Behringer Ultracurve DEQ-2496 ervaringen?

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
je analyseert je studio met de DEQ
dan ga de gebieden aanpakken die ver boven de 0 lijn zitten aanpakken?

Dat is wel de bedoeling ja... En als ik dan dchuim ga plaatsen om de frequenties van die pieken af te vangen, dan gaat het ook vanzelf minder galmen. Dus dat zal wel paar dagen werk worden, want er zal tussendoor ook geanalyseerd moeten worden lijkt mij. Maarja, dat doe je ook maar 1 keer totdat je weer gaat verbouwen of dingen toevoegen... Dus dan liever in 1 keer goed :geslaagd:

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Ik denk trouwens dat ik de DEQ meteen m'n kamer laat analyseren voordat ik het volknal met schuim en basstraps. Dan heb ik tenminste een ruw idee van welke frequenties ik aan moet pakken. Heb wel beetje last van galm nu, maar vandaar dat ik dan een ruw idee heb van wat de probleemgebieden zijn...
Ik kan ook eerst schuim en basstraps gaan plaatsen, maar misschine dat ik daarmee juist een paar frequentiegebieden verknal die eigenlijk goed waren. Toch???

Néé néé néé!
Ik zeg: gewoon eerst heel je kamer volspuiten met PUR, en dan net zolang uithakken tot de DEQ een vlakke curve geeft! :duivels:

Origineel geplaatst door Hanz
Néé néé néé!
Ik zeg: gewoon eerst heel je kamer volspuiten met PUR, en dan net zolang uithakken tot de DEQ een vlakke curve geeft! :duivels:

Als je dit aan een newbie/n00b zou vertellen zonder dat duiveltje zou ie het nog doen ook... :duivels:

Offeh, was dit serieus? :P

*D

Néé néé néé!

heb je nu ook een vlakke 0 lijn dan?
en dat allemaal verkregen met de auto EQ ?

ik dacht dat als je een te hoge freq hebt dat die dat dan bijstelt maar is niet zo dus?

Ik kan bij deze bevestigen dat zo'n XLR->tulp verloopstukje perfect werkt voor het doorgeven van coax SPDIF.
(zie eerder deze thread).

Gebruik hiervoor een goeie kwaliteit kabel van niet te grote lengte, en alles komt volautomatisch in orde (je hoeft dus niets in te stellen, gewoon XLR Dig. In selecteren en achterover leunen).

Totale kosten: 4.40 incl. verzendkosten (www.electronica-online.nl is een aanrader!) en geen aparte converter met zo'n irritante trafo erbij meer nodig. ;)

Laatst gewijzigd:
Diverse lelijke ouwe orgels -> MOTU 828 mkII firewire interface -> SPDIF coax -> DEQ-2496 -> Tapco S-5 monitors

Nou jongens, het is weer prijs...
Gisteren is eindelijk het speelgoed binnengekomen. De handel aangesloten, werkt de DEQ niet!!!!! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRGH. M'n eerste stap in hardware en het is al meteen een met problemen :(

Wat is er aan de hand. Al vanaf het moment dat ik 'm aanzette dimde het display op willekeurige tijden en willekeurige sterktes. En hoe langer hij aanstond hoe vaker en sterker hij weg begon te vallen. Totdat het na een kwartier zo erg werd dat hij na een kwartier ofzo zichzelf begon te resetten [de hele DEQ viel uit *klik, klik* van de zekering en hij sprong weer aan]. En dit gebeurde ook steeds vaker totdat ie op een gegeven moment zichzelf aant resetten bleef. Nou, ik dus al de andere apparatuur [monitors, beeldscherm, mackie big knob en computer uitgezet], doet ie het nog steeds. Toen heb ik 'm uit de stekkerdoos getrokken en met alleen de stroomkabel geprobeerd op de douche [de enige plaats op de 2e verdieping van ons huis waar aarde is :erm: ] en ook daar doet ie net zo raar.... WEER FIJN KUT! :( :( :(

Een vriend die even aankwam [want hij wilde het speelgoed ook wel even keuren natuurlijk] die zijn, misschien dat de zekering niet je van het is. Ikzelf krijg de indruk dat ie te weinig stroom krijgt, vooral als ik lees dat ie 250V nodig heeft? Zover ik weet staat er nog altijd maar 230 op het electriciteitsnet in Nederland. Komt dit bekend voor?
Of iemand een idee hierover?

