Behringer Ultracurve DEQ-2496 ervaringen?

ah ik snap dat dynamische al ...
ben namelijk wel bekend met feedbacks er uit halen ;)
het mooie is namelijk dat je hem helemaal weg meot draaien als ie de feedback in gaat
stel hij op -6 db maar de feedback is zo hard dat 6db niet genoeg is dan zorgt ie automatisch dat ie harder ingrijpt

logisch natuurlijk .. feedback loopt op namelijk .. het is een verdubbeling van volumes die die piep veroorzaakt

Origineel geplaatst door Hanz
Ziet er niet raar uit, die curve. Bij mij is-ie anders, natuurlijk, maar schlogiesch ;).
Gewoon rustig de tijd nemen, af en toe wat bijstellen, experimenteren met plaatsing van je speakers ook.
En het belangrijkste is: *klinkt* het beter, dan *is* het beter!
Als ik terugschakel naar de oorspronkelijke setting, dan valt me direct op naar wat voor 'kartonnendozensound' ik al die tijd eigenlijk heb zitten beluisteren!

Trouwens: hoe heb je dat PDF plaatje eigenlijk gefabriekt?

Trouwens: let wel, dat je nu alleen de GEQ (grafische EQ met 1/3e bandbreedte) gebruikt.
Dat is leuk voor het globale werk, maar de echte 'problem spots' zie je op die manier niet.
En als je ze zelf al hoort, dan krijg je ze op deze manier niet weg; gebruik daarvoor dus zoiets als de Room EQ wizard en de Feedback Destroyer (FBD) pagina van de DEQ.
Let trouwens op: de BYPASS functie werkt *niet* voor de FBD instellingen, en dat staat niet echt duidelijk in de handleiding. Als je dus een voor/na vergelijking wilt doen, moet je even switchen tussen 2 geheugen posities, ofzo.

okay hanz

thx

uhm in de mac g4 zit een handig tooltke
shift appletje 4 dan kan je met een foto tooltke een uitsnede maken wat je zelf wilt
een soort van printsreen bv bij windows en dan dat bewaren als pdf

ik heb de roomwizard proberen te installeren maar dat werkt niet ivm met een flashupdate

maar het klinkt beter vindt ik,maar is het ook zo?
en ga ik niet t zwaar uitmixen ofzo?
om dat de eq nu minder bass weergeeft

Origineel geplaatst door radiance
Ik kan aan de ene kant wel begrijpen dat je verschill hoord maar hoe weet je zeker dat die FBD niet dynamisch te werk gaat? Als dat namelijk niet het geval is ga ik de FBD ook op die manier gebruiken, maar tot nu toe ben ik nog niet overtuigd....

Nou, daar zeg je wat... na nog een paar keer de betreffende sectie in de handleiding doorlezen, snap ik het nòg niet.
Het punt is: als je handmatig een SNGL frequentieband instelt, dan zie je een icoontje ernaast verschijnen wat de status van het betreffende filter weergeeft.
Dus: 'n pause icon, 'n stop icon of een play icon (zoals op een cd speler).
Nu zou dat pause icon moeten betekenen dat het betreffende filter niet actief is. Maar je hoort wel degelijk dat de bijbehorende frequentie wordt gedempt. Nog sterker: ik heb het icon nog nooit iets anders zien doen dan 'pause' of 'stop' (als je schakelt van 'run' naar 'stop' op FBD page 3)! (zonder enig klankverschil, trouwens)
Je zou trouwens denken dat de instellingen op page 3 zo te stellen zijn, dat het icon wèl op 'play' springt - maar mooi niet!

OK, draaien we het even om... ;)
Stel je nou voor dat de FBD wèl dynamisch te werk zou gaan? Dan vraag ik me af:

1) Wat zou dan het eventuele negatieve effect zijn, qua monitoring van muziek?
2) Welke instellingen zou je dan moeten maken op page 3 van de FBD, zodanig dat de filters eigenlijk al direct actief worden? Dus wat instellen voor de 'treshold' en 'sens' parameters?
(de parameter 'max. depth' doet niets meer dan het limiteren van de maximale demping die je op page 2 kan instellen, dus dat is vrij onbelangrijk).

