Sonologie

Origineel geplaatst door fuse
Neem bijv Musique concrete. Die heeft waarschijnlijk een grote invloed gehad op de ontwikkeling van de mellotrons. Die vervolgens weer voor het uitvinden van sampling heeft gezorgd.

Nee, die lijn is niet bewezen en gelukkig maar.

Deze ontwikkelingen liggen op een totaal ander niveau. Zowel Parijs (Henry en Scheafer) als Keulen (WDR - Stockhausen) hielden zich bezig met geluid, muziek en kunst vanuit hun achtergrond. De Duitsers baseerden de ontwikkelingen op het serealisme, terwijl de Fransen dat natuurlijk op het surrealisme deden, dus deze laatste groep maakte bewust gebruik van de realiteit als klankbron, waarna het bewerken van dat geluid in het proces later aan de orde kwam. Het lag niet in de bedoeling van de Musique Concrète om het geluid herkenbaar te laten. De serealisten namen de kleinst mogelijke geluidsbron tot beginpunt, de enkelvoudige sinus toon. Het uiteindelijke resultaat kon erg sterk op elkaar lijken!!!

De mellotron is een technische uitvinding om strijkers in de tonale muziek zo natuurlijk mogelijk te laten klinken en dat had een beslist andere achtergrond, namelijk geld...

Wout

Hoezo dat het gelukkig is dat het niet bewezen is? Mag dat niet of zo?

Een mellotron is niets anders dan een bandrecorder voor elke toon die je speelt. Maar hoe is dat idee ontstaan om zoiets te bouwen? Je neemt een toon op. Maar dat is dan wel metteen de weerspiegeling van de realiteit. Dus in principe ook een surrelistisch idee, om maar in die termionogie te blijven.
En door het te combineren creeer je ook iets nieuws.
(http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1931140146?v=glance )

Het is maar net van welke invalshoek je het bekijkt.

Want stel een sonoloog zou zelf een uniek instrument maken wat dan vervolgens door een muziekant wordt gebruikt in een produktie wat een oplage van miljoenen stuks zou hebben.
En dan zou het per definitie geen sonologisch instrument meer mogen zijn?
Splitting hairs IMHO.

Ik heb net nog eens wat rondgesurft en nog een erg boeiend stukje tekst betreffende bovenstaand onderwerp/discussie gevonden:

klik

Poging tot definitie

‘Elektronische muziek ontstaat bij de weergave van kunstzinnig gemonteerde fragmentarische opnamen die met een magnetische band of met andere geluidsregistratieapparaten zijn verkregen. Deze opnamen kunnen zijn gemaakt zowel van natuurlijke geluiden als van synthetische trillingen die met elektronische of mechanischelektronische apparaten zijn verkregen, ofwel ze bestaan uit combinaties van beiderlei herkomst, al dan niet vooraf gemodificeerd’.

...erg goed! :)

Re: Re: sonologie

Re: Re: sonologie

Origineel geplaatst door Alexander
Is het artsound wat je studeert? Want deze link vind ik geweldig interessant, maar het is me er niet duidelijk uit geworden of het nu om artsound of beeld en geluid gaat. Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen die
twee en met sonologie??? :)

Hai Alexander, ik studeer de richting Art of Sound aan het conservatorium in Den Haag. Art of Sound is de wat verwarrende term voor Muziekregistratie. Ivm internationale bachelor-mogelijkheden ervan, moest er een engelse naam verzonnen worden, en de ongelukkige keuze viel dus op Art of Sound.
Deze studie houdt zich hoofdzakelijk bezig met de opnametechniek en geluidsversterking op kwalitatief hoog niveau.
Naast deze richting zou je Sonologie kunnen studeren (iets wat ik zelf ook aan het overwegen ben), echter moet je wel op redelijk niveau een instrument kunnen bespelen.

Re: Re: Re: sonologie

Re: Re: Re: sonologie

Origineel geplaatst door Frer!k
Naast deze richting zou je Sonologie kunnen studeren (iets wat ik zelf ook aan het overwegen ben), echter moet je wel op redelijk niveau een instrument kunnen bespelen.

Naast elkaar, in de zin van tegelijk?? En in hoeverre gaat muziekregistratie op eigen gespeelde stukken in... Muzikanten genoeg op het koninklijk conservatorium, toch!?

Ik nam aan dat opleidingen als sonologie en muziekregistratie zich niet interesseerde voor hoe hoog mijn niveau op m'n basgitaar is.. maakt het wel een stukje leuker!

Bevalt het je 'Art of Sound'? Waarom overweeg je sonologie?

:)

Re: Re: Re: Re: sonologie

Ik nam aan dat opleidingen als sonologie en muziekregistratie zich niet interesseerde voor hoe hoog mijn niveau op m'n basgitaar is.. maakt het wel een stukje leuker!

