeelte allemaal onzin. Verder ben ik het wel met Stoot eens dat de arrogantie van je posts afdruipt. Let wel, ik geloof wel dat je denkt dat je het beter weet maar dat wil nog niet zeggen dat het waar is. Ik heb er geen zin in om elk punt te gaan weerleggen (en ja ik heb zelf hardware samplers, dus ik weet waar ik over praat), maar op het punt van timing wil ik dat best eens uitleggen:

Alle midi interfaces in Windows geven een tijdcode mee aan de midibytes voordat ze aan de applicatie door worden gegeven. op deze manier zal de applicatie (via een soort van latency compensatie) alle noten op tijd aanleveren aan de applicatie. Timing is op de manier enorm strak.

Echter, Windows gebruikt 2 verschillende timers voor het creeeren van timestamps te weten TGT en QPC. De QPC is het meest accuraat maar is sterk afhankelijk van je moederbord of eventueel het in sync houden van een dual cpu's. Hierdoor kunnen dus verkeerde timestamps ontstaan. In 99 procent van de gevallen tegenwoordig is hier geen sprake meer van, maar bij oude , onstabiele moederborden kan dit probleem zich voordoen.
Dit verhaal klopt wel, maar is totaal niet van toepassing hier. Die timestamps hebben te maken met hoe midi-interfaces communiceren met de host. Het klopt wel dat het technieken zijn om timing-info goed binnen te krijgen. Het gaat alleen in dit geval om inkomende midi-data, daar hadden we het sowieso niet over. Bovendien is dit proces totaal niet van invloed op hoe strak de timing is van een host naar een VST-i. Dat is namelijk oneindig veel precies. We hebben het hier over sample-accuraat. Het midi-protocol is al erg oud en kan inderdaad timing problemen geven. Problemen die je dus bij VST-i's niet meer hebt.

De echte pro's gebruiken op hun pc's deze klokken echter niet. Die syncen hun geluidskaart aan een externe wordclock. Hiermee is elk timing probleem dat op zou kunnen treden op basis van hardware configuratie een non issue geworden. Aangezien altijd alles perfect in time is.
Geluidskaart klokken aan een externe wordclock heeft ook niets met timingproblemen te maken, maar met het voorkomen van jitter. Dat is eigenlijk alleen nodig als je veel digitale apparatuur aan elkaar hebt hangen. Dan loopt alles in sync met elkaar en heb je het minst last van jitter.

Origineel geplaatst door SoLiS
Dit verhaal klopt wel, maar is totaal niet van toepassing hier. Die timestamps hebben te maken met hoe midi-interfaces communiceren met de host. Het klopt wel dat het technieken zijn om timing-info goed binnen te krijgen. Het gaat alleen in dit geval om inkomende midi-data, daar hadden we het sowieso niet over. Bovendien is dit proces totaal niet van invloed op hoe strak de timing is van een host naar een VST-i. Dat is namelijk oneindig veel precies. We hebben het hier over sample-accuraat. Het midi-protocol is al erg oud en kan inderdaad timing problemen geven. Problemen die je dus bij VST-i's niet meer hebt.

je hebt hier volledig gelijk met betrekking tot sample accuracy intern, ik bracht dit echter naar voren omdat ik in de veronderstelling ben dat het wel degelijk ging om timing problemen op een pc ten opzichte van
een midikeyboard rechtstreeks aangesloten op een hardware sampler wat volgens de eerdere posts vele malen strakker zou zijn als een softsampler op een pc die via een midikeyboard wordt aangestuurd.

Geluidskaart klokken aan een externe wordclock heeft ook niets met timingproblemen te maken, maar met het voorkomen van jitter. Dat is eigenlijk alleen nodig als je veel digitale apparatuur aan elkaar hebt hangen. Dan loopt alles in sync met elkaar en heb je het minst last van jitter.

jitter , ook wel mididrifting in de volksmond genoemd wordt vaak geassocieerd met timing problemen, vandaar dat ik het op die manier aanhaalde. Het is in de praktijk niet zo dat het alleen nodig is als je alleen veel digitale apparatuur gebruikt. Je geluidskaart wordt anders intern gesynced. In cubase bijvoorbeeld zijn veel voorbeelden bekend van midi drifting problemen met verschillende geluidskaarten. deze drifting is dus direct op te lossen door een externe wordclock te gebruiken. Het is wel zo dat het effect beter hoorbaar wordt binnen cubase bij het gebruik van hardware en software door elkaar heen. (zelfs als je de latency van je externe kanalen gecompenseerd hebt.)

maar goede aanvulling en correctie van mijn opmerkingen , bedankt daarvoor :)

Waar heb je het in vredensnaam over :confused:

Een hardware sampler met een digitale uitgang heeft geen eigen DA's nodig.
Wat zou daar dan het voordeel van zijn qua geluid? (dus niet qua bedieningsgemak, stabiliteit, bla bla bla)
Is er dan nog steeds een heel groot verschil tussen een softie en een harde?

