Behringer Ultracurve DEQ-2496 ervaringen?

Hanz,

Al jou stappen heb ik gevolgt en alles is goed aangesloten.
Opnames werken en zijn goed gepanned.

Helaas, wanneer ik de room eq wizard opstart en op de measurement (stap 1) dan doet ie het nog steeds niet helemaal. Na op ok te clicken bij het eerste schermpje krijg ik al heel snel een scherm te zien die zegt dat ik moet "checken" of de linker lus goed is aangesloten. Normaal hoor ik hier een biep/sinus signaal maar hoor helaas niks.
Ik begrijp het niet.
Misschien ligt het nu echt aan de onboard AC97.

Frederik

Heyyy,

Met de geluidskaart op mijn moederboord gaat het echt niet lukken.
Ik wil niet veel geld uitgeven aan een geluidskaart en baal heel erg dat de drivers van de 01x op het gebied van WDM zo treurig zijn...
Bij Thomann wordt deze audio interface verkocht: Yamaha UW-10 (55 Euro).
Op 2dehands sites enz. heb ik ook deze geluidskaart gevonden : Creative Soundblaster LIVE MP3+ USB. (ong 30/40 euro).

Beiden hebben met elkaar gemeen dat ze vrij goedkoop zijn en mono inputs hebben. 2 inputs en 2 outputs.
Dus lekker makkelijk met wat betreft Room EQ Wizard.

Wat denken jullie hiervan?
Ik ben beetje geïrriteerd op de 01x en klein beetje jaloers op de Motu bezitters:{

Groetjes,

Frederik.

Origineel geplaatst door gremlin23
Met de geluidskaart op mijn moederboord gaat het echt niet lukken.
(snip)
Wat denken jullie hiervan?
Geen Soundblaster. In vredesnaam niet. Het enige deugdelijke van Creative is de E-mu serie.

Origineel geplaatst door Yoozer
Geen Soundblaster. In vredesnaam niet. Het enige deugdelijke van Creative is de E-mu serie.

Ben het met je eens dat soundblaster niet top is.
Maar het gaat mij alleen om de calibratie van mijn kamer en dan maakt soundblaster niet heel veel uit in vergelijking met betere audio kaart. En, het is in ieder geval beter dan mijn onboard sound kaart.

:P

Ben het met je eens dat soundblaster niet top is.
Maar het gaat mij alleen om de calibratie van mijn kamer en dan maakt soundblaster niet heel veel uit in vergelijking met betere audio kaart. En, het is in ieder geval beter dan mijn onboard sound kaart.

:P

Dus moet je een kaart pakken met een neutrale frequentieresponse ... Anders ga je nog met vertekende gegevens werken. Wat dat betreft wordt het moeilijk voor je. Maar i.v.m. het volbrassen van dit fantastische Behringer Ultracurve-topic. Stel ik voor eens goed te zoeken op dit forum, of als het daarmee niet wil lukken, een nieuw topic te openen....
We gaan anders teveel offtopic hier, lijkt me.

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Dus moet je een kaart pakken met een neutrale frequentieresponse ... Anders ga je nog met vertekende gegevens werken. Wat dat betreft wordt het moeilijk voor je. Maar i.v.m. het volbrassen van dit fantastische Behringer Ultracurve-topic. Stel ik voor eens goed te zoeken op dit forum, of als het daarmee niet wil lukken, een nieuw topic te openen....
We gaan anders teveel offtopic hier, lijkt me.

Ik was eerst van plan om het me de onboard soundcard te doen, dus in dat opzicht maakt het weinig uit met wat betreft neutrale frequentieresponse.
Ik denk dat een kleine afwijking in de frequentie response niet zo veel uitmaakt. Het gaat er in principe om dat de Room EQ wizard de probleem gevallen aanpakt in het "tot 200hz gebied".
Dit moet denk ik lukken met een niet zo "top of the line" geluidskaart. Daarmee kan ik volgens mij wel weer verder.

Hey, BigDplayboy... hoe staat het ermee, qua Room EQ Wizard?

