microkorg?

Origineel geplaatst door mc_kwok
hej een analoog versus digitaal discussie. Tijd geleden 8~

Ik hoop dat de topic starter er iets aan heeft.

Ja, altijd heel zinvol zulke discussies :Z

de topicsstarter geeft aan dat ie een mikrokorg overweegt, een apparaat met een 2ehands prijs van rond de 250,
dus geef ik wat alternatieven in die prijsklasse.

Een system 100 kan natuurlijk ook, of gelijk een system 700 :stupid

ik heb de meeste posts hier over zowel de micron als de microkorg doorgeploegd. zal de k-station ook nog even doen zo.
ik neig nu meer naar de micron vanwege de drumsounds. is volgens mij belangrijk met wat ik wil. alleen qua sound is de micron minder rauw/ronder?
kan iemand me hier meer over vertellen? (misschien met die linkjes die ik heb gepost in het achterhoofd).

ik ga die twee iig een keer testen, k-station check ik nog

en tnx levka, zoek inderdaad iets wat niet boven deze prijsklase uitkomt

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je met alle synths even gaat spelen...

vergeet voor nu maar even de analoog vs. virtueel analoog discussie.

Normaal gesproken zou iedereen je aanraden om zelfs geen virtueel analoge synth als eerste te kopen, maar een sample based synth (Rompler, zoals dat in jargon heet) voor je basis sounds (bass, piano etc.)

Gezien het feit dat je echter de detroit/kubus kant op wil, denk ik dat je in die zin een uitzondering bent. Je zal uit je synth voornamelijk smerige basjes en vette 80's pads en filtersweeps willen halen. right?

mijn tip is dus wat algemener: iedere synth heeft zijn eigen specialiteit qua sound, dus bedenk eerst goed wat voor soort geluiden je uit die synth wil halen en ga daarmee naar de winkel om dingen uit te proberen.

Het probleem voor hiphop producers is vaak dat virtueel analoge synths nogal 'trance' achtig klinken. Je kan natuurlijk alles editten, maar zeker als je net begint met produceren is het handig als ook wat aan de interne presets hebt.

Verder kan ik je nog vertellen dat ik zeker weet dat PPP en Dilla voor de electronische sounds veel een Nord Lead gebruiken. Die is wat duurder, althans de nord lead 2. Ik weet niet hoe het met de nord lead 1 zit, tweedehands.

De meest gebruike instrumenten in deze hoek zijn volgens mij:

- Korg Triton (Rompler, vooral vette strings)
- Yamaha Motif (Rompler, betere piano/rhodes dan de Triton)
- Nord Lead 2 (virtueel analoog)
- Korg MS2000 (virtueel analoog, zelfde synth engine als de microkorg)
- Acces Virus (de populairste trance-synth, maar volgens mij zag ik er 1 staan op foto's van de studio van Kubus, zou goed kunnen dat hij daar zijn bassen uit haalt)
- Roland Juno 106 (analoog, veel gebruikt voor brass samples en zweverige pads)
- Minimoog (analoog, duur... in de tussentijd prima te vervangen door VST plugin)

Dan weet je waar je voor kan sparen ;)

Origineel geplaatst door Missing Links
- Minimoog (analoog, duur... in de tussentijd prima te vervangen door VST plugin)

ARGH!!

:( :( :(

Op de brandstapel met u!

.:BD:.

Origineel geplaatst door battledroid
ARGH!!
:( :( :(
Op de brandstapel met u!
.:BD:.
Je gaat toch iemand die net begint geen Mini aansmeren? Dan is er weer 1tje minder op de markt. Nee, vrolijk die plugin gebruiken zolang je niet meer hoeft te besteden, dan maakt die 10% magie en missende sound ook niks uit.

