Waarmee beginnen?!?!

Yostice

Nieuwkomer
Hallo Daar,

IK ben nu een tijdje aan het rotzooien geweest met Fruityloops en CuBase SX, maar wil meer met hardware gaan werken.
Nu heb ik onlangs een midikeyboard aangeschaft, maar wil nog wat verder gaan, iemand advies wat ik het beste kan / moet aanschaffen om een leuke basis te hebben en voor een redelijke (voor student) betaalbare prijs? Syntesiser, sampler, durmcomputer dat soort dingen, of welke machine kan alles zo veel mogelijk in één en is goed te betalen tweedehands....

Wie kan me helpen? Wil hardtrance en hardstyle gaan maken...

Uiteraard ben ik van plan om te beginnen met tweedehands spullen...

Heb je misschien wat tips omtrend FX... noem eens wat merken, types, wat wel en niet kan, ben er nog niet zo in thuis....

hehe gaan we weer

de vraag 'wat is er allemaal' moet je niet stellen, je moet de vraag 'wat wil ik hebben' stellen

en dan zelf antwoorden

want wie anders weet dat nou?

als je dan vraagt 'wat moet ik kopen.. ik wil een preset synth met 26 presets..geen midi.. monosynth, waar ik dikke bassen uit kan halen en nog een stel andere warme vette sounds..'

dan wordt t makkelijker, dan koop je bijvoorbeeld mijn korg 900 ps

:P

Ik wil hebben, een machine waar ik vette bassen en drumsounds uit kan halen,
een sythesiser of machine waar je geluiden uit haalt die je vaak in melodieen hoort in trance/dance muziek

En de apparatuur in de toekomst eventueel ook te gebruiken voor live....

En het mag neit te veel kosten.... *D

Wie heeft er merken en types voor me waarmee ik met 2 of drie aanschaffen iets fatsoenlijks heb staan. Dan ga ik zelf wel ff marktplaats afspeuren....

Zo duidelijker.... :P

Origineel geplaatst door Yostice
Ik wil hebben, een machine waar ik vette bassen en drumsounds uit kan halen
Laten dat nou meestal verschillende losse machines zijn :)
een sythesiser of machine waar je geluiden uit haalt die je vaak in melodieen hoort in trance/dance muziek
Ach ja... weer zo een (nee joh, geintje ;) ) . Geluiden die je in de trance/dance hoort kunnen uit welk apparaat dan ook komen. Er is niet specifiek een synth voor. Bij sommige synths is het wel makkelijker.
En het mag neit te veel kosten.... *D
Software. Hou alles software en het kost je niet teveel.

Wie heeft er merken en types voor me waarmee ik met 2 of drie aanschaffen iets fatsoenlijks heb staan.
U heeft nodig:

1 mixer
1 paar monitorspeakers (al dan niet met versterker)
1 audio-interface (als je ooit wat op wil nemen, altijd goedkoper dan een harddiskrecorder)
1 sequencer (software of hardware)
1 virtueel-analoge synthesizer
1 sampler (software of hardware)
1 controller (als dit nog niet in de virtueel-analoge synthesizer in zit gebakken)

Of als je alles in software doet:
1 stabiele PC of laptop
1 audio-interface
1 paar monitorspeakers (al dan niet met versterker)
1 MIDI-controller met genoeg knoppen en toetsen
1 sequencing-pakket
meerdere VST plugins

Wat is je budget? Zonder getalletjes kunnen we weinig.

Laatst gewijzigd:
Betaalbare synth met veel mogelijkheden: Novation KS-rack.
Drumcomputer: novation drumstation.
Mixertje van behringer.
Effect: lexicon Mpx-100
Sampler: wordt genoeg aangeboden voor weinig.
Midinterface kan je ook scoren voor 50 euro.

En als je het allemaal 2dehands koopt dan moet je het kunnen scoren voor minder dan 800 euro.

Speakers moet je dan maar even je stereo voor gebruiken.

meld je opnieuw aan onder een andere naam, bv jetty of marliesje, en je zult zien dat mensen veel behulpzamer zijn.

misschien is het in jouw geval slimmer om een leuke/goede controller te kopen en wat leuke softsyhts (zoals die jp8000 clone, superwave of zoties)

Denk dat aanmelden onder een andere naam inderdaad meer zin heeft, (las zoiets in een thread in dit forum :P )
Maar goed, ik denk probeer toch maar, wie niet waagt....

