Taalgebruik en spelfouten...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Als ik de inhoud van een post van iemand begrijp vind ik het al genoeg hoor. We zitten hier op een forum met mensen van verschillende niveaus, achtergronden, etc. en het laatste waar ik over val is hoe slecht iets geschreven is hier. Ikzelf probeer altijd wel foutloos te spellen, etc, maar kan er totaal geen probleem mee hebben als iemand dat niet doet of daar iets minder goed in is. We zitten hier niet op een één of ander taalkundig azijnpisserig forum dacht ik zo.

Origineel geplaatst door Riekoes
Als ik de inhoud van een post van iemand begrijp vind ik het al genoeg hoor. We zitten hier op een forum met mensen van verschillende niveaus, achtergronden, etc. en het laatste waar ik over val is hoe slecht iets geschreven is hier. Ikzelf probeer altijd wel foutloos te spellen, etc, maar kan er totaal geen probleem mee hebben als iemand dat niet doet of daar iets minder goed in is. We zitten hier niet op een één of ander taalkundig azijnpisserig forum dacht ik zo.

Volgens mij heb ik een verkeerde titel voor deze thread gekozen, want ik ben het helemaal met je eens. Ik bedoel juist dat sommige posts niet meer te begrijpen zijn, daar ging het me om. Als iemand niet zo goed in taal is, of niet goed kan spellen heb ik daar geen enkel probleem mee, natuurlijk niet. Maar als je alle woorden die iemand achter elkaar zet hardop uitspreekt en je kan er nóg geen touw aan vastknopen, dan kan je volgens mij echt niet meer praten over 'taalfoutje'.

De vraag blijft wat dan toelaatbaar is en wat niet.
En wie dat dan beslist.

Hebbeb jullie ooit wel eens een officiëel schrijven gehad, zo in de stijl van:

De Minister van Defensie,
overwegende artikel 337 en 337sub12 en
gehoord hebbende alle belanghebbende,

afijn, zo'n zin is dan de hele brief, met als persoonsvorm meestal het woord 'besluit'.

Dat heeft een reden, namelijk dat het geheel maar voor één uitleg vatbaar is.
Daarom maakt onze landsregering, samen met de Vlaamse deelregering, zich zo hard voor maar één soort spelling.

Stellen dat het gesproken woord belangrijker is dan het geschreven woord heeft als nadeel dat de eerste veel onduidelijker is dan de tweede. Een voorbeeld hiervan was ooit de presentatie van 'Love and Awareness, the new Beatlesalbum' op Radio London in de zeventiger jaren. Een plaat met 'outtakes' van de Beatles, tenminste, dat dachten we allemaal. Echter, het was een groep muzikanten, die bijzonder goed de Beatles nadeden: het was geen nieuwe plaat, maar een groep nieuwe Beatles. Waar zit het probleem? Er zit eigenlijk een spatie tussen 'Beatles' en 'album' en in het gesproken woord merk je dat niet... In het Engels is het trouwens veranderd: altijd een spatie...

Niet verbaasd zijn als je een tweede hansje koopt met een kapotte achterruit en je kan later het autootje met geen mogelijkheid in z'n achteruit krijgen. Klagen helpt niet, want het is tegen je gezegd!

Schriftelijk is duidelijker dan mondeling.
Regelgeving van boven af waarborgd de eenvormigheid en daarmee de duidelijkheid.
Aan de andere kant mag een taal-, schrijf- of ander soortige fout niet leiden tot: "En nu begrijp ik het niet meer!"

Blijft de SMS-taal (vroeger Turbo-taal) nog even over. Schrijvers die dit bezigen houden beslist geen rekening met de lezers. Ze gaan ervan uit dat de ander het wel begrijpt. Dat is gewoon tegen de nettiquette. Helaas is hier geen overheid, die kan ingrijpen.

Wout

prut schift.

prut schift.

Ik begrijp de meeste forumleden hier niet, Als je het niet kan lezen moet je niet reageren.
Dat is de vrijheid die je hebt als forumer. Als je dat niet gebruikt ben je net-zo-verkeerd bezig als die of gene die" prut" schijft. Ik bedoel dan niet mensen die dyslectische zijn, dit is snel te herkennen aan taal gebruik. zie het als hoogtevrees. Mensen met hoogtevrees kunnen gewoon over straat lopen. (zie dit als praten) maar over een balk lopen van een meter hoog is al temoeilijk.(schijven) maar slecht met de taal omgaan, of gewoon "stoned" zijn. Exspres negeren van fatsoenlijk taalgebruik vind ik on acceptabel. :(

Ook een dyslectische klant hier <--

TIP -->En als je het even niet meer weet, typ het in bij Google en hij verbeterd(t) je meteen. Moet je er wel tegen kunnen natuurlijk dat iemand je verbeterd.

Re: prut schift.

Re: prut schift.

Origineel geplaatst door dr.DRé
Als je het niet kan lezen moet je niet reageren.

