Vraagprijs voor live optreden?

Cool-T

Stamgast
Hi,

Wat is een redelijke prijs om te vragen voor het geven van een live optreden voor een paar honderd man(beginnend live artiest)?
Wat is gebruikelijk (als er al iets gebruikelijks is)?
Zou graag eens wat meningen van jullie horen

groeten

Re: Vraagprijs voor live optreden?

Hmmm.. een standaard vraagprijs voor een beginnende onbekende 1-man live-act zou ik niet hoger inzetten dan 250 euro.

Het hangt verder af van.......

- hoeveel je al bereikt hebt met je muziek, is je naam al bekend bij het grote publiek?
- hoeveel onkosten je maakt voor een optreden (verder rijden is bv. meer kosten)
- hoeveel muzikanten er meedoen die evt. apart betaald moeten worden
- wat voor soort gig is het? (op een groot festival kan je meer vragen dan in een jongerencentrum)

suc6

gratis drank en blij zijn dat je gevraagd wordt ;)

Origineel geplaatst door olafmol
En wat benzine.. dat deden wij altijd!

CraZ, we zijn trouwens weer gevraagd voor een feest in Antwerpen.. Weer eens een keertje oefenen?

ik vraag meestal iets tussen de 150 en 200...
soms krijg ik meer, soms minder.

ik reken wel het vervoer erbij en vaak wil ik natuurlijk wel wat te eten hebben.
:W

Voorlopig zit ik in het gratis bier en tankje diesel stadium. Als je echt al e.e.a. bereikt hebt kun je wel een honderdje of 2 vragen. Hang ook van het feest af trouwens, bij vette entreeprijzen mag je best een graantje meepikken.

zo werkt het idd: als je een naam hebt ben je een publiekstrekker en dan kun je geld gaan vragen (maw: meedelen in de deur en drankopbrengst) ....... zo niet mag je eigenlijk al blij zijn met alle extras bovenop onkostenvergoeding

Origineel geplaatst door olafmol

:biertje:

Indeed en vooral leren van je act. Ik zou met 50 euro al blij zijn. 1 interessante live act doet deuren open ;) Zorg gewoon dat je iedereen een poepje laat ruiken maar denk vooral niet aan hoeveel je wel gaat verdienen. Dat komt allemaal wel later ! .... in het beste geval ;) EN, hoop op veeeeel volk. Dat is altijd leuker dan eender welke pree

Ik denk dat een beetje arrogantie best mag, en voor niets gaat de zon op. Maar als je geld gaat "eisen" buiten de onkosten, gaat men (de organisatoren) ook meer verwachten van je. Dus zorg er voor dat je het geld dubbel en dwars waard bent. Als je niet weet of je het dubbel en dwars waard bent, vraag dan alleen om onkosten vergoeding en wacht af of je een volgende keer weer gevraagd wordt.

Groetjes van Rudo

de prijs is afhanklijk van een aantal dingen.

afstand van studio tot podium (vervoer)
soort scene (kraak scene is niet hetzelfde als op een festival spelen)
of je al dan niet zelf in de organisatie zit en jezelf dus niet betaald om je budget te gebruiken voor de grote namen...
hoe goed je bent en hoeveel publiek je trekt

en danog is het giswerk.

voor die ene grote naam uit berlijn betaalden we maar zoveel, voor die nederlanders dan weer zoveel en die engelsman, hoewel heel bekend en goed was tevreden met (vroeg zelf maar) zoveel.

stel je eisen goed samen, de fee is daar slechts een deel van.

vervoers kosten moeten sowieso
drank ook, eten is ook gewenst, zeker als de afstand al wat langer is
slaapplaats als het te ver is om terug te rijden in het donker
en dan pas de fee, dus hou er rekening mee dat al die andere dingen ook iets kosten aan de organisatie.
als je onbekend bent zou ik geen fee vragen, maar wel al de andere dingen.
als je wat naam hebt zou ik 50 tot 200 vragen (naargelang de scene)
en als je tiesto bent dan laat je dit soort zaken over aan iemand anders, kijk je af en toe naar je bankrekening en glimlach je want over geld hoef je je geen zorgen te maken.

Volgens mij is er ooit al een soortgelijk topic geweest.

