Sonologie

Tja ... Sonologie...

Klinkt leuk, zal vast ook een hele leuke opleiding zijn,
maar ga nou niet denken dat als je eraf komt sneller een leuke baan in de muziek of studio zal krijgen...

Ik heb zelf Media Academie gedaan, een opleiding van 16000 gulden... en natuurlijk staat t leuk op je CV maar in de media en muziekindustrie is het sowieso veel inteelt en zeer moeilijk om er in te rollen...

Origineel geplaatst door Bass
Tja ... Sonologie...

Klinkt leuk, zal vast ook een hele leuke opleiding zijn,
maar ga nou niet denken dat als je eraf komt sneller een leuke baan in de muziek of studio zal krijgen...
zo'n opleiding doe je dan ook voor je persoonlijke ontwikkeling en niet als carrière-zet, al vloeien er wel vele kansen uit voort als je 't een beetje goed aanpakt

Origineel geplaatst door divi
al vloeien er wel vele kansen uit voort als je 't een beetje goed aanpakt

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat erg tegenvalt...

maargoed genoeg realisme, anderen doen het hopelijk beter...

Origineel geplaatst door gjb68
Waar ik benieuwd naar ben of je ook als bezoeker een keer mag komen kijken in die analoge werklokaal en misschien wat zitten spelen aan die apparatuur want ik ken 't alleen maar van foto's (4cd-box philips natlab).

Kan je lang naar zoeken! Die spullen staan voor het overgrote deel in het depot van het museum, al is er van het oorspronkelijke NatLab niet veel meer over. De loop-machine is gedemonteerd, helaas. Maar er worden mogelijkheden onderzocht om het een-en-ander weer zichtbaar te maken.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Kan je lang naar zoeken! Die spullen staan voor het overgrote deel in het depot van het museum, al is er van het oorspronkelijke NatLab niet veel meer over. De loop-machine is gedemonteerd, helaas. Maar er worden mogelijkheden onderzocht om het een-en-ander weer zichtbaar te maken.

Wout

Jammer is ook wel logisch de kennis zal er wel niet meer zijn plus de onderdelen om die m/c's te onderhouden bestaan niet meer.
Maar doen ze ook niks meer met die losse buizenoscillators en alle andere signaal-opwekkers.??
Of is daar alles ook digitaal geworden zitten ze met laptobjes te friemelen.

Even terugkomen op die audiokunstenaars van "touch"op neerlands bodem loopt er ook 1 rond genaamd "radboudmens" zijn vroegere werken kun je ook horen dat ie met losse oscillators.....etc werkt ook erg spannend.

Gert-Jan

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat erg tegenvalt...

maargoed genoeg realisme, anderen doen het hopelijk beter...

Ik heb helemaal geen zin in dit gesprek, maar toch wil ik ff kwijt dat ik ook al hiervoor zo'n peperdure opeiding (SAE) heb gevolgt en daar ook op dit forum al veel woorden aan vuil heb gemaakt...

...wat al eerder gezegd is, je moet zo'n opleiding niet doen om er een baan in te vinden, want zo werkt het in verschillende sectoren nu eenmaal niet! Ik doe deze opleiding omdat ik het geweldig leuk vind en er erg veel van leer! Ik kan ook vier jaar achter een vuilniswagen gaan hangen en in me vrije tijd me kennis opdoen, werkt allebei even goed!
Het valt me alleen op hoe zwaar het weegt voor veel mensen wat een opleiding voor carriere kansen biedt, ahahaha! Belachelijk als je er over nadenkt. Werk vinden (in welk vakgebied dan ook) is afhankelijk van veel meer als een papiertje, dat mensen dat niet (willen) begrijpen is logisch, maar ze zouden moeten ophouden dit af te reageren op een opleiding.

Boeien of mensen 16000 euri betalen voor een opleiding waar ze geen werk in vinden door de opleiding zelf, motten ze toch lekker zelluf weten, nie? :biertje:

Het fijnste van muziek in het algemeen is de grenzenloosheid en de vrijheid van de maker, deze regel gaat ook op binnen de schoolmuren. Er zijn voorbeelden van studenten die meteen hun vakgebied inrollen na de studie, zo werken er bij ons op school studenten en zijn ex studenten leraar, ook zijn er mensen die hun studie gebruiken als zelfontplooiing en er vrij weinig nut inzien er een vak van te maken!

