Sonologie

Opleiding is een basisvorming. Ga er altijd van uit dat je daarna pas echt gaat leren. Dat wordt nogal eens vaak vergeten..

zo, my 2 C...

Origineel geplaatst door gjb68
Wist niet Wout dat je daar ook werkte maar als 't goed begrijp heb je daar dus sonologie-praktijk/theorie ruimte en je hebt het museum.
Wil me best wel aanmelden om vrijwillig nostalgisch apparatuur op te knappen/onderhouden misschien wel meer forumleden die handig zijn met hun handen die daar iets voor over hebben.
Ben zelf ook maar een simpele LTS'/MTSér elektrotechnieker:D

Ik werk als vrijwilliger in het Gemeentemuseum Den Haag en het Nederlands Muziek Instituut. Ik heb wel veel contacten met het Conservatorium, maar doe daar niets.
Wel is het museum in bezit van de apparatuur van het oude Sonologie uit Utrecht, met een paar topstukken. Een klein gedeelte gaat weer terug naar het KonCon, als permanente tentoonstelling, want in het depot is eigenlijk niets.

Handig zijn met je handen op electronische gebied en restaureren op de juiste manier zijn twee verschillende zaken. Je moet vooral bereid zijn veel archief onderzoek te doen en op de juiste wijze. Dat is een heel ander verhaal...

Wout

Origineel geplaatst door Arv
Opleiding is een basisvorming. Ga er altijd van uit dat je daarna pas echt gaat leren. Dat wordt nogal eens vaak vergeten..

zo, my 2 C...

Als je het over de basisschool hebt, dan heb je gelijk :)
Okee, wijlen Piet Vroon sprak altijd over de ZULO als hij de universiteit bedoelde... (Zeer Uitgebreid Lager Onderwijs), maar dat is ook een houdinkje :)

Doe je alleen wat er van je gevraagd wordt, dan is iedere opleiding inderdaad een basisvorming en dat is eigenlijk zonde van de tijd en het geld. Ga je pas wat leren na de opleiding, dus in de praktijk, dan geldt eigenlijk hetzelfde. Ik denk trouwens dat luie studenten nooit wat leren.

Hoe zou dat eigenlijk met mijn huisarts zijn? Ook pas wat gaan leren NA de opleiding???
Ik hoop het van niet ;)

En wat is er eigenlijk mis met het dragen van kroontjes?

Wout

Nou Wout, er zijn erg veel vakken die je pas leert in de praktijk (ikzelf werk in 1 van die vakgebieden). Oke, arts/chirurg das andere koek, maar vergeet niet dat ze ongeveer 10 jaar bezig zijn met leren ..

Maar ik wilde alleen maar aangeven dat de houding van leerlingen na hun opleiding vaak is "ik weet het allemaal al" en dan komen ze ergens werken en komen ze erachter dat ze nog maar 10% weten. Dat je van school/uni afkomt en alles weet is een fabeltje. Helaas.

Origineel geplaatst door Arv
Maar ik wilde alleen maar aangeven dat de houding van leerlingen na hun opleiding vaak is "ik weet het allemaal al" en dan komen ze ergens werken en komen ze erachter dat ze nog maar 10% weten. Dat je van school/uni afkomt en alles weet is een fabeltje. Helaas.

Ik geef je meteen gelijk gezien het feit dat onze regeringen de afgelopen jaren het onderwijs teruggebracht hebben tot 'een beetje snuffelen aan' een bepaalde kennis en vaardigheden. Juist een reden te meer om je tijdens die opleiding zoveel mogelijk te geven.

Inderdaad, denken dat je het allemaal weet is naturlijk de domste houding die er is. Maar je hebt wel wat geleerd, hoor.

Ik vraag me af of de moderator deze mail te 'politiek' vindt ;)

Wout

:)

Qua muziek denk ik dat je aan een opleiding toch best wel wat wint. Muziek moet inderdaad uit je eigen hart komen maar je krijgt dus op de opleiding je basiskennis mee. Ik beschouw het een beetje als de periode dat je je gereedschap door en door moet leren kennen. Of dat nu een fysiek instrument is of je eigen denk-gereedschap (hersenen) voor compositie, dat maakt niet uit. Sonologie zou ik denk ik best wel ok vinden. Het is maar net wat je later met al die gereedschap doet! Toch?

