TR-909 vs Machine Drum

ik zou voor de MD gaan (die toch niet of maar deels sample based is toch?) ...als je al een sampler hebt vul je die lekker met de wizoo 808/909 sample CD, of je koopt er bv een novation drumstation bij voor je 808/909 sounds..... ik heb bij Tim z'n TR909 gehoord, en al ik ben ik een oude house fanaat, die sounds die er uit komen ken ik zo onderhand wel..doet me niet zoveel meer..bedenk overigens ook dat de 909 sound die je in muziekjes hoort 9 van de 10 keer ZWAAR geprocessed is met van alles en nog wat, dat is dus niet de sound die puur uit de TR909 komt...

Olaf

Ik schaar me bij het Dexter en Olafmol kamp (jaaaaaa oorlogje!!!). De 909 is op zichzelf niet bijzonder. Ik heb er 1 gehad en vond het een leuk ding. Maar het blijft wel heel erg cliche. Alle verhalen van "je hoort dat het een echte is" en "hij is veel beter te integreren in de mix" heb ik nooit begrepen. Het ligt er maar net aan welke samples je kiest of hoe goed je in mixen bent. Zo'n MD lijkt me reteleuk en veel origineler. Alleen de prijs is ook nog redelijk hoog. Je krijgt er dan wel heel wat voor. De rode LCD is ook wel heel geil ....

Dat is ook de reden dat ik mijn TR-909 heb verkocht. 99 van de 100 keer samplede ik de geluiden om er FX aan toe te voegen (plugins).

Tot nu toe heb ik geen spijt (ik heb ook een Jomox X-base).
Ik koop er wel weer eentje als ik poen heb en als ze wat goedkoper worden. (ALS ze goedkoper worden).

Het mooie van de TR-909 vind ik toch wel de steeds anders klinkende clap en de snoeiharde, lekker overstuurbare snare.

Ik had gewoon behoefte aan nog een synth en wat FX, ik zal het nu weer even met samples moeten doen.

De Machinedrum heb ik nog niet gehoord, maar jullie hebben me wel nieuwsgierig gemaakt!

Origineel geplaatst door Nolet
(jaaaaaa oorlogje!!!)

IDD altijd leuk!8)
Maar tegelijkertijd nogal zinloos. De diverse drummodules kunnen toch gewoon naast elkaar bestaan, of ben ik nu gek? Ieder z'n eigen specifieke kwaliteiten, mooi toch? Je werkt toch ook niet met 1 synth? :confused:
Ik ben dol op de x-en airbase van Jomox, en de 909. De drummachine heb ik samen met Marcel (bass molecules) besteld, zonder 'm ook maar een keer gehoord te hebben, laat staan aan z'n knoppen gedraaid... Elektron is gewoon zwaar OK! 8P Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de andere drummodules bij het grofvuil kunnen.
Maar goed, ruzie maar lekker verder, ik smul ervan

:biertje: grtz, mrt

als je nooit een 909 hebt gehad dan weet je ook niet wat je mist...persoonlijk ik mis de 909 ARGH!!
de kick heeft body een machine waaruit geeneen geluid elke keer hetzelfde klinkt ,behalve de digitale sampels zoals de hi hats cyms en crash.... het maakt je mix tot leven je track gaat echt leven.....

daarintegen heb ik die machine drum gehoord .. het is niet te vergelijken ..persoonlijk klinkt ie me te statisch wederom te harsh .........

ach ieder zijn ding:D

heb de 909 en de MD naast elkaar gehad.

maar blijf er bij dat de 909 helemaal in het niet valt t.o.v. de MD.

ik heb hem zelf ook besteld. zodra ik hem binnen heb, ga ik de 909 en de MD ook nog eens over een 3KW geluidset testen. maar ik denk en weet het zeker,dat de 909 ook hier het nakijken heeft.dan heb ik het hiermee wel over de klang.

op bedienings gemak,functies en mogelijkheden is de MD veel uitgebreider en beter.

ik hoop nu geen mensen boos gemaakt te hebben, maar dit is mijn ervaringen.:)

groet bass-molecules.

Ik heb mijn eerste plaat met een 909 gemaakt.
En ik mis hem niet (de 909)
Toen 11 jaar geleden vond ik hem natuurlijk helemaal te gek.
Maar nu na hem ongeveer in 25 miljoen platen gehoord te hebben snap ik niet dat mensen nog zo veel geld uit willen geven voor dat ding.

ik heb wel is mensen gehoord over mijn muziek en dat je kunt horen dat ik een echte 909 heb... alleen jammer dat ik zelf niet weet waar dat ding staat.. ik heb er geen en wil er ook absoluut geen een.. ik gebruik mijn jomox x base en drumstation wel als ik 909 geluiden wil, kan ik de clap en hihat ook nog is tunen... is mij nog nooit gelukt op een 909