Ik was eerst van plan om het me de onboard soundcard te doen, dus in dat opzicht maakt het weinig uit met wat betreft neutrale frequentieresponse.
Ik denk dat een kleine afwijking in de frequentie response niet zo veel uitmaakt. Het gaat er in principe om dat de Room EQ wizard de probleem gevallen aanpakt in het "tot 200hz gebied".
Dit moet denk ik lukken met een niet zo "top of the line" geluidskaart. Daarmee kan ik volgens mij wel weer verder.

Ik zou zeggen: kijk hier eens naar... Heel interessant, aan de hand van de testreports op deze site over een hoop geluidskaarten heb ik in ieder greval mijn keuze geluidskaart gemaakt en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Hans > Nog niks aan gedaan, ik moet nog steeds wat extra kabels halen ervoor. Voor van de geluidskaart naar de DEQ en een verbinding zien te fixen van de microfoon uit naar de geluidskaart ingang.

Ik zou zeggen: kijk hier eens naar... Heel interessant, aan de hand van de testreports op deze site over een hoop geluidskaarten heb ik in ieder greval mijn keuze geluidskaart gemaakt en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

> gremlin23
Ah, ik zie dat ik vergeten ben de link toe te voegen aan bovenstaande post :)
Bij deze alsnog: de link naar geluidskaart-testreports

>dj discodeluxe
Hoezo, wat is er zo moeilijk aan de aansluitingen als je 'm als compressor gebruikt bijv. Is toch gewoon even logisch nadenken? Ik heb thuis die aansluiting zo werken:
[Geluidskaart Uit] --- AES/SBU ---> [DEQ Digitaal In]
.... Doet z'n compressie-ding ....
[DEQ Digitaal Uit] --- AES/SBU ---> [Geluidskaart In]

Hoe simpel kan een aansluiting zijn :L

> Hanz
Ik heb gisteren eindelijk de handel eens aan kunnen sluiten. De aansluitingen kloppen nu, maar ik blijf hangen bij het calibreren van de input. Ik heb de help-file gevolgd en die zegt dat ik eerst de input-level moet zetten i.p.v. eerst de output zetten zoals jij een aantal posts terug zegt.
Ik krijg 'm bij RMS onmogelijk tussen de -15dB en -21dB terwijl de SPL rond de 75dB komt te hangen. :S

Maar ik ga het vanavond nog eens proberen, misscchien wat screenshots plaatsen ofzo :) ... Gisterenavond lag dit forum plat i.v.m. de verhuizing en dat vond ik al jammer zat.

Ik heb wat spulletjes verplaatst, dus ik ga van 't weekend ook maar weer es aan de slag met de DEQ en Room-EQ Wizard.
Zou best wel kunnen dat ik wat geheugenfoutjes heb gemaakt bij het opschrijven van de procedure, het gebruik van de wizard is nogal.... als leren fietsen. Eerst lastig, daarna gaat het vanzelfsprekend - maar amper in tekst uit te leggen. ;)

Blijf je bevindingen posten in deze thread! :)

Origineel geplaatst door Hanz
Ik heb wat spulletjes verplaatst, dus ik ga van 't weekend ook maar weer es aan de slag met de DEQ en Room-EQ Wizard.
Zou best wel kunnen dat ik wat geheugenfoutjes heb gemaakt bij het opschrijven van de procedure, het gebruik van de wizard is nogal.... als leren fietsen. Eerst lastig, daarna gaat het vanzelfsprekend - maar amper in tekst uit te leggen. ;)

Blijf je bevindingen posten in deze thread! :)

Misschien om de room-EQ wizard een eigen threadje te geven? De afgelopen 2 pagina's gaan zowat alleen maar daarover :S

Ok ik heb gisteren een meting gedaan met Room EQ wizard en die vertelde me dat ik boven de 6 Khz een vrij groot probleem heb met m'n hoog.

Denken jullie dat een DEQ2496 een goede investering zou kunnen zijn om dit te corrigeren (laag is redelijk in orde)?

Andere alternatief zou namelijk zijn om flink met het filter te gaan rommelen of zelfs actief te gaan uitversterken wat vele malen duurder zou worden.

Ik las ook dat het verzachten van geluid beter ging dan verharden. Zou dat dan betekenen dat ik met dit apparaat mijn hoogoverschot goed kan corrigeren?

