Welke modular moet ik kiezen?

de z3000 mk2 heeft ook een waveshaper.
--
maar ik ga maar zoveel mogelijk filmpjes bekijken / geluiden luisteren.
tnx

de z3000 mk2 heeft ook een waveshaper.
--
maar ik ga maar zoveel mogelijk filmpjes bekijken / geluiden luisteren.
tnx

De waveshaper op de tiptop gaat van "trashy sawtooth to sine/triangle". Simpel gezegt kan je de golfvorn varieren tussen zaag en driehoek. Een beetje hetzelfde als de RS95. De anti oscillator gaat veel veel verder. Die gaat van pulse tot mayhem.
Veel luister plezier.

z3000 sound: http://soundcloud.com/veqtor/calculating-monster

dit is precies wat ik zoek.. ik denk dat deze t wordt :)

eerst ff op vakantie en dan aan de slag met een doepfer diy kit en dan kan die z3000 erin .. en meer lfo's
Is dat de Z3000? Dat soort geluiden zijn de laatste tijd erg populair. Sterker nog, net als in dit stukje, zie je in bijna elk eurorack filmpje van de laatste tijd de MATHS and de QMMG, beiden van MakeNoise. Hoewel ik de Z3000 niet ken, (enkel van demo videos) lijkt me voor dit type geluiden die Antioscillator veel meer op zn plaats, kun je ook nog wat meer mee buiten de oevers treden.

Edit: keek nog even naar, maar in beschrijving van soundcloud zie ik geen Z3000 staan. En wat zijn die makenoise panels toch foeilelijk ;)

Ik vind de MakeNoise modules zo'n beetje de beste in heel euroland........sterker nog ik vind ze briljant....en de graphics zo'n beetje het allermooist.

MATHS is zo ontzettend veelzijdig, iets van 10 verschillende functies die allemaal geweldig worden uitgevoerd......en dat voor 235,-

Bizar spul

Edit: keek nog even naar, maar in beschrijving van soundcloud zie ik geen Z3000 staan. En wat zijn die makenoise panels toch foeilelijk ;)

de link kwam van t muffwiggler forum uit een topic over de z3000.
zie hier: http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=16563&postdays=0&postorder=asc&start=140

heb je misschien dan een goed filmpje van dit soort geluiden met een anti-osscilator? (of geluidsfragmenten)
dit is wel echt wat ik ermee wil.. als de anti dit ook kan en meer moet ik m dus wel weer overwegen

Ik vind de MakeNoise modules zo'n beetje de beste in heel euroland........sterker nog ik vind ze briljant....en de graphics zo'n beetje het allermooist.

MATHS is zo ontzettend veelzijdig, iets van 10 verschillende functies die allemaal geweldig worden uitgevoerd......en dat voor 235,-

Bizar spul

Precies. MakeNoise brengt het west coast gedachtengoed naar het Euro formaat en daar ben ik ze (hem) zeer dankbaar voor!

Het panel design heeft aleen labels daar waar absoluut noodzakelijk maar geven wel duidelijk de signal flow weer, zodat je juist heel goed ziet wat je aan 't doen bent! Maar idd een design ligt je of niet.

Hoewel de oscillator zelf in je filmpje dan de Z3000 was, is het karakteristieke geluid ook afhankelijk van de modulen eromheen. De Wogglebug voor allerlei random en chaotische variaties, QMMG om wat ruimte te creeëren, Maths om allerlei andere variaties aan te brengen. Misschien dat de euro gebruikers daar iets meer over kunnen vertellen, zelf zou ik in ieder geval ook een paar Lopass Gates (hier uit QMMG) en een wogglebug nodig hebben.
Hier maar even het eerste filmpje wat ik tegenkwam op youtube van de Anti Oscillator

Precies. MakeNoise brengt het west coast gedachtengoed naar het Euro formaat en daar ben ik ze (hem) zeer dankbaar voor!

Het panel design heeft aleen labels daar waar absoluut noodzakelijk maar geven wel duidelijk de signal flow weer, zodat je juist heel goed ziet wat je aan 't doen bent! Maar idd een design ligt je of niet.
Ik ben zelf geen bewoner van euroland, maar het uiterlijk van MakeNoise ligt me gewoon niet. Voor de Wogglebug vind ik het zelfs een beetje raar, want die komt toch bij Wiard vandaan. Die Malekko/Wiard modulen zien er daarentegen hemels uit. Ben het met je eens hoor, het is een questie van smaak.