Analoog fundamentalisme is leuk maar het moet natuurlijk niet te gek worden.

ga maar lekker voor de microkorg

ga maar lekker voor de microkorg

8D als ik jou was zou ik gewoon voor de micro gaan hij is klein makkelijk mee te nemen!,
je haalt er de meest bizarre synths uit die je niet zou verwachte .
ik bedoel de ms 2000 is zogenaamt het grote broertje,
maar de micro herbergt hetzelfde!
je hebt zelfs een vocoder voor die prijs erbij de goedkoopste synthvocoder die er is !
zeer compact.
en de ks rack van novation is ook vet waar je 4 synths apart kan uitsturen (4 outputs)
nadeel klinkt heel erg trance achtig voordeel 4synths tegelijk zelfde prijs klasse
t verschil tussen micro en de ks is het aansturen van meer sounds uit 1 apparaat!
dus de micro waar je max 2 sounds uit haalt en/of de ks 4 sounds
vind persoonlijk de micro vetter het is een zwaar gewicht onder de kleinere synths!
als t je wat helpt : de micro was mn eerste aankoop! nooit spijt van gehad!
van t ruilen wel?;{ :D tjebbestorm

"Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je met alle synths even gaat spelen..."

dit vooral denk ik

microkorg, micron
(k-station) iig tnx voor de feedback

(en right!: Gezien het feit dat je echter de detroit/kubus kant op wil, denk ik dat je in die zin een uitzondering bent. Je zal uit je synth voornamelijk smerige basjes en vette 80's pads en filtersweeps willen halen. right?)

Origineel geplaatst door bounce
een clavia micro modular misschien iets?
goedkoop en toch de "nord" sound

micro modular... komop, da's bijna een softsynth! Hij was niet van plan om met software te werken en gelijk heeft ie. Zonder computer is die micromodular natuurlijk lang zo leuk niet als de microkorg.

Voor smerige 80 jarige basjes en pads is een microkorg geschikt.
Misschien een novation nova??

Chinetti verkoopt er een voor 350. Heb je wel gelijk 6 uitgangen, dus 6 synths. ook 2 in dus vocoder cq fx bak.

@falafelbiels -> HUH? een microkorg op de hoes van championsound? Ik zie alleen een band :)

Origineel geplaatst door Mostatic

@falafelbiels -> HUH? een microkorg op de hoes van championsound? Ik zie alleen een band :)

eh... binnenkant hoesje ofzo? heb ik dan een rare droom gehad?.....

MicroKorg Owners

MicroKorg Owners

De MicroKorg is zeer overzichtelijk en wat geluidssynthese en programmeren betreft een hele goede keuze; ik heb de handleiding van de Alesis Micron doorgekeken en krijg onmiddelijk dat onbestemde gevoel van "hij kan heel veel maar in welk menu zit die parameter nu ook alweer verstopt".

Als beginners synth is de MicroKorg bijzonder geschikt en stimulerend voor lichaam en geest, want je krijgt er elke keer weer nieuwe, goede en bruikbare geluiden uit.

Kijk en luister ook eens op de synthforum thread "MicroKorg Owners", want ik heb daar een paar MP3's met FX Sounds geplaatst, waarbij de virtual patch functie is gebruikt.

Met deze functie kan je heel bizarre modulatieroutings programmeren. Na een beetje gewenning is de MicroKorg prima te programmeren vanaf de synth zelf, maar er is ook een goede sotfware editor beschikbaar.

Naast "traditionele" synth geluiden is de MicroKorg bijzonder geschikt voor het maken van niet te onderschatten intro en break sounds.

Laat je vooral niet misleiden tot ingewikkelde multitimbrale en zwaar polyfone synths, want dat ik géén garantie voor het speelplezier; ondanks de beperkte 4-stemmige polyfonie is de MicroKorg ruimschoots voldoende voor goede geluiden.
Wees ook op je hoede voor de ingebouwde drumklanken en laat je keuze hierdoor beïnvloeden. Waarschijnlijk wil je vroeg of laat voor drumgeluiden toch een dedicated drumcomputer met meerdere aparte uitgangen.

Ik weet niet hoe het met de MIDI inplementatie van de Alesis en Novation synths is, maar op de MicroKorg kunnen alle parameters met contineous MIDI controllers realtime worden veranderd. Dus met een beetje fantasie en een goede MIDI sequencer kan je mooie dynamische geluiden maken.

