beste PIANO module

grt

Nieuwkomer
ik wil een tweedehands module aanschaffen waar een goed, natuurgetrouw piano-geluid in moet zitten.
(accoustische piano). Heeft iemand tips?

Laatst gewijzigd:
Re: beste PIANO module

Origineel geplaatst door grt
ik wil een module aanschaffen waar een erg goed, natuurgetrouw piano-geluid in moet zitten.
(accoustische piano) Heeft iemand tips?

Gem promega 3. veel beter zul je niet vinden, is alleen geen module, zit wel een keyboard bij in (gewogen).

Voor het meest realistische geluid zou ik kijken naar een sampler met veel geheugen, bijvoorbeeld de Akai S5000, S6000, Z4 of Z8.

Met een 256 of 512mb piano multisample erin natuurlijk.

roland xv2020 met de piano srv expansion vind ik het beste klinken, maar dat kan ook gedeeltelijk komen door de interne fx.

Toppertjes voor weinig:

Kurzweil Micropiano (tools4tones.nl)
GEM RealPiano (moeilijker te vinden)

beide perfecte PianoModules meestal rond de 175 euris aangeboden

Ik ben zelf altijd wel gecharmeerd geweest van de Ensoniq SQ-1+ (61 toetsen)/SQ-2+ (76 toetsen)/SQ-R+ (module).
Die + (plus) is belangrijk: dat is 2MB aan pianogeluid.

Hij kan een tikkeltje nasaal klinken, maar de SQ-R+ module kan je voor een drol-en-drie-knikkers nog wel op de kop tikken.

Ik zelf heb de Yamaha P50-m en ben daar erg over te spreken ook al gebruik ik hem niet veel. Goedklinkende pianogeluiden (zowel mono- als stereo samples) en ook een aantal beroemde "electrische" varianten.

Is een halve 19" module en supersimpel qua bediening: preset kiezen en spelen maar. Heeft ook nog een eenvoudige 3-bands equalizer aan boord voorzien van schuiven.

Link

...beste PIANO...

...beste PIANO...

Origineel geplaatst door quifster
Gem promega 3. veel beter zul je niet vinden...

:{ :okdan: :halleluja :verkoght:

Helemaal mee eens! (maar wellicht wat buiten het budget van de topic-starter?) ;)

Die + (plus) is belangrijk: dat is 2MB aan pianogeluid.

Was het niet standaard 1MB en bij de Plus-versies 1MB extra aan piano?
Ik heb zelf de SQ-R+ gehad maar weer het niet meer zeker. Maar ik geef je wel gelijk, dat is een heel bruikbare piano, zeker voor zo'n kleine sampleset. Maar dat komt deels ook omdat de velocity-curve van de SQ-R goed bij mijn GEM S3 past. Ik heb betere piano's liggen die brak spelen omdat de velocity niet overkomt zoals ik zou willen. Heb nu wel velocity-processing zitten in mijn Studio 5, maar het is toch nog steeds niet echt zoals ik wil.

Re: ...beste PIANO...

die specs zien er wel vet uit idd, polophony: 360 !

Origineel geplaatst door Musiquence

Helemaal mee eens! (maar wellicht wat buiten het budget van de topic-starter?) ;)
:)

Origineel geplaatst door etaoin, met betrekking tot de Ensoniq SQ-R+
Was het niet standaard 1MB en bij de Plus-versies 1MB extra aan piano?
Hmm, kan ook... maar dan klinkt hij nog beter, met zo weinig sample geheugen :D

Re: Re: beste PIANO module

Re: Re: beste PIANO module

Origineel geplaatst door quifster
Gem promega 3. veel beter zul je niet vinden, is alleen geen module, zit wel een keyboard bij in (gewogen).

ook ik kan niet anders dan me hier volledig bij aansluiten :)

Origineel geplaatst door Musiquence

Je kan natuurlijk ook voor de Promega 2 gaan ... zelfde massale klank (de allerbeste inderdaad :okdan: ), maar je hebt 'slechts' 160 stemmen polyfonie, geen aftertouch, beperktere EQ ... maar dat mag de pret niet drukken.

De natuurgetrouwe klanken worden voortgebracht door een combinaties van samples én physical modelling, vandaar dat ze zo realistisch klinken. Alleen de kwaliteit van het klavier zou beter kunnen. Maar als je een module zoekt, neem ik aan dat dat niet zo belangrijk is ;)

Succes met de zoektocht.

:doei:

Ik heb een promega 2 kwaliteit van het klavier vidn ik erg mee vallen.
Maar qua klank zijn ze echt fenominaal.

na lange internet research denk ik dat in mijn geval een Kurzweil micropano KMP-1
is wat ik zoek.

heeft iemand ervaring met deze module en in vergelijking ook met de nieuwere Kurzweil micro-ensemble ME-1?

en als iemand er een te koop heeft voor schappelijke prijs: graag!

De Kurzweil Micropiano werd mij afgeraden omdat hij live te subtiel en te warm klinkt.
Ik heb de Yamaha P50m gehad. Die klinkt erg mooi, maar hij was in de mix moeilijk in de hand te houden, omdat de klank heel erg stereo is.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Korg SG-Rack. Op het eerste gezicht klinkt hij simpeler dan de P50m, maar in de mix blijkt hij uiteindelijk veel grootser te klinken. Hij heeft ook veel betere converters dan de meeste half-rackjes.

de Yamaha P50m heb ik ook in mijn bezit. je kan toch gewoon met panning het stereo-beeld
verkleinen? tot zelfs mono.

de Kurzweil micropiano wil ik proberen omdat hij wat donker lijkt te klinken. voor muziekproductie wil ik hem gebruiken.

helaas lijkt er niemand nog een te verkopen hier! :-)

Back