Wat doe je nou live?!

bjodero

<turboprutser>
Het lijkt mij erg leuk om in de verre, danwel nabije toekomst mijn muziek live ten gehore te brengen.
Maarrr: wat vreet je nou uit op het podium? Als ik m'n laptop als MIDI-sequencer gebruik, en als geluidsmodule slechts een sampler heb, wat valt er dan nog te showen? Aan het begin op de spatiebalk rammen om Live te starten...?

Als ik electronische acts live bezig zie (denk aan autisten als Opiate...), zie ik mensen vaak heel driftig aan allerlei knopjes draaien en met muizen bewegen. Wat doen die mensen toch? Het lijkt mij dat je thuis je nummers 'schrijft', arrangeert en programmeert. En dan?

Wanneer ik met m'n bandje optreedt (als bassist), is er meer dan genoeg te doen; spelen, springen, contact met je bandgenoten, contact met het publiek. Ik ben bang dat ik straks gewoon met een biertje in een fauteuil achter m'n laptop belandt, en dat leek me nou niet echt de bedoeling...

Daarom ben ik benieuwd: in hoeverre maken jullie nog muziek op het podium?! Reageer!

ableton Live 4

www.ableton.com

mix , remix, improviseer en nog veel meer in 1 programa , speciaal voor live optredens.

(ook al gebruik ik m nu voor alles, dus ook in de studio )

Waldo

live je synth bespelen, de padjes van je mpc beraggen en aan filter cutoff's draaien denk ik :biertje:

(althans dat zou ik doen als ik een mpc had en live zou gaan)

MPC geluiden uit/aan zetten met pads en zo dus nummers maken. Drummachines met stepsequencers programmeren.
Met de arpegiator van de sh101 spelen. Dus toetsen indrukken. Soms wat simpel notenwerk(dus zonder arpeggiator) ook op de 101. En lekker de knoppen van de 303 en 101 tweaken. Heel soms microfoon met effect en dan wat lullen.
Verder uiteraard op de mixer nog wat klooien met volumes en EQ.
Zet binnenkort wat video online van een recente liveset.

Een eerste goede stap is je laptop thuis laten. Ook al ben je druk met je muis, zijn er weinig die geloven dat je druk bent met spoortjes aan en uit klikken.

Re: Wat doe je nou live?!

Origineel geplaatst door bjodero
zie ik mensen vaak heel driftig aan allerlei knopjes draaien en met muizen bewegen. Wat doen die mensen toch?

Internetten terwijl winamp aanstaat?

Mijn werkwijze lijkt erg op die van sander, ik laat een MPC de sequences afdraaien terwijl ik op de sequencer sporen mute en unmute. Verder heb ik nog wat synths die ik zit te tweaken. Ik neem een 16 kanaals mixer mee dus genoeg knopjes te draaien :D. De mid equalizer (parametrisch) gebruik ik ook vaak als bandfilter. Naar climaxen toe wil ik nog wel es de reverb wat verder openzetten.

Aan de andere kant heb ik ook een paar weken geexperimenteerd met ableton live en een behringer BCR 2000 controller. Dat werkt ook erg leuk, zeker omdat je echt ALLES kan aansturen binnen ableton.

ik wil ook een mpc!!!!!

nu draai ik aan de knoppen van de rm1x en druk op mute/unmute
schuif, draai en druk knopjes van de synths in, idem voor de 606 en draai en druk en schuif waar dat maar kan op de mixert

ik kom dus handen te kort en mijn oog-teen coordinatie is nog niet optimaal

Ik gebruik m'n laptop waarbij ik m'n tracks laat afspelen in m'n sequencer. Verder neem ik een keyboardcontroller mee waarmee ik live kan meespelen of extra dingen met VSTI's (melodieën, effects) kan toevoegen aan de tracks.

Het voordeel van de originele sequence te laten afspelen t.o.v. een wav- of audio file, is dat je het arrangement ter plaatse nog kan aanpassen.

Ik doe live mijn dingen altijd met ProtoHuman en Relaxzomaniaq.
Proto doet het mixwerk (volume, eq, fx), Relaxz het sequencegebeuren (MIDI-kanalen aan- en uitschakelen) en ik verzorg het synthgetweak en speel af en toe nog live wat erdoorheen.