Of mag je ook zeggen: "Als je niet kunt vragen, vraag dan niet?" Ik blijf gemengde gevoelens houden wanneer de verantwoordelijkheid van communicatie bij de ontvanger wordt gelegd. Dyslexie is een handicap bij het zenden van een boodschap, die de zender zo veel mogelijk moet zien te compenseren om tot een werkende communicatie te komen. Dyslexie is beslist geen excuus! Er zijn mogelijkheden om het probleem te hanteren.

Al weet ik dat er heden ten dage sprake is van 'de excuus-generatie': "Meester, Jantje heeft z'n repetitie niet kunnen leren, omdat z'n oma volgende week jarig is en hij zich daar erg zenuwachtig over maakt." Werkelijk, het gebeurt... Als je een tijdje op een Mytylschool hebt lesgegeven, dan ben je daar echt niet meer gevoelig voor. Daar bestaan excuses niet!

Maar, een Fransman de 'au secour' schreeuwt, moet niet denken dat een Duitser 'Hilfe' hoort... Best wel belangrijk, communicatie :)

Wout

Een forum is 1 ding, maar goed taalgebruik in een professionele omgeving is natuurlijk een best wel belangrijk iets. Geen hond komt door de eerste ronde van een sollicitatie, als de P&O medewerker een brief leest vol met spelfouten en slechte zinsopbouw.

Re: taalgebruik en spelfouten...

Ik vint jauw un groote zukkel .

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Oké, misschien ben ik wel gewoon heel oud aan het worden (28 ), maar de laatste tijd valt me op dat het gemiddelde taalgebruik er niet beter op wordt, op dit forum. Ik kan me met name knap irriteren aan de zogenaamde punt-komma-boycot die sommige mensen lijken te hanteren. Sommige posts bestaan uit 1 langgerekte zin van 10 regels, waarin, zo lijkt het, geen enkele moeite is gedaan om één en ander begrijpelijk te maken/ houden. kijk hier maar eens. Dit is gewoon bijna niet normaal te lezen. Kunnen mensen niet gewoon voordat ze posten hun eigen verhaal niet gewoon nog eens een keer doorlezen? Of mis ik iets? :koffie:

Origineel geplaatst door Arv
... Geen hond komt door de eerste ronde van een sollicitatie, als de P&O medewerker een brief leest vol met spelfouten en slechte zinsopbouw.

Hebben honden nu ook al sollicitatieplicht?
Die Nederlandse Regering, zeg... Toch...?

Wout
(die het even niet kon laten)

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Oké, misschien ben ik wel gewoon heel oud aan het worden (28 ), maar de laatste tijd valt me op dat het gemiddelde taalgebruik er niet beter op wordt, op dit forum. Ik kan me met name knap irriteren aan...

Sorry, had deze thread nog niet gelezen... maar deze vind ik sterk: een taalfout in een thread waarin je afgeeft op taalfouten :D

Je kan je namelijk niet irriteren aan iets. Je kan je alleen ergeren aan iets en iets kan je irriteren...
Als je 't nu over taalgebruik hebt... :smeris:

:D

Attachments

• 29.gif
    29.gif
    31,5 KB · Bekeken: 107
Re: Re: taalgebruik en spelfouten...

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Je kan je namelijk niet irriteren aan iets. Je kan je alleen ergeren aan iets en iets kan je irriteren...

Nope...
Dit is een geval van taal-purisme en niet van verkeerd taalgebruik. Het levend zijn van de taal en kunnen veranderen tegenover het statisch zijn. Sommige mensen kunnen zich ergens aan storen, terwijl je alleen iemand kan storen of aanstoot kan geven. Deze verschuivingen is nou juist het bewijs van de dynamica in de taal. Dit als 'fout' aangeven is taal-purisme en de verschuiving zal het toch wel winnen van de oude betekenis. (Meestal tegelijkertijd met het overlijden van de betreffende groep taal-puristen :)

Irriteren, hetgeen op zich kan betekenen het licht ontstoken zijn van bijvoorbeeld de huid of het dragen van een kriebelige trui, maar is ook bekend als ergeren. Deze laatste betekenis is nog maar vrij recent.

Wout

Origineel geplaatst door AxiMaxi
Sorry, had deze thread nog niet gelezen... maar deze vind ik sterk: een taalfout in een thread waarin je afgeeft op taalfouten :D

Sorry, maar dat vind ik nou een tikje flauw. Het gaat topicstarter, zoals duidelijk aangegeven, niet om de incidentele taalfoutjes. Hij stoort zich aan posts die kant nog wal raken, soms zelfs totaal onbegrijpelijk zijn.
Het is trouwens typisch, dat op vrijwel ieder forum hetzelfde reactiepatroon ontstaat zodra dit onderwerp wordt aangesneden. En het "terughakken" op een stijlfoutje hoort daar blijkbaar bij? Jammer.
Ik zou zeggen: probeer door de woorden van topicstarter heen te lezen en te begrijpen wat hij nou *bedoelt*.