Nou, daar zeg je wat... na nog een paar keer de betreffende sectie in de handleiding doorlezen, snap ik het nòg niet.
Het punt is: als je handmatig een SNGL frequentieband instelt, dan zie je een icoontje ernaast verschijnen wat de status van het betreffende filter weergeeft.
Dus: 'n pause icon, 'n stop icon of een play icon (zoals op een cd speler).
Nu zou dat pause icon moeten betekenen dat het betreffende filter niet actief is. Maar je hoort wel degelijk dat de bijbehorende frequentie wordt gedempt. Nog sterker: ik heb het icon nog nooit iets anders zien doen dan 'pause' of 'stop' (als je schakelt van 'run' naar 'stop' op FBD page 3)! (zonder enig klankverschil, trouwens)
Je zou trouwens denken dat de instellingen op page 3 zo te stellen zijn, dat het icon wèl op 'play' springt - maar mooi niet!

Die play/pauze/stop/rec. tekentjes geven de status van de "Learn" mode weer. Heeft verder niets te maken met of een filter actief is of niet.

In de manual staat verder wel dat in single-modus, de DEQ de verlaging van een bepaalde frequentie niet intrekt (uitschakeld), en dus zeer geschikt is voor het onderdrukken van constante feedbackfrequenties. Om de DEQ te laten weten waar je staande golven (kun je ook zien als feedbackfrequenties) zitten zou je dus eerst je signaal moeten afspelen en dan opnemen met een (meet) microfoon om zodoende de "roomsound" mee te nemen. De DEQ zou dan de correctie toepassen, en vasthouden. Het is echter niet zo dat die "verlaging van bepaalde frequenties" er gelijk is als je de desbetreffende preset selecteerd. De DEQ moet eerst de "feedback" (staande golf) vaststellen waarna ie een "verlaging van bepaalde frequentie" toepast en vastlegd.

Stel je nou voor dat de FBD wèl dynamisch te werk zou gaan? Dan vraag ik me af:

1) Wat zou dan het eventuele negatieve effect zijn, qua monitoring van muziek?
2) Welke instellingen zou je dan moeten maken op page 3 van de FBD, zodanig dat de filters eigenlijk al direct actief worden? Dus wat instellen voor de 'treshold' en 'sens' parameters?
(de parameter 'max. depth' doet niets meer dan het limiteren van de maximale demping die je op page 2 kan instellen, dus dat is vrij onbelangrijk). [/B]

1) je wild een vaste onderdrukking van je staande golf b.v. -15dB. Niet steeds meer naarmate het signaal (de probleem frequentie dus) harder word.
2) De instelling van de FBD word volgens mij pas actief waneer de desbetreffende probleem frequentie "getriggered" word. De DEQ houd die instellingen dan wel vast maar niet als je hem uitschakkeld.

Is this a bad thing? :D

aeq-result.jpg

Dit is het resultaat van een beetje auto-EQ gebeuren hier. Moet ik wel zeggen dat ik dan ook in een onbewerkte kamer zit zonder bankstellen, bedden of meubels [aardig wat galm dus]. Maar wordt dus grondige arbeid wil ik een neutrale frequentieresponse hebben in m'n kamer :erm:

Ik vind het zo wazig dat ie de hoge tonen zo graag wilt versterken?!?! Ik heb de mic op een 90cm afstand gezet van beiden monitors [m'n luisterpositie] en hij vindt dat de hoge tonen slecht/dof zijn :confused:
Moet ik soms iets instellen nog in het utility-menu? Hogere samplerate misschien? Heb nu 44.1kHz gebruikt...

En hoe moet ik de helderheid van m'n kamer in godsnaam versterken? Afzwakken ok [schuim enzo], maar hoge tonen versterken?!?!?

Je kunt een meetmicrofoon gebruiken b.v. de 8000 van behringer . Maar deze zijn erg gevoelig je moet exact het centrum tussen de speakers bepalen . Echt 1 cm ernaast en het meet anders . Wat je mischien beter kunt gebruiken is een normale microfoon deze zijn minder richting gevoelig . Anders je ruimte gewoon gaan meten en met die info handmatig de eq s instellen .

de hoogte is ook belangrijk . als de microfoon iets lager of hoger als de tweater staat gooit ie er on noemlijk veel hoog bij omdat de meeste tweaters op een hoek van 10 a 20 graden al geen top hoog meer kunnen weergeven . Het tophoog komt er als een lazerstraal uit bijna . Er zijn ook tweaters die er minder last van hebben en deze zijn dan ook veel meer geschikt op korte luisterafstanden . Helaas zie je die niet veel in nearfield disigns

Origineel geplaatst door mischa
Je kunt een meetmicrofoon gebruiken b.v. de 8000 van behringer . Maar deze zijn erg gevoelig je moet exact het centrum tussen de speakers bepalen . Echt 1 cm ernaast en het meet anders . Wat je mischien beter kunt gebruiken is een normale microfoon deze zijn minder richting gevoelig . Anders je ruimte gewoon gaan meten en met die info handmatig de eq s instellen .