We proberen ook zo goed als dat mogelijk is als liveband over te komen zodat mensen ook daadwerkelijk zien dat er iets gebeurt op het podium en men niet het idee krijgt dat er enkel maar een patiencespelende laptop-artiest op het podium staat (niet dat dat vaak het geval is maar zo komt het wel snel over).

Af en toe natuurlijk voor het showeffect een biertje ploppen en een armpie de lucht in gooien.:biertje:

We krijgen vaak positieve reacties van mensen die het tof vinden dat we met een zootje 'rare' apparatuur op het podium staan en er door druk gedraai aan knoppen iets leuks uits weten te halen.

Ik sluit me graag bij slydog aan. Ik ben helaas alleen. Het mixwerk doe ik zelf, het arrangement (een sequence die loopt, waarbij ik elementen(stuk of 40) van m'n track aan/uit zet) doe ik volledig live en de geluiden live op de synthesizers bewerken doe ik ook live. Daarnaast ben ik nu aan het oefenen of live stukken mee te spelen, maar ik vrees dat dat maar beperkt zal gaan, omdat ik nu al handen te kort kom 8).

Maar goed, iedereen heeft z'n eigen methode. De een gebruikt een laptop, de ander alleen hardware. Beide hebben voor en nadelen. Ik heb net als slydog gekozen voor de "show" oftewel beweging, er moet wat gebreuren op het podium. In hoeverre je het "live" maakt kun je zelf bepalen. Hoe meer live je doet, hoe meer voldoening je krijgt en hoe meer respect (alhoewel het grootste gedeelte van het publiek het niet zal doorhebben). Het geeft toch altijd weer een kick dat je het tot het einde van de show gehaald heb zonder tomaten naar je kop gesmeten gekregen te hebben ;)

Het is gewoon een kwestie van veel oefenen. Op een gegeven moment ga je steeds meer dingen zien en ontdekken. Tot die tijd zou ik gewoon werken aan een goede basis. Zorg dat je ergens op terug kan vallen als het niet helemaal lekker gaat. Zorg dat je zeker van je zaak bent, want een TE complexe live-set in 1 keer loopt waarschijnlijk helemaal in de soep. Gewoon stap voor stap opbouwen en steeds dieper gaan qua live-gehalte. :biertje:

Ohja vergeten, apparatuur:
mpc-2000xl
akai z4
access virus b
waldorf q
yamaha 01v96
novation remote25 (binnenkort)

ben aan 'n liveset met enkel machinedrum aan 't werken en daarbij bedien 'k live het switchen van patterns, (un)muten van tracks en parameter knoppies draaien (bv. filter cut off zoals je zei). zou met meer gear hetzelfde werken, behalve dat je op synths dan ook nog live melodieën, pads, etc. kan spelen.

Origineel geplaatst door redje
Hoe meer live je doet, hoe meer voldoening je krijgt en hoe meer respect (alhoewel het grootste gedeelte van het publiek het niet zal doorhebben).

Vrijdag na mijn setje: "Mix je nu met mp3?" terwijl er een 100% hardware setup voor mijn neus staat :r

Origineel geplaatst door TranceCom
Vrijdag na mijn setje: "Mix je nu met mp3?" terwijl er een 100% hardware setup voor mijn neus staat :r
lol, ik heb ook een keer gehad dat iemand om een bepaald nummer vroeg, ik heb haar vriendelijk gevraagd weg te gaan voordat ik mijn vrienden haar buiten zou laten verkr****ten ;)

vrijdag kwam er ook zo'n punk / kraker type op me af tijdens een set met een vaag dronkemansverhaal, ik hem afpoeieren dat ik bezig was met mijn set, werd ie pissig. :D
Oprotten kutzwerver anders pijn! ;)

Origineel geplaatst door TranceCom

Tijd voor een paar extra spotlights op je snufferd!:W

Origineel geplaatst door Redje
Het is gewoon een kwestie van veel oefenen. Op een gegeven moment ga je steeds meer dingen zien en ontdekken. Tot die tijd zou ik gewoon werken aan een goede basis. Zorg dat je ergens op terug kan vallen als het niet helemaal lekker gaat. Zorg dat je zeker van je zaak bent, want een TE complexe live-set in 1 keer loopt waarschijnlijk helemaal in de soep. Gewoon stap voor stap opbouwen en steeds dieper gaan qua live-gehalte.[/B]

Dit kan ik alleen maar beamen.:)
Voorafgaande aan liveoptredens zit wel een behoorlijke tijd aan voorbereiding; vooral met meerdere personen moet je leren op elkaar in te spelen en samen hoogtepunten te creëren in je set. Wat wij ons voor ogen houden, is dat een live optreden in elk geval net zo boeiend moet klinken als een dj-set.

