ladder bij akkoorden

Gewoon je oren gebruiken met toonladders.
Ik denk bij dat soort dingen echt niet na, ik ga voonamelijk puur op mijn gevoel af.

Origineel geplaatst door MadThijs
Eerst dit:

Weet jij een nummer die werkt en mooi klinkt waar de akkoorden niet theoretisch kloppen?

Naima - John Coltrane ?

Ik snap niet waarom je perse 1 ladder wilt voor die 3 akkoorden, het is toch mooier lijkt me om verschillende ladders te gebruiken.

Gm is de 2e trap van F, dus je kunt F majeur gebruiken. F G A Bb C D E F
Cm is de 2e trap van Bb, dus je kunt hier Bb majeur gebruiken. Bb C D Es F G A Bb

Je kunt ook op beide gewoon Bb majeur gebruiken aangezien de akkoorden Cm en Gm beide voorkomen in de toonsoort van Bb (oftewel G mineur), alleen de Es is dan dissonant in het Gm akkoord.

Dominant septiem akkoorden kun je heel veel mee qua ladders. D7 kun je bijv. "gewoon" G majeur gebruiken: G A B C D E F# G
of
A melodisch mineur (de kwint boven de D): A B C D E F# G# A
Oktatonische ladder (startend vanaf de b9 van het akkoord): D# F F# G# A B C D D#
Arabische ladder: D D# F# G A A# C D

Laatstgenoemde kun je overigens voor alle akkoorden gebruiken merk ik net, dus hier is hij dan, de ladder die over alle 4 akkoorden kan (ook over de D#).

Overigens wil een V7 akkoord altijd erg graag terug naar de Imaj7, dus de Gmaj7, maar die Gm kan ook wel. Ik weet niet wat de volgorde is maar van bijv. D7 naar de Cm klinkt niet.

Iedereen kan wel zeggen dat je het op gehoor moet doen maar een beetje achtergrondkennis is altijd erg nuttig.

Laatst gewijzigd:
Cm, Gm, D7.

Mag ik vragen uit hoeveel maten je soleerstukje dan bestaat?

3 maten is nogal ongewoonlijk namelijk. Het is meestal een veelvoud van 4. Maar het is niet verboden natuurlijk.

Of is het Cm en Gm in 1 maat? Dan is het namelijk 2 maten en dat zou wel weer kunnen.

Het stuk staat in Gm harmonisch als we ons aan de noten van de akkoorden houden. Wel apart dan dat het met een Cm begint.
Heb je misschien nog meer info over je soleerstuk? Is Cm Gm D7 het complete schema waaar je over gaat soleren?

Ik heb even snel gekeken en misschien is het het coolste als je soleert in de bleusladder van C.
dat is: c, es, f, fis, g, bes.

dit maakt t ook mogelijk om een D mineur-majeur (lage fis, midden c, hoge f) te maken, wat cool kan oplossen in Gm(7).

Origineel geplaatst door JeffreyvR
Naima - John Coltrane ?

Ik snap niet waarom je perse 1 ladder wilt voor die 3 akkoorden, het is toch mooier lijkt me om verschillende ladders te gebruiken.

Gm is de 2e trap van F, dus je kunt F majeur gebruiken. F G A Bb C D E F
Cm is de 2e trap van Bb, dus je kunt hier Bb majeur gebruiken. Bb C D Es F G A Bb

Je kunt ook op beide gewoon Bb majeur gebruiken aangezien de akkoorden Cm en Gm beide voorkomen in de toonsoort van Bb (oftewel G mineur), alleen de Es is dan dissonant in het Gm akkoord.

Dominant septiem akkoorden kun je heel veel mee qua ladders. D7 kun je bijv. "gewoon" G majeur gebruiken: G A B C D E F# G
of
A melodisch mineur (de kwint boven de D): A B C D E F# G# A
Oktatonische ladder (startend vanaf de b9 van het akkoord): D# F F# G# A B C D D#
Arabische ladder: D D# F# G A A# C D

Laatstgenoemde kun je overigens voor alle akkoorden gebruiken merk ik net, dus hier is hij dan, de ladder die over alle 4 akkoorden kan (ook over de D#).

Overigens wil een V7 akkoord altijd erg graag terug naar de Imaj7, dus de Gmaj7, maar die Gm kan ook wel. Ik weet niet wat de volgorde is maar van bijv. D7 naar de Cm klinkt niet.