Ah beetje tweaken dus. Ik heb die ECM8000 van Behringer die daarvoor is. Ik heb ook een AKG C3000B maar die heeft weer 48V phantom power nodig en dis zit niet op de mic in van de DEQ. Of ik moet er m'n Behringer Sharc DSP ertussen hangen, maar weet niet in hoeverre die het signaal weer beinvloed.
Ik zal eerst eens wat aan gaan klooien met de positie van de mic. Waarschijnlijk gaan de hoge tonen er gewoon royaal langsdoor.

verschil in afmixen ?

verschil in afmixen ?

zouden er mensen eens 2 mxien willen maken ?

1 met en 1 zonder correctie ..

zou wel cool zijn ..

Enne beter soundje nadat ... mmm .. bedoelen jullie daarmee de sound in de kamer of de sound na beluistering op andere systemen ? vooral bij het laatste moet er een overduidelijk verschil optreden natuurlijk ..

txs !

Re: verschil in afmixen ?

Re: verschil in afmixen ?

Origineel geplaatst door MadR
zouden er mensen eens 2 mxien willen maken ?

1 met en 1 zonder correctie ..

zou wel cool zijn ..

Enne beter soundje nadat ... mmm .. bedoelen jullie daarmee de sound in de kamer of de sound na beluistering op andere systemen ? vooral bij het laatste moet er een overduidelijk verschil optreden natuurlijk ..

txs !

Maar eh.... dat heeft toch helemaal geen zin?
Ten eerste gaat het hier over room correction, niet over 'creatief EQ gebruik', dus zal je dat meestal in de afluisterketen na je main outs plaatsen (dus niet opnemen). Maar goed, stel je voor, iemand patcht creatief wat voor je om... ;)
Ten tweede: de EQ van de DEQ is maatwerk voor een specifieke kamer. Iedere kamer klinkt anders, dus iedere (juist ingestelde) DEQ gebruikt andere instellingen. Zelfde als dat ik een maatpak koop, en omdat-ie bij mij zo lekker zit, wil jij 'm ook een keertje passen... dat heeft dus ook weinig zin! ;)

Bij de DEQ gaat het er eigenlijk niet om, de muziek "lekkerder" te laten klinken. Het is juist de bedoeling dat je een zo neutraal mogelijk klankverloop krijgt, zodat je beter kunt beoordelen of de muziek goed is afgemixt.

@dinges playboy ;) : wat betreft de instellingen van je DEQ, dat ziet er inderdaad wel heel extreem uit.
Lijkt me een meetfoutje, dus inderdaad nog eens proberen met een betere micpositie etc.
Ik heb bij mij de ECM-8000 op een microfoonstandaard zo neergezet, dat hij precies op mijn luisterpositie staat (let ook op de oorhoogte). Tenslotte is dat je sweetspot, hoe het daarbuiten klinkt is van minder belang.
Ik heb in ieder geval begrepen dat het belangrijk is, de mic *recht omhoog* (dus het uiteinde naar het plafond) te laten wijzen.

Overigens is de juiste instelling van de DEQ echt ontzettend positieafhankelijk. Ik heb nu m'n monitors van een 'overhead' liggende positie (verre van optimaal - het hoog blaast gewoon over je heen) verplaatst naar een staande positie op oorhoogte. Je hoort dan meteen dat de toonbalans - met name in het hoog - compleet anders wordt. Alleen de 'standing waves' blijven redelijk hetzelfde, omdat dit eerder wordt bepaald door de kamerafmetingen die natuurlijk niet veranderen.

Maar goed, het is natuurlijk belangrijk te beseffen dat je oren toch de baas blijven - als de DEQ er bijvoorbeeld na correctie naar m'n smaak teveel hoog bijdraait, pas ik dat gerust weer aan. Als je maar weet wat je doet, en dàt je het hebt gedaan.

Om handig te kunnen vergelijken, en terug te kunnen grijpen op de 'standaard calibratie' heb ik van iedere stap in het calibratieproces een geheugenpositie gemaakt:
1) Neutraal (geen EQ)
2) Midden / hoge tonen auto-EQ door de DEQ obv. de pink noise generator (>200 Hz)
3) Standing wave correctie <200 Hz & midden/hoge tonen auto-EQ
4) Persoonlijke bijstellingen op basis van de 'ideale curve' uit positie 3; een tikje stereo widening, subtiel beetje bas erbij, beetje hoog eraf. (de zgn. 'house-curve').

