[Roland] 3 Juno's is teveel ?

Die AX-60 wordt juist altijd met de Juno vergeleken. Ik heb er een gehad. Best een vette synth maar als je al drie juno's hebt...

Probeer anders een MS-20 te kopen. Dat is ook wel een leuke aanvulling.

Origineel geplaatst door synthiaks
Met één knop kun je een anders een boel lol beleven;)

Alpha juno1 zit denk ik op een 200 euro.

Ik dacht zelf eerder aan 6-700 gulden, ehmm da's eerder 300 euro. Alpha Juno 2 nog 100 gulden er bij, de MKS-50 rond de 5-600 gulden.

Je kunt hem ook goedkoper krijgen, sommigen proberen hem ook voor minder te verkopen.

De een denkt dat niemand hem meer wil (gabber is dood bla bla bla) de ander denkt dat ie nog erg gewild is. Ik heb een AJ2 voor 1100 gulden voorbij zien komen, dat geeft dus echt niemand meer er voor, of hij moet van DJ Ruffneck of Joey Beltram himself geweest zijn.

200 Euro lijkt mij weining , ik denk meer aan 700 gulden voor een als nieuw exemplaar. En een MKS met Programmer ?

Paul.

Rond de 1200 gulden, maar sterk afhankelijk van de verkoper.

Maar die zie je echt zelden......ik wil ook een MKS-50 met PG-300 :(

Origineel geplaatst door mono-poly
ik heb precies de zelfde 2 juno's en ik wl dus echt een 60 erbij ik wil zelfs tijdelijk van me 106 afstand doen
Ik lees ondertussen dat je geslaagd bent ? Wat bevalt jou zoveel beter aan een Juno 60 / 106 ?

Paul.

1200 piek vind ik teveel geld. Volgens mij moet je ook een heel eind komen met een Keyfax Phatboy, of niet soms ?

Paul.

Origineel geplaatst door Paul Jenner

Ik lees ondertussen dat je geslaagd bent ? Wat bevalt jou zoveel beter aan een Juno 60 / 106 ?

Paul.

hij klinkt analoger en een apregiator ook nog is
maar ja geen midi maar dcb, maar is geen probleem
mooie van de 106 is weer dat die midi heeft en de meeste controle bewegingen is je seqeuner ken opnemen.
maar ja de sound is weer minder dan de 60 die klinkt toch echt het mooiste van de 3. eigenlijk zijn alle 3 de juno's aparte synthesizers op zich.

Dat ben ik met je eens, uiteindelijk wil ik ook alledrie de Juno hebben. Alleen, in welke volgorde ga ik aanschaffen, eerst wat anders, of eerst Juno # 3 ? Dat was eigenlijk een beetje de achtergrond van mijn vraag.
Ik laat het maar een beetje afhangen van wat ik tegen het lijf loop denk ik ...

Paul.

1200 piek vind ik teveel geld. Volgens mij moet je ook een heel eind komen met een Keyfax Phatboy, of niet soms ?

Paul.

Nope, die stuurt alleen midi-cc uit en de alpha reageert alleen op sysex. Dr zijn wel andere controllers die wel sysex kunnen:

www.waveidea.com

Volgens mij kun je het wel via een sequencer omgooien zoals Logic. Maar ja da's weer geknutsel he.

Ik ad juist begrepen dat die Programmer voor de Alpha gewoon midi data uitstuurde ?

Paul.

SysEx is ook een soort MIDI data.

Nee als je knopbewegingen opneemt in bijvoorbeeld Cubase moet je maar eens kijken wat er komt te staan.

Het is SysEx, en dus moet je op een of andere manier die vertaalslag maken.

Nee, de 6 en de 60 klinken exact hetzelfde.

Ik heb een Juno 60 gehad en ik heb er ERG veel spijt van dat ik hem weggedaan heb. Ik heb vroeger wat tracks gemaakt met de 60 en die klinken zo fantastisch. Vooral de patchen die ik gebruikte om een rhodes na te bootsen waren gewoon schitterend (al zeg ik het zelf :D ). Toen ik dan een rhodes had, dacht ik de 60 niet meer nodig te hebben. Maar ze vullen elkaar toch heel mooi aan merk ik nu.

Ik wil dan ook zo snel mogelijk opnieuw een Juno kopen.

Ik ben nu wel aan het twijfelen of ik een 6 of een 60 zou nemen (een 106 is niet aan de orde). Hierboven wordt gezegd dat de 6 en 60 identiek klinken. Maar wat zijn de grote verschillen dan? De portamento die de 6 heeft en de arp die de 60 heb daar weet ik van. Ook heeft de 60 geheugen en de 6 niet (maar geheugen gebruik ik zowiezo nooit). Zijn er nog andere "verborgen" verschillen? Bv. het toetsenbord die makkelijker speelt op de 60? Of misschien het filter die iets anders klinkt. En wat met de chorus?