Attachments

• am noise with aeg fm lfo - square wave effect phaser.mp3
    360 KB · Bekeken: 96
ik had die thread gecheckt ja

het ding is dat ik nu iets van 400-500 honderd te besteden heb, en het staat me (wie weet onterecht) erg tegen om dingen via mn pc te doen. zo min mogelijk.

dit is dan ook wat me erg aansprak aan de micron:
The beauty of the Micron is its built-in step sequencer (a feature that its bigger sibling, the Ion, does not have) — which can be used for rhythm patterns, synth sequences and arpeggios — in which individual sounds can be placed and velocity information can be stored for each note. There are 32 preset arpeggios and 230 preset synth patterns for which key span and note order can also be modified. In addition, the Micron features real-time recording, in which you can play a sequence in real time or add to it piece by piece as the pattern loops. It records the keys you play and any movements you make with the sliders, pitch wheel or knobs — you don't even have to record the controller movements at the same time as the notes! This entire scheme opens the door to a wealth of creative and experimental possibilities and is extremely useful for inventing grooves, patterns or sequences that you wouldn't normally come up with or even play in real time. Once you get something laid down, making changes to the notes or any of their parameters is a cinch. You can then give the pattern a custom name and save it to any location you desire.

learning curve boeit me niet, ik heb geen haast. maar ik zoek dus iets waar ik zoveel mogelijk mee kan. ik weet erg weinig van synths en heb nooit eerder muziek gemaakt, alleen erg veel geluisterd.
de fullsize toetsen zijn voor mij een grote plus denk ik.
als ik met dit ding redelijkerwijs kan seqeuncen en drums programmeren/inspelen is dat voor mij een grote plus zeker gezien wat ik verwacht te gaan maken. ook al zou ik later bij een drumcomputer uitkomen. met de microkorg kan ik dit helemaal niet als ik het goed heb.

heb het idee dat ik met de micron meer vlakken kan verkennen als het ware.

ik ga ze komende week allebei checken, maar klinkt dit een beetje logisch?

Origineel geplaatst door hand klap ka
ik ga ze komende week allebei checken, maar klinkt dit een beetje logisch?

Ja, zeker. Ik heb de micron en microkorg nog niet vergeleken, maar wel de ion met de MS2000 (de grote broertjes en als ik het goed heb ongeveer dezelfde engine). Wat me opviel was dat de filter van de ion heel erg goed klonk, itt die van de MS2000.

Ik denk (persoonlijk) als je er wat voor overhebt om de micron te leren programmeren, dat je beste keuze is.

Misschien kan je ook denken aan een goeie FXunit erbij, want die VA's klinken behoorlijk zwakjes droog.

Iemand zei het hier al eerder. Knoppen, veel knoppen. Geloof me ze zijn handig en handig en vooral heel handig.

Laat het analoog en digitaal gereutel maar lekker links liggen. Jij hebt gewoon een goeie synth nodig die lekker speelt en knopkes heeft. Jammer dat je muziek maken met je computer niet zo ziet zitten maar dat is jou keuze. Nu ga ik een synth opnoemen die niet geheel aan het knoppen verhaal voldoet maar wel een prima bak is. AN1x van Yamaha. Voor jou muziekstijl zeer geschikt.

knoppen, dat is inderdaad iets wat ik voor mn gevoel niet goed kan beoordelen. al las ik het volgende:

You can step through all of these programs by turning the Control knob, but what's unique about the Micron is that it allows you to jump to a particular category. Just above the white keys on the left side of the keyboard are labels for each of these categories. By pressing and holding the Programs button in conjunction with one of these keys, you're instantly taken to that category as well as the last program that you visited within that category — sweet. The Micron also stores the last 10 used programs in the Recent bank and allows you to store programs into a Faves, or favorites, bank. These programs appear in both locations and are not moved from their original location; they can be accessed in the same way as other categories.

en

While in Rhythms mode, pressing and holding any of the keys from the bottom of the keyboard up to the middle G< key will play the selected pattern. You can also enable Latch mode to have the rhythm play continuously without holding down a key. Pressing one of the white keys from middle A upward will play an individual drum part that is used in the pattern. Rhythm patterns can be freely edited and customized by changing not only which drum sounds are used but also their volume level and panning, as well as options for pattern length (¼, ¾, 1, 2 or 4 bars) and grid (8, 12, 14, 16, 20, 24 or 32 steps per bar). As many as eight different drum or percussion sounds (labeled A through H) can be used within a single pattern. All of these parameters are easily accessible by pressing and turning the Control knob.

kun je misschien iets meer vertellen over het belang van veel knoppen? zegt dit bovenstaande jullie nog iets of is het onzin?