Origineel geplaatst door Acidfever
Ok ik heb gisteren een meting gedaan met Room EQ wizard en die vertelde me dat ik boven de 6 Khz een vrij groot probleem heb met m'n hoog.

Denken jullie dat een DEQ2496 een goede investering zou kunnen zijn om dit te corrigeren (laag is redelijk in orde)?

Tja, als je de DEQ dan puur gaat gebruiken als equalizer voor het signaal dat naar je monitors gaat, dan kun je natuurlijk ook gewoon alleen een equalizer halen; scheelt weer wat geld he. Of het kost net zoveel, maar dan heb je misschien een betere equalizer :)
Want je hebt je grafiekje al met waar je probleemfrequenties zitten. De DEQ is juist zo te gek omdat hij ook zo'n soort Room EQ Wizard erin heeft zitten en de equalizer zichzelf daar automatisch mee instelt aan de hand van de metingen die hij doet.

Ik las ook dat het verzachten van geluid beter ging dan verharden. Zou dat dan betekenen dat ik met dit apparaat mijn hoogoverschot goed kan corrigeren?
Yup, maar dan kun je dus met iedere equalizer :)

Tja, als je de DEQ dan puur gaat gebruiken als equalizer voor het signaal dat naar je monitors gaat, dan kun je natuurlijk ook gewoon alleen een equalizer halen; scheelt weer wat geld he. Of het kost net zoveel, maar dan heb je misschien een betere equalizer :)
Want je hebt je grafiekje al met waar je probleemfrequenties zitten. De DEQ is juist zo te gek omdat hij ook zo'n soort Room EQ Wizard erin heeft zitten en de equalizer zichzelf daar automatisch mee instelt aan de hand van de metingen die hij doet.

Yup, maar dan kun je dus met iedere equalizer :)

Daar heb je natuurlijk gelijk in.....ik hoorde wel hier en daar dat de ROOM EQ analyse wat beter is dan die van de DEQ2496. Ik heb van hanz gisterenavond de instructies gekregen om de analyse op de juiste manier uit te voeren dus die ga ik vanmiddag even doen. Was gisteren namelijk wat te laat om nog heel veel herrie te maken :D .

Pas als die analyse echt slecht blijkt dan ga ik die DEQ halen. Ik heb wel wat gezocht naar parametrische EQ's maar die ga je echt niet zomaar even vinden in die prijsklasse (een 7 band parametrische Ashley kost al 450 euro ex btw, deze is dan wel helemaal analoog overigens).

Ik denk dat een topmerk 31 bands digitale EQ toch wel een leuke euro kost.

Het zou natuurlijk het mooiste zijn als de DeQ2496 op de 1 of andere manier met de resultatenfile van Room EQ Wizard kon werken.

Hanz,

wat ik nog steeds niet snap hoe veel DB er nu door de ecm 8000 moet .
ik heb nu de ecm 8000 in het midden v/d speakers staan,

even de uitleg hoe ik nu meet.

RTA page 1 klik op mic in dan kies ik auto eq
AEQ page 2 komt het ruissignaal binnen vanuit DEQ zo mijn analoge mixer en speakers de ecm 8000 binnen .

op welke db moet ik de noisegan zetten in het menu?
ik zet het inkomend signaal op auto , dit lijkt mij het veiligst .

dan klik ik start autoeq
ik zet het volume van de analoge mixer iets harder want dat is te zacht geeft hij aan.

melding, measuring pink noise

nu gaat hij clippen en kom zo op een noisegain van -4 DB zodat hij niet clipt.

ik laat de pinknoise zo,n 15 min meten\en klik op done

meting is gedaan.

doe ik de procedure goed ivm DB inkomend signaal?

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
wat ik nog steeds niet snap hoe veel DB er nu door de ecm 8000 moet.

