Bandrecorders

Wat ik me afvraag is of een banden recorder met dezelde soort tape minder ruis heeft dan een cassette?
Omdat een banden recorder breedere banden heeft.
Klopt dat?

dat klopt....
en de tapesnelheid is normaal gesproken het viervoudige, en dat scheelt ook nogal een slok op een borrel....
:koffie:

met die goedkope bedoel ik de serie voor dat AKAI met die onverslijtbare koppen kwam...

met ee ngrote X erop geloof ik...

ik weet niet precies meer wat ik had. iets van een GX-4400D en later een stuk beter model.

en daarna de top: GX-630 Pro...beter kan je niet hebben...2 sporen, hoge record snelheid!! en die heb ik (Stom!) weg gedaan!

Jeetje.. wat moeilijk dit zeg. Ik moet eigenlijk op zoek gaan naar een verkoper die een hele collectie verkoopt waarbij ik verschillende bakken kan horen. Want aan de ene kant wil ik best een goedkope ding waar ik ervaring mee op kan doen, maarja, aan de andere kant zal het ook geen rocket science zijn. Dus dan kan ik eigenlijk beter een investering verrichten voor op lange termijn. Kent iemand een persoon of winkel met een grote collectie bandrecorders?

Jeetje.. wat moeilijk dit zeg. Ik moet eigenlijk op zoek gaan naar een verkoper die een hele collectie verkoopt waarbij ik verschillende bakken kan horen. Want aan de ene kant wil ik best een goedkope ding waar ik ervaring mee op kan doen, maarja, aan de andere kant zal het ook geen rocket science zijn. Dus dan kan ik eigenlijk beter een investering verrichten voor op lange termijn. Kent iemand een persoon of winkel met een grote collectie bandrecorders?

ik zou een Akai van marktplaats halen die goedkoop is en dicht bij huis.

en er een beetje sophisticated uit ziet....googlen naar type..er is een hele goede website (NL) over AKIA recorders.

niet te moeilijk doen en proberen.!

Ik zie een paar Akai GX630D staan. Doen?
En ik zie dat de meeste 7.5 ips zijn. Maar er zijn ook 15 ips bakken. Hoe hoor je dit verschil terug in het geluid?

Verschil tussen 7.5 en 15ips is goed te horen, ja. Ik persoonlijk zou alleen nog 2 sporen recorders kopen die op 7.5 en 15ips kunnen opnemen, zoals een Teac / Tascam 32 of een Revox B77HS of zo. Ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van de Teac / Tascam sound, vind mijn Teac mooier klinken dan de Revox die ik heb gehad.

Maar goed, mijn eerste recordertje was een Philips N7150 en daar heb ik ook enorm veel lol van gehad, zoveel dat ik alleen maar meer wou :) Dus ach, koop gewoon een goed, cheap recordertje en kijk eens wat tape voor je kan doen. Dan kun je daarna nog verder kijken.

Overigens, ik kies vaak er voor om op 7.5 ips op te nemen, geeft juist meer dat tape gevoel door de saturatie in het hoog en het wollige laag. Het is echt een beetje uit proberen, beetje klooien en kijken wat je niet bevalt aan een goedkope recorder. En dan, als je dat door hebt, zien hoe en of een duurdere/betere recorder hier een verbetering kan zijn. Of dat je gewoon meteen op een tape plug in overstapt. Of een UBK Fatso of zo :D

eigenlijk maakt het dus niet veel uit welke banden recorder je neemt. als die maar kan afspelen en opnemen tegelijk en niet te duur is.

dis dus als je alleen tape warmte wil toevoegen en tape saturatie enzo. dus idd wat Mars zegt gewoon eentje uit de buurt halen.

Ach, valt ook wel weer mee :D

grundig73-03.jpg

Die Audiorama speakers maken ze nog steeds, geloof ik.

Verschil tussen 7.5 en 15ips is goed te horen, ja. Ik persoonlijk zou alleen nog 2 sporen recorders kopen die op 7.5 en 15ips kunnen opnemen, zoals een Teac / Tascam 32 of een Revox B77HS of zo. Ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van de Teac / Tascam sound, vind mijn Teac mooier klinken dan de Revox die ik heb gehad.

Maar goed, mijn eerste recordertje was een Philips N7150 en daar heb ik ook enorm veel lol van gehad, zoveel dat ik alleen maar meer wou :) Dus ach, koop gewoon een goed, cheap recordertje en kijk eens wat tape voor je kan doen. Dan kun je daarna nog verder kijken.

Overigens, ik kies vaak er voor om op 7.5 ips op te nemen, geeft juist meer dat tape gevoel door de saturatie in het hoog en het wollige laag. Het is echt een beetje uit proberen, beetje klooien en kijken wat je niet bevalt aan een goedkope recorder. En dan, als je dat door hebt, zien hoe en of een duurdere/betere recorder hier een verbetering kan zijn. Of dat je gewoon meteen op een tape plug in overstapt. Of een UBK Fatso of zo :D

De reden dat ik dit vraag is omdat ik nummers maak waar soms aardig veel in gebeurd met vele elementen. Ik ben een beetje bang dat dit met 7.5 ips in het niet valt en heb het idee dat met 15 ips alles wat meer rechtop blijft staan. Of is dat niet waar? 8D

Over het algemeen is tape een mild effect, je verliest wat hoog en je hebt wat overdreven laag, maar om nu te zeggen dat elementen wegvallen, nah. Het verschil tussen 7.5 en 15ips zit vooral in de mate van compressie en saturatie en eq, simpelweg omdat je tape langzamer loopt en band dus als het ware eerder vol zit met 'magnetische informatie' (letterlijk 'satureert'). Maar als je gewoon een goede recorder hebt dan zal het je mix verder niet enorm verkrachten of zo. En je kunt ook alleen bepaalde sporen op tape zetten en die later weer in je DAW bij de rest van je compositie zetten.

er was een topic van iemand die een trackje op tape wilde hebben, Exo heeft dit op zijn Studer gezet en ik op de M15a. even zoeken hier op SF.

ik ben met een reggae band bezig en heb laatst een zooitje stems (en ook complete mix) los door de B77 gehaald. Sommige drums op 7.5 en andere op 15. Eindmix is 1 ding, maar losse tracks is ook interessant. gitaar reageerde erg goed, kan me voorstellen dat losse synth tracks ook. Bass viel trouwens wel tegen. Daar gebruiken we de originele versie van. Sommige overheads, hihats ook.

Ik heb ook gaandeweg steeds vergeleken met Waves Kramer (ik heb ook toneboosters, maar niet in pro tools) en die komt wel erg in de buurt moet ik wel zeggen. De B77 lijkt iets smoother waar de plug-in "grainy" wordt, maar misschien wil ik dat zo horen.

er was een topic van iemand die een trackje op tape wilde hebben, Exo heeft dit op zijn Studer gezet en ik op de M15a. even zoeken hier op SF.

Inderdaad, dat vind je hier terug in dit draadje:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=167129

Ik heb trouwens alle versies nog ergens liggen.
Op een Revox A77 en Studer A80.
7 1/2 IPS en 15 IPS beiden op 0dB, +3dB en +6dB (dus 6 versies).
Als je Revox A77 vergelijkt met Studer A80, dan klinkt de A80 veeeel cleaner dan de A77 (die hier al clean genoemd wordt).

Cheers,
Exo. :mega:

Hee klinkt lekker man! Chille compositie ook :)
Heb je toevallig ook een teeploze versie?

helaas geen teeploze versie zo bij de hand..

maar ik kan je verzekeren dat die een stuk sterieler, kouder klonk!

Back