Origineel geplaatst door olaf
Hoi Alexander! leuk dat je zo enthousiast bent over opleiding. zit er zelf ook.

voor de geinteresseerden heb ik elders een stuk muziek geplaatst (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=54008) zodat je een idee kan krijgen van wat je mogelijk kan doen daar. (het is gemaakt in max-msp)

Leuk stuk Olaf vroeg me al af bij ingezonden tracks of er ook wat meer experimenteel binnenkomt waarschijnlijk ben jij 1 v/d eerste.
Ik hou er wel van je eigen geluidjes crëeeren met of zonder een eigen visie erop aangezien de reacties ben ik bang dat dit wel een beetje verkeerde forum d'r voor is (je kunt niet echt je ei kwijt hierop).
Dat progamma zegt me niks waarmee je het gemaakt heb maar neem aan dat 't ontwikkeld is bij jullie opleiding, moet ik iets bij voorstellen als audio-mulch daarmee ben ik aan 't spelen.8D

Dat progamma zegt me niks waarmee je het gemaakt heb maar neem aan dat 't ontwikkeld is bij jullie opleiding, moet ik iets bij voorstellen als audio-mulch daarmee ben ik aan 't spelen.8D

Mochten ze willen, daar bij Sonologie.
Max-MSP is voor een groot deel ontwikkeld in Parijs, op de ICRAM, toch wel een belangrijk instituut. Het programma is een beetje te vergelijken met C-sound, maar dan behoorlijk sophisticater.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Mochten ze willen, daar bij Sonologie.
Max-MSP is voor een groot deel ontwikkeld in Parijs, op de ICRAM, toch wel een belangrijk instituut. Het programma is een beetje te vergelijken met C-sound, maar dan behoorlijk sophisticater.

Wout

Dank je Wout voor de reactie (aanval):D maar Max-MSP en C-sound kun je daar als gewone consument ook aankomen?
Wat bedoel je met sophisticater?:confused:

Tof Olaf! Ik ben inderdaad nog steeds erg tevreden en vermaak me opperbest. Beetje jammer dat jan en alleman hun praatje klaar hebben liggen.

"Computermuziek, bah!"

en bovenstaande reactie van Wouter Blommers:

" Mochten ze willen..."

Erg volwassen, allemaal! Maar ja, dat geldt ook voor het leven buiten de forums. Waar ligt de grens tussen komkommertijdbullshit en gewoon leuke dingen zeggen en wanneer ben je iemand iets bij aan het brengen of de grond in aan het stampen.
Ik ben het een beetje beu en heb lang geleden al besloten geen van mijn "sonologie" gerichte werken nog ooit op dit forum te zetten, want open minded reacties zijn hier ver te zoeken. En tja, wat heb je nou ook eigenlijk aan de meningen van de mensen hier (mezelf daarbij gerekend)... lees dit topic nog maar eens rustig door, kijk goed naar wat er gezegd wordt en dan vooral door wie, ik baal dan vaak dat ik een topic start, kan beter van die komkommercraptopics openen en mijn postcount naar de tigduizend rossen!

Ooh, maar euh Olaf, als je zin hebt kunnen we een keer een bak koffie pakken in de kantine en een beetje bijkletsen! ;)

Dank je Wout voor de reactie (aanval):D maar Max-MSP en C-sound kun je daar als gewone consument ook aankomen?
Wat bedoel je met sophisticater?:confused:

Max-MSP is alleen te koop, maar C-sound is zelfs freeware.
Er zijn hele e-maillijsten met geluiden en volledige composities.
Het is eigenlijk alleen maar tekst, dus letterlijk programmeren.
Om een Oscillator te gebruiken moet je een stuk tekst copy & pasten, waarna je de parameters invult. Er is geen User-interface.

Max-MSP heeft wel een grafische interface.
Je kunt ook verbindinkjes maken en zo.

Ik heb nooit gewerkt met deze programma's, alleen maar demo's en lezingen meegemaakt op universiteiten en zo.

Wout

Effe, jongens...

Ik ben totaal geen tegenstander van de afdeling Sonologie aan het KonCon, hoor. Zou zo zeggen, doe Kees Tazelaar de hartelijke groeten van me :)

Maar Rotterdam ken ik ook vrij aardig, zo ook Groningen. Alleen Amsterdam ken ik niet zo goed, maar die timmeren dan ook veel minder aan de weg.

Wout

C sounds kan je gebruiken met AC-toolbox als interface. dat is bij ons op school ontwikkeld door Paul Berg en zo heb ik C-sound leren gebruiken. ik weet niet of hij het gratis aanbiedt... even gegoogled... ja, hij biedt het gratis aan... als je erin geinteresseerd bent kan je het downloaden :-)

Alexander, leuk voorstel van die koffie! ik vind het ook goed en leuk dat je deze topic hebt opgestart omdat het mensen van buiten Sonologie er kennis mee laat maken. misschien dat anderen erdoor geinteresseerd raken. hoe meer mensen hoe gezelliger en diverser!

hey hey,

ik heb deze thread met veel aandacht
gelezen ... sonologie -> woew het zegt me wel wat !!!

alexander & olaf
hoe = jullie koffieklets nog afgelopen ?

Is het nog steeds boeiend ?
Als ik de vakken zoal bekijk, kan het niet anders dan dat zijn ... :P
Wat leer je in de masters bij,
Waarover ging je scriptie ...
Heb je echt veel basiskennis wiskunde/fysica nodig of begin je
van nul ...
Is het ingangsexamen moeilijk / bindend ?

:verkoght:

Back