Sonologie

Sonologie Den Haag is zo'n beetje de erfgenaam van de beginnende electronische muziek. Binnenkort komen de uitvoeringen van de eindexamens weer en meestal zijn die gratis, dus kom dan luisteren en praten met die mensen. Maar let wel, het is en blijft een conservatorium.
Synthforum is niet bepaald de plek waar je sonologen tegenkomt...

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Synthforum is niet bepaald de plek waar je sonologen tegenkomt...

Wout

Ik ben er al een aantal keer geweest en heb met wat leerlingen gesproken en een kennis van me studeert er, volgens mij zou je juist op een forum als dit sonologen moeten kunnen vinden!
Ik wacht ook met spanning op reacties, het is een ontzettend 'moderne' studie in een behoudend jasje (conservatorium) daar heb je gelijk in, maar wat weerhoud hun ervan op synthgerelateerde fora's te hangen!

Dus zwijgen is zilver... ;)

Een studie is zo goed als je hem zelf maakt. Op het Koninklijk Conservatorium lopen docenten rond die veel kennis hebben en die moet je wel weten aan te boren, om vervolgens dat eruit te persen. Een goede student laat z'n leermeesters geen seconde met rust :)
Verder heeft Den Haag een grote groep electronische muzikanten, die ook veel weten en kunnen. Je hoeft je hier echt niet te vervelen!

Wout

Ik heb ooit toelatingsexamen gedaan voor Sonologie op het convervatorium in Den Haag.

Bij het toelatingsexamen bleek echter al dat het totaal niet klikte tussen mij en mijn "beoordelaars".

Ik had teveel een eigen mening en dat werd niet gewaardeerd. Ook bleek toen dat de studie
voor mij veel te vaag is; random muziek maken met een computer e.d., best geinig, maar not
my cup of tea. Bovendien vond ik die gasten een stelletje arrogante betweters.

Ik ben dus niet toegelaten, maar dat vond ik dus ook niet erg :)
Een vriend van mij was toen wel toegelaten (beter kneedbaar :D), maar die is er na een jaar zelf meegestopt.

Ik zou mensen eerder aanraden is te kijken bij de audio/muziek-opleidingen die o.a. aan de HKU in Utrecht
worden gegeven, volgens mij heb je daar een stuk meer aan......

sonologie is idd niet bedoeld voor (house) producertjes, maar gaat meer over zoeken naar nieuwe vormen van klank/ synthese en interfaces.

Origineel geplaatst door ATeeze
sonologie is idd niet bedoeld voor (house) producertjes, maar gaat meer over zoeken naar nieuwe vormen van klank/ synthese en interfaces.

Yep, dat is waar...........
maaruhm... noem mij a.u.b. geen house "producertje"

dank u :)

Is niet persoonlijk bedoeld. Maar eerder hoe het daar gezien wordt:D

Leuk, maar ik heb meer de indruk dat het een soort van elitair clubje is die uiteindelijk blijven steken in een conservatieve wereld?

Op gebied van audio industrie kun je ze toch ook moeilijk serieus nemen, buiten de GRM tools van INA GRM ken ik weinig interessante zaken die zo'n scholen voortbrengen.

Volgens mij heb je in Amerika en Duitsland over geluid/elektronica veel beter scholen. Een richting Elektronica lijkt mij zeker zo interessant als dit, zeker moest je de juiste school hiervoor vinden in Amerika/Duitsland?

Het gaat dus er dus niet om producten te ontwerpen en ontikkelen voor de industrie, maar om een artistieke bijdrage met behulp van technologie. ff verderkijken op de site?????? http://www.koncon.nl/public_site/220/SOmain.html;)

Daarom zeg ik ook :

Leuk, maar ik heb meer de indruk dat het een soort van elitair clubje is die uiteindelijk blijven steken in een conservatieve wereld?

<aangepast>

Als het enkel artistiek bijdrage is met technologie vindt ik het zeer grappig.

Als het ook gaat over zoeken naar nieuwe vormen en technologieën zeg ik dat daar zeker ook andere en misschien voor sommige mensen betere richtingen voor zijn.

Origineel geplaatst door Toon
Daarom zeg ik ook :

<aangepast>

Als het enkel artistiek bijdrage is met technologie vindt ik het zeer grappig.

Als het ook gaat over zoeken naar nieuwe vormen en technologieën zeg ik dat daar zeker ook andere en misschien voor sommige mensen betere richtingen voor zijn.

Nou dan horen we daar graag concretere voorbeelden van, aangezien je de inhoud van sonologie ook erg goed begrijpt, moet je ook wel met wat namen van betere alternatieven kunnen komen voor mensen met het doel ontwikkeling en vormgeving aan (electrisch akoestische) audio concepten in de breedste zin van het woord.

