Tip-verzamelpunt Ableton Live

Origineel geplaatst door astronaut
Sinds kort trotse bezitter van Ableton 5 en moet zeggen wat een ontzettend lekker programma is dit. Ik heb de manual gelezen maar heb een probleem bij midi record. Als ik een baslijn inspeel begint hij simpelweg niet op 1. Zo halverwegen. Ik probeer de arrow terug te zetten op het begin maar gek genoeg lukt dit niet. Iemand enig idee?

kan een gevolg zijn van latency, maar wat bedoel je precies met 'de arrow'?

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
In de midi/note editor zie ik een klavier links staan. Dat is leuk voor melodieën enzo maar om mijn drums in te editten vind ik het een beetje onoverzichtelijk.
Dus ik wil die pianoroll aanpassen zodat ik links van de pianoroll editor (waar normaal dus een klavier te zien is) zelf bepalen welke noten daarstaan en die dan een naam geven. Kick snare hihat etc

bepalen welke noten er staan kan met alle instrumenten, niet alleen de simpler of de impulse...
bvb ook bij VSTi's die je gebruikt om een basslijn in te spelen, het enige wat je eerst moet doen is in de volledige 'roll' met al de noten erop die noten aanduiden die je nodig hebt, dan op dat tekentje daar klikken van 'fold', en dan schieten alleen de noten over die je reeds gebruikte bvb C2 D3 E3 F4.

Hernoemen kan echter alleen maar bij impulse en simpler bvb.

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Kan ik daar dan ook mijn Korg ESmkII of ERmkII mee aansturen :confused:
Tja ik zit nu op mijn werk anders ging ik het nu wel ff uitvogelen

Ja hoor!!! Als je een midi-uitgang op je pc hebt natuurlijk :biertje:

Vraagje;
In de handleiding van mijn M-audio Axiom staat dat de drumtriggerpads zichzelf automatisch mappen naar de acht samples binnen Impulse (live 5). Maar dat is dus niet zo, als ik ze aansla gebeurt er niets. Bij de simpler (en alle softsynths e.d.) geven ze enorm lage tonen. Kan ik hier iets aan doen?

opvolgen scenes

opvolgen scenes

Ut zal vast ergens staan...maar ik kan het ff zo snel niet vinden maar.

Is het mogelijk om scenes elkaar op te laten volgen in de Session view?
Dus bijvoorbeeld een scene "Intro" die na 32 maten automatisch opgevolgd wordt door
scene "Verse1" ?

Origineel geplaatst door Offguard
Vraagje;
In de handleiding van mijn M-audio Axiom staat dat de drumtriggerpads zichzelf automatisch mappen naar de acht samples binnen Impulse (live 5). Maar dat is dus niet zo, als ik ze aansla gebeurt er niets. Bij de simpler (en alle softsynths e.d.) geven ze enorm lage tonen. Kan ik hier iets aan doen?

puntje 20.1.1. Sample slots onder puntje 20.1. Impulse :

dat komt omdat de grondtoon op je Axiom bvb C0, C1 of C2 is terwijl de Impulse en Simpler bvb C3 gebruiken als grondtoon.

:biertje:

Re: opvolgen scenes

Re: opvolgen scenes

Origineel geplaatst door T-Jay
Ut zal vast ergens staan...maar ik kan het ff zo snel niet vinden maar.

Is het mogelijk om scenes elkaar op te laten volgen in de Session view?
Dus bijvoorbeeld een scene "Intro" die na 32 maten automatisch opgevolgd wordt door
scene "Verse1" ?

zie puntje 11.6 Follow actions onder puntje 11. Launching clips :biertje:

Bedankt Witteredink.

Dus is t gewoon n kwestie van transposen?

En nog iets, die endless rotaries, kan ik die zo instellen dat ze wat feller reageren, dat wil zeggen dat ze bij filteren niet 2x rond hoeven voor de max. cutoff is bereikt. (Als het niet de juiste plek is voor deze vragen, stuur me maar door).

Bedankt Witteredink.

Dus is t gewoon n kwestie van transposen?
jepz eigenlijk wel, dit kan je met een Pitch-device uit ableton of gewoon op je Axiom ook denk ik...

En nog iets, die endless rotaries, kan ik die zo instellen dat ze wat feller reageren, dat wil zeggen dat ze bij filteren niet 2x rond hoeven voor de max. cutoff is bereikt. (Als het niet de juiste plek is voor deze vragen, stuur me maar door).

met endless rotary's heb ik geen ervaring, maar je kan ook gewoon een fader gebruiken daarvoor toch? Ik denk dat deze vraag hier al gesteld geweest is, maar zonder respons...