De 909 is destijds populair geworden omdat hij niet als een echt drumstel klonk en veel bands dat ding geodkoop wegdeden en de eerste "house" producers dat ding kochten omdat ie lekker goedkoop was (geld hetzelfde voor de 303 enzo.. )

Na een jaar of 15 denk ik dat we dat simpele jaren 80 ding als een 909 wel kunnen... tijd voor iets nieuws, ik denk dat die Machinedrum wel eens dat nieuws kan zijn.. veel meer mogelijkheden, frisse nieuwe geluiden, een sequencer die meer kan dan 16 stappen met een beetje shuffle en ruisende clapsamples en de standaard 8 bit hihat sample die iedere sampler beter kan afspelen dan de 909 zelf..

kortom.. machine drum..

misschien wel leuk als een van de heren (of misschien dames.. je weet 't nooit) die zo'n ding heeft hem 15 septeber meeneemt zodat we de 909 freaks (freaks zijn mensen die thuishoren in een freakshow) kunnen overtuigen en is een keertje van die meer dan uitgekauwde 909 kunnen afhelpen ..
:maffia:

(die smiley lijkt overigens een beetje op andre hazes... of ligt dat aan mij ?? :engel: )

Ik stond en sta ook nog steeds versteld van de MD.. alleen klinken de hihats wel minder op de MD. Daar verliest de MD het van de 909/sampler, maar zo erg is dat niet, want die geluiden zijn in principe ook al behoorlijk uitgekouwd en een sampler/softsampler heeft iedereen wel staan.

Mijn volgende geluidsbron gaat ook een MD worden. Voor zeker !

Origineel geplaatst door bass-molecules

ik hoop nu geen mensen boos gemaakt te hebben, maar dit is mijn ervaringen.:)

groet bass-molecules.

[oftopic]

ik heb van het weekend overigens ook een blokfluit gekocht voor in mijn studio... nokidding !!!

[/backontopic]

ik ben echt zeer benieuwd naar die MD inderdaad, kom maar op met reeele soundexamples !

Ik koop meschien ook ooit een MD maar niet dit jaar en mijn
909 gaat niet meteen weg het geen koelkast

Ik heb een Bass blo c die troep is duur nieuw
ik ga hem egens weg doen en daar koop ik vette bak van een MD ofzo

ik sluit me helemaal aan bij DAGOOSE
en niet dat ik de 909 wil afzeiken of dat het een slecht apparaat is maar hij is wel de afgelopen jaren giganties veel gebruikt en er zijn tegen woordig veel leukere oplossingen te bedenken om vette drums /snare's/clap's te maken denk bv aan een analoge synth waar je een snare op maakt dan samplen evt door nog wat effect apparatuur etc etc etc met andere woorden even creatief in de weer met je spullen en er komen altijd wel weer wat nieuwe verrassingen uit (zet wel je sampler op scherp)

natuurlijk zijn er tegenwoordig zat leuke drummodules en machines te krijgen die meer kunnen als de 909

natuurlijk zullen er mensen zeggen van: jajajajja dat is mooi gezegd ZOE maar er is geen een apparaat die de 909 kan evenaren en daar zal ik je ook gelijk in geven
maar als jij je plaatje heb uitgebracht zitten ze in de discotheek echt niet te luisteren is het een 909 of niet
de mensen luisteren naar je muziek omdat het goed is of niet en met of zonder een 909 want het is maar een beperkt aantal mensen die weten wat een 909 is (buiten de echte liefhebbers bv op het forum)

mijn ervaring met mensen :
ze willen allemaal wel een 909 of iets in die serie en als ik ze vraag heb je ze wel eens bespeeld dan is het meestal NEE
maar het zit tussen de oren

natuurlijk heb je ook een groep echte liefhebbers die er mee getrouwd zijn en ik zou dan zeggen ga er mee door
maar voor iemand die begint zou ik zeker geen 909 aanraden

mijn mening over de tr 909:

mooie vintage bak met met apparte geluiden maar niet meer spannend voor de muziek van morgen

en voor de liefhebbers KOESTEREN die bak want ik kom ze steeds meer in slechtere staat tegen

[JohnnyBusca]
Mijn ex-vriendin: "Hej, dit klinkt net echt!"

Mijn eerste nummer met een 909... en zij weet niet wat een 909 is..
[/JohnnyBusca]

Origineel geplaatst door CraZ
[JohnnyBusca]
Mijn ex-vriendin: "Hej, dit klinkt net echt!"

Mijn eerste nummer met een 909... en zij weet niet wat een 909 is..
[/JohnnyBusca]

johnny jij hoort ook tot de echte liefhebbers van vintage apparatuur en die ook weet wat hij in huis hebt;)

Korte persoonlijke mening!

Alle respect voor MD gebruikers en Jomox etc.

Maar voor mij?

Eens een 909, altijd een 909!!!

Ik de MD gehoord en ik moet zeggen, was zeer onder de indruk!!!

But I stick with both my creamy bitches!!!

Back