(hiervandaan trouwens: http://remixmag.com/mag/remix_alesis_micron/)

Niet alleen de knoppen zijn belangrijk, maar ook het overzicht op welke parameters onder welke en vooral de juiste knop zitten is erg belangrijk. Daarom vind ik de Micron ondanks de uitgebreidere specificaties géén prettige user interface hebben. Je moet steeds onthouden onder welke groep of submenu een parameter verstopt zit.

Het gaat erom om gemakkelijk en snel bij de klankparameter te komen die je wilt veranderen. Het ideaal hiervoor is voor iedere parameter of functie een dedicated knop te hebben, maar dat is tegenwoordig zo goed als onbetaalbaar.

Bij de Micron, moet je inderdaad shift+klaviertoets combinatie indrukken om een bepaalde groep parameters te bereiken.

Ik vind dit verre van handig en niet stimulerend voor het ontdekken en programmeren van nieuwe geluiden.

Omdat de thread "MicroKorg?" is genoemd heb ik tot nu toe alleen over de MicroKorg vs Micron gesproken, maar ik kan de genoemde Yamaha AN1x ook zeer aanbevelen; de prijs is momenteel schandalig laag en voor € 350 heb je er al één.

De AN1x heeft net als de MicroKorg, keuzeschakelaars om de groepen parameters met acht potmeters te bedienen, maar gebruikt een duidelijke kleurcodering en alle parameters staan net al bij de MicroKorg duidelijk vermeld op de synth zelf.
Je hebt voor zowel de AN1x als de MicroKorg alleen de handleiding nodig wanneer je heel specifiek bij een parameter wilt weten wat het verschil in waardes betekend. 90% van de mogelijkheden is direct te vinden.

Ik adviseer je dan ook om van de Alesis, Korg en Yamaha sites de betreffende PDF manuals te downloaden en eens goed te vergelijken. Vooral de indeling van de parametergroepen en de structuur van de subgroepen is erg belangrijk voor een snelle en prettige bediening.

Omdat het mij irriteert dat ik voor verschillende synth steeds maar weer moet onthouden welke parameter waar zit, ben ik weer terug naar af gegaan en heb ik recentelijk een tweedehands Akai AX-60 en een niewe MFB Synth II gekocht; en ik moet zeggen dat ik aan een monofone synth met veel knoppen en functies meer plezier beleef dan aan een polyfone en multitimbrale synth met zeer uitgebreide mogelijkheden en ingewikkelde menustructuren.

Probeer voordat je de genoemde modellen in de winkel test de manuals gelezen te hebben, want daarmee kan je veel gerichter en gestructureerder de verschillende mogelijkheden terugvinden en uitproberen.

Maak voor jezelf ook eerst een boodschappenlijstje met functies die de synth voor jou doeleinden moet hebben:
Hoeveel stemmen polyfoon of is monofoon ook goed?
Wel of géén ingebouwde step-sequencer / arpeggiator en let hierbij op of hij de MIDI dat uit uitstuurd zodat je deze in een sequencer / computer weer kunt opnemen.
Hoeveel oscillatoren / welke golfvormen / welke filtertypes / hoeveel envelopes / hoeveel LFO's e.d.?

Je zal zien dat iedere super synth altijd wel iets mist; de ene heeft dat en de andere niet, maar die andere heeft weer andere mogelijkheden. Op de eerste plaats is het belangrijk of het geluid van een synth je aanstaat, maar direct daarna komt het bedieningsgemak; uit ervaring weet ik dat je meer doet met een eenvoudige synth die je makkelijk en snel kan bedienen dan met een super synth waar je niet goed mee uit de voeten kunt.

Dat is het voordeel van internet: je kunt manuals downloaden en helemaal doorlezen om te zien wat een synth wel of niet kan en de modellen onderling goed vergelijken.

Ik ben heel benieuwd wat jou persoonlijke oordeel is en wat je keuze wordt?

Veel plezier in de muziekshop!

Back