Is idd al gevraagd...

Het kan wel met faders maar het is wat overzichtelijker als je t een beetje kan verdelen. Plus dat ik eigenlijk alles handiger vind als het geen 'endless' parameter is.

Is idd al gevraagd...

Het kan wel met faders maar het is wat overzichtelijker als je t een beetje kan verdelen. Plus dat ik eigenlijk alles handiger vind als het geen 'endless' parameter is.

Wat bedoel je precies met 'een beetje kan verdelen'?
Wat vind je precies handiger aan 'geen endless parameters'? In programma's/hardware is er geen enkele endless parameter, maar ligt alles meestal tussen 0 en 127...?

Als je naar de midi-map-mode gaat, waar je je controllers kan assignen aan functies in ableton, dan zie je helemaal vanonder in je scherm nog twee keuzemogelijkheden: absolute/relative en nog iets... Probeer eens wat te prutsen met deze?

MBT de arrow (zelf verzonnen term). Ik bedoel de indicatiepijljtes die je krijgt als je na een recording in de midi editor gaat kijken. Ik wil dat mij selectie gewoon op 1 begint maar kan ze simpelweg niet daar krijgen. Ik draw mode is dit overigens geen probleem. Record ik in de verkeerde mode ofzo?

ik werk nu een half jaar met ableton ik ben verliefd echt serieus..

alleen 1 groot nadeel en die nadeel is zo groot dat ik misschien weer overstap naar cubase.

mn gerenderde tracks klinken zo slecht!! als ik mn track live afspeel is de kwaliteit echt super, maar na rendering klinkt het zo dof en echt lelijk. is dit een bekende issue of doe ik wat verkeerd? alles wordt gewoon omgezet naar de hoogste rates

Origineel geplaatst door astronaut
MBT de arrow (zelf verzonnen term). Ik bedoel de indicatiepijljtes die je krijgt als je na een recording in de midi editor gaat kijken. Ik wil dat mij selectie gewoon op 1 begint maar kan ze simpelweg niet daar krijgen. Ik draw mode is dit overigens geen probleem. Record ik in de verkeerde mode ofzo?

In je opties kun je je latency een -value geven om op 0 uit te komen, ableton berekent dit dan over je opgenomen tracks en verscdhuif na het opnemen alles dan psies naar het begin, dus als je bijv 11ms latency hebt moet je die verzetten op -11 dat je uit komt op 0 en ableton verschuif alles wat wordt opgenomen dan -11 ms naar links zeg maar...

Origineel geplaatst door Javascript

alleen 1 groot nadeel en die nadeel is zo groot dat ik misschien weer overstap naar cubase.

mn gerenderde tracks klinken zo slecht!! als ik mn track live afspeel is de kwaliteit echt super, maar na rendering klinkt het zo dof en echt lelijk. is dit een bekende issue of doe ik wat verkeerd? alles wordt gewoon omgezet naar de hoogste rates

Dat heeft misschien te maken met het feit dat je je tracks niet hebt geconsolideerd, alles consolideren, dan alle wav's unwrappen (scheelt een hoop) en dan renderen naar dezelfde qualiteit als je in je Live opties hebt ingesteld.

Dus 44.1Khz/16bit of misschien wel 48Khz/24bit, en als jou Interface dan anders staat kun je wel eens gekraak en of tikken krijgen door dat er downsampling op is getreden.... naja read the manual voor de rest he :P

Ook werkt het om je buffer size te verdubellen...

Origineel geplaatst door Javascript

ik werk al jaren met ableton en dat heb ik nog nooit meegemaakt. mijn exports klinken precies hetzelfde als in ableton zelf.

zijn er geen problemen met je export settings? of probeer je een 24bit 96khz export af te spelen in een audio player die 16bit 44khz files verwacht?
als je audio clips bv. 24bit 96khz zijn exporteer je ook aan 24bit 96khz. gebruik dan een audio editor om een 16bit 44khz CD wav of mp3 te bakken, en gebruik daarbij de nodige dithering en downsampling algorithmes. ableton doet dit niet vanzelf.

<edit> ja dus wat galo ook net zegt hé ;) </edit>

Origineel geplaatst door Galo
In je opties kun je je latency een -value geven om op 0 uit te komen, ableton berekent dit dan over je opgenomen tracks en verscdhuif na het opnemen alles dan psies naar het begin, dus als je bijv 11ms latency hebt moet je die verzetten op -11 dat je uit komt op 0 en ableton verschuif alles wat wordt opgenomen dan -11 ms naar links zeg maar...

