RM1x

Origineel geplaatst door Bubbles
Excuse me, Synthforum.nl IS KENNIS!

(:D niet dat ik dat heb hoor:D)

Niet?
Ik kende de site wel, maar ik had hem nergens voor nodig. Studiebolleke ben ik.
Ik geef eigenlijk alleen maar antwoord op vragen.

Ik heb sinds een paar jaar een natuurkundige aanpak aangegrepen, ten slotte is geluid nameetbaar en uit te drukken in Hertz. En synth's kun je er beheersbaar mee instellen.
Muziek maken doe ik ook aan de hand van frequentie.:dj: en ook dit doe ik met midigear.
Tis allemaal lache dit spul.:geslaagd:

Origineel geplaatst door Arv
Ik ben ook al jarenlang een gelukkige bezitter van de RS.. Het is niet te vergelijken met de MPC.. De MPC is erg goed, natuurlijk, maar de RS heeft gewoon veel meer (live) handyness. Effe een zwengel aan een knopje en je hebt swing. Een zwengel aan een ander knopje en je veranderd de gate-tijd. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de grid-groove. De midi sequencer is zo strak als een 18 jarig meisjeskontje.

Ja he! :P Dat zijn echt fijne kontjes, maja....Rs7K is ook echt fijn. :biertje:

Wie heeft beide bakkies gehad? (Rs7000 en RM1x dus)

Ik, heb na ongeveer 2 1/2 jaar Rm1x gebruik de upgrade naar Rs7000 gemaakt.

Nu ga je daar vast een vraag over stellen. Ik kan natuurlijk gaan raden wat je wilt vragen. Maar dat lijkt em nogal zinloos. Dus kom maar op! :)

Wie heeft beide bakkies gehad? (Rs7000 en RM1x dus)

RoZo. en zijn broer MaZo.

Och kennis van zaken.. Dat valt wel mee hoor bij mij :D

Ehm, tja wat 'past' goed bij de RS? Ik denk dat dat helemaal afhangt van wat je ermee wilt doen. Als je wat meer met samplen wilt, bv multi-layered samples enzo, dan kan je denken aan een extra sampler ofzo, die kan je voor een habbekrats op de kop tikken.

R

Da's het probleem. Ik geloof dat we alles al hebben. A3000 sampler van Yamaha en de Novations, 2 korg-en voor minder dance enzo. Ergens houdt het es op. Ik zoek nog wel es naar wat 'speelgoed' voor erbij. sjust voor de fun.
Een midigitaar bijvoorbeeld. Een drumstel van ROLAND zit er aan te komen.
Ik was op zoek naar wat minder speelfuncties zoals arpeggiators e.d.
Ik wil bijvoorbeeld nog een rackunit van een HAMMOND orgel erbij. Ook heel gaaf en betaalbaar. Heeft even minder prioriteit.

Wie zou er wat willen vertellen over de werkwijze van de RS en de RM, in vergelijking tot elkaar? Wat werkt lekkerder (THUIS, NIET LIVE!)? Waarom vind je dat, en waarom zou jij nou net de RM of RS pakken? Welke zou je nemen als je gewens bent computer te sequencen? Wat werkt 'het lekkerst', en wat het 'minst lekker'?

Vertel maar op ;)

Wie zou er wat willen vertellen over de werkwijze van de RS en de RM, in vergelijking tot elkaar? Wat werkt lekkerder (THUIS, NIET LIVE!)? Waarom vind je dat, en waarom zou jij nou net de RM of RS pakken? Welke zou je nemen als je gewens bent computer te sequencen? Wat werkt 'het lekkerst', en wat het 'minst lekker'?

Vertel maar op ;)

de 3 grote voordelen van de RS7000 tov RM1x:

- je kunt meerdere outputs erin bouwen
- je kunt ermee samplen
- de sequencer is een verbeterde versie van de Rm1x sequencer, wat zich vooral uit in het feit dat je niet steeds hoeft te stoppen om tussen record en play mode te switchen, plus dat je in grid-record mode ook de andere geluiden kunt beluisteren tijdens het invoeren....

dus als je niet perse een metalen behuizing en/of een ingebouwde discdrive nodig hebt dan zou ik altijd voor een RS7000 gaan (als je het geld hebt) .... tenzij je natuurlijk weer een minimalist bent en de puntjes hierboven niet belangrijk vindt...

Ik ken ze beiden uit mn kop.
Ik zou de RS kiezen. Live en thuis, zit er meer op de buitenkant om te bedienen.
De rs kan samplen en de RM niet.
De RS klinkt veel explosiever dan de RM
Er zit een input op de RS die je ook gewoon als audio input kunt benutten die door de interne effecten kan.
De RS kan vrij toewijsbaar 5 scenes voor mengerstanden van alle 16 tracks onthouden en oproepen.
De rs heeft Midi a+b out de RM weer niet.
De RS heeft EQ per spoor en boost of parametrisch EQ, De RM niet
De RS heeft MASTEReffecten ( heel tof) en de RM niet.

Ze werken identiek, maar de RS kan meer speelfuncties en trackbewerkingen bieden.

Bovendien is de RS nieuwer dan de RM.

succes.