(wat een zin, ik moest er zelf ook even van zuchten, ehehe!)

Origineel geplaatst door Alexander
Nou dan horen we daar graag concretere voorbeelden van, aangezien je de inhoud van sonologie ook erg goed begrijpt, moet je ook wel met wat namen van betere alternatieven kunnen komen voor mensen met het doel ontwikkeling en vormgeving aan (electrisch akoestische) audio concepten in de breedste zin van het woord.

(wat een zin, ik moest er zelf ook even van zuchten, ehehe!)

Ik geloof dat veel universitaire richtingen Fysica/Wiskunde/Elektronica/Geneeskunde(gehoor) geluidsconcepten in de één of andere vorm bestuderen. Afhankelijk van wat je wil doen lijkt me dat je dan beter zoiets kiest.

Geluid in elektronische vorm ga je IMO veel beter begrijpen als je op een universiteit Elektronica studeert, ook over het hele gamma van fysica en wiskunde, programmatie zul je niet moeten onderdoen voor een richting als Sonologie. Over akoestiek gaat het in zo'n richting misschien iets minder gaan, maar met het niveau dat je daar aan wiskunde en fysica hebt gezien moet je normaal redelijk snel hetzelfde begrijpen wat ze daar in de Sonolgie over die zaken zien.

Het muzikale aspekt ga je daar natuurlijk niet zien, maar geluid is IMO een redelijk technische aangelegenheid.

Origineel geplaatst door Toon
Ik geloof dat veel universitaire richtingen Fysica/Wiskunde/Elektronica/Geneeskunde(gehoor) geluidsconcepten in de één of andere vorm bestuderen. Afhankelijk van wat je wil doen lijkt me dat je dan beter zoiets kiest.

Geluid in elektronische vorm ga je IMO veel beter begrijpen als je op een universiteit Elektronica studeert, ook over het hele gamma van fysica en wiskunde, programmatie zul je niet moeten onderdoen voor een richting als Sonologie. Over akoestiek gaat het in zo'n richting misschien iets minder gaan, maar met het niveau dat je daar aan wiskunde en fysica hebt gezien moet je normaal redelijk snel hetzelfde begrijpen wat ze daar in de Sonolgie over die zaken zien.

Het muzikale aspekt ga je daar natuurlijk niet zien, maar geluid is IMO een redelijk technische aangelegenheid.

Laat me raden, U studeert elektronica! ;)

Wat mij opvalt is dat een opleiding als sonologie bedeigend wordt gezien in je vergelijking met universitaire opleidingen als technische natuurkunde, elektrotechniek en aanverwanten, terwijl ik met dit topic en met mijn vraag juist doelde op discussies rond het fenomeen sonologie en de inhoud daarvan.

Ook schuw ik daarbij het negatieve niet, maar je vergelijking hierboven is poep omdat iedere technische universitaire student met audio aspiraties in een discussie over een opleiding als sonologie automatisch dezelfde houding zal aannemen. Omdat in Sonologie het uitgangspunt muziek/geluid gerelateerd is met technische vakken als ondersteuning.
Op technische natuurwetenschappelijke studies zal het uitgangspunt altijd het desbetreffende vak zijn met daarin de student zijn vrijheid dit te ontplooien en toe te passen naar gelieven.

Helaas zal je nooit over een opleiding als sonologie te spreken zijn en dat is ook niet erg, want je kunt er niets aan doen en dat hoeft ook niet, maar val het niet aan, zo jaag je eikels als mijzelf in het harnas!

Graag info over sonologie, inhoudelijk, meningen, whatever!! Ik ben erg nieuwsgierig en ik denk velen op dit forum!

Ik ben ook heel nieuwsgierig, omdat ik alleen maar een geluidstechnische achtergrond (SAE) heb en niet een muzikale.

Ik zie Sonologie in dezelfde richting als de rest van het conservatorium, eenvoudig gezegd de serieuse kant van de muziek en de 'dance' zou je de populaire zijde kunnen noemen. Ik spreek beslist geen oordeel uit en dat doen sonologen ook niet. Een voormalig student, z'n achternaam is Snoek, doet beide diciplines brillant.

Wat ik wel een groot voordeel van sonologie vind, is het meer daadwerkelijk speelt met het instrumentarium, dus geen laptopjes op het podium.

Verder is in Den Haag ook nog de afdeling Beeld en Geluid van de Koninklijke Akademie voor de Beeldende Kunsten, nog zo'n mastodonten-naam :) Ook een erg leuke opleiding, die goede presentaties geeft.

Maar terugkomend op sonologie... Het enige wat ik tot op heden kan bedenken is dat ze ooit in een grijs verleden een werkende Ondes Martinot hebben weggegooid! Dat is negatieve kritiek ;)

Wout

Back