Hoge tonen in muziek hier

smackos

Gepokt en gemazeld
Ik zat net weer een hoop mp3s te luisteren op dit forum (b.v. die 3/4 contest) and het valt me op dat er echt bakken overdreven veel hoog in die mp3's zit...ik bedoel dus hoge tonen in de EQ, dat de treble helemaal opengedraaid zit bij het afmixen...lijkt het wel.

Zoveel dat het bijna pijn doet aan de oren...echt tenenkromend....is iedereen doof aan het worden of ligt het aan mij?

Vind men zoveel overdreven hoog in produkties mooi??? (Dat kan ik me echt niet voorstellen, teveel hoog werkt toch gewoon op de zenuwen bij de luisteraars...zeker in de huiskamer en door een P.A. is teveel hoog helemaal not done)

Of is het gewoon omdat niemand aandacht besteed aan het afmixen...terwijl veel van jullie dure monitors en ander afmix gerei hebben staan ;)

Wellicht moet er een stop-de-teveel-hoog-in-muziek aktie worden gehouden :D...

Tsja als je oren magneetbandopnamen gewend zijn dan is zo'n beetje alles te scherp.

Maar het is ook te wijten aan het te hard willen maken en dan allerlei typen van distortion introduceren. Of idd het nivo van mixen niet zo danig onder de knie hebben.
Trouwens is er nog steeds een vrij grote component smaak natuurlijk.

... moet je er wèl even bij vertellen dat je luistert op PC luidsprekertjes, Smack.
Niet echt de beste referentie voor het beoordelen van tracks. ;)

Dat is wel zo maar als ik een CD of MP3 afspeel van iets uhmmm...professioneels :D (Naja laten we het op "fijn klinkend afgemixed" houden) dan klinkt het lang niet zo fel in het hoog...ook door die pc speakers.

En ik luister ook vaag genoeg door een ouwe buizenversterker met sublieme audiokwaliteit en daar viel het me ook al op....terwijl die het hoog juist mooi afrond enzo...

Erm..... als je een goeie versterkert hebt, waarom geen goeie speakers?

Mag hopen dat wat je nu hebt niet op afmixt trouwens.

Ja ik mix af op een Audio Technik Triode Class A versterker met 2 thrust "Dynamic Soundwave" pc luidspeakers...

Het kan ook aan de synthz liggen, vind de meeste VA's vaak wat 'schrel'.. Heeft mijn micron ook last van.. thank god for moogerfoogers (eeuwige dank aan leo trouwens )

Dat weet ik niet hoor, op die VA synths kun je de cut off ook naar benenden draaien.

De Micron is toch Analoog? Dacht ik?

Ligt het dan niet gewoon aan die speakers van je die het hoog onnodig schel maken?

Zoveel mooie synths en dan van die ...speakers.
Zonde eigenlijk.

Het is mij ook opgevallen ja. Misschien niet zo een verschrikkelijke ramp, maar het valt wel op.. Misschien dat mensen niet (goed) EQ-en uit luiheid?

R

Origineel geplaatst door smackos
Dat weet ik niet hoor, op die VA synths kun je de cut off ook naar benenden draaien.

De Micron is toch Analoog? Dacht ik?

nope VA. wel een hele goeie (imho). uiteraard kun je lekker lppen, maar dan blijft er weinig over van het geluid.. denk dat het met name komt door een beetje funked up mid in die va's die ook het hoog beinvloeden..

Tja, heel het weekend is het 'hardcore will never die'-zonder-oordoppen, daarna tot diep in de nacht doorworstelen om je vers gebrouwen loopjes om te zetten naar een vertoonbaar empeedrietje en dan gaan er mensen een topic openen over teveel hoog...

...ook is draaien met een koptelefoon, die boven het zaalgeluid uitkomt, zonder gehoorbescherming erg slecht voor bijv. je hoog. Vaak hoor je ook dat hoe meer death metal en/of dj gericht de artiest, hoe scheller de mix! Vet! :halleluja

en dan nu een misschien wat naief antwoord: ligt het ook niet aan de mp3-encoders? Die digitale knisper (zo noem ik hem maar even) die je hoort als je oorspronkelijke wav zwaar je gecomprimeerd wordt, zorgt voor een behoorlijke nadruk op het hoog...

of is dat alleen bij mij wel eens voorgevallen? :D:D

kan ook zijn dat mensen thuis veel met een woofer doen die de balans thuis rechttrekken, maar niet in mp3tje overeind blijft

ben het toch met smackos eens,gebruik zelf geen eq als het dan het hoog niet hoog genoeg is
doe ik het op de synth instellen met de vcf freq of de brillance schuif, als het dan niet hoog genoeg is , nou jammer dan
ik ga het niet oppepen met de treble knop of eq , daar heb ik de spullen niet voor
:)

"Dat is wel zo maar als ik een CD of MP3 afspeel van iets uhmmm...professioneels (Naja laten we het op "fijn klinkend afgemixed" houden) dan klinkt het lang niet zo fel in het hoog...ook door die pc speakers."

heb je het dan over een CD of MP3 opname van een origineel dat eerst op vinyl is geperst, of echt een directe digitale versie van een master-opname? (en waar komt die master-opname dan vandaan? van CD-r, DAT of analoge tape?)

Back