Ik vermaak me in ieder geval best!

ps. Mochten mensen langs willen komen, zou ik op het discussieconcert komen, dit word een aantal keer per jaar gehouden en geeft een aantal performances door sonologiestudenten, volgens mij kun je er gewoon bij komen zitten en daarna met de luitjes een kouwe pakken en buurten over wat je gehoord hebt! Erg gezellig en leerzaam.. (over niet studenten in de studios zijn ze minder happig, maar dat geld overal!)

Origineel geplaatst door Alexander
Ik heb helemaal geen zin in dit gesprek

Het valt me alleen op hoe zwaar het weegt voor veel mensen wat een opleiding voor carriere kansen biedt, ahahaha!

Ik wel,
Wat is anders het nut van een opleiding uberhaupt ?

Met alleen maar kennis vergaren kom je er niet in de maatschappij...
of wordt jij dan misschien een HELE creatieve en muzikale vakkenvuller?

Ik wel,
Wat is anders het nut van een opleiding uberhaupt ?

Met alleen maar kennis vergaren kom je er niet in de maatschappij...
of wordt jij dan misschien een HELE creatieve en muzikale vakkenvuller?
pffff..... wat is 't nut van een studie ecologie, oud-germaans, kunstgeschiedenis, conservatorium, archeologie, godsdienstwetenschappen, diergedrag, sterrenkunde, quantummechanica enz enz

Met die reden kun je de helft van de studies wel afschaffen.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
pffff..... wat is 't nut van een studie ecologie, oud-germaans, kunstgeschiedenis, conservatorium, archeologie, godsdienstwetenschappen, diergedrag, sterrenkunde, quantummechanica enz enz

Met die reden kun je de helft van de studies wel afschaffen.

niet alles over 1 kam strijken he...

Jammer is ook wel logisch de kennis zal er wel niet meer zijn plus de onderdelen om die m/c's te onderhouden bestaan niet meer.

O, jawel, hoor. De kennis en de materialen zijn er nog wel...
Alleen iets anders niet: GELD!

Wout

niet alles over 1 kam strijken he...
bij zo wat de helft van alle studies (zeker op de universiteit) ben je bezig met 't vergaren van kennis die je later in 'de maatschappij' niet direct kan gebruiken. Dus ook bij sonologie. Maar dat betekent niet dat je er later nix aan hebt. Wat ik nu van Alexander lees over sonologie lijkt mij enorm interessant. Klinkt meer als een soort kunstacademie van de muziek. En kunstacademies komen we nu ook niet echt te kort in Nederland...

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Klinkt meer als een soort kunstacademie van de muziek. En kunstacademies komen we nu ook niet echt te kort in Nederland...

Hier in Den Haag is er een opleiding (Beeld en Geluid), waar de Koninklijke Akademie voor de Beeldende Kunsten en het Koninklijk Conservatorium beide participeren, vooral de studenten.

Wout

PS alle studenten dragen hier allemaal kleine kroontjes op hun hoofdjes, net als bij de reus van Klein Duimpje z'n dochtertjes...

O, jawel, hoor. De kennis en de materialen zijn er nog wel...
Alleen iets anders niet: GELD!

Wout

Hoe bedoel je Wout geen geld om de kennis&vaardigheden&reserve-onderdelen aan te schaffen....of iets anders? geen tijd?..er staat een magazijn vol met spare-parts maar wordt niks mee gedaan?...weet 't niet:confused: ik denk dat 't voor de huidige studenten ook wel interessant is om die oude boel aangeslingerd te zien worden.

Verder ben ik 't met Alexander eens wat maakt uit of die studie zinvol is of niet als je 't maar leuk vindt klopt ook dat je niet met de gedachte moet rondlopen ga eens flink geld verdienen met 't maken/werken van geen mainstream-muziek.
Je moet je eigen weg in vinden en d'r is iets dat heet talent en gave dat leer je niet achter de schoolbanken.
In Tilburg bestaat ook zoiets Rockacademie heet,dat sommige denken dan ook big money maken dat ze opeens in een band moeten gaan zitten omdat ze die opleiding doen........rock/pop/algemeen/alternatief..etc uit een boekje leren.
Van de topbands heeft er geen een commercieel gerichte opleiding gedaan het maken van muziek&veel geld verdienen.
Je leert 't gewoon op straat bij wijze van spreken net als andere dingen...spelen in een band met vrienden of alleen "whatever" als je maar plezier hebt

PS alle studenten dragen hier allemaal kleine kroontjes op hun hoofdjes,

Juist,
en het is juist die elitaire attitude van HKU-scholen en veel studenten die ik niet uit kan staan...