De 'house curve' uit positie 4 is natuurlijk omstreden: eigenlijk zorg je dan weer een minder-dan-perfect vlakke frequency response. Aan de andere kant: een perfect vlakke response klinkt gewoon nogal 'ielig' voor de gemiddelde luisteraar.

Laatst gewijzigd:
hanz, das toch wel leuk om te horen?
een met klote afluistering en 1 met deq afluistering!?

Ik wil met liefde wat voor je opnemen, maar wat op mijn luisterpositie 'juist' is, klinkt bij jou waarschijnlijk 'klote'. En andersom.
Wat verwacht je eraan te kunnen horen, vraag ik me dan af... :)
Als je wilt kunnen beoordelen of het 'beter' is, moet je gewoon eens komen luisteren in 'n studio waar zo'n apparaat staat... :eureka:

OK dan, poging 2:
AEQ-result2.jpg

Al een stuk beter al zeg ik het zelf. Microfoon wat beter gemikt en met "de snuit" in de richting van de speakers. Dit was voordat ik het bericht van Hanz las hierboven dat de snuit omhoog moet wijzen.
Wel beetje raar dat al die frequentiebanden zover uit elkaar komen te staan in de middentonen (zo zigzag).

5 minuten later kwam ik erachter dat al die keren met meten het bypass-knopje stond te branden. Na nadere inspectie stond ie al die tijd op "bypass-all" :geslaagd:

HEERLIJK!!!
Vond het al raar dat ik geen verandering hoorde in het geluid :D :D :D

[ Jullie hebben toestemming om met tranen in de ogen van jullie stoelen te vallen en schuddebuikend over de grond te rollen van het lachen ]

Ok, toen dus de bypass uitgezet en opnieuw metingen gedaan; dit keer met de snuit van de mix omhoog, zoals Hanz vertelde.
En goh, ik hoorde het geluid real-time veranderen, terwijl hij een neutrale frequentiecurve begon te genereren. De curve kwam er naar mijn gedachten ook een stuk realistischer uit te zien. Alleen de sub-bass die heb ik terug op neutraal gezet, want tja, alles onder de 100Hz [of iets hoger] wordt niet zo nauwkeurig geregeld door de DEQ. En daarbij m'n signaal clipte de hele tijd [sub-bass signalen zijn "vrij sterk" :L ] ...Maar in ieder geval dit is dus het resultaat zoals het hoort:
AEQ-result3.jpg

Just for fun, de mic-setup genomen met een enorm fout ingestelde focusafstand [heel dichtbij] met m'n nieuwe webcam :)
AEQ-setup3.jpg

Zal nu maar eens de op de vorige pagina's genoemde methode van Hanz eens gaan lezen/uitproberen/toepassen om preciezere EQ-instellingen te doen middels de Feedback Destroyer en de Room EQ-Wizard.

:okdan:

Hehehe... :D

Net zoals ik 'n tijd zat te klooien omdat ik bij nader inzien vond dat de parametrische EQ zoals ingesteld in de FBD (ja, dat doe ik nog steeds, want voor mij werkt het supergoed ;)) vrij onhoorbaar z'n werk deed. Tenminste, als je A/B schakelde tussen bypass en niet-bypass. Kwam dus omdat de bypass alles passeert behalve de FBD. Maar tegen de tijd dat je daarachter bent heb je ongeveer alle kabels in je studio al verwisseld... ;)

@ Playboy: Grappig inderdaad dat je de auto-EQ van de DEQ echt van 0 - 20.000 Hz laat lopen. Onder de 200 Hz doet dat ding echt totaal onzinnige dingen... Maar dat wist je al... ;)

Vraag ik me eigenlijk nog één ding af: wat is nou de rol van het VOLUME van de pink noise die je afspeelt op het calibratieproces. Dus op welke 'noise gain' en welke stand van je versterking (zeg maar, op hoeveel dB(c) op de decibelmeter) dien je nou die calibratie uit te voeren? Kan me toch voorstellen dat dit verschil maakt!

