Bandrecorders

heb in het verleden eerst saba gehad, (leuk voor liedjes te luisteren, maar echt te beperkt ) een philips ( type weet ik niet meer maar wel nog dat ie een hele leuke echo kon maken en vooral vet klonk als je de snelheidsknop omhoog knipte) , diverse akai's ( onverslijtbaar, geluid wat minder helder dan revoxen, maar ook dat had z'n charme bij gebruik als echo, bv als er een ms20 doorheenging ) en daarna 2 maal a77 ( 1/4 en 1/2 spoor) en nu een b77 ( gewoon een hele goede en handige machine die alle voorafgenoemde kan vervangen )
oh ja en natuurlijk 2 maal een 388tascam 8 sporenstudio 1/4 inch: lekker mengpaneeltje, bas en drums klinken goed vet, en het was erg makkelijk snel even een nummer opnemen en afmixen,nadeel erg gevoelig voor storingen en met z'n 2 koppen ipv3 moeilijk snel af te regelen ).
natuurlijk tegenwoordig ( via adat , naar mac/daw ) digitaal meesporen erbij, maar bv voor "dat randje" , of "de echo" grijp ik nog geregeld naar de tape. heb zelf nog geen vst gevonden met delay die even lekker klinkt , m.n. ruimtelijk schieten ze nog tekort.
ziet ook geweldig uit trouwens die draaiende tapes, die vu's en natuurlijk, die geur .....van rubber !

@arnomusicman

Je hebt Toneboosters Reelbus, zelf niet geprobeerd maar schijnt best goed te zijn + niet duur.
Universal Audio heeft de Studer A800 en de Ampex ATR-102. A800 heb ik zelf en wat het doet met audio bevalt me wel. Wel nooit vergeleken met een echte Studer en gaat ook nooit gebeuren dus hoe ze zich met elkaar verhouden weet ik niet. Maar schijnt een heel geslaagde emulatie te zijn dus dat geloof ik dan maar.
Waves heeft Kramer Master Tape
Slate Digital staat op het moment om Virtual Tape Machine uit te brengen, waar ik veel van verwacht kijkend naar hun andere plugins.

@arnomusicman

Je hebt Toneboosters Reelbus, zelf niet geprobeerd maar schijnt best goed te zijn + niet duur.
Universal Audio heeft de Studer A800 en de Ampex ATR-102. A800 heb ik zelf en wat het doet met audio bevalt me wel. Wel nooit vergeleken met een echte Studer en gaat ook nooit gebeuren dus hoe ze zich met elkaar verhouden weet ik niet. Maar schijnt een heel geslaagde emulatie te zijn dus dat geloof ik dan maar.
Waves heeft Kramer Master Tape
Slate Digital staat op het moment om Virtual Tape Machine uit te brengen, waar ik veel van verwacht kijkend naar hun andere plugins.

Ja, ReelBus had ik ook al wel wat positieve ervaringen over gelezen.
Die van UA zijn denk ik alleen voor hun eigen UA platform en niet in VST format?
Van Kramer kan ik nergens vinden of die ook in 64-bit is. En ik ga nu geen geld meer uitgeven aan 32-bit plugins............ Die Virtual Tape Machine van Slate zal ik ook eens volgen. Is dat wel VST?

Bedankt voor je info! :okdan:

Bericht door een moderator:
Deze draad is geschoond van alle off-topic berichten en is inmiddels weer opengesteld. Hierbij het verzoek om de discussie alleen over het onderwerp bandrecorders te houden. Bij voorbaat dank :)

Laatst gewijzigd:
mijn B77 is nu terug, alle elcos vervangen, oscillator vervangen, gekalibreerd, maar toch hoor ik nog steeds nog voor dat het op tape gaat verschil qua hoog tussen links en rechts. De reparateur zegt dat ie daar niks aan kan doen, en dat het ligt aan het feit dat het een "consumenten" deck is. Bij pr 99 kun je de input EQ ook afstellen bij B77 kan dat niet.
Het verschil is merkbaar groot, wat kan het zijn?

Kan het slijtage van de koppen zijn?

Ik ben benieuwd wat de mensen die verstand hebben van bandrecorder er van vinden.

ik denk niet dat het aan de koppen ligt, want het gebeurt nog in de voorversterking voordat het op tape gaat

omdat ik het eq verschil al hoor, als ik er gewoon signaal doorheen stuur zonder op te nemen

Hij neemt op bijna precies wat je op de "input" hoort. Als je schakelt tussen "tape" en "input" hoor je weinig verschil. Het verschil tussen wat er in de revox binnenkomt en wat de revox laat horen (zonder op tape te gaan) is er wel.

Ik ga checken hoe die de tapes afspeelt die op een andere machine zijn opgenomen. Dan weet ik zeker of het in de "voorversterking" zit of in "de naversterking"

beïnvloeden playback eqs ook het signaal van de input monitoring, of alleen maar de tape playback?

Back