OK, hier loopt je het gevaar om in de esoterische sferen terrecht te komen.
Maar ben benieuwd wat hierop het antwoord zal zijn.

Een hardware sampler met een digitale uitgang heeft geen eigen DA's nodig.
Wat zou daar dan het voordeel van zijn qua geluid? (dus niet qua bedieningsgemak, stabiliteit, bla bla bla)
Is er dan nog steeds een heel groot verschil tussen een softie en een harde?

OK, hier loopt je het gevaar om in de esoterische sferen terrecht te komen.
Maar ben benieuwd wat hierop het antwoord zal zijn.

digitale uitgang , ja en...wat wil je me nu vertellen..

Hihiiiiii,..dat moet nou juist weer "jou" zijn,..

Maar goed,..ik heb zelf sinds een half jaar een s6000,..omdat ik daar vroeger in de studio ook mee werkte,..
Ik vind t een heerlijke bak,.
Verder werk ik met veel plezier ook met sampletank en battery en andere samplebased proggies,..
Kijk,..volgens mij zit t verschil in de manier van producen,..als je de pc niet uit wilt ,..of alles in de pc wilt opnemen
dan is een vsti gewoon t kortst door de bocht,..
Ikzelf hou ervan om buiten de pc op te nemen en af te mixen ,..dan wordt volgens mijn mening je geluid veel breder.
Door verschillende apparaten met elk hun eigen converters en versterking te gebruiken wordt t geheel niet zo'n papperige massa zoals zo vaak gebeurd als alles door 1 geluidskaart moet.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat t 1 beter is als t ander of dat je niet lekker kunt producen als je nooit de pc uitkomt.

T idee dat softwarebased samplers goedkoper zouden zijn als hardware komt waarschijnlijk bij forumleden vandaan die nooit voor hun software betalen en die hun pc en geluidskaart niet meerekenen.
Een beetje geluidskaart of software kost al gauw t zelfde als een redelijke hardware sampler en als je je pc flink snel en probleemloos wilt laten draaien met de laatste plugs en geen herriebak wilt hebben zul je al gauw meer moeten lappen dan voor de duurdere samplers. Om van de software nog maar niet te spreken.

Eerder in deze thread las ik iets over de Atari st,..De mijne kocht ik in "82,..hij doet t nog steeds,..floppy erin,..
midi steker eraan en gaan,..okee,.t is alleen midi,..zwart/wit,.. de midiresolutie is wat laag,..
maar hij hapert nog steeds niet,..loopt nooit vast en als ik al mn hardware eraan hang maak ik nog steeds muziek.
Dat met een 25 jaar oud os (ouder als veel forumleden) en met 512kb ram,..geen,..jawel geen harddisk en heel cubase op een halve floppy. Dat verdient wel wat respect dacht ik. (Natuurlijk werk ik niet meer met de atari maar,..)
Windows 82??? nooit van gehoord.

Of Akai stopt met t produceren van samplers is afhankelijk van hun winstcijfers in de komende maanden.
Mij persoonlijk maakt t geen ruk uit want ik heb al een fully loaded s6000 met alle mogelijke uitbreidingen
en dat is volgens mijn bescheiden mening "The best (and meanest looking) sampler ever"

Attachments

• akais6000studio.jpg
    akais6000studio.jpg
    27 KB · Bekeken: 81
Origineel geplaatst door mario010
Eerder in deze thread las ik iets over de Atari st,..De mijne kocht ik in "82,..hij doet t nog steeds,..floppy erin,..
midi steker eraan en gaan,..okee,.t is alleen midi,..zwart/wit,.. de midiresolutie is wat laag,..
maar hij hapert nog steeds niet,..loopt nooit vast en als ik al mn hardware eraan hang maak ik nog steeds muziek.
Dat met een 25 jaar oud os (ouder als veel forumleden) en met 512kb ram,..geen,..jawel geen harddisk en heel cubase op een halve floppy. Dat verdient wel wat respect dacht ik. (Natuurlijk werk ik niet meer met de atari maar,..)
Windows 82??? nooit van gehoord.

In 1982 bestond de Atari ST geen eens, het zal rond "87 geweest zijn!

Dat Akai met de hardware samplers stopt, maakt mij weinig uit.