Hehehe... :D

Net zoals ik 'n tijd zat te klooien omdat ik bij nader inzien vond dat de parametrische EQ zoals ingesteld in de FBD (ja, dat doe ik nog steeds, want voor mij werkt het supergoed ;)) vrij onhoorbaar z'n werk deed. Tenminste, als je A/B schakelde tussen bypass en niet-bypass. Kwam dus omdat de bypass alles passeert behalve de FBD. Maar tegen de tijd dat je daarachter bent heb je ongeveer alle kabels in je studio al verwisseld... ;)

@ Playboy: Grappig inderdaad dat je de auto-EQ van de DEQ echt van 0 - 20.000 Hz laat lopen. Onder de 200 Hz doet dat ding echt totaal onzinnige dingen... Maar dat wist je al... ;)

Vraag ik me eigenlijk nog één ding af: wat is nou de rol van het VOLUME van de pink noise die je afspeelt op het calibratieproces. Dus op welke 'noise gain' en welke stand van je versterking (zeg maar, op hoeveel dB(c) op de decibelmeter) dien je nou die calibratie uit te voeren? Kan me toch voorstellen dat dit verschil maakt!

Dat klopt ... Ik heb hier zelf een beetje mee zitten experimenteren. Als de noisegain dus heel laag zet [-60dB of -55dB]
En je zet het op de versterking niet harder, dan krijg je een melding dat het geluidssignaal te zacht is. Ikzelf heb 'm gezet op -10dB op de behringer en een net-niet-te-hard-om-er-langdurig-naar-te-luisteren-volume ingesteld op de Mackie Big Knob.
Ik denk dat het in ons geval niet echt een functie heeft. Eerder nuttig voor mensen die dus geen eindversterking voor hen speakers hebben ofzo. Of nog beter [bedenk ik me nu], als hij voor andere doeleinden wordt gebruikt waarbij bijv. veel achtergrondgeluid is en geen eindversterker aanwezig is.
Weet ik veel... Eerlijk gezegd interesseert het me zoveel niet, als ie z'n werk maar naar behoren doet :)

Wel heb ik als laatste toevoeging nog, dat hoe hoger het noise-volume bij de Auto-EQ, hoe preciezer het resultaat.
:halleluja

Uh, net een heel verhaal kwijtgeraakt. :( Dan maar even heel kort:
Ik heb het programma gebruikt: echt prima!
Misschien wel nauwkeuriger dan de meting van de DEQ, en in ieder geval mooi speelgoed.

Je hebt nodig: computer met full duplex audio interface, speakers, doorluskabel voor het linkerkanaal, mic òf decibelmeter (!) plus statief voor het rechterkanaal.

Is zo'n decibelmeter nou echt een must voor die Room EQ Wizard? En zijn al die honderden aansluitingen nodig om de roommode te meten :erm:
Kan ik die ECM8000 niet gebruiken daarvoor :(

Verder ben ik na een tweetal weken klooien met de DEQ een duidelijke aanhanger ervan geworden :)
Nu ik m'n kamer heb laten Auto EQ-en door de DEQ klinkt ie al een stuk beter!
Waardoor merk ik dat? Simpelweg omdat ik nu bij nummers, waarbij ik altijd heb gedacht van:"Sjit, wat zou ik graag weten hoe ze dit en dat geluid maken", denk van:"Eej, dat geluid kan ik ook wel maken". Terwijl ik dat eerst niet zozeer had met die doffe rondzingende bedoening hier...
een dikke :halleluja voor de DEQ dus ...

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Is zo'n decibelmeter nou echt een must voor die Room EQ Wizard? En zijn al die honderden aansluitingen nodig om de roommode te meten :erm:
Kan ik die ECM8000 niet gebruiken daarvoor :(

Jawel... gewoon even de handleiding goed lezen.

Ipv. de decibelmeter kan je ook gewoon een microfoon aansluiten op 'n soundcard input (als dat wil lukken), aan het rechter kanaal. Het bijbehorende linker kanaal verbind je zoals beschreven gewoon direct door aan de output.
Zodoende 'hoort' het Room EQ wizard programma het gegenereerde signaal links via een directe aansluiting, en rechts via de 'akoestische weg', en kan daarom de ideale situatie vergelijken met de feitelijke situatie.

