Sonologie

Ik denk dat je op een totaal verkeerde manier tegen sonologie aan kijkt Toon. De manier waarop in de elektronica, natuurkunde, wiskunde en de biologie tegen geluid wordt aangekeken is totaal anders dan die van de sonologie. In de exacte wetenschap zal niet of nauwelijks centraal staan hoe je tonen, klankeigenschappen, harmoniën en akoestiek op een kunstzinnige manier kan gebruiken. Ook de intergratie met techniek heeft een hele andere invalshoek. Ik heb sonologen muziek horen maken die ik nooit van enig ander artiest gehoord heb. De manier van omgaan met geluid en geluidseigenschappen is totaal anders.

De vergelijking met een soort van elitair clubje is die uiteindelijk blijven steken in een conservatieve wereld gaat wat mij betreft dan ook krom.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wat ik wel een groot voordeel van sonologie vind, is het meer daadwerkelijk speelt met het instrumentarium, dus geen laptopjes op het podium.
Ik heb vorig jaar nog een sonoloog (87 Central) met een alleen laptop zien optreden. En nog supervet ook. :) Maar misschien was hij dan weer net die ene uitzondering die de regel bevestigt.

Dus als ik het goed begrijp gaat het over het ingesprekstoon piepje v/e telefoon? heb je daar een hele studie voor nodig? ;)

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik denk dat je op een totaal verkeerde manier tegen sonologie aan kijkt Toon. De manier waarop in de elektronica, natuurkunde, wiskunde en de biologie tegen geluid wordt aangekeken is totaal anders dan die van de sonologie. In de exacte wetenschap zal niet of nauwelijks centraal staan hoe je tonen, klankeigenschappen, harmoniën en akoestiek op een kunstzinnige manier kan gebruiken. Ook de intergratie met techniek heeft een hele andere invalshoek. Ik heb sonologen muziek horen maken die ik nooit van enig ander artiest gehoord heb. De manier van omgaan met geluid en geluidseigenschappen is totaal anders.

Het muzikale aspect kan je idd niet vergelijken met iets anders. Als je kijkt naar het INA GRM dan kunnen uit zo'n opleidingen interessante zaken komen. Helaas dat dat precies niet zo vaak gebeurt.

De vergelijking met een soort van elitair clubje is die uiteindelijk blijven steken in een conservatieve wereld gaat wat mij betreft dan ook krom.

Hoeveel mensen worden daar nu weer jaarlijks toegelaten? Is het dan niet ergens spijtig dat zo'n richtingen zo weinig mensen toelaten (ik dacht 6 per jaar gemiddeld) en voor zo weinig mensen daadwerkelijk muzikaal iets betekenen?

Origineel geplaatst door Toon
Het muzikale aspect kan je idd niet vergelijken met iets anders. Als je kijkt naar het INA GRM dan kunnen uit zo'n opleidingen interessante zaken komen. Helaas dat dat precies niet zo vaak gebeurt.

Hoeveel mensen worden daar nu weer jaarlijks toegelaten? Is het dan niet ergens spijtig dat zo'n richtingen zo weinig mensen toelaten (ik dacht 6 per jaar gemiddeld) en voor zo weinig mensen daadwerkelijk muzikaal iets betekenen?

De reden dat, mocht er iets uit komen, het ook meteen interessant is.

Te commercieel of grootschalige opleidingen verliezen al snel hun unieke karakter, waardoor het iets van iedereen wordt in een oppervlakkige zin. Ik vind het wel een prettig idee dat er maar een aantal sonologen bij komen ieder jaar, in de kunstwereld is het al een groot probleem aan het worden dat er verzadiging ontstaat door een overvloed aan technische kennis opgedaan uit zowel opleidingen als de praktijk, in de muziek (bijv studiotechniek) is sinds de explosie van kwalitatieve software hetzelfde gebeurd, duizenden mensen kunnen wat jij kunt en weten wat jij weet, dus ruimte voor zelfontplooiing wordt kleiner.

Met een vak als sonologie is het toch goed om onbekend en een klein beetje op de achtergrond te blijven, of niet?

Daarbij is het een kleine afdeling binnen het KC, en wil je "kwaliteit" kunnen bieden kun je dus maar weinig mensen aannemen.

sonologie

sonologie

hi daar,

Omdat ik op de zuster opleiding van sonologie zit, KABK beeld en geluid, behoren vakken van sonologie ook tot mijn curriculum. Ik ken de docenten en het gebouw en vakken.

