Bandrecorders

dat ging wel, altijd leuk muziekjes op gedraaid, waren niet zo slecht dit type
revox is natuurlijk klasse beter en akai heeft hardere koppen.
leuke bij de philips was dat je tijdens opname ( echo ) zo lekker de snelheid kon aanpassen. bij de akai die ik had moest er een buisje om de capstanas heen ( die pen tegen de aandrijfrol, zo heet dat toch dacht ik ), dus stopzetten band losleggen en eropschroeven enzo.

Heel vet dat ik een paar voorbeelden zie! bedankt daarvoor! Ik ben nieuw op het gebied van tape, dus eentje met een zo klein mogelijke handleiding zou fijn zijn :) Uiteraard begrijp ik wel dat je met dit soort dingen zo nu en dan onderhoud moet plegen. Zijn voor deze modellen gewoon tapes te vinden? Welke moet ik daarvoor hebben? En moet ik daar ook nog kelken bij kopen?

handleiding valt wel mee, alleen voor speciale dingen als overdub/ soundonsound en zo verder is het allemaal prima te doen zonder manual.
onderhoud: als ze goed zijn, geregeld de koppen( pure alcohol en wattenstaafje ) en aandrijfrol ( niet met alcohol ! ), verder eigenlijk niet teveel sores maken, als je iemand kent eens in de zoveel tijd mogelijk demagnetiseren van de koppen
banden zijn gewoon links en rechts te koop
hebt alleen nog 1 lege spoel nodig , maar die krijg je er vaak wel al bij
tip: het prisma bandrecorder boek, pocket, oude uitgave , zie marktplaats
http://assets.catawiki.nl/assets/2012/2/8/d/2/c/d2c387a0-349c-012f-2681-005056942d16.jpg

Hahaha ik kom zelf uit '84. Dus ik heb vooral de cassettebandjes goed meegemaakt :) Maar nooit te maken gehad met het onderhouden van dergelijke apparaten of de tape-recorders waar ik naar op zoek ben.

of een oudere Teac, veel karakter

Ikzelf ben op zoek naar een bepaalde tape sound, maar kan mijn vingers er niet op leggen. Ik heb er ook al eens een paar gehoord, maar naar mijn mening klonken die te clean. Met hier en daar wel wat warmte. Ik heb ooit eens een recorder gehoord (geen idee meer welke dat was) wat lekker warm, wollig, kleurrijk, aan elkaar geplakt, oldschool maar toch modern klonk. Deed me ineens erg denken aan de oudere tekenfilm tunes. Soort van lofi, maar dan niet ten koste van de overall kwaliteit, laag of hoog. Vind het heel moeilijk om het goed te omschrijven. Iemand die mijn onduidelijke beschrijving snapt? :D

die akai's hebben een goede vette/ wat gekleurde sound, de revoxen klinken wat duurder en cleaner.

ik had ook twee AKAI's

eeuwig spijt dat ik ze weg heb gedaan. warm vette klank zonder afbreuk aan de kwaliteit. iets minder hoog...maar dat is normaal en hoort er juist bij. koppen zijn onslijtbaar (zegge ze...) en er zitten een paar zeer mooie machines tussen..niet voor de goedkoopste simpelste gaan van 10 20 euro.

en de juiste tape is ook belangrijk voor een goed plakkerig resultaat!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Plakband.jpg

ik had ook twee AKAI's

eeuwig spijt dat ik ze weg heb gedaan. warm vette klank zonder afbreuk aan de kwaliteit. iets minder hoog...maar dat is normaal en hoort er juist bij. koppen zijn onslijtbaar (zegge ze...) en er zitten een paar zeer mooie machines tussen..niet voor de goedkoopste simpelste gaan van 10 20 euro.

en de juiste tape is ook belangrijk voor een goed plakkerig resultaat!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/Plakband.jpg

Hahhaa nou dat plakband is een advies die ik zeker ga opvolgen!
Mag ik vragen welke je had?

ik ben echt gek op tape sound. alleen gebruik ik nu een technics cassette deck omdat ik geen banden recorder heb. hier een voorbeeldje wat je ermee kan. (sorry het klink echt zwaar deprie maar goed)
In dit voorbeeld doe ik feedback over ed tape heen en creeeer zo een delay met tape saturatie. er is wel een hoop ruis te horen. omdat ik normal position tape gebruik. gebruik je chrome ofzo dan heb ik wel minder ruis. ook hoe vaker je hem gebruikt hoe meer ruis.

Ik zit al een hele tijd te azen op een serieuze banden recorder. eentje die pitch control heeft. sound overdub, en meerder koppen.
Echter dan kom ik altijd op die dure revox, tascam en studers uit.

Maar die Akai's zien er wel aardig uit.

Wat ik me afvraag is of een banden recorder met dezelde soort tape minder ruis heeft dan een cassette?
Omdat een banden recorder breedere banden heeft.
Klopt dat?

Attachments

• boundry.mp3
    9,5 MB · Bekeken: 102
Ik houd wel van een kleurtje en ik begrijp uit deze laatste berichten dat een akai dit t.o.v. een revox meer heeft. Of is dit niet perse waar? Zo vervelend om een tape-leek te zijn :(

Ik heb begrepen dat een Revox recorder aardig clean is. En dat b.v. een Akai wat meer een eigen karakter eraan geeft.

mwhaa, dat maakt meer uit of je de 2 of vier sporen versie hebt, en da tape snelheid.

maar als je voor beide een viersporen 19cm/sec versie hebt, dan kon dat verschil nog wel eens akelig klein zijn....

ik heb ze nog nooit naast mekaar gehad.

het verschil tussen de revox en de akai is meer bouwtechnisch.
de revox is makkelijker te servicen, en heeft 3 moteren.
de goedkope akais hebben maar een motor, maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit, alleen de bediening isgeheel mechanisch, en bij de revox elektronisch...

:koffie:

Back