Voor sonologie hoef je ook geen instrument te bespelen, of een hoog niveau in wat dan ook te hebben. (muzikaal gezien)

Naast elkaar, in de zin van tegelijk?? En in hoeverre gaat muziekregistratie op eigen gespeelde stukken in... Muzikanten genoeg op het koninklijk conservatorium, toch!?

Bevalt het je 'Art of Sound'? Waarom overweeg je sonologie?

:)

Sonologie besteedt geen aandacht aan of je een instrument kunt bespelen, Muziekregistratie wel (ja waarom das een goeie vraag eigenlijk).
Art of Sound bevalt in principe prima, je moet er een beetje je eigen feestje van maken (contacten opzoeken met oudere jaars studenten, initiatief tonen etc.), vooral het eerste jaar is nogal theoretisch: veel wiskunde onder andere (maar dat is bij Sonologie ook). Waarom ik eventueel de overstap overweeg, is omdat ik me iets meer met de actieve kant van het muziek maken bezig wil houden. Ik doe dat nu als hobby (vandaar dat ik ook op dit forum zit), maar tweifel toch nog een beetje: wat eerder in deze thread al verteld werd, is dat Sonologie toch een wat 'vage' studie voor velen is, je moet overtuigd zijn van en gemotiveerd zijn over je eigen kunnen.
Kom anders aanstaande vrijdag kijken, dan is het open dag voor het hele conservatorium!

Vrijdag heb ik geen vervoer.. maar ik ben vorig jaar al naar de open dag geweest en ben er al een keer gewoon binnengewandeld. Ik heb me aangemeld, en ga volgende week buurten bij een leerling! Het lijkt me allemaal geweldig tof! Ook het hele 'vage' van de opleiding spreekt me aan, want dat ben ik en is mijn muziek ook, ehehehe! :D

Verder te gekke thread, veel van mijn vragen zijn beantwoord en ik begin het onderwerp erg interessant te vinden! Thanx! *D

Veel plezier dan he.
En misschien ook leuk voor de kijkers thuis leuk om af en toe hierover te berichten. :)

Origineel geplaatst door fuse
Veel plezier dan he.
En misschien ook leuk voor de kijkers thuis leuk om af en toe hierover te berichten. :)

Het grote 'Alexander gaat naar school, 4 jaar wel en wee...' topic! Ik vrees dat ik zonder dat soort dingen al genoeg mensen in het harnas jaag, gehehe!

maar, zonder grappen, ik ben wel erg blij en gemotiveerd, dus laat ik wel wat weten terzijnertijd!

Maar nu eerst een:
0,3772,65302_6,00.jpg

...want, poef, wat is het werm... :mexico:

Het is inmiddels al bijna oktober, je bent dus al een maandje onderweg. Wat zijn je eerste ervaringen Alexander? Waar wordt je mee bezig gehouden? En bevalt 't?

Het is inderdaad goed voor een 1e update! :D

Ten eerste ben ik ook net naar Den Haag verhuisd, wat me goed bevalt, maar ook het nodige buitenschoolse activiteit vereiste... ben nu overigens bijna volledig met school bezig, de weekenden breng ik met mijn band door!

School begon hectisch en als feut heb je het zowiezo moeilijk in het begin! Ik heb verschillende vakken die niet meteen van start zijn gegaan en op dit moment heb ik pas het gevoel dat de wagen rolt, so to speak.
Ik zit met 4 andere jongens in de klas en dat is wel erg fijn, lessen zijn overzichtelijk en er is een vrij directe band met leraren, ik steek dus volgens mij meer op (als in drukkere klassen)!!

Vakken, ik heb de vakken computer programming, waar we zijn begonnen met Lisp en we vanaf het prille begin leren hoe daarmee te programeren;

Analoge studiotechniek, eigenlijk speelt dit gehele vak zich af in de analoge electronische studio van het conservatorium een stokoude studio die de afgelopen +/- 30 jaar een significante rol speelt binnen de electronische muziek! Het is even wennen geweest, maar ik ben drie dagen geleden mijn brongeluiden gaan maken en als alles goed is, gaat dit over een maand of twee mijn eerste compositie worden in die studio (uiteraard in mp3 in het ' tracks ' forum, hahahaha) !

Wiskunde en natuurkunde, tja wat wil je daarover weten, alle dagen dat ik tijdens mijn HAVO natuurkunde lessen aan het 'buiten spelen' was, heb ik nu spijt van. Wiskunde lukt wel, het is alleen weer even de handigheid erin krijgen. Overigens zijn deze twee vakken de basis van veel van de andere vakken!