Om een grotere kans op response te krijgen heb ik even een algemenere thread hiervoor geopend, aangezien dit niet onder "ervaringen" valt wat mij betreft.
link: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=47942

Laatst gewijzigd:
zo ik heb ook de cem 8000 mic gekocht hoor,

aangesloten

pinknoisegain op -11DB
en de max op auto gezet
ik laat de curve op nul wat ik wil weten wat de probleem freq zijn in mijn studio en stelt de DEQ zelf bij neem ik aan.

dan hoor je dat hij gaat filteren pinknoise
uitslag

een flinke12,5 DB van freq 125 t/m 1,25 khz schuin omhoog

en en op de 20khz 8,5 DB omhoog

wat is nu de volgende stap? moet ik deze stand behouden omdat mijn studio zo juist goed klinkt?

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
uitslag:
een flinke12,5 DB van freq 125 t/m 1,25 khz schuin omhoog
en en op de 20khz 8,5 DB omhoog

Uhm, kun je dit niet tekenen of zo, want ik begrijp even niet wat je hiermee bedoelt. En dan voornamelijk dat "flinke12,5 DB van freq 125 t/m 1,25 khz schuin omhoog" :confused: :confused:

Zien er realistisch uit die instellingen van de DEQ.

Zo moet je de DEQ laten staan als je een neutrale frequentieresponse uit je speakers wilt laten komen. En ik neem aan dat je dat wilt :)

Ziet er niet raar uit, die curve. Bij mij is-ie anders, natuurlijk, maar schlogiesch ;).
Gewoon rustig de tijd nemen, af en toe wat bijstellen, experimenteren met plaatsing van je speakers ook.
En het belangrijkste is: *klinkt* het beter, dan *is* het beter!
Als ik terugschakel naar de oorspronkelijke setting, dan valt me direct op naar wat voor 'kartonnendozensound' ik al die tijd eigenlijk heb zitten beluisteren!

Trouwens: hoe heb je dat PDF plaatje eigenlijk gefabriekt?

Trouwens: let wel, dat je nu alleen de GEQ (grafische EQ met 1/3e bandbreedte) gebruikt.
Dat is leuk voor het globale werk, maar de echte 'problem spots' zie je op die manier niet.
En als je ze zelf al hoort, dan krijg je ze op deze manier niet weg; gebruik daarvoor dus zoiets als de Room EQ wizard en de Feedback Destroyer (FBD) pagina van de DEQ.
Let trouwens op: de BYPASS functie werkt *niet* voor de FBD instellingen, en dat staat niet echt duidelijk in de handleiding. Als je dus een voor/na vergelijking wilt doen, moet je even switchen tussen 2 geheugen posities, ofzo.

@Hanz: Hoe gebruik je die feedback distroyer? Ik heb de handleiding al meerdere malen er op nageslagen en volgens mij reageren deze 1/60 oct. filters op je signaal, ook als je ze locked. Ze gaan pas werken als het signaal in de vooraf gestelde frequentie een bepaalde threshold overschtijd en ze werken ook dynamisch, dus hoe meer over de threshold, hoe meer ze gaan onderdrukken en dat gaat
van -18 dB tot -60 dB in stappen van 6 dB.
Lijkt me niet iets wat je wild voor "roomcorrection" toch?

Origineel geplaatst door radiance
@Hanz: Hoe gebruik je die feedback distroyer? Ik heb de handleiding al meerdere malen er op nageslagen en volgens mij reageren deze 1/60 oct. filters op je signaal, ook als je ze locked. Ze gaan pas werken als het signaal in de vooraf gestelde frequentie een bepaalde threshold overschtijd en ze werken ook dynamisch, dus hoe meer over de threshold, hoe meer ze gaan onderdrukken en dat gaat
Lijkt me niet iets wat je wild voor "roomcorrection" toch?

mij ook wel .. echter op een 1/60 oct filter geeft -6db een veel minder effect dan 1/3 oct filter met -6db
maar ik ben redelijk nieuwe wat dit betreft .. heb wel met grote aandacht dit topic gelezen ..

ben er nog niet over uit of ik zo'n behringer ga checken
heb al een db meter bestelt en enige wat ik dan nog nodig heb is een goede digitale meerbands eq ..

naja we kijken wel effe ...
ben ook erg benieuwd of ik mijn kartonnensound kan weg poetsen !

goed topic !