Origineel geplaatst door Steven V
Kijk kijk al doende leert men :eureka:

Nou hij word waarschijnlijk geruild

Als we dan toch bijdehand gaan doen is het:

hij WORDT met DT!!!!!!!!!!!:geslaagd:

Vervang het werkwoord met lopen: hij loopt...STAM+T
WORD=stam+T = WORDT

Laatst gewijzigd:
Grappige discussie, reageer bewust later....

ik ben een echte HW sampler man.
Ik heb nu bij elkaar zo'n 16 Akai samplers door mijn vingers gehad,
en heb er nu nog 1 vast staan (S3200XL full).

Heb nu een dual 1.8 G5 besteld en ga mezelf een andere werkwijze
aanleren, dus ook samplen waarschijnlijk.

Heb een aantal weken terug mijn S6000 in de verkoop gedaan, niet
omdat dit een slechte sampler is, integendeel, ik vind het de machtigste
machine die Akai ooit heeft gemaakt op samplergebied (Z-serie heb ik geen ervaring mee).
Knappe van de S5/6000 serie is dat ze complexiteit aan de makkelijkste
interface ever hebben weten te koppelen, manual is niet nodig, knap.

Toch heb ik hem weggedaan, omdat ik meer alles vanuit mijn Mac wil en kan doen.
Het is een werkwijze waar je voor kiest.
Stilletjes denk ik er ooit nog eens over om een full S5000 nog eens te kopen met USB board
als de huidige waardevermindering nog doorzet, maar kon het geld nu beter gebruiken.

Ik hou bewust mijn S3200XL puur om de 3000 sound en omdat ik nog wil kunnen
terug grijpen naar een HW sampler mocht dit nodig zijn.

Origineel geplaatst door Digimod
digitale uitgang , ja en...wat wil je me nu vertellen..

Digitale uitgang is geen analoge uitgang. Dus geen DA's van je Akai maar van iets anders.
Stel je hangt hem aan een RME via ADAT of AES/EBU.
Hoe vergelijk je de sound dan met die van een bijv Kontakt?
Beide gebruiken dan dezelfde DA converter.

Heb je hem door?

Verder ben ik het wel met Stoot eens dat de arrogantie van je posts afdruipt.

Zeg me nu nog dat ik de enige ben... LOL }:| :duivels:

En het bewering dat software samplers slechter zouden zijn als hardware samplers op het gebied van sound is ook onzin. Wat je wel kan zeggen is dat hardware samplers per type een bepaalde kleuring zouden hebben die jou aanstaat. Daar is niets mis mee, maar dat is heel wat anders dan.

Eerst en vooral zijn alle mogelijke bronnen gekleurd. Zelfs RME klinkt niet neutraal. Neutraal bestaat nniet.
Heb ik beweerd dat softsamplers "slechter" zijn dan HW samplers ? Lees mijn verhaal dan nog eens. Voor jou zal ik het hier nog eens herhalen. Eerst en vooral stel ik vast dat mijn 6000 een betere dynamiek heeft dan de RME.
Zodra ik over de financiële mogelijkheid beschik om 2 extra Apogee Rosetta 8000 te kopen (16 outputs) die ik naast mijn RME (ook 16 out) enkel kan gebruiken met om het even welke softsampler te gebruiken (Halion, ESX-24...) dan gaat mijn 6000 er uit. Puur om klank kwalitatieve reden.

Het gaat me dus om de extra hardware outputs die op een hw-sampler zitten. Maw, als je over "slechts" 16 outputs beschikt, en je moet zoals ik drums, bass, vocals,backings, keyboards, percussie enz opnemen in een "studio", dan wordt het al heel erg krap. Ik gebruik dan desnoods extra outputs van de sampler om audio over te streamen.
Het ging me dus niet om de klank kwaliteit, want dat is een keuze die je maakt, afhankelijk van het budget waarover je beschikt.
Als je bijkomend tussen de 64 en 128 stemmen uit een software sampler zou gebruiken (bv bij een klassiek orkest met flink wat Miroslav strijkers, hoorn, piano, ...), hoeveel "bijkomende" CPU-vretende softsynths die je flink polyfoon gaat gebruiken kan je dan nog activeren op een doorsnee computer ( +/- 2Ghz)... ?

Hoewel offtopic, maar toch gerelateerd : Wat de timing betreft weet ik ook dat er een verschil is ttsn de midi-timing en de timing van audio samples in de computer. Djeezes.:gaap:
Het enige dat ik kan vaststellen is dat zodra ik een 4 maten shuffle pop groove programmeer (en dus geen 4/4 basdrum met 16" hihats house beatje) in bijvoorbeeld Groove Agent (toch ook een sample player) en Logic, en deze in "loop" zet, de diverse instrumenten in verhouding, dus timing niet steeds exact hetzelfde qua feel zitten. Zeker als je 3 minuten zeer geconcentreerd naar diezelfde loop gaat zitten luisteren. Op PC wel te verstaan. Op Mac manifesteert dit euvel zich veel minder, of het is nauwelijks vast te stellen.