Mochten er vragen zijn, hoor ik het wel.

gr
Ustka_Slupsk

Ik heb zelf een jaartje Sonologie gedaan, dwz, ik werd toegelaten, maar heb nar iets meer dan een half jaar besloten dat het niet helemaal mijn ding was. Wel ben ik zeer positief over de gang van zaken daar, het vernieuwende en het experimentele sfeertje daar is echt erg boeiend. Voor mij waren er andere redenen om er mee op te houden.
De voornaamste reden denk ik om niet te veel mensen toe te laten is dat er veel in de studio's gewerkt moet worden, en het nu al een groot probleem is om dat op een goede manier in te delen. Ik en zo ongeveer alle studenten daar zaten altijd te krap met studio-tijd. Je werkt daar veel in een (bijna)compleet analoge studio, en het is natuurlijk niet mogelijk om en een stuk of 10 daarvan te bouwen om maar zo veel mogelijk mensen toe te laten.
Het komt er op neer dat het qua voorzieningen en ook qua begeleiding een zeer intensieve studie is, en dat heeft weinig te maken met het elitair zijn of onbekend willen blijven.
En wat ze daar precies doen is al wel redelijk goed uitgelegd. Er wordt doorgewerkt in de voetsporen van de pioniers op het gebied van de electronische muziek, en dan bedoel ik niet Kraftwerk! ;)
Toen er electronische muziekinstrumenten ontstonden waren het eerst een stel min of meer "klassieke" componisten die daarme aan de slag gingen. Die zagen in deze ontwikkeling nieuwe mogelijkheden die ze tot in de puntjes wilden uitbuiten. De muziekstukken die je bij Sonologie hoort zijn gemaakt zonder inachtneming van ritme of harmonie, dwz het wordt wel gebruikt, maar het is totaal niet noodzakelijk. Er wordt wel met sequencers gewerkt, en met structuren binnen muziekstukken, maar een vaste harmonie, of ritme door een heel muziekstuk heen is eigenlijk ongebruikelijk daar. Wat men probeert is te kijken hoe ver je kunt gaan, en waarheen (electronische) muziek zich nog verder kan ontwikkelen. Ik heb werkelijk geweldige stukken gehoord daar, maar ook dingen waarvan in persoonlijk vond dat de grens tussen muziek en totale herrie wel degelijk was overschreden.
Nouja tot zover even mijn beschouwing(kje).

Die analoge studio is echt :L :halleluja :okdan: , zeker de moeite waard om eens tijdens de opendag te gaan bekijken

Re: sonologie

Re: sonologie

@ underdog
Herrie moet je inderdaad van houden! Wel een erg goed stukje tekst, het lijkt me ook een erg goede leerplek als ik je zo hoor, volgens de prospectus is de balans tussen vrijheid en scholing ook erg goed en daar zou ik zelf ook wel een aantal jaar in rond willen hangen.

Origineel geplaatst door Ustka_Slupsk
hi daar,

Omdat ik op de zuster opleiding van sonologie zit, KABK beeld en geluid, behoren vakken van sonologie ook tot mijn curriculum. Ik ken de docenten en het gebouw en vakken.

Mochten er vragen zijn, hoor ik het wel.

gr
Ustka_Slupsk

Is het artsound wat je studeert? Want deze link vind ik geweldig interessant, maar het is me er niet duidelijk uit geworden of het nu om artsound of beeld en geluid gaat. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen die
twee en met sonologie??? :)

Re: Re: sonologie

Origineel geplaatst door Alexander
@ underdog
Herrie moet je inderdaad van houden! Wel een erg goed stukje tekst, het lijkt me ook een erg goede leerplek als ik je zo hoor, volgens de prospectus is de balans tussen vrijheid en scholing ook erg goed en daar zou ik zelf ook wel een aantal jaar in rond willen hangen.
:) Als het je ding is zou ik dat maar doen, over de kwaliteit van de opleiding hoef je je echt geen zorgen te maken

Moeten ze hem daar wel willen hebben natuurlijk.

Trouwens heeft iemand ook concrete voorbeelden van wat daar gemaakt wordt of gedoceerd wordt. Want volgens mij ben ik ook een van die mensen die een vooroordeel heeft en het maar een subsidieslurpende club vage elitaire harries is die een harde noot krijgen van een Max/MSP gemaakt 'misbaksel' waar iemand een half jaar voor heeft moeten programmeren.