@Radiance: Tja, da's gek inderdaad! Even de handleiding gelezen, en die zegt helemaal niets over de vorm waarin ik de FBD functie gebruik. Maar ik heb driedubbel gecontroleerd, en het werkt écht hoor! :D

Ik heb met behulp van de Room EQ wizard tot 200 Hz een 7-tal fixed frequentiebanden (SINGLE, locked) ingesteld in de FBD, varieren tussen de 1/60e en 1/10e octaaf bandbreedte, en een reductie varierend van -6 dB tot -30 dB, en dat is op mijn probleemfrequenties een verschil van dag & nacht.
Heb dus net zolang gemeten en ingesteld in de range 35-200 Hz tot ik een redelijk vlakke curve kreeg.
In ieder geval wil ik niet beweren dat allles optimaal staat, binnenkort nog eens een dagje voor uittrekken als ik m'n monitorspeakers heb verplaatst (... je blijft bezig ... :D), maar het heeft dus onmiddelijk hoorbare invloed.

Wat betreft de dynamiek instellingen van de FBD: ik snap eerlijk gezegd de hele 3e pagina van deze functie niet zo goed.
Maar het lijkt me dat zo'n dynamische FBD sowieso niets doet zonder dat er een meetmicrofoon is aangesloten...
Anders kan de DEQ toch niet weten welke frequentie feedbackt?

Voor roomcorrection lijkt me de FBD juist ideaal, omdat je dan heel precies (veel preciezer dan 1/3e octaaf) de probleemfrequenties kunt opzoeken en keihard kan onderdrukken (in stappen van -6 dB tot -30 dB... en bij stevige staande golven is 6 dB onderdrukking al helemaal niets, geloof me!)

echter op een 1/60 oct filter geeft -6db een veel minder effect dan 1/3 oct filter met -6db
maar ik ben redelijk nieuwe wat dit betreft ..

Staande golven zijn vaak tot op de Hz nauwkeurig te pinpointen en betrekkelijk smalbandig (want bepaald door je kamer afmetingen). Het kiezen van een smallere bandbreedte op je EQ geeft je een *nauwkeuriger* effect. Dat wil zeggen: je beinvloedt gewoon minder omliggende frequenties, dus wordt je geluid ook minder aangetast. Hoe preciezer, hoe beter!

Laatst gewijzigd:
.....

Wat betreft de dynamiek instellingen van de FBD: ik snap eerlijk gezegd de hele 3e pagina van deze functie niet zo goed.
Maar het lijkt me dat zo'n dynamische FBD sowieso niets doet zonder dat er een meetmicrofoon is aangesloten...
Anders kan de DEQ toch niet weten welke frequentie feedbackt?

Voor roomcorrection lijkt me de FBD juist ideaal, omdat je dan heel precies (veel preciezer dan 1/3e octaaf) de probleemfrequenties kunt opzoeken en keihard kan onderdrukken (in stappen van -6 dB tot -30 dB... en bij stevige staande golven is 6 dB onderdrukking al helemaal niets, geloof me!)
.......

Ik heb met de 1/10 oct. eq een aantal staande golven (+harmonische) aardig weten te temmen maar wat je zegt: hoe smaller de filter hoe beter. Het moet allemaal zeer subtiel gebeuren.

Wat betreft de werking van de FBD: hij beschouwd een smalle "notch" met een beperkt frequentie bereik die boven de threshold waarde uitkomt als feedback. Daarvoor hoef je geen microfoon aan te sluiten op de DEQ. Je zet de DEQ ergens voor je eindtrap van je PA en je kan op die manieer meerdere feedback frequenties (dus ook meerdere microfoons) onderdrukken.
Het "dynamische" is de hele gein van de FBD; hij gaat pas werken als het nodig is en tast op die manier je geluid niet onnodig aan.

Ik kan aan de ene kant wel begrijpen dat je verschill hoord maar hoe weet je zeker dat die FBD niet dynamisch te werk gaat?
Als dat namelijk niet het geval is ga ik de FBD ook op die manier gebruiken, maar tot nu toe ben ik nog niet overtuigd....

Back