Dat is geen wet van Meden en Perzen. De handleiding geeft aan dat er minstens 12 dB tussen signaal en achtergrondniveau moet zitten. Zelf heb ik even gekeken hoe hard ik gemiddeld muziek beluister, en ik stel de noise gain in op een vergelijkbare waarde.

ik heb nu de ecm 8000 in het midden v/d speakers staan,

Prima; let op dat de tip op oorhoogte zit. Voor het meten van laagfrequente signalen richt je de mic recht omhoog.
(dit is dus de opstelling voor het meten van staande golven met Room EQ Wizard.)
Voor het meten van geluid met meer hoge frequenties wordt vaak aanbevolen de mic wat meer op de directe geluidsbron te richten. Ik stel de mic zelf op met ongeveer een hoek van 45 graden schuin omhoog wijzend naar de speakers.

even de uitleg hoe ik nu meet.
RTA page 1 klik op mic in dan kies ik auto eq
AEQ page 2 komt het ruissignaal binnen vanuit DEQ zo mijn analoge mixer en speakers de ecm 8000 binnen .

Je moet duidelijk verschil maken tussen de RTA functie (gewoon de real-time audio spectrum analyzer) en de Auto EQ (het automatisch afstellen van de GEQ). De instellingen die je op het RTA schermpje doet, hebben niets te maken met de instellingen van Auto EQ.

Procedure:
-Klik op Auto EQ.
-Stel met de cursor toetsen in op welke frequenties de auto EQ moet werken. Let op dat je de lage tonen uitschakelt!
Ik heb zelf t/m 200 Hz uitstaan, en laat deze frequenties door de instellingen vanuit Room EQ Wizard / FBD afhandelen.
-Druk nu op Page, het Auto EQ menu #2 verschijnt.
-Activeer het veld "Room Corr." om een zgn. 'house curve' te gebruiken. Er ligt dan ietsje meer nadruk op lagere frequenties, dat vinden veel mensen prettiger klinken.
-Het bovenste veld "MAX." stel je lekker in op AUTO (klik op het draaiknopje). Is onbelangrijk, alleen maar voor de display zover ik het zie.
-Het onderste veld "Auto EQ" stel je in op de gewenste snelheid van analyse.
-Noise gain stel je in op de gewenste waarde (zie m'n eerdere opmerking).
-Druk nogmaals op Page, het menu #3 verschijnt.
-Stel nu de "Delta Max" in, het maximaal toegestane verschil tussen naastgelegen banden.
-Stel "Max Span" in, het maximaal toegestane verschil tussen de doelcurve en de instelling die de DEQ mag maken.
Voor bovenstaande 2 waarden geldt: doe het een beetje subtiel, voor je eigen bestwil.
Ik gebruik zelf Delta Max op 3, Max Span op 6. Maar dat is wel erg conservatief. :)
-Druk nu START AUTO EQ en ga een kwartiertje koffie drinken. Blijf van de schuiven van je mengpaneel af.
Als het goed is heb je noisegain al redelijk netjes ingesteld, laat nu de DEQ z'n ding doen.
Allereerst onderdrukt de DEQ het omgevingsgeluid (het wordt als het ware 'weggedacht'), daarna zie je na even wachten vanzelf dat de banden worden bijgesteld.
-Is de koffie op, en is de DEQ nog niet klaar, druk dan op DONE. De instellingen worden nu in GEQ gekopieerd.

Ben je nu klaar? Nou..... nee. :D
Sla je instelling op in het geheugen van de DEQ, zo kan je altijd weer snel terug.
Bekijk de resulterende curve in de GEQ. Doe evt. wat subtiele aanpassingen.
Doe een paar keer BYPASS aan en uit (vasthouden tot het rooie LEDje aangaat) om het verschil te beoordelen.
Blijf luisteren! Een apparaat met mooie grafiekjes is leuk, maar je oren vertellen je waar het om gaat.
Geef af en toe een instelling ook even de tijd... je gaat op den duur wennen aan élke instelling, dus ook aan de "foute".
Maar: ben je niet tevreden, begin dan gewoon opnieuw.

Volgens mij is het enige dat je vergeet dat je in het I/O menu de input source op pink noise moet zetten.

Of doe jij dat anders Hanz?

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe echt wel tevreden met met de DEQ. Het is allemaal nog niet 100% maar wel al 70% beter dan voorheen.

Ik moet even een statief hebben, dan kan ik alles eens goed gaan uitmeten. Is zonder statief allemaal erg veel gepiel.

En het is best een mooi apparaat om te zien, en ik kan geen ruisje ontdekken.