Origineel geplaatst door fuse

Trouwens heeft iemand ook concrete voorbeelden van wat daar gemaakt wordt of gedoceerd wordt. Want volgens mij ben ik ook een van die mensen die een vooroordeel heeft en het maar een subsidieslurpende club vage elitaire harries is die een harde noot krijgen van een Max/MSP gemaakt 'misbaksel' waar iemand een half jaar voor heeft moeten programmeren.

hi
enkele voor beelden van mensen daar:

edwin van der heide - toch geen slchte klankkunstenaar - google hem maar eens

joost rekveld vind ik ook een goede media kunstenaar

verder is tako stolk geloof ik ook best goed besig met installaties.

Eigenlijk hebben alle docenten daar wel het een en ander uitgebracht. valt allemaal te googlen.

Origineel geplaatst door Alexander
@ underdog

Is het artsound wat je studeert? Want deze link vind ik geweldig interessant, maar het is me er niet duidelijk uit geworden of het nu om artsound of beeld en geluid gaat. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen die
twee en met sonologie??? :)

hi

well - art science dus voorheen beeld en geluid.

je moet het zien als een soort richting autunome kunst, maar dan met behulp van media (media breed te zien). dat kan geluid of beeld zijn of beide.

sonologie beperkt zich voornamelijk tot geluid en (!) interactie.
Ze bestuderen historie van muziekcompositie en zoeken naar physieke expressiemiddellen om deze live te brengen.
Af en toe zijn de resultaten goed af en toe niet.

Net als bij alle andere opleidingen.

er zijn regelmatig concerten en expo's van de studenten hoor.

wat wel waar is is dat sonologie een hermetisch gezelschap is waar je met vage gasten met leren jassen cool over compositie en drones kan lullen.
Soort van wannabe Wiener Kreis of dada ofzo.

Wat niet betekent dat er geen toffe dingen worden gemaakt.

Je moet gewoon contact opnemen met Boehmer, en als je m kan doorstaan (t is een soort Sjamaan figuur) moet je gewoon vakken volgen en dingen uithalen die je vet vindt en schijt hebben aan de rest. simpel.

Check ook een de opleiding Mediatechnology aan UL. Ook sterk verbonden met de bovengenoemde twee richtingen. Je krijgt daar prof. les in maxmsp en jitter.

vet toch?

Ik vroeg me eigenlijk af of Ken Ikeda van het Touch label (van verder o.a. Biosphere en Fennesz) ook sonoloog is. Ik heb laatst z'n cd "merge" gekocht, waarop typische sonologische muziek op staat imo. Op de website van Ken Ikeda saat wel dat ie Berklee College of Music in Boston heeft gedaan, maar welke opleiding precies wordt niet vermeld. Bovendien wordt uit de website van Berklee niet echt duidelijk of er ook sonologie wordt gegeven.

Origineel geplaatst door fuse

;) nouja, dat kan zijn. Ik zal even spitten of ik nog wat stukken kan vinden. Ik kan weinig zinnigs van mijzelf plaatsen, maar k zal eens kijken of ik wat leuks vind, en volgens mij heb ik ook nog wel op een CD wat stukken van een paar docenten daar, k zal eens kijken of ik ze kan vinden.
Als je wat stukken van de wat bekendere componisten wlit horen moet je in de richting gaan kijken van Stockhausen, Koenig, Varese, Xenakis etc. Dat is allemaal wat ouder, maar dat is wel waar op voortgeborduurd wordt.
Maargoed, ik zal van het weekend de archiven van mijn bureau eens induiken.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik vroeg me eigenlijk af of Ken Ikeda van het Touch label (van verder o.a. Biosphere en Fennesz) ook sonoloog is. Ik heb laatst z'n cd "merge" gekocht, waarop typische sonologische muziek op staat imo. Op de website van Ken Ikeda saat wel dat ie Berklee College of Music in Boston heeft gedaan, maar welke opleiding precies wordt niet vermeld. Bovendien wordt uit de website van Berklee niet echt duidelijk of er ook sonologie wordt gegeven.

hmm, wat ik van hem gehoord heb zit hij wel in die richting in ieder geval. En letterlijk Sonologie wordt voorzover ik weet nergens anders gegeven, maar het zal vast zo zijn dat er op een aantal Conservatoria een soortgelijke afdeling bestaat

Back