En gelukkig zijn er nog mensen die wel behulpbaar willen zijn....
Vinden jullie het dan niet te gek dat steeds meer mensen ook jullie hobby/werk willen uitvoeren en er intresse voor tonen???
Zulke mensen moet je juist steunen!!

Mn budget is in ieder geval rond de 1000 euro....
Heb nu een midikeyboard, wat is de volgende logische aanschaf, heb ziiten denken aan de behringer BCF2000 als mixer... goeie optie of totaal niet???

Mvg!

heb ziiten denken aan de behringer BCF2000 als mixer... goeie optie of totaal niet???[/B]

Nou ja, de BCR/BCF2000 zijn geen mixers, maar controllers. Als je alleen met software werkt, kan je ze wel zo instellen dat je alle sporen kan besturen (denk ik) maar ze zijn geen audio-mixers zoals men dat i.h.a. bedoelt.

Het enige wat je nodig hebt is wetenschap en kunde om met ongeacht welke hard-of software dan ook te doen wat je graag wil doen.
Voor zover je autodidactisch aangelegd bent is het vergaren van die wetenschap tot nader order gratis.

Tja, heb er zelf geen ervaring mee, maar voer ze eens in in de zoekfunctie, en bezoek eens een goede muziekzaak zou ik zeggen. Het klinkt als een dooddoener, maar er is al een hoop over deze dingen gezegd.

Als je een budget hebt van € 1000,-, dan kun je best een eindje op weg komen.

Een Quasimidi is een leuke module met Techno geluiden. Deze heb ik laatst voor weinig gekocht. Je hebt een masterkeyboard nodig. Hiermee kun je je softsynth op je PC aansturen en je modules. Kijk voor een oudje, bv een Roland U-20 ofzoiets. Die gaan goedkoop weg en hebben dacht ik ook aftertouch. Misschien nog een hardware sampler erbij. Een EMU ESI 2000 of 4000 gaan voor weinig, maar ook de Akai's zijn goedkoop. Een sampler is wel omslachtig om er direct "coole" geluiden uit te hale. En als je een sampler aanzet, it er nog geen geluid in. Dus die moet je eerst inladen. Misschien beter een software sampler gebruiken.

Misschien nog een Yamaha RM1x, of iets gelijks, heb je meteen een 16 track hardware sequencer.

Koop er een leuk mixertje bij, bv Yamaha, of Behringer.

Vergeet de kabels niet, daar zul je bij genoeg apparatuur ook een € 50 tot € 100,- voor reserveren van je budget.

Neem ook meteen een goede midicontroller/interface voor op je PC, waarmee je alles kunt verbinden.

Wl je een alles in 1 apparaat, kijk eens voor een MC-909. Die heeft eigenlijk alles wat bovenstaat in 1 apparaat, dus sampler, sequencer, sound-module, mixer en veel meer leuke dingen.

Maar voor € 1000,- kun je een aardige 2e hands setup neerzetten.

Ik zou beginnen met een MC-909 of RS7000. Da's 'alles' in één.

Dan heb je 't gezeik van 'welke mixer/synth/sampler/etc.' eventjes niet en kan je vast aan de slag. Een mixer heb je eigenlijk pas ècht nodig als je meerdere geluidsbronnen tegelijk via je boxen wil laten komen.

Tevens heb je een meer dan fatsoenlijke sequencer, die je in je verdere "gear-uitbreiding" goed kan gebruiken.

Je kan dan op 't gemakje informatie inwinnen over de verdere dingen die je wil gaan aanschaffen (ooit), terwijl je gelijk ook de basisbegrippen te weten komt als je met zo'n bak aan de gang bent.

Je kan natuurlijk ook voor een goedkopere bak gaan kijken, zoals de RM1X, de MC-307 of MC-505. Maar daar ben je (zeer waarschijnlijk) redelijk snel op uitgekeken en de sequencer van die apparaten is toch wel minder dan die van de MC-909 en RS7000.
En de MC-909 / RS7000 zijn opzich erg makkelijk in het gebruik (in 't begin waarschijnlijk wèl even wennen, maar goed).

Succes iig!

Back