Welke modular moet ik kiezen?

Als ik je advies mag geven:
Rob maakt tripple module panelen en samen vormen die een mooi gebalanceerd systeem
-2x HRM / Dual Fader
-Tripple LFO / Dual Envelope / Filter (24dB of Phaser Filter, ik weet niet welke uit m´n hoofd. Hanz....)
-Rungler / Mini Matrix / Node Processor
En dat is heeel veel synth voor de prijs van een Minimoog.

Dit had ik al van Rob teruggemaild gekregen inderdaad.
Maar wat is het voordeel van dit tov de modules los te kopen?

Wil echt per module gaan kopen waarschijnlijk...

Dit had ik al van Rob teruggemaild gekregen inderdaad.
Maar wat is het voordeel van dit tov de modules los te kopen?

Wil echt per module gaan kopen waarschijnlijk...

De matrix en node processor horen echt bij elkaar en de rungler is een nuttige aanvulling daarop. 1 fader en 2 oscillatoren passen ook goed bij elkaar en dan nog een paneel voor de rest. Het ziet er gewoon erg mooi uit zo die 3 panelen boven elkaar.
Ik heb alleen het rungler/matrix/node paneel en verder losse modules.

De matrix en node processor horen echt bij elkaar en de rungler is een nuttige aanvulling daarop. 1 fader en 2 oscillatoren passen ook goed bij elkaar en dan nog een paneel voor de rest. Het ziet er gewoon erg mooi uit zo die 3 panelen boven elkaar.
Ik heb alleen het rungler/matrix/node paneel en verder losse modules.

Ben nu licht aan het twijfelen... Ik sta ook op de lijst van de sonof4voice... En wil niet zoooo veel gaan uitgeven binnenkort... Zit dan te mijmeren... Zal ik dan de sem pro kopen, en een beginnend rhd systeem? Zijn die met elkaar te gebruiken?

Dat zou ook tof zijn...

Ben nu licht aan het twijfelen... Ik sta ook op de lijst van de sonof4voice... En wil niet zoooo veel gaan uitgeven binnenkort... Zit dan te mijmeren... Zal ik dan de sem pro kopen, en een beginnend rhd systeem? Zijn die met elkaar te gebruiken?

Dat zou ook tof zijn...

Ze zijn met elkaar te gebruiken. Alleen gebruikt de RHD grote jack pluggen en de SEM mini jacks.

Custom Rob Hordijk Designs modular

Custom Rob Hordijk Designs modular

attachment.php

Lang op gewacht, nu eindelijk klaar...

Attachments

• Hordijk_3.jpg
    Hordijk_3.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 106
Thanks, ik ben er erg content mee!

Een kleine samenvatting van hoe het zover is gekomen:

Ik heb Rob Hordijk ontmoet op een van zijn Benjolin meets, waarbij ik merkte dat hij op een unieke manier tegen synthesizers aankeek.
Later kwam ik in aanraking met zijn modules, waarbij me meteen opviel dat dit niet bepaald standaard modules waren, ondanks de uitvoering in het -vaak wat conservatieve- 5U formaat. This is not your mamma's Moog modular...
Wat ik in tweede instantie, tijdens een persoonlijke demonstratie, ontdekte was dat er een enorm doordacht verhaal achter elk van zijn ontwerpen zit.
Aanvankelijk dacht ik aan een paar modules, maar omdat ik recht wilde doen aan de vele goede ideeën en unieke mogelijkheden van zijn ontwerpen, ontstond bij mij de wens voor een compleet systeem van zijn hand.

Langzaam het idee om een "echt instrument" te maken, waarbij alle onderdelen perfect op elkaar zouden zijn afgestemd.
In tegenstelling tot 'modulaire uitbreidbaarheid' vond ik het veel belangrijker dat er een goed samenhangend geheel zou ontstaan, zowel geschikt voor klassieke synth-voices in een muzikale setting als ook voor drones, soundscapes en FX.
Uiteindelijk heeft hij dit verwerkt tot een drietal grote systeempanelen, die trouwens nu ook los worden aangeboden worden.
Het op een mooie en ergonomische manier samenbouwen van deze 3 panelen tot een complete synth heeft Rob op mijn verzoek ook gedaan. Het 'concept' moest ergens halverwege een VCS3 en een Minimoog liggen, met wellicht een snufje Serge.
De prachtige houten kast (van Padoek-hout) maakt het voor mij helemaal af.

Het hele ontwerpproces is behoorlijk interactief geweest, waarbij Rob tijdens uitgebreide demonstraties mijn wensen heeft beluisterd.
Veel andere wensen wist hij te combineren met die vanuit andere RHD liefhebbers en heeft hij uiteindelijk op zijn eigen manier opnieuw geïnterpreteerd, een aantal heeft hij zelfs 'custom' uitgevoerd.
Voor mij was het heel bijzonder om op zo'n manier een synthesizer aan te schaffen, veel persoonlijker dan 'een synth van de plank, en ook weer heel anders dan het samenstellen van een 'gewone' modular.

Laatst gewijzigd:
Niet helemaal een vraag die hier hoort maar omdat het hier bijna een modular-slowchat is toch maar ff hier:
Welke audio-output op een modular kun je gebruiken om op je mixer aan te sluiten? Zoals ik het nu denk te zien moet je op het einde de Audio Out van een Amp hebben.

Niet helemaal een vraag die hier hoort maar omdat het hier bijna een modular-slowchat is toch maar ff hier:
Welke audio-output op een modular kun je gebruiken om op je mixer aan te sluiten? Zoals ik het nu denk te zien moet je op het einde de Audio Out van een Amp hebben.
Goede vraag man, wat zit je te zeuren? :mega:
Je kan elke uitgang van elke module gewoon op je mixer aansluiten en er op los experimenteren.
Maar meestal zet je de uitgang van een vca op de mixer. Bij deze laatste vca word meestal de geluidsterkte van het signaal geregeld (meestal door een envelope). Op z´n meest eenvoudig is het audio pad dus zo: VCO in de VCF in de VCA in de mixer en geluid ontstaat.

attachment.php

Lang op gewacht, nu eindelijk klaar...

Wow, echt TE mooi...

Ik ga binnenkort een keer naar Den Haag voor een kop koffie :)

Waar ik zeer benieuwd naar ben is hoe die in de mix zit met andere instrumenten... Bovenal wil ik er muziek mee maken namelijk ;)

Waar ik zeer benieuwd naar ben is hoe die in de mix zit met andere instrumenten... Bovenal wil ik er muziek mee maken namelijk ;)

Het is in de 1e plaats een performance instrument gericht op sequencing. Dwz dat de envelope niet zo geschikt is voor keyboard spelers. De attack fase word namelijk altijd afgemaakt voordat hij opnieuw getriggerd kan worden. (de Rungler op lage snelheid geklokt icm de quantisizer is overgens een geweldige sequencer)

Hoe het klinkt in een mix is, denk ik, oa afhankelijk van het filter. Het filter veranderd niet in geluidsterkte als je aan de resonantie draait, dus het is gooi en smijt proof. Ook kan je er zeer complexe filtercurves mee maken door de niveaus van de lowpass, highpass en bandpass te veranderen.

En de belangrijkste reden dat Rob nu analoog is: Het geluid
In analoog zijn er veel grotere modulatie diepte en hogere modulatie frequenties mogelijk zonder dat het witte ruis word. Er is namelijk geen aliasing en Rob heeft er voor gezorgd dat de frequentie curve en vervorming van de synth is aangepast op wat goed klinkt, niet wat theoretisch perfect is.

Verder hangt het af van je mix kwaliteiten.

Back