Welke modular moet ik kiezen?

Nou deze 4 staan op mijn short-list. De Clock is kantje-boord van m'n short-list afgevallen.

Triple VCO 70B
Digital Delay 59B
Dual Quantizer 55B
Control 66B

Waarbij het ernaar neigt dat Control eraf gaat vallen.
De Triple VCO, waarop ik ben verliefd geworden, is ervoor in de plaats gekomen...
Het twijfelpunt is dat in de Triple VCO al een simpele quantizer zit. Maar zonder scales, zonder transpose, zonder invert. Een scaled quantizer is toch wel erg fijn, lijkt me, in experimenteer-land. En er zijn ook "akkoord" scales. Waardoor je dus met wat random input en gesequencete scale akkoorden kunt sequencen. (lijkt me zo)
Dus soms denk ik: gesteld dat ik die Dual Quantizer even laat vallen en toch maar die control neemt... want die zit me ook zo ontzettend verleidelijk aan te kijken in de snoepwinkel van Bruce.

Maar ik neig toch vandaag al de hele dag behoorlijk naar de dual quantizer. Die heeft toch echt toppie mogelijkheden.

Die tripple vco moet ik ook hebben. Die demo´s klinken zooo goed. De control wil ik ook, maar die staat een stuk lager op m´n lijstje. Dat is meer een kers op de taart.
Een quantizer hoef ik niet, want ik ga een Sequentix Cirklon kopen. En ik heb al een SDE3000, dus een delay module hoeft voor mij ook niet.

1500 euro is natuurlijk van de zotte voor 3 modules. Een mens met gezond verstand koopt een laptop met wat software voor 500 en daar kan je nog veel meer mee.
Maar wij gekken zijn een apart soort en kopen toch die modules. :mega:

Ik denk als je ze wilt en het geld hebt liggen, dat je ervoor kan gaan.
Waarom niet?

Een mens met gezond verstand koopt een laptop met wat software voor 500 en daar kan je nog veel meer mee.

die krijg je waarschijnlijk na een paar jaar aan de straatstenen niet meer kwijt, ik weet ook niet of je nou over gezond verstand kan spreken bij de aanschaf van een product met houdbaarheids datum. Die mensen die je zoiets verkopen hopen echt dat je volgend jaar de nieuwere gaat kopen en als je daar geen zin in hebt dwingen ze je wel door software veranderingen. zo das eruit :P

. En ik heb al een SDE3000, dus een delay module hoeft voor mij ook niet.

Maar heb je ook die eerste demo 's beluisterd, van de delay, met hoge regen? Vind die "wash-sound" te gek. En dan nog wat lichte CV wobbling ertegenaan... ik zie mezelf al gaan, jong :yamaha:

En met de Clock ernaast kun je zo het beat-repeat concept van Ableton simuleren. (met CV door de division table moduleren)

Ik krijg wel het idee dat de delay module alleen echt leuk wordt als je iets van een Clock erbij neemt, zodat je gekke dingen kunt doen die wel nog ritmisch muzikaal zijn.

Ik vind quantizers te gek, maar met een Cirklon kan ik me voorstellen dat het overkill wordt. (heb zelf een poos 'n P3 gehad)

En die Control vind ik vooral zo leuk doordat je hem kunt resetten. Zonder dat zou ik hem niet zo hoog hebben zitten. Wat ik wel weer jammer vind is dat er niet 4 separate reset inputs zijn.

die krijg je waarschijnlijk na een paar jaar aan de straatstenen niet meer kwijt, ik weet ook niet of je nou over gezond verstand kan spreken bij de aanschaf van een product met houdbaarheids datum. Die mensen die je zoiets verkopen hopen echt dat je volgend jaar de nieuwere gaat kopen en als je daar geen zin in hebt dwingen ze je wel door software veranderingen. zo das eruit :P

Zo had ik het nog niet bezien... harware blijft wel veel waardevaster!

Nieuwe MacBeth 3U modules:
svf_osc_804.jpg

Het is een oscillator met lin en log FM, hardsync, PWM, Zaag, pulse, triangel, sinus en 2x sub osc out.
De 2e is een dual 12dB filter met laag, band en hoog doorlaat uit. En natuurlijk 1V/oct tracking input en een log cv input met potmeter. Leuk detail is dat de log cv met een schakelaar geinverteerd kan worden.
Beide gaan 600 knaken kosten.
Dat dual filter staat hoog op m´n lijst.