Meetpracticum, het gedeelte omtrent de electronische werkplaats, metingen verichten dmv een scope, voltmeters, etcetera. Ook kun je je in deze hoek van de school vermaken met solderen, en andere leuken kanten van de electronica!

Signaal en systeemtheorie, een pittige, maar oooh zo boeiend! DSP, fourieranalyze, het "prachtige" boek: signal processing, speech and music, kun je zien als lesboek voor dit vak. Erg mooi, maar erg lastig en na een maand moeilijk om veel over te zeggen.

Nieuwe theorie 1, we zijn nu in een 'vogelvlucht' door de muziekgeschiedenis aan het razen (in vier weken de barok in, hahaha!) en het vak gaat eigenlijk over zowel muziektheorie als muziekgeschiedenis en moderne muziekfilosofie, maar ook bij dit vak ben ik nog niet ver genoeg om er veel over te zeggen! Wel erg ontspannen en toegankelijk, veel je oren gebruiken!

Digitale studiotechnieken, hierbij zijn we op het moment met MAX/MSP en een controller bezig, het vak speelt zich af in een digitale studio op school met een leuke setup (mac, nord modular, veul software, pcm80, en een interface)

Ik volg hier en daar ook wel lessen van andere docenten/klassen, maar ik begin pas net een beetje met plek te vinden en dit hoop ik meer te gaan doen.
Er zijn namelijk zoveel dingen close related tot je eigen interesse dat er meer te doen is dan je eigenlijk tijd hebt. Ik spendeerde ook al wat tijd in de (flinke) bibliotheek/ceedee/cassette theek) waar je kunt gaan zitten luisteren naar zo'n paar duizend ceedees en cassette van stockhausen via zappa naar bach en van coltrane weer naar ravel, zeg maar ;)
Boeken kun je zes weken lenen en het kost niks (als je ze maar op tijd terugbrengt!) en ik lees veel dus dat is te gek!

Ik heb al wat concerten op school bezocht van twee scandinavische studenten compositie en de zalen zijn prachtig, we hebben twee grote zalen (de Schoenberg zaal en de van Baren zaal) beide erg fijne akoestiek en loeigrooot!

Voorlopig, om aan mijn verhaal een einde te breien, heb ik het erg goed naar mijn zin, het is wat ik verwacht had in positieve zin, ik ontmoet leuke mensen, blahblah. Ik richt me veel op max en pd op het moment en ben me aan het verdiepen in methoden voor compositie en ik zie wel waar het schip strand voorlopig!!

..to be continued..

is deze opleiding een beetje te doen als je weinig kaas hebt gegeten van wis- en natuurkunde?
zo van, houden ze er rekening mee dat je ook wel es niet zo veel begrip zou kunnen hebben van wiskunde?

het lijkt mij namelijk wel een erg interessante studie, maar dingen als hardcore programmeren in csound en c++ trek ik niet echt, denk ik (max/msp en pd vind ik wel weer goed te doen trouwens).

kzit er over te denken ook zoiets te gaan doen nl.

Waar ik benieuwd naar ben of je ook als bezoeker een keer mag komen kijken in die analoge werklokaal en misschien wat zitten spelen aan die apparatuur want ik ken 't alleen maar van foto's (4cd-box philips natlab).
Want tenslotte gaat 't toch gewoon om door te doen ipv eerst zwaar theoretisch onderlegt te zijn om een keer aan wat knoppen te draaien/drukken....gewoon kijken/horen wat gebeurd er?
Wel natuurlijk met een goede voorkennis (ben zelf elektrotechnisch) voordat je de boel naar de gvd helpt.

Verder lees ik hier over "touch"-label erg vet clicks&cut,ikeda,alva-noto heb ze allemaal cd's/lp's retestrak vooral als je een goede hifi-installatie hebt met een actieve subwoofer soms hoor je bijna niks maar je ziet alleen de woofers bewegen en heftig.......kortom geweldig....tip: moet je een keer naar zo'n elitaire/decadente hifi-zaak gaan om speakers te luisteren je zet je cd op en 't personeel krijgt een hartverzakking m'n speakers!!!!!!!!!!!!!!:dubbel:

goeie draad wil echt een keer komen kijken of kan 't alleen op open dagen is voor mij zo lastig,moet werken,centen verdienen,heb een leven,heb een dure analoge elektronische hobby.......8D

Alexander, cool om te horen dat er aan de opleiding nog niets veranderd is...
Even een tip van de dag :eureka:. Je kan je ook opgeven voor les van een derde jaars.
Je kan dan bijvoorbeeld jazzpiano of klassieke gitaar les volgen. Gratis! :D
Volgens mij moet je je dan wel voor December opgeven...

Back