Verschil tussen 7.5 en 15ips is goed te horen, ja. Ik persoonlijk zou alleen nog 2 sporen recorders kopen die op 7.5 en 15ips kunnen opnemen, zoals een Teac / Tascam 32 of een Revox B77HS of zo. Ik ben persoonlijk meer gecharmeerd van de Teac / Tascam sound, vind mijn Teac mooier klinken dan de Revox die ik heb gehad.
Maar goed, mijn eerste recordertje was een Philips N7150 en daar heb ik ook enorm veel lol van gehad, zoveel dat ik alleen maar meer wou

Dus ach, koop gewoon een goed, cheap recordertje en kijk eens wat tape voor je kan doen. Dan kun je daarna nog verder kijken.
Overigens, ik kies vaak er voor om op 7.5 ips op te nemen, geeft juist meer dat tape gevoel door de saturatie in het hoog en het wollige laag. Het is echt een beetje uit proberen, beetje klooien en kijken wat je niet bevalt aan een goedkope recorder. En dan, als je dat door hebt, zien hoe en of een duurdere/betere recorder hier een verbetering kan zijn. Of dat je gewoon meteen op een tape plug in overstapt. Of een UBK Fatso of zo