Iedereen kan wel zeggen dat je het op gehoor moet doen maar een beetje achtergrondkennis is altijd erg nuttig.
We hadden er nog bij moeten zeggen dat je ook eens op een andere toon van het akkoord kan beginnen. Niet altijd op de grondtoon en de kwint. Jij gebruikt namelijk ook nog steeds 1 ladder met hier en daar wat chromatische elementen. Weet je wat de eerste oefening is uit en improvisatie boek. Chromatisch door alle toonladders Maj, Min, 7, 7+9, en Halfverminderd. Er zijn nog meer ladders, maarja.
En op gehoor spelen kan alleen bij die standards waar er haast geen nieuwe noten worden gebruikt, zoals summertime. Die 7+9 akkoorden zijn wel een probleem dan. Daarvoor geldt ook wat ik onderaan schrijf

Wat nog wel een leuke benadering is voor de drie akkoorden de ladders van c tot c of van d tot d etc. te gebruiken in je solo. Bv. die van Eb tot Eb als je de jazz ladders gebruikt(II = altijd mineur, V dominant etc. met of zonder alteraties).
Je begint dan met Eb#11over Cmin(II in Fmaj)
daarna Ebmajeur over Fmin(IIin Eb maj)
daarna Eb tot Eb uit C min/majeur akkoordtonen Eb-G-B-D-F-A dus G7add9/EB

Het gaat erom dat je uren maakt met dit soort oefeningen en daarna gaat improviseren zonder aan deze dingen te denken. In veel improvisatieboeken staat dat je de theorie moet leren en daarna weer vergeten en muziek moet maken.

Inderdaad, het gaat erom dat je er in het begin over nadenkt. Als je het maar vaak genoeg doet hoef je er op het laatst niet meer bij na te denken en speel je het natuurlijk.

Maar...

Maar...

Origineel geplaatst door Sander02
whoops, ik zie het.. heb het gewijzigd! :D

wel verkeerd. Het is een goeie gewoonte om in een toonladder niet twee keer achter elkaar hetzelfde toonsymbool te gebruiken:

c - d - d# - f - g - (g#) - a# - c

moet dus zijn

c - d - eb - f - g - ab - bb - c

Ik vrees dat de...

Ik vrees dat de...

...topic-starter een notenbalk tegen z'n harses heeft gekregen en toen van de toonladder is gevallen.;{ Hij zal wel wat half-verminderde dominantie hebben opgelopen van deze thread en is toen zomaar in een interval getrapt.

{{En het ergste is nog wel dat 'ie daarbij z'n kruis heeft gemold}}

Re: Maar...

Re: Maar...

Origineel geplaatst door pjeut
wel verkeerd. Het is een goeie gewoonte om in een toonladder niet twee keer achter elkaar hetzelfde toonsymbool te gebruiken:

moet dus zijn

c - d - eb - f - g - ab - bb - c
Eigenlijk moet de ladder met kruisen zijn. De toonladder van Bis mineur:D. Omdat deze ladder erg veel ## heeft, zelfs een Disis,is het een "goede gewoonte" om de C mineur ladder te gebruiken zoals pjeut voorstelt.
D#,G# en A# komen alleen voor in B majeur.

Re: Re: Maar...

Eigenlijk moet de ladder met kruisen zijn. De toonladder van Bis mineur:D. Omdat deze ladder erg veel ## heeft, zelfs een Disis,is het een "goede gewoonte" om de C mineur ladder te gebruiken zoals pjeut voorstelt.
D#,G# en A# komen alleen voor in B majeur.

Hey, die snap ik niet. Waarom had dit een B#m toonladder moeten zijn? De Cm is toch de "mineur-variant" van het Eb-akkoord?

(variant is niet de goede term, maar ik weet even niet hoe het wel moet).

zoals pjeut voorstelt.
Ik bevestig dus jouw mailtje maar ik vond dit: "Het is een goeie gewoonte om in een toonladder niet twee keer achter elkaar hetzelfde toonsymbool te gebruiken" vreemd.

Deze tonen komen nooit voor in 1 toonladder
c-d-f-g-c zitten alleen in C majeur
d#-g#-a# zitten alleen in B majeur

Re: Re: Re: Maar...

Re: Re: Re: Maar...

Vanuit de kwintencirkel geredeneert wordt dat dan geschreven als

c - d - es - f - g - as - bes - c

jJe ziet dus dat de nootbenamingen slechts één keer voorkomen, dus bes - b - bis is dubbel onduidelijk :)

Wout

Back