Ik heb zelf een jaartje Sonologie gedaan, dwz, ik werd toegelaten, maar heb nar iets meer dan een half jaar besloten dat het niet helemaal mijn ding was. Wel ben ik zeer positief over de gang van zaken daar, het vernieuwende en het experimentele sfeertje daar is echt erg boeiend. Voor mij waren er andere redenen om er mee op te houden.
De voornaamste reden denk ik om niet te veel mensen toe te laten is dat er veel in de studio's gewerkt moet worden, en het nu al een groot probleem is om dat op een goede manier in te delen. Ik en zo ongeveer alle studenten daar zaten altijd te krap met studio-tijd. Je werkt daar veel in een (bijna)compleet analoge studio, en het is natuurlijk niet mogelijk om en een stuk of 10 daarvan te bouwen om maar zo veel mogelijk mensen toe te laten.
Het komt er op neer dat het qua voorzieningen en ook qua begeleiding een zeer intensieve studie is, en dat heeft weinig te maken met het elitair zijn of onbekend willen blijven.
En wat ze daar precies doen is al wel redelijk goed uitgelegd. Er wordt doorgewerkt in de voetsporen van de pioniers op het gebied van de electronische muziek, en dan bedoel ik niet Kraftwerk!

Toen er electronische muziekinstrumenten ontstonden waren het eerst een stel min of meer "klassieke" componisten die daarme aan de slag gingen. Die zagen in deze ontwikkeling nieuwe mogelijkheden die ze tot in de puntjes wilden uitbuiten. De muziekstukken die je bij Sonologie hoort zijn gemaakt zonder inachtneming van ritme of harmonie, dwz het wordt wel gebruikt, maar het is totaal niet noodzakelijk. Er wordt wel met sequencers gewerkt, en met structuren binnen muziekstukken, maar een vaste harmonie, of ritme door een heel muziekstuk heen is eigenlijk ongebruikelijk daar. Wat men probeert is te kijken hoe ver je kunt gaan, en waarheen (electronische) muziek zich nog verder kan ontwikkelen. Ik heb werkelijk geweldige stukken gehoord daar, maar ook dingen waarvan in persoonlijk vond dat de grens tussen muziek en totale herrie wel degelijk was overschreden.
Nouja tot zover even mijn beschouwing(kje).