Tip-verzamelpunt Ableton Live

Sinds een paar dagen zijn mijn sends knoppen van de kanalen in de Session view "ineens" omgezet in schuifbalkjes ipv de draaiknoppen. Ik probeer nu al 2 dagen dat weer terug te krijgen naar draaiknoppen. Ik kan het alleen niet vinden. Het is natuurlijk iets simpels, maar ik zie het alleen niet.

Wie kan aangeven wat ik moet doen om de sends weer met draaiknoppen te kunnen regelen?

Dank alvast

Paul

Sinds een paar dagen zijn mijn sends knoppen van de kanalen in de Session view "ineens" omgezet in schuifbalkjes ipv de draaiknoppen. Ik probeer nu al 2 dagen dat weer terug te krijgen naar draaiknoppen. Ik kan het alleen niet vinden. Het is natuurlijk iets simpels, maar ik zie het alleen niet.

Wie kan aangeven wat ik moet doen om de sends weer met draaiknoppen te kunnen regelen?

Dank alvast

Paul

Ik gok op het kleine knopje S rechtsonder. Onder I-O, links van R en boven M.

Probleem is opgelost.
Ik had mijn kanalen wat smaller gezet en dan zel Live op zeker moment automatisch de knoppen om in schuifbalkjes onder elkaar. Live kan de knoppen (5 sends had ik) dan gewoon niet meer kwijt, dus op zich is dat logisch.

Dus ik moet een kanaal dan gewoon weer even wat breder zetten om de knoppen weer te kunnen gebruiken.

Paul

ok,.. misschien al hier gemeld hoe en wat,..

maar dit is mijn probleem: als ik een tutorial op youtube wil kijken, en meteen mee wil prullen op Ableton..
gaat dit niet goed met het geluid

heb dan of op Ableton enkel geluid, of enkel op de Yoube,.. zal em ergens in de geluidskaart zitten... gebruik op moment ff enkel de onboard chip door omstandigheden.. verder gebruik ik ook Asio4All..

is het uberhaupt mogelijk om dus gelijktijdig bijv. Youtube te draaien met Ableton
of moet ik een geluidskaart hebben die meer kanalen aankan?

zou niet nice zijn, want me vakantiegeld is op :P

Control Panel -> Sound -> geluidskaart selecteren -> Properties -> Tabblad Advanced -> "Allow applications to take exclusive control of this device" uitvinken. :)

wie kan een hele korte snel gebruiksaanwijzing maken, de beste of snelste manier om een tr-909 aan ableton te koppelen. instellingen en ander zaken. ik vind er niets van op youtube.

Wist je dat je Impulse ook per individuele sampleslot kun routen naar een andere (audio)track? (voor bijvoorbeeld aparte eq, fx enzo)

Maak een Impulse aan met diverse sounds. Selecteer op een nieuwe audiotrack de dropdown menu 'Audio From' en selecteer de track waarop je impulse hebt staan.

Selecteer in de dropdown menu dááronder (onder 'Audio From') welke individuele input je wilt routen naar deze audiotrack.

Maakt het toepassen van Impulse weer wat flexibeler! Ik gebruik zelf namelijk graag aparte tracks voor bijvoorbeeld kicks en hihats.

Gebruik eigenlijk nooit Impulse meer. Ik gebruikte meestal drum racks met Simpler. Maar drum racks vind ik lastig met edit-en in arrangement. Voor alle drums in het rack 1 clip.
Ik gebruik nu track groups zodat ik voor elke drum een aparte clip heb. Alleen gelayerde drums gebruik ik nog drum racks voor.

Apart topic voor aangemaakt en dit topic even over het hoofd gezien, dus hier ook maar even:

Nooit problemen gehad met Ableton Live, maar van de ene op de andere dag doet 'ie wat rare dingen. Het begon met opeens een crash in Toraverb bij het renderen, waardoor het hele programma vastliep als ik een track wilde wegschrijven. Inmiddels Toraverb opnieuw geïnstalleerd en het probleem is godzijdank verholpen.

Een ander probleem dat tegelijkertijd optreedt, waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden, is dat 'ie opeens mn ping pong delays niet meer goed rendert. M'n track wordt prima weggeschreven, behalve de delay die ik bijv. op 1 kHz heb ingesteld, maar na de render klinkt 'ie of 'ie op 300 Hz staat. Gebruik doorgaans geen automation op die delays, dus daar ligt het niet aan. Het gebeurt gewoon van de ene op de andere dag, tracks die eerst goed werden weggeschreven worden dat nu niet meer.

Enige oplossing tot nu toe is de tracks freezen voor ik ze render, dan klinken ze wel goed, maar dat is natuurlijk een houtje-touwtje oplossing.

Iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit op te lossen? Alvast bedankt :okdan:

Nopez, die staat gewoon op grijs.