Al is een topic als deze bij voorbaat kansloos, omdat de mensen die het betreft zich er uberhaupt niet van bewust zijn, denk ik.

Re: Re: Re: taalgebruik en spelfouten...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nope...
Irriteren, hetgeen op zich kan betekenen het licht ontstoken zijn van bijvoorbeeld de huid of het dragen van een kriebelige trui, maar is ook bekend als ergeren. Deze laatste betekenis is nog maar vrij recent.
Irriteren betekent inderdaad ergeren. Je kan ook heel goed zeggen: het ergert mij.

Maar het werkwoord 'irriteren' kan/mag/zal niet wederkerend gebruikt worden.
Ik ben er niet van overtuigd dat als een synoniem van een werkwoord wederkerend gebruik kent, dat je dan het origineel ook zo mag gebruiken.

Bovendien, als levende taal betekent dat verkeerde taalconstructies door overmatig gebruik vanzelf inburgeren c.q. goedgekeurd worden, dan is 'beter als hem' en 'ik geef een boek aan hun' zeker ook juist? Maar dat ken een kwestie van tijd zijn ;)

Bericht door een moderator:
En nee, we gaan niet doorneuzelen over dit soort stijlfouten. Ontopic, aub.

Origineel geplaatst door Hanz
Sorry, maar dat vind ik nou een tikje flauw. Het gaat topicstarter, zoals duidelijk aangegeven, niet om de incidentele taalfoutjes. Hij stoort zich aan posts die kant nog wal raken, soms zelfs totaal onbegrijpelijk zijn.
Het is trouwens typisch, dat op vrijwel ieder forum hetzelfde reactiepatroon ontstaat zodra dit onderwerp wordt aangesneden. En het "terughakken" op een stijlfoutje hoort daar blijkbaar bij? Jammer.
Ik zou zeggen: probeer door de woorden van topicstarter heen te lezen en te begrijpen wat hij nou *bedoelt*.

Ja, ja, was ook niet kwaad bedoeld.
Ik ben het roerend met 'm eens. :okdan:

Sorry dat ik dat er niet bij zei.

Origineel geplaatst door Hanz
Bericht door een moderator:
En nee, we gaan niet doorneuzelen over dit soort stijlfouten. Ontopic, aub.

Hanz, waar gaat deze thread nou eigenlijk precies over? Eigenlijk niet over type- stijl- en spellingsfouten, maar over de 'liefde' die iemand voor zijn eigen taal kan hebben. In mijn opvatting ergert de 'draad-beginner' oftewel de discussie-beginner zich aan het slordige gebruik van de Nederlandse taal in de berichten. Of de oorzaak nu in dyslexie gezocht moet worden of gewoon onverschilligheid ten opzichte van de lezer, dat doet in wezen niet ter zake.

Ik durf best te stellen dat allen, die hier hun ondersteuning aan 'Dumdumdadumdum' hebben gegeven, gerangschikt mogen worden in de groep Liefhebbers van de Nederlandse Taal, puritsch of niet. Zij, die het maar gezwetst vinden, dus niet, in mijn optiek...

Daarnaast is dit ook een 'algemene thread', dus mag een beetje afdwalen toch wel?

Wat me trouwens aan iets anders doet denken: er zijn een aantal synthforummers, die hun tracks heerlijke Nederlandse namen geven. "Godsdienstwaanzin' is toch een mooie titel? Al zou ik zelf toch voor 'Fundamentalic' kiezen :)

Wout

Hoe ironisch: in deze thread zie je hoe moeilijk het kan zijn om goed te formuleren wat je bedoelt. Het ging mij namelijk met name om het niet begrijpelijk of leesbaar zijn van sommige posts, met name door het niet gebruiken van punten, komma's en het formuleren van onbegrijpelijke zinnen. Maar omdat in mijn threadtitel staat: taalgebruik en spelfouten komt het geheel in een ander daglicht te staan.

De één gaat ervan uit dat ik maar even voorbij loop aan mensen die dyslectisch zijn, de ander denkt dat ik een taalpurist ben, een derde denkt dat ik iedereen die niet foutloos typt maar lui vind. En sommige mensen vinden mij gewoon een groote zukkel (bedankt voor die enorm waardevolle bijdrage aan de discussie trouwens ;)).

Wat dat betreft ben ik aardig in mijn eigen kuil gevallen, wat betreft het duidelijk zijn. :D

Ja, ik zie liever foutloos geschreven tekst. Ja, ik zie ook liever mooie volzinnen, en een duidelijke opmaak in berichten. Maar ik zou wel altijd proberen te ontcijferen wat men bedoelt, uiteindelijk gaat het ten slotte over de inhoud, niet de verpakking van de boodschap.

En voordat iemand me wil aanvallen dat ik mezelf tegenspreek, lees dan ook eens de hele thread in plaats van alleen de eerste en laatste post. :geslaagd:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back