Origineel geplaatst door Synthesizer11
De portamento die de 6 heeft en de arp die de 60 heb daar weet ik van. Ook heeft de 60 geheugen en de 6 niet (maar geheugen gebruik ik zowiezo nooit). Zijn er nog andere "verborgen" verschillen? Bv. het toetsenbord die makkelijker speelt op de 60? Of misschien het filter die iets anders klinkt. En wat met de chorus? [/B]

Volgens mij zit de arp op de juno 6. Of de 60 dan de portamento heeft weet ik niet...Wel weet ik dat ik die portamento zeer zeker mis. Die had ik liever gehad dan die arp...
Als je toch geen geheugen gebruikt zou ik zeker voor de 6 gaan. De layout van de faders is dan veel mooier verdeeld over de breedte van het toetsenbord. Bij de 60 zitten recht al die lelijke memoryknoppen. Esthetisch en ergonomisch is de 6 naar mijn mening een betere (en goedkopere) keus. Bovendien kan je je 6 met een trucje monofoon (en zeer vet) maken. Ik weet niet of dit met de 60 ook kan. Zet je 6 uit, houdt key transpose ingedrukt terwijl je hem weer aanzet en zet de linker schakel in je arpeggio deel op "up". NU zou je wel enig verschil moeten horen. Voor zover ik weet hebben de 6 en 60 wel hetzelfde filter en de 106 niet, daarom wordt de 106 soms slechter beoordeeld. De chorus op de 6 is heel warm maar maakt een constante ruis (overigens schijnen meer analoge Roland synths daar last van te hebben) en is voor schone opnames dus ongeschikt. Hopelijk hebben jullie wat aan deze info. Groet van Lars

Origineel geplaatst door Lurch
De chorus op de 6 is heel warm maar maakt een constante ruis (overigens schijnen meer analoge Roland synths daar last van te hebben) en is voor schone opnames dus ongeschikt.

Ik dacht er ook eerst zo over, maar die ruis komt in de mix eigenlijk heel goed over. Het geeft de 6/60 het eigen karakter die ze hebben.

Bedankt voor je toelichting. Ik denk dat ik dan inderdaad voor de 6 ga. Dan hoef ik me ook geen zorgen meer te maken over die batterij in de 60. :D

Ik heb wel de indruk dat er minder 6en in omloop zijn dan 60s, maar ik zie wel ...

Ik vind die ruis zelf ook erg mooi, maar ik kan me zo voorstellen dat mensen die de juno voor moderne elektronische muziek willen gebruiken er zich wel aan storen. Ik gebruik ter versterking van de juno ook vaak mijn lesliebox die ook verre van stil is. Door de intuitieve layout beschouw ik de juno ook echt als een instrument om op te spelen en minder om mee te programmeren. Gewoon gaan en zien waar je eindigt. Nu gebruik ik de juno ook voornamelijk in bandjes en dan is het wel handig om al die schuiven zo dicht voor je neus te hebben. Pas op dat je niet teveel voor een juno betaalt. De 'hype' omtrent de junos heeft de prijzen aardig opgedreven. Het is een fantastisch instrument maar ik zie ze nu al aangeboden voor 450 euro. Dat gaat echt nergens over.
Groet van Lars

Volgens mij zit de arp op de juno 6. Of de 60 dan de portamento heeft weet ik niet...

De 60 heeft arp en geen portamento.

Bovendien kan je je 6 met een trucje monofoon (en zeer vet) maken. Ik weet niet of dit met de 60 ook kan.

Als het goed is kan dit met de 60 ook. Check anders even www.vintagesynth.org
Overigens, een 60 heb ik het afgelopen jaar nog voor 200 euro kunnen kopen, dus teveel betalen hoeft nog steeds niet, je moet alleen wat langer wachten tot het ding voorbij komt voor zo'n prijs.;)

Succes met kiezen!

Ik zou voor de juno 60 en 6 gaan en de alpha juno wegdoen,die klinkt echt een stuk minder dan de juno's uit de eerste reeks.Verder klinken alle juno's toch anders,en ik vind b.v de 106 en de 6 samen prachtig klinken.Net als de polysix en de mono/poly b.v.....De 106 heeft dan ook midi,maar klinkt stukken beter dan de alpha juno's..
In de juno6 en 60 zitten dezelfde vcf en envelope chips als in de jupiters.Vet geluid dus..de juno 106 heeft andere componenten,evenals de alpha's.
Verder hoe meer juno's hoe meer vreugd...:peukie:

Ik heb sinds vandaag opnieuw een juno (deze keer een 6).

Er is mij wel iets opgevallen. Met chorus 1 of 2 aan, begint de 6 heel snel te "kraken" (= niet mooi). Vooral als de cut off laag staat en de resonantie hoog. Is dat normaal bij een 6?

Back