Spring ik weer snel terug in mn 5U hok ;-)

Ff het verschil uitleggen tussen een normale vco (z3000) en de anti oscillator.
In de anti oscillator zit een uitgebreide waveshaper ingebouwd, die clipt en fold de golfvorm tot zeer complexe golven. Wat je goed kan horen in het filmpje hier boven. Een normale vco heeft alleen sinus, driehoek pulse en zaag golfvormen.
Je kan natuurlijk ook een waveshaper (zoals de topobrillo TWF, STG wavefolder of Doepfer A-137-1) achter een normale vco zetten om vergelijkbare resultaten te halen.
Wat ik peroonlijk erg belangrijk vind in een oscillator is hoe die reageerd op FM, want daar zit het verschil in (een zaag klinkt als een zaag een pulse klinkt als een pulse enz...).

ben zot van anti osc! ja die malleko/wiard modulus ogen heel knap naast elkaar! (momenteel 3) , maar ben ook grote fan van makenoise en zijn graphics! (heb qmmg en 2x maths, hopelijk nog wat andere dingen binnenkort)

Ik wil er een modular bij..

Ik wil er een modular bij..

Tsja, de naam van de thread zegt het al eigenlijks. Ik ben zelf nog steeds bezig met mijn YuSynth modular, maar deze wordt, net zoals alle Moogstyle modulars wat groot. Dus nu heb ik besloten dat ik er nog een modular bij wil hebben, dit klinkt niet logisch, maar de vrijheid om te patchen vindt ik gewoon geweldig.

Ik heb het internet al flink afgezocht, en ben tot de conclusie gekomen dat ik dus voor een kleiner formaat modular wil gaan. Ik ben echter het spoor wat bijster, want er zijn zo veel merken.

Ik heb al flink in het rond gezocht, en ja, ik heb deze thread ook al gelezen. Mijn vereisten zijn dus dat het kleiner moet zijn als Moog. Eurorack wordt het dan denk ik? Verder moet de klank goed zijn, en relatief betaalbaar. Enige DIY is geen enkel probleem. Ik zat zelf wat naar Doepfer te kijken (natuurlijk) maar ik weet niet of ik nu zo dol ben op de klank. Komt misschien ook door de crappy kwaliteit van Youtube.

Tips zijn van harte welkom, ik hoor het graag.

Als het DIY wordt is het formaat natuurlijk niet zo belangrijk.

DIY is geen pre, ik zou het namelijk ook wel eens leuk vinden om mijn modules aan de voeding te kunnen hangen, en dan gelijk te kunnen beginnen met patchen. Maar ja FracRack is natuurlijk ook nog een optie.

Ik zou toch gewoon Eurorack gaan. En niemand verplicht je dan om voor één ding te kiezen, je kan gewoon pick and mix doen.
Frack heb ik ook een keer gehad, maar ik vond daar de keuze in beschikbare modules veel te limiterend. Lastiger te krijgen ook in Europa, en ik vond ze er optisch cheap uitzien, maar dat is natuurlijk de neuroot in mij. ;) Frack is wel makkelijker DIY te krijgen, dacht ik.

Met Euro heb je duidelijk de ruimere keuze en kan je pakken wat het best aansluit bij wat je zoekt.
Helaas schrijf je dat niet zo duidelijk op, dus daar kunnen we je zo 1-2-3- lastig bij helpen.
Zoek je de core modules zoals oscillators, filters, vca's etc. of meer de control en utility modules als sequencers, envelope generators, random / lfo modules, touchplates etc. Of meer de effectenkant op?
Wil je de meer east coast (klassieke substractieve) of de west coast (meer crossmodulatie, minder VCO->VCF -> VCA/ADSR) benadering?
Zoek je wat klassiekere benadering (Doepfer, Analogue Systems) of wat meer wacky modules (Makenoise, Metasonix bijv.)
Wil je meer high-end (Malekko, Cwejman) of low-end (Doepfer) gaan?
Hoeveel ruimte heb je tot je beschikking, wil je heel erg veel functionaliteit op weinig ruimte (Intellijel) of heb je wat meer ruimte tot je beschikking voor ruimer opgezette modules (Analogue Systems)?
Wil je puristisch analoog of ga je juist ook voor digitale modules (TipTop).

