TR-909 vs Machine Drum

De Toverkoning

Rapapaa...rapapaa!
Tweedehands TR-909 of toch liever een nieuwe Elektron Machine Drum?

Wat-O-Wat? En vooral waarom?

Graag jullie visie...

Volgens mij ligt dat sterk aan wat je zoekt...!

909 is natuurlijk de nr1 techno stamp bak :)

En de machinedrum is volgens mij ook clicks en noise georienteerd. Dus wat breeder inzetbaar.

Zoek je snoeiharde kicks en snerpende hihats? neem die 909

Zoek je meer? machinedrum!

Hoe zit het dan met het TRX-deel uit de MachineDrum? Zijn die kicks en hihats dan zoveel slechter? Bovendien kun je in de MachineDrum stapelen... Levert dat dan geen snoeiharde sounds op?

Wacht nog eventjes met de machinedrum tot ze een nieuw os hebben... Als je geen geduld hebt, een TR-909..

Is wel gratis, maar ik persoonlijk heb geen zin in OS updates via een rotte k#t PC en al helemaal niet met machines opsturen naar de dealer of nog erger naar de fabrikant...
Als ik de mailinglist zo zie, vind ik dat er teveel bugs zijn. Maar goed, dat is persoonlijk.
Als je toch stamp muziek maakt en een MachineDrum alleen maar als 909 clone, dan kun je beter een echte 909 kopen. Plus de verkoop prijs van een 909 is bijna hetzelfde als de aanschaf prijs van een 909... Je koopt hem nu voor 1300 en verkoopt hem weer voor 1300.. Een machinedrum zakt snel..

Ik heb het gevoel dat een 909 voor mij qua sound veel te beperkt is. Qua bediening en qua vetheid weet ik dat er niets boven het origineel gaat. Maar is het niet een beetje gedaan met de standaard 909 sounds? (Ik hoop niet dat ik nu teveel boze reakties ga krijgen...).

M.a.w.: wie kan me vertellen hoe goed het TRX gedeelte van de Machinedrum is. Hoe hard zijn de kicks? Of gaat het inderdaad echt om een magere cloon?

Mij zou het minder gaan om hoe hard een kick gaat, maar om hoe goed hij samen met andere klanken klinkt in een compositie. Daarin is de 909 echt heel sterk. Ik ben benieuwd of de machinedrum daar ook in slaagt met zijn basskicks, hihats en snares. Voor de andere klanken lijkt me de machinedrum ideaal.

Massive..

Massive..

De MachineDrum staat qua geluid echt als een huis. Enorme dynamiek.. en zo strak als de billen van 'Trinity'.

Het is echter veel minder een straight-forward drumcomputer dan de TR-909. Het is een volwaardige drumsynth, waarbij je ontzettend veel controle hebt over de geluiden.

Dit is tevens een nadeel in mijn ogen.. omdat het 100% hands-on karakter van de TR's vér te zoeken is. Maar goed.. ik geloof dat er wel een andere thread is waarin dit allemaal uitvoerig wordt besproken.

Op de mailinglijst van Elektron (johnny noemde 'm al) is veel te lezen over de perikelen die de MachineDrum zo af en toe vertoont. Ik zou persoonlijk ook wachten op een 'final' OS... en sluit me derhalve aan bij iets wat ooit ook over de S5000/6000 van Akai geroepen is.. "koop een product wat 100% af is!.. niet eentje waarvan de producent belooft dat het wel goed gaat komen".

En tja.. de MachineDrum zal de komende tijd nog wel in prijs gaan zakken.. en dat hoef je van een 909 inderdaad niet te verwachten...

ik zou dan voor die duitse 'amateur' drumsampler gaan
die was toch vet he !!

stond een tijdje geleden nog in het nieuws hier !!

Ik zou voor de Machinedrum gaan. Lijkt me veel flexibeler dan een 909. Haal hem verder nog even door een filtertje als de Filterbank heen en niemand weet meer dat hij niet analoog is (hou dan wel effe je b*k erover)
Zo'n Machinedrum lijkt me iig wel super om op m'n nachtkastje te plaatsen. Lekker in bed wat patroontjes creeeren :)
Of even snel in een rugzakje meenemen op vakantie... ideaal gewoon! :walker:

Ik zou niet tweifelen maar gewoon doen !!
Zelf heb ik um nou een paar maanden en ik heb alle functies inmiddels gebruikt en heb van geen bug of ruis last gehad.
Hij werkt perfect/makkelijk/snel en neemt zeer veel werk/tijd uit mijn handen. En hij klinkt gewoonweg PERFECT !!

Als je ergens harde bassen uit kan halen is het wel de machinedrum...

Met de hi-hats moet ik nog even hard aan de slag... Ik heb de MD nog maar net... De overige denkbare en ondenkbare drm sounds die je uit et apparaatje kan toveren zijn top!

mvg,

Joeri

een 909 kan je samplen.. er zitten toch niet zoveel geluiden op (met 100 sampletjes heb je het wel gehad lijkt mij). dus: ga voor de machinedrum.

Vergeet aub niet hoe intuïtief eeb 909 werkt... Niet nadenken over wat voor soort geluid. Gewoon aanzetten en gaan. Telkens als ik live mijn eigen 909 hoor door weet ik hoeveel kW, geloof ik niet hoe strak die kick eigenlijk is. Ik heb helaas nog nooit een MD door een kW systeem gehoord...

Maar goed, de volgende drumbak wordt waarschijnlijk ook een machinedrum..... (vooral omdat we al genoeg 909s hebben.. ;))

de jomox kan ik je afraden - ik snap dat hij goedkoper is, de bassdruk is zeker erg vet (en flexibeler dan een 909!) - maar ik vind zelf de bediening kut, de draaiknoppen goedkoop (en digitaal, dus af en toe vrij quirky om te bedienen) en de snaredrum niet intens genoeg.
daarnaast issie niet zo lekker polyfoon als een 909, dus je kan je patterns niet volknallen met allerlei geluiden.

met de machinedrum heb ik helaas geen ervaring, maar die ga ik na al deze positieve verhalen zeker even checken

mike.tv

De update voor de Machinedrum komt ongeveer over 1 maand uit, ik probeer zo veel mogelijk fouten te vinden en die te bespreken met Anders Andersson van Elektron, er zitten nog een paar bugs in de songmode, en als je sommige dingen veranderd in de Global setting dan loop je kans op een vastloper.
Dit zijn nu vrijwel de enige bugs die zich voordoen.
Het zal dus niet lang meer duren!

ohja.. En er is geen hardere kick dan de fm kick van de MD...

Back