Klein voorbeeldje:

Twee keer dezelfde sample en gekopieerde instellingen van de pingpongdelay. Klinken in Ableton exact hetzelfde. Alleen de eerste sample heb ik gefreezd, dus die klinkt in dit voorbeeldje zoals het hoort. De tweede heb ik rechtstreeks gerenderd en die klinkt toch alsof het filter lager staat :(

Ontzettend frustrerend want ik heb nu zeker vijf tracks in ontwikkeling waarbij de delay-instellingen niet meer kloppen en dat hoor je dus ook =(

Attachments

• pingpong.wav
    3,8 MB · Bekeken: 146
Heb in het verleden ook al iets gelijkaardigs meegemaakt, en ook omgekeerd: zaken die beter klonken na rendering dan in real time.
Voor mij bleek het verschil te zitten tussen de kwaliteit waarin ik het geheel renderde en de kwaliteit van mijn oorspronkelijke sample. Als het ene een 160k mp3'tje was en ik renderde finaal een vette Wav, dan kon er al eens verschil opzitten, zowel beter als slechter.

Heb de Toraverb verwijderd en nu lijkt de echo goed te renderen. Vreemd :erm:

Nou nog zien hoe 't weer goed te krijgen, heb niet voor niets voor die Toraverb betaald :(

Live 8.1.1 en Kawai K3R program change

Live 8.1.1 en Kawai K3R program change

Ik probeer al een paar dagen program change te realiseren met Ableton Live naar een Kawai K4R te sturen.
Het probleem is niet dat er geen MIDI ontvangen wordt door de K4R, maar dat wat een External Instrument in Live aangeeft kwa PC nummer niet klopt.

Voorbeeld:
Met PC # 1 t/m 18 -> SINGLE AI-1
Met PC # 19 -> MULTI EB-2
Met PC # 20 -> SINGLE AI-4

Het lijkt random te gaan. Ik snap er niks van.
De K4R staat op OMNI = OFF. Alle andere instellingen staan op ON kwa MIDI.

Wat is de oplossing?

Laatst gewijzigd:
Ik probeer al een paar dagen program change te realiseren met Ableton Live naar een Kawai K4R te sturen.
Het probleem is niet dat er geen MIDI ontvangen wordt door de K4R, maar dat wat een External Instrument in Live aangeeft kwa PC nummer niet klopt.

Voorbeeld:
Met PC # 1 t/m 18 -> SINGLE AI-1
Met PC # 19 -> MULTI EB-2
Met PC # 20 -> SINGLE AI-4

Het lijkt random te gaan. Ik snap er niks van.
De K4R staat op OMNI = OFF. Alle andere instellingen staan op ON kwa MIDI.

Wat is de oplossing?

Foutje van de piloot:
Na alles weer te hebben nagekeken, stond RCV Program Change op LINK i.p.v. NORMAL of SECTION.
Na Program Change op NORMAL te hebben ingesteld werkt alles naar behoren.

Misschien zie ik wat over het hoofd, ik heb de mpc en 909 met al hun outs in een enkele drumrack gezet in ableton, werkt prima. Alleen als ik dan in mixer view de 909 of mpc uitklap om te mixen heb ik op de individuele kanalen geen aux sends.

Ik omzeil dit nu om voor de drums waar ik wel sends op wil gebruiken als nog een external instrument aan te maken en die drums in de drumrack weer te disablen zodat een drum niet dubbel binnen komt. Maar het zou fijner zijn als ik in de drumrack op de individuele kanalen zelf sends heb.

Misschien zie ik wat over het hoofd, ik heb de mpc en 909 met al hun outs in een enkele drumrack gezet in ableton, werkt prima. Alleen als ik dan in mixer view de 909 of mpc uitklap om te mixen heb ik op de individuele kanalen geen aux sends.

Ik omzeil dit nu om voor de drums waar ik wel sends op wil gebruiken als nog een external instrument aan te maken en die drums in de drumrack weer te disablen zodat een drum niet dubbel binnen komt. Maar het zou fijner zijn als ik in de drumrack op de individuele kanalen zelf sends heb.

je ziet inderdaad wat over het hoofd, want het kan wel.

gQzGbjL.png

Eerst moet je in je drumrack link onderaan even S en R aan zetten (show hide send & return chain)
Ook moet je show hide chain list aanzetten linksboven, middelste knopje.

Dan zie je rechts waar je eerst 1 kolom had van je chains, nu ineens twee kolommen onder elkaar. Die onderste kolom is je return chain, als je daar rechts klikt op create return chain, dan kun je die routen naar een van je Sends. Dan verschijnt er per track in je drumrace ook automatisch een send.

je kunt dan kiezen om effecten om je return chain te zetten, soort van internal send. of bij audio to (waar nu rack output staat) zet je hem op een van je aux sends.

Graag gedaan ;)

Back