En dan heb je daar meteen de grootste nadelen van Euro; een goede case is toch lastig te vinden (in Europa), zeker tegenwoordig met de digitale modules die ook 5v gebruiken. En ook het gezeur met Analogue Systems modules met hun afwijkende passing en speciale voedingskabel (heb je dus weer converterkabels nodig).
En iets wat ik persoonlijk erg irritant vind - het oog wil ook wat. De optische 'bontheid' van veel Euro modules is nogal groot, waardoor je modular er al gauw uitziet als een bij elkaar geraapt zooitje ipv. één geheel. Sommige mensen vinden dat juist mooi, hoe drukker hoe beter, ik vind het zelf nogal afleiden.

Ik heb uiteindelijk een 100% Analogue Systems modular die er (bijna...) precies zo uitziet als ik wil - lekker strak en uniform blank aluminium panels, zwarte bakeliet knoppen en houten kast voor de jaren 50 lab look, en zelf zou ik NOOIT voor de Makenoise modules gaan, hoe fantastisch ze ook mogen zijn - ik vind ze nog te lelijk om zelfs in het donker te gebruiken. Die Malekko modules met die keltische prints daartegen, dat zou ik nog wel een keer willen! En oh ja, ik ben aspirant lid van de Intellijel fanclub, geweldig wat die man maakt op zo'n kleine ruimte. En, ten overvloede, wegblijven bij Plan B (ook tweedehands, willen nog wel eens kapot gaan).

Laatst gewijzigd:
Hmm ja, had er inderdaad wat duidelijker in moeten zijn, ik wil graag een modular die in eerste instantie uit de core modules bestaat. Dit is natuurlijk op te bouwen, maar ik dacht eerst aan iets van 3 VCO's daarbij genoeg VCA's en 1 of 2 VCF's. Eigenlijk een vrij klassiek systeem dus, ik wil er in de eerste instantie veel subtractief werk mee gaan doen. Maar vervolgens wil ik wel graag de experimentele kant op, en dan maakt purisme me weinig uit (digitale modules zijn dan niet erg). Verder is Malekko wel wat boven mijn budget, ik zou dus iets in de 'middenmoot' willen. Space is geen probleem, het cabinet moet nog aangeschaft worden. Oh ja, en ik heb ook een schijthekel aan 'optische bontheid' blagh. Heb ik met mijn huidige modular ook niet, en daar ben ik blij om.

Op zich kan ik je dan van harte Analogue Systems (Asys) aanbevelen. Mooie, goed klinkende modules voor een prijs die iets boven Doepfer uitstijgt. De nadelen qua passing en afwijkende voeding had ik al genoemd. Met Asys beginnend, zou ik eigenlijk net zo lief een complete case van dezelfde firma erbij nemen, dat is al stukken makkelijker. De nieuwere RS-15 19" cases hebben bijv. meteen Asys én Doepfer powerbussen, voldoende voorziening voor 5v meteen ingebouwd etc.

Aanraders van Asys vind de RS-95E oscillator, de latere revisisies RS-100 lowpass en de RS-110 multimode filter, de zeer bruikbare Envelope Generator (met looping), voor liefhebbers zijn er ook nog de (unieke) EMS modules Trapezoid en EMS Filter. Verder hebben ze nog de vrij unieke additieve module en de voltage controlled sampler/delay module. De controller module met noise, s&h, vca en LFO is ook erg fijn om erbij te hebben. Utility spul zoals mixers, buffers, inverters, multiples, quantizers etc. zou ik in dat geval veel eerder van Intellijel kopen, dat is stukken ruimte efficienter (4 HP versus minimaal 6 tot 12HP bij Asys).

Kijk zeker ook even op Muffwiggler's forum, daar staat nog wel eens wat te koop voor leuke 2e hands prijzen!

Kleiner formaat, meer mogelijkheden in compactere ruimte? Meer bliep bliep, in de zin van, naast de Moog style modulair ook een ander? Serge misschien wat? :-P
Overigens zijn er nu een aantal leden hier bezig met een Serge achtig doe-het-zelf project, waarvoor de frontpanelen te koop zijn. (een frontpaneel bevat dan meerdere modulen) Die staat in het doe-het-zelf forum.

Back