"Kijk eens hoe intelligent wij bezig zijn..."
"Je mag blij zijn als je aangenomen wordt..."

:r

Hoe bedoel je Wout geen geld om de kennis&vaardigheden&reserve-onderdelen aan te schaffen....of iets anders? geen tijd?..er staat een magazijn vol met spare-parts maar wordt niks mee gedaan?...weet 't niet:confused: ik denk dat 't voor de huidige studenten ook wel interessant is om die oude boel aangeslingerd te zien worden.

Hoofdzakelijk man-uren. Hou er rekening dat ik dat werk totaal voor noppoo doe, al is de huur voor de organisatie van die Synthforum meeting toch ook een bepaalde betaling, want dat hadden we echt niet opgebracht, die zaal... Geloof het of niet, dat ging aardig naar de vier nullen, en die habben we dan van de overheid, via een omweg :)

Verder ben ik 't met Alexander eens wat maakt uit of die studie zinvol is of niet als je 't maar leuk vindt klopt ook dat je niet met de gedachte moet rondlopen ga eens flink geld verdienen met 't maken/werken van geen mainstream-muziek.
Je moet je eigen weg in vinden en d'r is iets dat heet talent en gave dat leer je niet achter de schoolbanken.
In Tilburg bestaat ook zoiets Rockacademie heet,dat sommige denken dan ook big money maken dat ze opeens in een band moeten gaan zitten omdat ze die opleiding doen........rock/pop/algemeen/alternatief..etc uit een boekje leren.
Van de topbands heeft er geen een commercieel gerichte opleiding gedaan het maken van muziek&veel geld verdienen.
Je leert 't gewoon op straat bij wijze van spreken net als andere dingen...spelen in een band met vrienden of alleen "whatever" als je maar plezier hebt

Het maakt totaal niets uit waar je studeert, als je maar één kunstje verstaat: je leermeesters volledig uitknijpen wat hun kennis betreft. Dat betekent dat je altijd aanwezig moet zijn, je sociaal opstelt, veel vraagt en zo een goede relatie met de leerkracht weet op te bouwen. Ook al ben je het totaal niet eens met hem/haar, weet dan vooral waarom je dat niet bent. Een student, die dat niet doet, ondanks dat'ie talent heeft, noem ik een luie student, waar je ook maar bent om je kennis op te doen.

Gisteravond was ik nog bij de plaatselijke Ierse muziek avond, waar je zo bij kunt gaan zitten om te leren (typisch Iers). Dan leer je al kijkend en luisterend de nummers en hoe ze te spelen. En die muzikanten leren je het je graag, maar je moet er wel wat voor doen.

Wout

Juist,
en het is juist die elitaire attitude van HKU-scholen en veel studenten die ik niet uit kan staan...

"Kijk eens hoe intelligent wij bezig zijn..."
"Je mag blij zijn als je aangenomen wordt..."

Ach, het is maar een houdinkje, hoor.
Zelf heb ik nooit op het Conservatorium gezeten, maar toch heb ik goede contacten met die 'elite'. Ze doen heus wel hun best ;)

Ik ben de enige in het museum, die geen gymnasium en geen universiteit heeft doorlopen op dat gebied en in vergaderingen is dat wel eens lastig, vooral als er een een-of-andere Oud-Griekse term wordt gebruikt. De spreker kijkt dan naar mij met een blik van: begrijp jij dat wel?

"Begrijp je dat woord, Wout?"
"Nee, maar je gaat het me nu toch wel uitleggen, anders loopt het gesprek wel wat moeilijk..."
En dat doen ze dan wel :D

De wereld is best wel grappig!

Wout

Hoofdzakelijk man-uren. Hou er rekening dat ik dat werk totaal voor noppoo doe, al is de huur voor de organisatie van die Synthforum meeting toch ook een bepaalde betaling, want dat hadden we echt niet opgebracht, die zaal... Geloof het of niet, dat ging aardig naar de vier nullen, en die habben we dan van de overheid, via een omweg :

Wist niet Wout dat je daar ook werkte maar als 't goed begrijp heb je daar dus sonologie-praktijk/theorie ruimte en je hebt het museum.
Wil me best wel aanmelden om vrijwillig nostalgisch apparatuur op te knappen/onderhouden misschien wel meer forumleden die handig zijn met hun handen die daar iets voor over hebben.
Ben zelf ook maar een simpele LTS'/MTSér elektrotechnieker:D

Gert-Jan

Origineel geplaatst door Alexander
Ik heb helemaal geen zin in dit gesprek, maar toch wil ik ff kwijt dat ik ook al hiervoor zo'n peperdure opeiding (SAE) heb gevolgt en daar ook op dit forum al veel woorden aan vuil heb gemaakt...