Ook via midi met een HW-sampler doet dit probleem zich niet voor. Het gaat om minuscule verschillen die de meeste mensen niet eens opmerken! Het gaat om feel & groove en triggering van de samples. Gek toch dat een aantal collega technici / programmeurs waarmee ik werk die mening ook delen...moet ik nu ook nog namen gaan noemen ?
De "delay" functie verhelpt dit probleem helaas niet.

Verder kan ik niet anders dan vaststellen dat bijvoorbeeld Halion totaal mank en absoluut niet strak loopt in Logic. Het spreekt voor zich dat je dit veel moeilijker hoort met strings en synth klanken met bv langere release en of reverb effects er over heen.
Het zou dan nog aan mijn pc kunnen liggen - betere en meer memory latjes bijvoorbeeld, maar ik heb dit al op meerdere PC georiënteerde platformen kunnen vastellen en minder op Macs. Dan ligt het waarschijnlijk aan m'n brein.:D
Het probleem waarover ik het heb manifesteert zich ook niet steeds even duidelijk. Het doet zich voor in een aantal specifieke gevallen en afhankelijk van een aantal factoren, gebruikte sounds enz... Ik weet niet hoe het met sommigen hier zit, maar ik ben een muzikant en ik hoor dat. Sorry dat ik het zo arrogant stel, maar velen zijn niet eens met "groove" en "swing" bezig. Ik begrijp dan ook dat veel mensen niet eens snappen waarover ik het heb. Als je zoals ik al 20 jaar met die spullen bezig bent, dan hoor je dat heus wel. Ik had al een Hybrid Arts ADAP http://tamw.atari-users.net/hyart.htm HD-recording systeem op Atari toen vele SF'ers hier nog moesten geboren worden. Dus ja, ik durf wel een hartig woordje meepraten, ja. En als andere mensen het timing probleem niet hebben of herkennen, fijn voor hun. Het enige dat ik weet is dat mijn PC er uit gaat zodra ik centen heb voor een G5 omdat het probleem daar nagenoeg niet bestaat of zich veel minder persistent voordoet.
Het heeft alles te maken met de manier waarop instructies door de CPU worden verwerkt.

En voor ik nu weer arrogant ga genoemd worden - iets waar ik overigens geen enkel probleem mee heb - ik vond een aantal fijne artikels in Sound on sound (wellicht ook een hoop arrogante betweters) waarin het probleem van midi-timing én audio-timing uitgelegd wordt. Dus niet Midi vs audio. Alvast een aantal citaten :

1/"Both MIDI and AUDIO timing can be optimised by ensuring that your computer isn't doing any unnecessary tasks in the background."

Origineel geplaatst door King of Snake
[betweter modus]Dat achtergrondprogramma's hier invloed op hebben is gewoon echt onzin, sorry. Voor de rest is dat hele "je mag niks op je worstation pc zetten behalve je audio software" ook grotendeels een fabeltje.

Mag ik nu eens heel hard lachen ?

2/"This latter consideration is important as a poorly written driver may allow the playback latency to vary, and that will have the effect of making the audio seem out of time."

3/ "Thankfully, many soundcard manufacturers provide recommendations for setting up various MIDI + Audio sequencer packages with their products, which makes things a bit less hit-and-miss.
Even so, there may still be occasions when the audio timing isn't tight enough.

4/ "In the event that you can't find a satisfactory cure, perhaps going back to entrusting your drum loops to an external sampler would be a way out of trouble."

5/"One of the biggest enemies to consistent timing is our old friend the background task, since anything that periodically cuts in while you're running your MIDI + Audio sequencer can disrupt its timing."

6/ "Another culprit is the auto-insert notification for CD-ROM drives. This polls the drive every few seconds to check whether a new CD has been inserted, which means it may interrupt more important activities."

Dat laatste is de reden waarom ik geen CDR in m'n workstation heb zitten.

Sorry voor m'n arrogante gelul en nu weer ontopic zekers ? :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MSDOS
In 1982 bestond de Atari ST geen eens, het zal rond "87 geweest zijn!

Hihiiiiii,..ja man,..dat klopt,..dat krijg je r nou van als je teveel softdrugs probeert te mixen met hardwarediscussies,..

Nou,..ik wist in ieder geval dat t lang gekleden was,..gheheheh,..lol

:dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel:

Attachments

• atari_520st_system_1.jpg
    atari_520st_system_1.jpg
    22,1 KB · Bekeken: 79
Back