Nieuwe MacBeth 3U modules:
Het is een oscillator met lin en log FM, hardsync, PWM, Zaag, pulse, triangel, sinus en 2x sub osc out.
De 2e is een dual 12dB filter met laag, band en hoog doorlaat uit. En natuurlijk 1V/oct tracking input en een log cv input met potmeter. Leuk detail is dat de log cv met een schakelaar geinverteerd kan worden.
Beide gaan 600 knaken kosten.
Dat dual filter staat hoog op m´n lijst.
Hmm, ziet er yummie uit. Vraag me af wat de rationale is om bij het filter maar 1 frequency knop te hebben, en niet een tweede of een frequency offset. Dan zou het namelijk makkelijk zijn om formanten te maken. En geen VC Resonance? Dat gebruik ik nog het meest in mijn SVFs. Langs de andere kant, ze zullen formidabel klinken :okdan:

Hmm. Ik speel met de gedachte "wat is echt nieuw en voegt iets toe" qua Modcan...
Dan kom ik op deze 3:
Quad Quantizer
Digital Delay
Frequency Shifter

Wat 'n keuzestress :)
Heb ook de VCDO bekeken, lijkt me ook gaaf. Eigenlijk zou dat wel iets toevoegen, zo'n digi osc.
En de Miniwave moet toch ook tof zijn he....
Eigenlijk wordt m'n shortlist weer groter, nou ik andere modules nog 's nader bekijk. *zucht*

Ook mooi lijstje:
Quant Quantizer
Miniwave
Frequency shifter

*pff*

Ik heb die Freq shifter en de oude analoge delay en dat is een gefreakt setje samen.....................

Hmm. Ik speel met de gedachte "wat is echt nieuw en voegt iets toe" qua Modcan...
Dan kom ik op deze 3:
Quad Quantizer
Digital Delay
Frequency Shifter

Wat 'n keuzestress :)
Heb ook de VCDO bekeken, lijkt me ook gaaf. Eigenlijk zou dat wel iets toevoegen, zo'n digi osc.
En de Miniwave moet toch ook tof zijn he....
Eigenlijk wordt m'n shortlist weer groter, nou ik andere modules nog 's nader bekijk. *zucht*

Ook mooi lijstje:
Quant Quantizer
Miniwave
Frequency shifter

*pff*
Mis ik iets of kan ik de Quad Quantizer niet vinden op de Modcan website?

gekke vraag over VC aansturing?

gekke vraag over VC aansturing?

Hoewel ik redelijk begrijp hoe analoge en modulaire synths werken, is er iets waar ik al een tijdje aan zit te denken:

ik zie regelmatig modules die een oorspronkelijk digitaal element inbrengen, midi-vc, sequencer, bitcrusher etc. Nu zijn er talloze verhalen over analoog :mega: vs digitaal qua geluid, maar ik vroeg mij af in hoeverre analoge VC 'aansturing' (denk LFO, Env, etc.) hierin een kenmerkend (geluid) aandeel heeft.

Voorbeeld:
Zijn de 'analoge afwijkingen' (het karakter van een VCO bijv) bij LFO's ook hoorbaar in het eindresultaat? Of anders gezegd, gedragen LFO's in bijv een Nord modular zich anders dan analoge LFO modules?

Dit is puur uit interesse - kon er nog niets over vinden, ik heb zelf geen modulair systeem (nog).
:)

Digitale envelopes en LFOs kunnen wel eens "zipper noise" geven. Dan zijn de stapjes die de modulator maakt schijnbaar erg grof en terug te horen in bijvoorbeeld de toonhoogte van een oscillator. e.e.a. kan wat gruizig gaan klinken.

Afhankelijk van de vorm kan ja altijd een beetje slew toepassen om het wat gelijkmatiger te maken. Die stapjes kunnen hoorbaar zijn. Daarnaast kunnen digitale modulen een zeer hoog frequente ruis introduceren in de stroomdraden, en ook dat is te filteren.
Blijft dat als de vorm van een LFO of Envelope anders is, de klank en het karakter ook. De techniek is alleen minder van belang.
Voor hele langzame LFOs bijvoorbeeld, die zijn analoog nauwelijks te maken, en digitaal gaat dat prima.

Inmiddels is de kogel door de kerk...
Heb Bruce vandaag mijn verlanglijstje gemaild:

> Digital Delay 59B
> Triple VCO 70B
> Dual Quantizer 55B

Ik heb nog een poos de gedachte gehad "wat voegt iets nieuws toe aan mijn systeem" en daarom getwijfeld over de Frequency Shifter, de VCDO (2-opt FM), en de Miniwave.
De digitale osc's zijn het niet geworden, want te "iel" klinkend. De Frequency Shifter niet omdat deze al snel disharmonische klanken produceert. Dat vind ik op zi'n tijd wel even leuk, maar meestal neig ik toch naar harmonische patches.

Back