...wat al eerder gezegd is, je moet zo'n opleiding niet doen om er een baan in te vinden, want zo werkt het in verschillende sectoren nu eenmaal niet! Ik doe deze opleiding omdat ik het geweldig leuk vind en er erg veel van leer! Ik kan ook vier jaar achter een vuilniswagen gaan hangen en in me vrije tijd me kennis opdoen, werkt allebei even goed!
Het valt me alleen op hoe zwaar het weegt voor veel mensen wat een opleiding voor carriere kansen biedt, ahahaha! Belachelijk als je er over nadenkt. Werk vinden (in welk vakgebied dan ook) is afhankelijk van veel meer als een papiertje, dat mensen dat niet (willen) begrijpen is logisch, maar ze zouden moeten ophouden dit af te reageren op een opleiding.

Boeien of mensen 16000 euri betalen voor een opleiding waar ze geen werk in vinden door de opleiding zelf, motten ze toch lekker zelluf weten, nie? :biertje:

Het fijnste van muziek in het algemeen is de grenzenloosheid en de vrijheid van de maker, deze regel gaat ook op binnen de schoolmuren. Er zijn voorbeelden van studenten die meteen hun vakgebied inrollen na de studie, zo werken er bij ons op school studenten en zijn ex studenten leraar, ook zijn er mensen die hun studie gebruiken als zelfontplooiing en er vrij weinig nut inzien er een vak van te maken!

Ik vermaak me in ieder geval best!

ps. Mochten mensen langs willen komen, zou ik op het discussieconcert komen, dit word een aantal keer per jaar gehouden en geeft een aantal performances door sonologiestudenten, volgens mij kun je er gewoon bij komen zitten en daarna met de luitjes een kouwe pakken en buurten over wat je gehoord hebt! Erg gezellig en leerzaam.. (over niet studenten in de studios zijn ze minder happig, maar dat geld overal!)
dat zei ik toch al ;)

@ Wout

"De wereld is best grappig" Mag dat m'n nieuwe signature worden, alsjeblief??? :D Ik krijg er bijna tranen van in mijn ogen, maar dat komt door de melancholische stemming die Mr Bungle me geeft!

@ Divi

Weet ik, maar ik had zin om een flinke post te posten! ;)

Ontopic:

Ik heb vandaag de luie student uitgehangen en me lekker verslapen! En dat moet ook wel af en toe kunnen, vind ik. Aangezien ik, pak 'm beet, een uurtje of 10 per dag met school bezig ben, direct of indirect.

Het woordje elite zouden 'jullie' wat minder moeten gebruiken, want als ik mijn huisgenoten (beide studenten aan het conservatorium) en mijn klasgenoten bekijk, zijn dat gewoon mensen als alle andere. Interesse, ego en eigenzinnigheid zijn nu eenmaal karakteristieken die op opleidingen in de 'schone kunsten' :r nou eenmaal verder naar buiten komen, jammer dat mensen daar zo'n beeld van krijgen.

Ik kan mezelf als voorbeeld nemen, hoewel ik me er niet prettig bij voel. Ik heb dus geen diploma's en heb, afgezonderd van SAE in me vrije tijd, de afgelopen jaren ongeschoold werk verricht. Dus vuilnisman, orderpicker, lopende band, horeca, vakkenvullen, whatever. Voel ik me elite omdat ik aangenomen ben, nee. Voel ik me blij en heb ik het gevoel dat ik me daardoor verschuldigd ben mijn godverdommese best te doen, ja. Als dat dan overkomt naar buiten alsof we een stelletje kakkerige strebers zijn die het een beetje hoog in de bol hebben gekregen van de 'fantastische' school waar ze terecht zijn gekomen, vrees ik dat degene die dat denken het mis hebben.

Nou ga ik weer wiskunde sommetjes maken en elitair lezen over de wet van Coulomb! ;)

Back