Ik vondt ook altijd van, jahoor zoveel dat kan ik toch niet vragen voor wat ik doe.
Maar dan zei iemand anders, waarom niet, je hebt toch platen uitgebracht en anderen vragen ook zoveel.
Als een feest groot is met hoge entree dan vraag ik max 500. Maar speel ook wel eens gratis of voor heel weinig.
Ik informeer altijd eerste goed wat voor soort feest het is, hoe grote zaal, hoeveel man ze verwachten, etc.
Ik wil in iedergeval niet dat de organisator verlies draait door mij. Dat vindt ik lullig en heb ik geen goed gevoel bij. Dan heb ik het dus over kleine feesjes zonder een organisatie erachter maar gewoon een persoon als jou of ik die het organiseert.

Naar buitenland neem ik altijd broer mee, dus dan kost het ze 2 tickets en voor 2 personen hotel en dan vaak nog een dag extra hotel. In zo'n geval hoef ik geen extra geld uiteraard. Voor buitenland geld voor mij, als de kosten van mij en broer maar gedekt zijn. Ik verdien m'n geld wel met 'm'n normale fulltime job. Volgens mij is m'n hoogste bedrag tot nu toe 400.

Bovenstaande net aangepast.

En ik vindt de prijs ook een beetje afhankelijk van wat je doet en hoe lang je speelt.
Neem je een hele zooi synths mee en sta je lekker actief te jammen dan vindt ik dat meer waard dan
iemand die alleen met een laptop binnenkomt en bijna alles voorgepogrammeerd heeft.
Ok voor sommige organisatoren maakt dat waarschijnlijk niks uit, hoe minder hoe beter en minder gedoe,
maar voor de freaks in de kleinere tentjes is dit toch wel een belangerijke vermaaks factor.

Laatst gewijzigd:
ik merk bij sommige feesten dj-en dat je dan juist weer veel moet vragen omdat ze anders denken dat je niet goed bent. Als het te gek is en georganiseerd wordt door freaks die een bepaald genre op de kaart willen zetten of een bepaald soort publiek willen trekken, dan is het vooral leuk, maar als mensen veel geld gaan verdienen omdat ook jij aan de sfeer meewerkt is het een heel ander verhaal. voor dj-en ligt mijn fee dan ook tussen de gratis en 8-900 euro.

Zow...en draai je wel eens ergens...dj fuse heb ik nog nooit op een flyer gezien?

Vin 400 euro best normaal voor een goede live-act van een uur of 1,5 ...tis natuurlijk maar net waar je staat...

Origineel geplaatst door sander
Neem je een hele zooi synths mee en sta je lekker actief te jammen dan vindt ik dat meer waard dan iemand die alleen met een laptop binnenkomt en bijna alles voorgepogrammeerd heeft.

meen je dat?

Met een mpc moet je toch ook op voorhand programmeren. Of het nu een laptop of een mpc is, maakt niet uit. Hoeveel je er van jezelf in steekt op het moment zelf, dat doet er toe.

Ik vind persoonlijk m'n laptop sets boeiender en levendiger dan die keren dat we de mpc meehaden, daarom zijn die mpc's ook de deur uit gegaan...

Origineel geplaatst door praecox
meen je dat?

Met een mpc moet je toch ook op voorhand programmeren. Of het nu een laptop of een mpc is, maakt niet uit. Hoeveel je er van jezelf in steekt op het moment zelf, dat doet er toe.

Ik vind persoonlijk m'n laptop sets boeiender en levendiger dan die keren dat we de mpc meehaden, daarom zijn die mpc's ook de deur uit gegaan...

Ik heb uiteraard niet alleen een mpc bij me ;)

Origineel geplaatst door DJ Fuse
voor dj-en ligt mijn fee dan ook tussen de gratis en 8-900 euro.
Bij mij ligt de fee tussen gratis en 3 ton.

't slaat nergens op wat je allemaal zegt IMO. Meer geld vragen omdat je anders niet geboekt wordt....:confused:

Origineel geplaatst door sander
Ik heb uiteraard niet alleen een mpc bij me ;)

hehe wat een opluchting. =)

wanneer doe je belgo land nog es aan sandex?

Back