Het enige wat je moet doen is het uitvoeren van een goeie calibratie van het Room EQ wizard programma, zodat ingangs-en uitgangsniveaus met elkaar overeenkomen. Lastig om uit te leggen, niet lastig om te doen - als je even experimenteert.
Kortom: eerst even lezen en knoeien (echt waar!) en daarna pas klagen... ;)

Stap #1 Calibreer éérst het 'measurement level' (rechts onderaan)
Stap #2 Stel daarna je soundcard zo in dat de SPL input (links onderaan) ook klopt (links = rechts). Je mag in het laatste geval even 'cheaten' door een willekeurig Cal. Level dB in te stellen, zolang het maar met elkaar overeen komt.
Stap #3 Zet het target level (links in het midden), als het goed is klopt dit vrijwel automatisch.
Stap #4 Configureer de 'automatic measurement' instellingen, met name het frequentiebereik (tip: 0 - 200 Hz, als het goed is heb je deze frequentieband overgeslagen tijdens het RTA'en van de DEQ) en start het programma. Kies een niet te kort programma, en *zeker* niet de sweep, die is veel te onnauwkeurig. Tijdens het 'influiten' van de EQ gewoon koffie gaan drinken, de hond uitlaten en de keuken soppen.
Stap #5 Laat de EQ wizard nu een aantal EQ instellingen voorstellen (gebruik daarvoor de 'BFD Pro' modus van de wizard in het menu 'equaliser'!).
Deze instellingen zo goed mogelijk invoeren in de DEQ, en dan het hele circus nog eens herhalen om te zien of het heeft geholpen. Als het goed is gegaan, zie je dat de ergste pieken aanmerkelijk zijn afgevlakt.
Zo nodig kan je hiermee doorgaan, totdat alle 10 de parametrische EQ / FBD posities van de DEQ zijn gebruikt.

Succes! :)

Verder ben ik na een tweetal weken klooien met de DEQ een duidelijke aanhanger ervan geworden :)

Da's mooi om te horen! :)
Als je nu de ergste room modes aanpakt met de Room EQ wizard, weet je echt niet wat je overkomt!

Laatst gewijzigd:
Ik ga morgen [donderdag] wat kabels halen om die Room EQ-wizard uberhaupt te kunnen gebruiken.
Er staat alleen in de handleiding dat de rechteruitgang van de geluidskaart moet worden verbonden met de analoge ingang van de AV-processor(in dit geval dus de DEQ)

Maar hoe moet ik van het rechter monokanaal naar een stereo-input van de DEQ? Moet ik 'm splitten van mono -> naar stereo? Of hoe heb jij dit opgelost Hanz? [of iemand anders]

DEQ2496 en Room Eq Wizard.

DEQ2496 en Room Eq Wizard.

Hallo,

Ik ben momenteel met de DEQ2496 aan het experimenteren om mijn kamer strakker te laten klinken.
In handleiding staat dat ik tot 100 Hz niet moet AUTO-EQ'en, dit heb ik door getrokken tot 200 hz.

Alles boven 200Hz lijkt nu inderdaad wat strakker te klinken. Ik heb met wat betreft de frequency range 40-200Hz nog een paar vraagjes.

Uit de vorige thread las ik dat ROOM EQ Wizard de problemen in de lagere frequencies goed analyseerd. En dat de aanpassingen vervolgens in het feedback destroyer menu kunnen worden ingevoerd (met maar liefst 10 parametrische eq's met bandwith van 1/60).
Eerste vraag: Wat heb ik precies nodig om de Room EQ uit te kunnen voeren. Heb ik ook een decibel meter nodig?
Welke connecties moeten er allemaal worden gedaan.
Het blijkt moeilijk te zijn om alles aan te leggen als men een pro audio kaart heeft. Ik heb een 01x en verwacht dus was problemen...
Kan iemand mij hierbij wat hulp/informatie bieden?

Laatste vraag: In de vorige thread zei Hanz (als ik me niet vergis) dat het het beste is om de meetmicrofoon verticaal op te stellen. Uit de Nederlandse Room Eq Wizard Help File (bij Starten) staat het volgende:

"Om tot reproduceerbare resultaten te komen is het essentieel om de meter te bevestigen op een statief. Voor het meten van de lage frequenties (lager dan een paar honderd Hertz) kan de meter vertikaal naar het plafond gericht worden. Hiermee wordt voorkomen dat de meter elke keer opnieuw verplaatst moet worden en is het display gemakkelijk afleesbaar. Om metingen van hogere frequenties te maken is het beste om de meter direct op de te meten speaker te richten. De meter dient op oorhoogte op de normale luisterplek geplaatst te worden."

Blijkbaar moet ik dus met de DEQ2496 de microfoon niet verticaal opstellen(!) en bij de Room EQ Wizard wel (voor de lagere frequenties).

Ik wacht op jullie reacties,

Vriendelijke groeten,

Frederik

Back