Synth,Sampler Poetsen

Kevin

Tis niet te gleuven
Tsja zit daar al wat langer mee maar wat is de beste en minst schadelijke manier om je oude synth of sampler te poetsen..
Heb bijvoorbeeld zelf een MPC60 Mk1 die heel licht verkleurd is door de jaren heen..(althans ik zie wittere voorbijkomen) Hoe kan ik dit het beste zuivermaken ZONDER de opdruk te verwijderen (dus ook de knoppen..)

probeer het eens met commandant...dit is een soort polijst pasta..Doe eerst een klein stukje..dan weet je of het goed gaat.Wacht een paar daagjes het resultaat af...

Bij mijn weten is commandant echt een schuurmiddel....lijkt me niet erg verstandig.

wat ik meestal doe is een beetje autoshampo op zo'n vochtig geel keukendoekje. Autoshampo is immers geschikt voor autolakken, dus ik denk dat een synth dr ook wel goed tegen kan (ik heb geen negatieve ervaringen). Het mooie is als je wash en shine gebruikt, dan glanst ie ook weer mooi.

Je kunt JIF gebruiken maar kijk wel uit bij het schoonmaken rond het display..
Heb het zelf gebruikt bij de ASQ-10 van Akai en dat werkte prima..

Gebruikt geen schuurspons maar een zacht vochtig doekje en
doe wat JIF erop..

Origineel geplaatst door TranceCom
wat ik meestal doe is een beetje autoshampo op zo'n vochtig geel keukendoekje. Autoshampo is immers geschikt voor autolakken, dus ik denk dat een synth dr ook wel goed tegen kan (ik heb geen negatieve ervaringen). Het mooie is als je wash en shine gebruikt, dan glanst ie ook weer mooi.

Weet je wat ik rijd wel ff met hem door de wasstraat ! Bedankt voor de tip ! 8o)

Origineel geplaatst door Digimod
Je kunt JIF gebruiken maar kijk wel uit bij het schoonmaken rond het display..
Heb het zelf gebruikt bij de ASQ-10 van Akai en dat werkte prima..

Gebruikt geen schuurspons maar een zacht vochtig doekje en
doe wat JIF erop..

jif is net als commandat schuurmiddel, dat kan je niet altijd nemen

Ik gebruik Glassex. Werkt prima voor het schoonmaken van toetsen en behuizing. Een Afwasmiddel om vuil en vettigheid van knoppen los te weken (wel de knoppen verwijderen duh...) Staalfix om aangeslagen en verroeste ringetjes en schroefjes te reinigen. Ook gebruik ik een cockpitclaener van het merk Sonax. Gaat je synth weer van glimmen ;) Verkleurde plastic behuizing of toetsen zijn niet schoon te maken. De verkleuring zit "IN" het materiaal. Soms gebruik ik wasbenzine (bijt uit) of terpentine (stinkt maar bijt niet uit) om extreem vuil, verfresten of lijmresten te verwijderen.

Ik ben nu de metalen stootbescherming van mijn Rhodes Piano aan het schoonmaken en dat doe ik gewoon met een slijptol :duivels:

Ik reinig mijn displays altijd met een slijptol. Daarmee krijg je het vuil er prima af. Het geeft alleen wel krassen waardoor het display ietsjes moeilijker te lezen wordt.

Je moet denk ik iets hebben dat enkel ontvet, als enkel water niet helpt.

Ik had laatst een 2e handsje, een TX81z dat onder de rookplak zat, grondig schoongemaakt met goedkope 'voor elke dag' shampoo!

Goed napoetsen met enkel water, en dan drogen met een dweilachtig opnamedoek.

Het ding ziet uit als nieuw en er zijn totaal geen krassen achtergelaten! perfect dus.

Ja het ruikt wel... fris, maar shampoo hoort normaliter niet te bijten ofzo, tenzij je speciale shampoo voor gek haar hebt natuurlijk.

Origineel geplaatst door turtel
jif is net als commandat schuurmiddel, dat kan je niet altijd nemen

De Akai S1000 KB en de Akai ASQ-10 hebben de zelfde oppervlakte dan de MPC-60, deze
waren helemaal vies en geel en als je voorzichtig en niet te hard met JIF
gaat schoonmaken dan is dit best te doen..

wat misschien ook handig is om te weten:

Tandpasta.

Dit kan je gebruiken om te polijsten. Als je een klein krasje wilt weghalen ofzo.
Misschien een beetje offtopic, maar tandpasta is ook goed geschikt als er een kras op een cd zit...dan kan je die met tanpasta soms wegkrijgen.

Tijdje terug een MPC2000XL gekocht die ook nogal vuil was. Ik probeer altijd zoveel mogelijk mijn apparatuur uit elkaar te halen bij het schoonmaken en dat is bij de MPC een piece of cake.....zo kan je de stalen behuizing gewoon in een sopje doen en flink boenen zonder bang te zijn. Knopjes ook in een sopje (gewoon Dreft voldoet voor mij prima), display met een zacht doekje oppoetsen.....mijn MPC zag er echt weer uit alsof hij zo uit de doos kwam :luv:

Binnenkort is mijn EPS-16+ aan de beurt; die ziet er ook niet uit.

In verband hiermee: een van mijn beste aankopen ooit (10 gulden geloof ik) is een hulpstuk voor de stofzuiger geweest; zo'n kleine ronde borstel die over alle knoppen past van je mengtafel (en uiteraard andere spullen). Echt perfect om het stofvrij te maken, want anders is dat gewoon niet te doen.

Met roken ben ik gelukkig al weer een hele tijd gestopt, want dat is echt de pest voor je spullen.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik reinig mijn displays altijd met een slijptol. Daarmee krijg je het vuil er prima af. Het geeft alleen wel krassen waardoor het display ietsjes moeilijker te lezen wordt.

Ben je serieus?
Als je dat te vaak doet wordt je scherm toch compleet onleesbaar?

Om mijn synths/mixer stofvrij te houden, gebruik ik een schildersborstel met lange zachte haren. Zorg wel dat je niet de goedkoopste koopt! Deze verliezen snel veel haar en komen dan overal tussen te zitten

Origineel geplaatst door DJ Stimpy
Om mijn synths/mixer stofvrij te houden, gebruik ik een schildersborstel met lange zachte haren. Zorg wel dat je niet de goedkoopste koopt! Deze verliezen snel veel haar en komen dan overal tussen te zitten

Dat is een goede inderdaad. Ik gebruik er zo'n oude scheerkwast voor, ideaal om bijvoorbeeld stoffige printplaten er weer als nieuw uit te laten zien :)

Back