Thx Galo,

Ik ben er inmiddels uit. Het werkt nu allemaal perfect en ben ontzettend blij met Ableton 5. Wat een godengeschenk is dit pakket. Toewijzen van je midi controls is nog nooit zo makkelijk geweest. Fruity of Cubase heb ik niet meer aangeraakt.

Dat bedoel ik en parktisch iedereen ervaart dit zo. In eerste instantie zal FL gebruikersvriendelijker zijn maar als je éénmaal aan ABL begint en begrijpt hoe t werkt wil je noooit meer terug.

ik heb nog een tip:

probeer deze werkwijze eens:

maak een nieuw arrangement met bijv. 5 audio en 5 midi sporen, op 1 van de midi tracks laad je een vst plugin, je laad daarna ook wat willekeurige effecten, bijvoorbeeld pingpong delay en een filter. je gaat wat plingelen (evt bliepen) en neemt dit op. vervolgens "bounce" je een stukje (1 of 2 maten) hiervan naar een audio track. daar ga je eens kijken of je er een ritmisch leuk iets van kan maken d.m.v het verplaatsen van de warp markers. je kan ook nog wat met de transpose automatisation kloten om er iets anders leuks van te maken. bounce deze sample nu over naar audio track 2 en reverse het sampletje daar.
knip een kort sampletje van iets van audio track 1 en laad het in op midi track 2 in simpler. daar kan je dan weer wat inspelen, opnemen...

deze manier van werken is UNIEK voor live voor zover ik weet. ik heb dit pas zitten proberen en er komen de meest rare maar ook toffe dingen uit. vergeet niet om ook impulse te gebruiken voor je drums!

succes ermee,

bliepbliep

heb je daarvoor live? da kunde toch me elke multitracker? reverse, knippen, consolideren, fx automation, etc... bouncen? sampler laden... :D pingelen? bliepen?

.. ik begrijp het unieke aspect niet zo meteen... Verklaar je nader! :koffie:

naar mijn mening is het enige unieke wat Live heeft het sessie raampke. Live jam with Live

in dat "sessie raampje" gaat dit juist zo makkelijk. ook kan je er veel makkelijker automatisation intekenen (niet in de arrangement vieuw bedoel ik, maar op de sample zelf als het ware) ik heb pas alle mogelijke parameters een bijna willekeurige envelope gegeven. dus: parameter selecteren, een zwaai met het potloodje over de sample heen zodat er allemaal rozige balkjes ontstaan en daarna de volgende parameter enz. hier komen erg rare en soms leuke dingen uit. vooral als je ook een filter er op hebt staan. vaak wisselen van filter type, dus low, band, hi en notch geeft een aparte klank. het kan erg goed als ritmisch aspect gebruikt worden.
deze werkwijze is misschien met andere software ook wel mogelijk al is het daar veel omslachtiger. ik ben eens met de cubase demo aan de slag geweest. het heeft mij een half uur geduurt voordat ik een sample kon inladen en ik kreeg het niet eens sync. toen ben ik er maar mee gekapt. in live is het gewoon intuitief drag and drop. zelfs de sampler van live werkt zo. ik denk dat als je dit met een andere sequencer zou doen dat het veel omslachtiger werkt en dat je veel meer handelingen moet verrichten om hetzelfde voor elkaar te krijgen. bijvoorbeeld de sample moet je eerst exporteren en daarna inladen in een soft-sampler van een ander bedrijf, key range aan passen en daarna kan je er pas wat mee. simpler is wat dat betreft "simpeler"
het andere wat geloof ik dan toch echt uniek is, is dat je nooit van window hoeft te switchen met deze werkwijze. alles gebeurt in de session vieuw of in het balkje daaronder.

oke, het is dus niet echt uniek maar wel heeeeeeeeeeeeel makkelijk voor elkaar te krijgen!

bliepbliep

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
heb je daarvoor live? da kunde toch me elke multitracker? reverse, knippen, consolideren, fx automation, etc... bouncen? sampler laden... :D pingelen? bliepen?

.. ik begrijp het unieke aspect niet zo meteen... Verklaar je nader! :koffie:

naar mijn mening is het enige unieke wat Live heeft het sessie raampke. Live jam with Live

heeft jou multitracker dan warp markers in menig andere multitracker kun je uren gaan knippen en plakken hier zet ik gewoon
die bliep wil ik op de 2e tel van de beat > sleep me marker en zet em op die tel

LIVE OWNAGE ! dank u

Back