Ik wil ook nog nameten met de ROOM EQ Wizard. Gewoon om te verifieren en vergelijken met de oude grafieken.

Origineel geplaatst door Hanz
Dat is geen wet van Meden en Perzen. De handleiding geeft aan dat er minstens 12 dB tussen signaal en achtergrondniveau moet zitten. Zelf heb ik even gekeken hoe hard ik gemiddeld muziek beluister, en ik stel de noise gain in op een vergelijkbare waarde.

Prima; let op dat de tip op oorhoogte zit. Voor het meten van laagfrequente signalen richt je de mic recht omhoog.
(dit is dus de opstelling voor het meten van staande golven met Room EQ Wizard.)
Voor het meten van geluid met meer hoge frequenties wordt vaak aanbevolen de mic wat meer op de directe geluidsbron te richten. Ik stel de mic zelf op met ongeveer een hoek van 45 graden schuin omhoog wijzend naar de speakers.

Je moet duidelijk verschil maken tussen de RTA functie (gewoon de real-time audio spectrum analyzer) en de Auto EQ (het automatisch afstellen van de GEQ). De instellingen die je op het RTA schermpje doet, hebben niets te maken met de instellingen van Auto EQ.

Procedure:
-Klik op Auto EQ.
-Stel met de cursor toetsen in op welke frequenties de auto EQ moet werken. Let op dat je de lage tonen uitschakelt!
Ik heb zelf t/m 200 Hz uitstaan, en laat deze frequenties door de instellingen vanuit Room EQ Wizard / FBD afhandelen.
-Druk nu op Page, het Auto EQ menu #2 verschijnt.
-Activeer het veld "Room Corr." om een zgn. 'house curve' te gebruiken. Er ligt dan ietsje meer nadruk op lagere frequenties, dat vinden veel mensen prettiger klinken.
-Het bovenste veld "MAX." stel je lekker in op AUTO (klik op het draaiknopje). Is onbelangrijk, alleen maar voor de display zover ik het zie.
-Het onderste veld "Auto EQ" stel je in op de gewenste snelheid van analyse.
-Noise gain stel je in op de gewenste waarde (zie m'n eerdere opmerking).
-Druk nogmaals op Page, het menu #3 verschijnt.
-Stel nu de "Delta Max" in, het maximaal toegestane verschil tussen naastgelegen banden.
-Stel "Max Span" in, het maximaal toegestane verschil tussen de doelcurve en de instelling die de DEQ mag maken.
Voor bovenstaande 2 waarden geldt: doe het een beetje subtiel, voor je eigen bestwil.
Ik gebruik zelf Delta Max op 3, Max Span op 6. Maar dat is wel erg conservatief. :)
-Druk nu START AUTO EQ en ga een kwartiertje koffie drinken. Blijf van de schuiven van je mengpaneel af.
Als het goed is heb je noisegain al redelijk netjes ingesteld, laat nu de DEQ z'n ding doen.
Allereerst onderdrukt de DEQ het omgevingsgeluid (het wordt als het ware 'we
ggedacht'), daarna zie je na even wachten vanzelf dat de banden worden bijge

steld.
-Is de koffie op, en is de DEQ nog niet klaar, druk dan op DONE. De instellingen worden nu in GEQ gekopieerd.

Ben je nu klaar? Nou..... nee. :D
Sla je instelling op in het geheugen van de DEQ, zo kan je altijd weer snel terug.
Bekijk de resulterende curve in de GEQ. Doe evt. wat subtiele aanpassingen.
Doe een paar keer BYPASS aan en uit (vasthouden tot het rooie LEDje aangaat) om het verschil te beoordelen.
Blijf luisteren! Een apparaat met mooie grafiekjes is leuk, maar je oren vertellen je waar het om gaat.
Geef af en toe een instelling ook even de tijd... je gaat op den duur wennen aan élke instelling, dus ook aan de "foute".
Maar: ben je niet tevreden, begin dan gewoon opnieuw.

Volgens mij is het enige dat je vergeet dat je in het I/O menu de input source op pink noise moet zetten.

Nou, dat klopt inderdaad. Maar dat heb ik ooit gedaan (standaard instelling toch?) en sindsdien gaat het automatisch zodra je de Room Analysis functie activeert.

Back