Origineel geplaatst door RoZo
De RS klinkt veel explosiever dan de RM

ik moet zeggen dat voor sommige muziekstijlen (bv ranzige electro) de RM1x weer heel lekker kan klinken, omdat ie niet zo clean is als de Rs7000

Origineel geplaatst door olafmol
ik moet zeggen dat voor sommige muziekstijlen (bv ranzige electro) de RM1x weer heel lekker kan klinken, omdat ie niet zo clean is als de Rs7000

Je moet misschien even beter op zoek naar de kunst om de scheur in je klank te krijgen.
De filters zijn rijker in aantal, en je kunt uiteraard sampledata van je wens kiezen. Je weet dat ie ze kan benutten alsof het waveformdata is.
Eerlijk waar, ik snap je liefde voor de Rm1x niet ten aanzien van een RS7000 hoor.
Misschien werk ik wel teveel en put te weinig uit een synth zelf.
Ik maak soms gewoon mijn eigen waveform data zelf. De fase van een geluidsbestand uitknippen en die benutten.
Moede gij ook es doen, als je nog eerder deed. Ranziger kan het niet.;)

Origineel geplaatst door RoZo
Je moet misschien even beter op zoek naar de kunst om de scheur in je klank te krijgen.
De filters zijn rijker in aantal, en je kunt uiteraard sampledata van je wens kiezen. Je weet dat ie ze kan benutten alsof het waveformdata is.
Eerlijk waar, ik snap je liefde voor de Rm1x niet ten aanzien van een RS7000 hoor.
Misschien werk ik wel teveel en put te weinig uit een synth zelf.
Ik maak soms gewoon mijn eigen waveform data zelf. De fase van een geluidsbestand uitknippen en die benutten.
Moede gij ook es doen, als je nog eerder deed. Ranziger kan het niet.;)

ik heb zelf al heel lang een Rm1x maar werk ook vrij regelmatig met Rs7000's ... zowel in de studio als live (daar zelfs een combi van RM met RS) .... allebei top bakkies..... toch heeft de engine en de enkele stereo output van de Rm1x wel een bepaalde lekkere ranzige sound die je niet zo snel uit de RS7000 kunt krijgen.... maar als ik moest kiezen zou ik idd zeer zeker voor de RS7000 gaan :)

De ingebouwde floppydrive van de rm1x vind ik overigens niet echt een voordeel... Je zou maar een mac hebben.

Nee doe mij maar liever smartmediakaartjes van 128MB die je in een lezertje van 10 euro steekt.

Daarbij is de Loop Remix functie van de RS7000 echt heel erg leuk... Een keer aan de knop zwengelen en je herkent je loopje niet meer terug.

Nadeel (nog steeds):
Van Style 1 naar Syle 2 switchen (zeg maar switchen tussen twee songs) gaat niet ongestraft. Omdat de RS een hele zwik data moet laden (alle knopinfo/fx etc etc) hoor je een zeer kleine maar toch opvallende delay (de midi timing/pattern blijft gelukkig perfect doolopen). Daar kan je natuurlijk met wat creativiteit wel omheen.
Daar heeft de RM1x dus totaal geen last van. Die heeft natuurlijk ook een stuk minder in te laden , maar toch. Naar verhouding heeft de RS7000 blijkbaar minder processorkracht oid. Toch wel jammer als je 'm live wilt gaan gebruiken.

Over de geluiden uit de RM1x: vooral de drumgeluiden vind ik best goed bruikbaar. Je kan ze heerlijk pitchen zonder dat de geluidskwaliteit naar beneden gaat. +/- 2 octaven is geen enkel probleem. Met amp-sim als insert kun je de geluiden vervolgens een heerlijk rauw randje geven. Vooral Tube-sim vind ik erg lekker. Alleen is het wel erg jammer dat veel bassdrums een irritante ruis hebben. Met de lekker uitgebreide MIDI-delay kun je ook fantastische dingen uithalen.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Daar heeft de RM1x dus totaal geen last van. Die heeft natuurlijk ook een stuk minder in te laden , maar toch. Naar verhouding heeft de RS7000 blijkbaar minder processorkracht oid. Toch wel jammer als je 'm live wilt gaan gebruiken.

de RM1x heeft hier ook last van.... op het moment dat ie allemaal ProgramChanges en effectinstellingen moet doorgeven is er gewoon een hele kleine hapering

Origineel geplaatst door olafmol
de RM1x heeft hier ook last van.... op het moment dat ie allemaal ProgramChanges en effectinstellingen moet doorgeven is er gewoon een hele kleine hapering
Ja klopt, als je alle PC's tegelijk verstuurd wel ja. Maar volgens mij ligt dat meer aan MIDI. Als je namelijk maar één program change verstuurt, heb je ook al een hapering op het betreffende kanaal. Daarom verspreid ik PC's ook altijd over meerdere sections en probeer ik door slim inrichten van de overgang haperingen te voorkomen. En dat is prima mogelijk. Het switchen van style op zich, zonder program changes, levert bij mij nooit problemen op.

Hmm volgens mij heeft de RS7000 toch wel een behoorlijke processor. Maar omdat de RS samples gebruikt en de hele mikmak aan fx weet-ik-nie-wat, heeft dat gewoon (wet van behoud van ellende) tijd nodig om te laden bij het switchen van Styles. Hij klein ook, nix aan te doen. Als je in de settings een swtich omzet ben je van dat gedonder af, maar dan kan je ook geen samples meer gebruiken.. Toch wel handig dat ze die optie hebben ingebouwd in de software.

R

Back