Onze werkwijze tot nog toe was dat we tijdens elke muzieksessie een middag lang bezig gingen met het maken van een goeie loop en daar dan vervolgens mee gingen jammen om te kijken wat er allemaal mee mogelijk was. Toen we op een gegeven moment genoeg loops hadden gemaakt, hebben we gekeken welke tracks het best in elkaar zouden kunnen overlopen. Vervolgens zijn we de overgangen tussen de tracks en het jammen ermee steeds meer gaan oefenen en uitwerken zodat op een gegeven moment wel een soort van muzikale fundering ontstond waarop goed geïmproviseerd kon worden. Dit werkt bij ons prima.*D

Origineel geplaatst door Sly Dog

....Voorafgaande aan liveoptredens zit wel een behoorlijke tijd aan voorbereiding....
....is dat een live optreden in elk geval net zo boeiend moet klinken als een dj-set.....
....maken van een goeie loop en daar dan vervolgens mee gingen jammen.....
....welke tracks het best in elkaar zouden kunnen overlopen. Vervolgens de overgangen tussen de tracks.....
....op een gegeven moment wel een soort van muzikale fundering ontstond.....

nooit gedacht dat Friezen en Brabanders zo op een lijn konden zitten :D

Origineel geplaatst door redje
Ik sluit me graag bij slydog aan. Ik ben helaas alleen. Het mixwerk doe ik zelf, het arrangement (een sequence die loopt, waarbij ik elementen(stuk of 40) van m'n track aan/uit zet) doe ik volledig live en de geluiden live op de synthesizers bewerken doe ik ook live. Daarnaast ben ik nu aan het oefenen of live stukken mee te spelen, maar ik vrees dat dat maar beperkt zal gaan, omdat ik nu al handen te kort kom 8).

Maar goed, iedereen heeft z'n eigen methode. De een gebruikt een laptop, de ander alleen hardware. Beide hebben voor en nadelen. Ik heb net als slydog gekozen voor de "show" oftewel beweging, er moet wat gebreuren op het podium. In hoeverre je het "live" maakt kun je zelf bepalen. Hoe meer live je doet, hoe meer voldoening je krijgt en hoe meer respect (alhoewel het grootste gedeelte van het publiek het niet zal doorhebben). Het geeft toch altijd weer een kick dat je het tot het einde van de show gehaald heb zonder tomaten naar je kop gesmeten gekregen te hebben ;)

Het is gewoon een kwestie van veel oefenen. Op een gegeven moment ga je steeds meer dingen zien en ontdekken. Tot die tijd zou ik gewoon werken aan een goede basis. Zorg dat je ergens op terug kan vallen als het niet helemaal lekker gaat. Zorg dat je zeker van je zaak bent, want een TE complexe live-set in 1 keer loopt waarschijnlijk helemaal in de soep. Gewoon stap voor stap opbouwen en steeds dieper gaan qua live-gehalte. :biertje:

Ohja vergeten, apparatuur:
mpc-2000xl
akai z4
access virus b
waldorf q
yamaha 01v96
novation remote25 (binnenkort)

RED SQUARE?

Ik heb welles gehad dat mensen aan de lichtman vroegen wat voor plaat het was, hij heeft het immers het grootste mengpaneel :P

Ik ben bezig met het voorbereiden van een liveset, ik gebruik er mijn rm1x voor om patterns te switchen, tracks te muten/unmuten en stuur er mijn sampler en synth mee aan.

Dingen die je bij je live set (ook laptop) kan doen de master door een effectdoos halen Korg Chaospad ofzo?

Je zou ook met je laptop en een geluidskaart met veel outputs en een mengpaneel met veel inputs je sequence af kunnen spelen en dan via het mengpaneel tracksmuten en effecten routeren. (een mixer met voorbeluistering is dan heel handig lijkt me)

Ik denk eigenlijk dat je een beetje creatief moet zijn en gewoon thuis lekker moet oefenen en proberen met 'live' spelen (doe ik in iedergeval wel :D)

Druid

Back